KLASA: UP/II-008-07/16-01/660

URBROJ: 401-01/05-17-2

Zagreb, 12. 5. 2017.

Povjerenica za informiranje, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe udruge Transparency International Hrvatska iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu,  KLASA: 602-04/15-09/15, URBROJ: 251-73/02-16-6 od 7. 10. 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu,  KLASA: 602-04/15-09/15, URBROJ: 251-73/02-16-6 od 7. 10. 2016.godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu (u daljnjem tekstu: Fakultet)  odobren je pristup traženim informacijama podnositelju zahtjeva, udruzi Transparency International Hrvatska (u daljnjem tekstu: žalitelj), na način da će se žalitelju omogućiti uvid u materijale fakultetskih vijeća koji sadrže podatke iz točaka 4. do 10. žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama, uz obaveznu prethodnu najavu od najmanje 8 dana te u prisustvu službene osobe Fakulteta. U točkama 4. do 10. zahtjeva žalitelj je zatražio sljedeće informacije: „…4. Ime i prezime mentora, 5. Datum formiranja povjerenstva za prihvaćanje teme doktorske disertacije, 6. Ime i prezime članova povjerenstva za prihvaćanje teme doktorske disertacije, 7. Datum formiranja povjerenstva za ocjenu teme doktorske disertacije, 8. Ime i prezime članova povjerenstva za ocjenu teme doktorske disertacije, 9. Datum formiranja povjerenstva za obranu doktorske disertacije, 10. Ime i prezime članova povjerenstva za obranu doktorske disertacije.“

Protiv pobijanog rješenja žalitelj je uložio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako osporava rješenje u cijelosti te izjavljuje žalbu zbog pogrešne primjene zakona te zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i nelogičnosti. Žalitelj navodi kako je tijelo javne vlasti dužno javno objaviti na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku zaključke sa službenih sjednica Znanstveno nastavnog vijeća, dokumente usvojene na tim sjednicama, kao i informacije o radu formalnih radnih tijela, a to znači i Vijeća poslijediplomskih i doktorskih studija. Žalitelj smatra kako se rješenjem od 7. 10. 2016. godine ne može utvrditi što tijelo javne vlasti odobrava, jer je to nerazumljivo, uz to što je naveden pogrešan naziv podnositelja zahtjeva. Žalitelj navodi kako je pobijano rješenje u suprotnosti s dopisom Fakulteta političkih znanosti od 30. 3. 2015. godine u kojem samo tijelo javne vlasti navodi da „ovi podaci sastavni su dio studentske evidencije svakog doktoranda“, a i čega proizlazi da uvid u Zapisnike Znanstveno nastavnog vijeća nije jedini izvor za pružanje traženih informacija. Žalitelj predlaže Povjerenici za informiranje da uvaži njegovu žalbu, poništi rješenje Fakulteta i omogući mu pristup traženim informacijama  dostavom traženog popisa ili dostavom preslika dokumenata iz kojih se mogu prikupiti traženi podaci u tiskanom ili elektroničkom obliku.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 16. 3. 2015. godine od Fakulteta zatražio da mu se dostavi popis svih osoba koje su bile u postupku stjecanja doktorata znanosti na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu za razdoblje od 2005. do 2015. godine, na temelju članka 116. stavka 2. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, članka 50. Zakona o visokim učilištima, članka 27. Statuta Fakulteta političkih znanosti, te informacije u smislu odredbe članka 17. stavka 1. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama kojima se traže: 1. Naslov doktorske disertacije, 2. Ime i prezime kandidata, 3. Podaci o tome da li se radi o stjecanju doktorata izvan ili kroz doktorski studij, a za one koji su  na doktorskom studiju naziv doktorskog studija, 4. Ime i prezime mentora, 5. Datum formiranja povjerenstva za prihvaćanje teme doktorske disertacije, 6. Ime i prezime članova povjerenstva za prihvaćanje teme doktorske disertacije, 7. Datum formiranja povjerenstva za ocjenu teme doktorske disertacije, 8. Ime i prezime članova povjerenstva za ocjenu teme doktorske disertacije, 9. Datum formiranja povjerenstva za obranu doktorske disertacije, 10. Ime i prezime članova povjerenstva za obranu doktorske disertacije. Žalitelj je zatražio da mu tijelo javne vlasti omogući pristup traženim informacijama dostavom odgovora i preslika dokumenata putem e-maila ili poštom.

