KLASA: UP/II-008-07/17-01/73

URBROJ: 401-01/06-17-02

Zagreb, 7. lipnja 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Raba, ………, izjavljene protiv rješenja Područne vatrogasne zajednice Otoka Raba od 9. veljače 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Područne vatrogasne zajednice Otoka Raba od 9. veljače 2016. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (dalje u tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 1. i točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što podnositelj zahtjeva putem jednog ili više povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija odnosno zahtjeva kojim se traži velik broj informacija opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je dana 3. ožujka 2015. godine od Područne zajednice Otoka Raba zatražio određenu informaciju. Nadalje, navodi kako je već ranije dostavio podnesak Povjerenici za informiranje sa preslikom navedenog zahtjeva nakon čega je uslijedilo postupanje Povjerenice za informiranje te je pismenom od 18. prosinca 2015. godine Klasa: 008-03/14-01/114 prvostupanjskom tijelu dostavljeno upozorenje sa pozivanjem na postupanje po zakonu, a koje je dostavljeno i njemu na znanje. Žalitelj ističe da mu je povodom navedenog zahtjeva dostavljeno rješenje, kojim mu je zbog neutemeljenog razloga odbijeno pravo na pristup traženoj informaciji i od Povjerenice za informiranje traži da mu istoj omogući pristup. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da žalitelj u žalbi navodi kako je 3. ožujka 2015. godine podnio Područnoj vatrogasnoj zajednici Otoka Raba zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio određenu informaciju, ne navodeći o kojoj se informaciji radi, dok na kraju podneska navodi da je isti s nadnevkom od 11. veljače 2016. godine. S obzirom da je  predmetnu žalbu Povjerenica za informiranje zaprimila 15. veljače 2016. godine, razvidno je da se radi o očitoj omašci žalitelja odnosno da je zahtjev podnio 3. veljače 2016. godine, no kako isti nije priložen uz žalbu nije bilo moguće utvrditi o kakvom se zahtjevu u predmetnom slučaju radi. Doduše, žalitelj se u žalbi poziva na dopis Povjerenice za informiranje Klasa: 008-03/14-01/114 od 18. prosinca 2015. godine koji je navedenom tijelu dostavljen povodom njegove predstavke, no u navedenom predmetu nalazi se zahtjev za pristup informacijama žalitelja sa nadnevkom od 8. ožujka 2014. godine. Nadalje je utvrđeno da se u prilogu predmetne žalbe nalazi rješenje koje je 9. veljače 2015. godine donijela Područna vatrogasna zajednica Otoka Raba postupajući po zahtjevu žalitelja od 3. veljače 2015. godine, a kojim je odbila isti zahtjev zbog tzv. zlouporabe prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 1. i 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), navodeći također da su podnijeli kaznenu prijavu protiv imenovanog Ivana Šegote pa se slijedom navedenog navodi i stavak 5. točka 1. navedenog članka.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima. Također, u žalbenom postupku Područna vatrogasna zajednica Otoka Raba nije Povjerenici za informiranje, sukladno svojoj zakonskoj obavezi dostavila kompletan spis predmeta, a iz dokumentacije koja je dostavljena se ne može utvrditi na što se točno ista odnosi te se slijedom navedenog iz iste ne mogu utvrditi relevantne činjenice i stoga je predmetno rješenje nužno poništiti i vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju spisa predmeta utvrđeno je da osporeno rješenje treba poništiti, jer je prema ocjeni Povjerenice za informiranje Područna vatrogasna zajednica Otoka Raba prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenila odredbe materijalnog prava. Naime, iz osporenog rješenja je razvidno da je Područna vatrogasna zajednica Otoka Raba u istom odlučivala na temelju Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), koji nije bio na snazi u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva žalitelja. Navedeno je razvidno iz činjenice da je u osporenom rješenju kao razlog odbijanja zahtjeva za pristup informacijama primijenjena odredba o tzv. „zlouporabi prava na pristup informacijama”, koja nije bio propisana Zakonom o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), a koji je bio na snazi u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva. S obzirom da je odredba članka  23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama uvedena novelom Zakona o pravu na pristup informacijama od 9. kolovoza 2015. godine, iz navedenog razloga nikako nije mogla biti razlog za ograničenje informacija prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva od 3. veljače 2015. godine.

S obzirom da tijelo javne vlasti u prvostupanjskom postupku koji je prethodio predmetnoj žalbi nije meritorno odlučilo o predmetnom zahtjevu jer je u osporenom rješenju odbilo zahtjev zbog tzv. zlouporabe prava, u ponovnom postupku je u obvezi riješiti predmetni zahtjev sukladno sukladno odredbama važećeg propisa u vrijeme podnošenja zahtjeva odnosno sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.). U ponovnom postupku pri rješavanju predmetnog zahtjeva prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi na što se odnosi zahtjev žalitelja od 3. veljače 2015. godine te koje izrađene informacije koje se odnose na predmetni zahtjev ima u svom posjedu. Nadalje, prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da bi informacije koje se odnose na raspolaganje javnim sredstvima trebale biti javno dostupne, sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko zatražene informacije iz zahtjeva sadrže osobne podatke fizičkih osoba odnosno ako postoji neki drugi razlog za ograničenje informacija, prvostupanjsko tijelo bi trebalo postupiti sukladno odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3.  ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim. Kada nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti treba omogućiti slobodan pristup zatraženoj informaciji.

Također je potrebno imati u vidu i odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donijela Povjerenica za informiranje.

Slijedom svega navedenog je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.