Također je utvrđeno kako je  Fakultet dopisom, KLASA: 602-04/15-09/12, URBROJ: 251-73/02-15-2 od 30. 3. 2015. godine, obavijestio u bitnom žalitelja kako dostavlja popis svih osoba koje su doktorirale Fakultetu  političkih znanosti u Zagrebu za razdoblje od 2005. do danas, s datumom obrane doktorskog rada i naslovom obranjenog rada, te da podatke koje žalitelj traži od rednog broja 4. do 10. nisu u mogućnosti dostaviti jer ih ne vode zbirno, statistički na jednom mjestu i nemaju kapaciteta za izradu takvog pregleda.

Budući da je žalitelj uložio žalbu na obavijest Fakulteta od 30. 3. 2015. godine, Povjerenica za informiranje je zaključkom, KLASA: UP/II-008-07/15-01/190, URBROJ: 401-01/05-16-01 od 22. 9. 2106. godine, naložilo Fakultetu da riješi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama od 16. 3. 2015. godine sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, tako da je Fakultet donio pobijano rješenje od 7. 10. 2016. godine.

Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku utvrdila kako je Fakultet prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama pogrešno primijenio procesne odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama što čini nezakonitim rješenje Fakulteta, KLASA: 602-04/15-09/15, URBROJ: 251-73/02-16-6od7. 10. 2016.godine.

Naime, sukladno članku 17. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama korisnik može u zahtjevu za pristup informaciji naznačiti prikladan način dobivanja informacije,  a s obzirom da je žalitelj u zahtjevu od 16. 3. 2015. godine naznačio način na koji želi zaprimiti informaciju, Fakultet je trebao postupiti sukladno žaliteljevom zahtjevu,a kako bi postupak bio proveden što je moguće jednostavnije, bez odgode i uz što manje troškova, sukladno članku 10. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.).

Osim toga, odredbom članka 23. stavka 1. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kada korisniku omogućuje pristup traženoj informaciji.

Povjerenica za informiranje je stoga  na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništila prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari, te zbog činjenice da Fakultet u spisu predmeta nije dostavio zatražene informacije, dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Fakultet je u ponovnom postupku dužan razmotriti zapisnike sa sjednica fakultetskih vijeća u razdoblju od 2005. do 2015. godine, koji se odnose na imenovanje Povjerenstva za prihvaćanje teme doktorskog rada, Povjerenstva za ocjenu doktorskog rada te Povjerenstva za obranu doktorskog rada, odnosno eventualno razmotriti studentsku evidenciju doktoranada u navedenom razdoblju, te utvrditi podatke o mentorima, datumima formiranja predmetnih povjerenstava te imenima i prezimenima članova tih povjerenstava. Fakultet je potom dužan razmotriti način na koji je žalitelj zatražio pristup traženim informacijama i riješiti njegov zahtjev sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Posebno se ukazuje kako je člankom 10. stavkom 1. točkom 12. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati zaključke sa službenih sjednica tijela javna vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika.

S obzirom da Fakultet ne objavljuje informacije iz članka 10. stavka 1. točke 12. navedenog Zakona, upozoravamo na potrebu ispunjavanja zakonske obaveze proaktivne objave predmetnih informacija, tj. zaključaka ili barem izvadaka iz zapisnika sa sjednica fakultetskih vijeća. Na taj način korisnici ne bi imali potrebu podnošenja zahtjeva za pristup informacijama  budući da bi informacije bile dostupne na internetskoj stranici tijela javne vlasti.

Primjer dobre prakse predstavljaju Fakultet elektrotehnike  i računarstva u Zagrebu i  Pravni fakultet u Zagrebu, koji na svojim internetskim stranicama na poveznicama objavljuju izvatke iz zapisnika sjednica Vijeća, v.https://www.fer.unizg.hr/oferu/zapisnicihttps://www.pravo.unizg.hr/djelatnici/fakultetsko_vijece/odluke_vijeca.

Odredbom članka 12. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama također je propisano kako su tijela javne vlasti obvezna javnosti informirati o dnevnom redu zasjedanja ili sjednica službenih tijela i vremenu njihova održavanja, načinu rada  i mogućnostima neposrednog uvida u njihov rad.

Fakultet je stoga obvezan, a osobito u svrhu pravodobnog, točnog i potpunog informiranja svojih zaposlenika i studenata (korisnika), proaktivno objavljivati navedene informacije na svojoj internetskoj stranici, npr. https://www.fpzg.unizg.hr/intranet/sjednice_fv, na kojoj, u trenutku pisanja ovog rješenja, nema niti jedne objave.

Potrebno je napomenuti kako je člankom 19. stavkom 2.  Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da tijelo javne vlasti ima pravo tražiti od korisnika naknadu stvarnih materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i na naknadu troškova dostave tražene informacije. Povjerenik za informiranje je sukladno članku 19. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama donio Kriterije za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije (Narodne novine 12/14).           

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.