KLASA: UP/II-008-07/17-01/296

URBROJ: 401-01/06-17-02

Zagreb, 28. travnja 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ………. iz Gračišća, ………., izjavljene protiv rješenja Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-17-67 od 20. veljače 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-17-67 od 20. veljače 2017. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za dopunu/ispravak informacije ………. (dalje u tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), a u vezi članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog toga što se tražene informacije, obrazloženja svih uplata koje je Općina Gračišće platila Nezavisnoj istarskoj televiziji od 1. lipnja 2001. do 28. veljače 2014. godine odnosno razlozi za tražene uplate za iznose koje je Općina Gračišće dala žalitelju u svom ranijem očitovanju od 1. travnja 2014. godine, ne smatraju informacijom u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako isto osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te zbog pogrešne primjene zakona. Nadalje, pojašnjava kako mu je osporenim rješenjem po peti puta odbijen zahtjev za pristup informacijama o raspolaganju javnim sredstvima od 4. ožujka 2014. godine, nadalje navodeći cijelu kronologiju postupanja prvostupanjskog tijela po predmetnom zahtjevu od trenutka podnošenja zahtjeva te postupanja Povjerenice za informiranje po ranijim žalbama koje je uložio protiv prvostupanjskih odluka, a vezano za isti zahtjev. Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je dana 3. ožujka 2014. godine uputio Općini Gračišće zahtjev za pristup informacijama na koji je dobio nepotpun odgovor te je od navedenog tijela javne vlasti zatražio dopunu odnosno ispravak informacije zahtjevom koji je isto zaprimilo dana 14. travnja 2014. godine. Žalitelj nadalje navodi kako je predmetnim zahtjevom zatražio informacije iz kojih su vidljive uplate Općine Gračišće Nezavisnoj istarskoj televiziji te isti zahtjev ponavlja putem žalbe. Također, žalitelj navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama Zakona odbilo njegov zahtjev, izražavajući sumnju da je isto učinjeno zbog namjernog skrivanja informacija od javnosti te skrivanja mogućih nezakonitosti koje bi se otkrile dostavom traženih informacija, a uporište za svoje tvrdnje o mogućim nezakonitim radnjama nalazi u bezrazložnom, višestrukom i upornom onemogućavanju i ograničavanju prava na pristup zatraženim informacijama o raspolaganju sredstvima tijela javne vlasti. Nadalje, navodi kako je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje i pogrešno primijenilo zakon iz razloga što u osporenom rješenju, a i ranijim svojim aktima koje je zaprimio po predmetnom zahtjevu, navodi da ono što je tražio nije informacija u zakonskom smislu, premda je općepoznato da to nije točno. Zaključno, žalitelj od Povjerenice za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za dopunu ili ispravak informacije od 14. ožujka 2014. godine zatražio obrazloženja svih uplata koje je Općina Gračišće platila Nezavisnoj istarskoj televiziji (MBS 040001797, OIB 74447923242 sa adresom, Pod lipom 1, 52 000 Pazin) od 1. lipnja 2001. do 28. veljače 2014. godine odnosno razloge za tražene uplate za iznose koje je Općina Gračišće dala u svom ranijem očitovanju žalitelju od 1. travnja 2014. godine. Također je utvrđeno da je žalitelj u istome zahtjevu kao traženi način pristupa informaciji naveo pismeno očitovanje. Nadalje je utvrđeno da je Općina Gračišće postupajući po navedenom zahtjevu donijela rješenje KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-14-11 od 28. travnja 2014. godine kojim je predmetni zahtjev odbijen zbog toga što tražene informacije ne predstavljaju informaciju u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama, a koje je poništeno rješenjem Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/14-01/308, URBROJ: 401-01/06-15-03 od 24. ožujka 2015. godine te je istim predmet vraćen Općini Gračišće na ponovni postupak. Utvrđeno je i da je nakon provedenog ponovnog postupka Općina Gračišće donijela rješenje KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-15-49 od 27. studenoga 2015. godine, kojim je odbila predmetni zahtjev zbog tzv. zlouporabe prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), a u kojem se ponovno poziva i na članak 5. stavak 1. točku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, navodeći kako se u predmetnom zahtjevu traži obrazloženje u pogledu svih uplata koje je Općina Gračišće platila Nezavisnoj istarskoj televiziji od 1. lipnja 2001. do 28. veljače 2014. godine odnosno razlozi za iste uplate, premda u istom također navodi da ne negiraju postojanje ugovora, računa, faktura, uplatnica i sličnih dokumenata iz kojih bi se moglo vidjeti razloge za navedene uplate. Nadalje, utvrđeno je da je Povjerenica za informiranje poništila citirano rješenje od 27. studenoga 2015. godine te je predmet ponovno vratila na ponovni postupak, nakon čega je Općina Gračišće donijela osporeno rješenje KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-17-67 od 20. veljače 2017. godine, kojim je odbila zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što zatražena informacija nije informacija u zakonskom smislu odnosno jer zatražena informacija mora postojati u trenutku podnošenja zahtjeva te tijelo javne vlasti nije dužno po zahtjevu žalitelja sastavljati odnosno izrađivati novu informaciju.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima. Također, u žalbenom postupku Općina Gračišće je proslijedila predmetnu žalbu Povjerenici za informiranje, ali bez informacija koje je žalitelj predmetnim zahtjevom zatražio, a koje čine sastavni dio spisa predmeta u drugostupanjskom postupku po žalbi.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju spisa predmeta utvrđeno je da osporeno rješenje treba poništiti, jer je prema ocjeni Povjerenice za informiranje Općina Gračišće prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenila odredbe materijalnog prava.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

Kako je već tijelu javne vlasti i ranije pojašnjeno u rješenju Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/14-01/308, URBROJ: 401-01/06-15-03 od 24. ožujka 2015. godine kojim je predmet vraćen na ponovni postupak, iz predmetnog zahtjeva žalitelja je razvidno da je isti zatražio obrazloženja koje je Općina Gračišće platila Nezavisnoj istarskoj televiziji (MBS 040001797, OIB 74447923242 sa adresom, Pod lipom 1, 52 000 Pazin) od 1. lipnja 2001. do 28. veljače 2014. godine odnosno razloge za tražene uplate za iznose koje je Općina Gračišće dala u svom ranijem očitovanju žalitelju od 1. travnja 2014. godine, a što predstavlja podatke koje navedeno tijelo javne vlasti mora imati u svom posjedu kao informacije u materijaliziranom obliku. Povjerenica za informiranje navedeno je ponovno naglasila u rješenju UP/II-008-07/16-01/24 URBROJ: 401-01/06-16-05 od 18. studenoga 2016. godine, kojim je poništila kao nezakonito rješenje Općine Gračišće KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-15-49 od 27. studenoga 2015. godine, u kojem je tijelo javne vlasti u ponovnom postupku odbilo predmetni zahtjev zbog tzv. zlouporabe prava. Naime, logična je pretpostavka da se bez podataka o izvršenim plaćanjima od strane Općine Gračišće odnosno dokumenata koji dokazuju činjenice na temelju kojih su vršene navedene uplate, ukupan uplaćeni iznos Nezavisnoj istarskoj televiziji ne bi niti mogao izračunati. Dakle, u citiranom je rješenju Povjerenice za informiranje od 18. studenoga 2016. godine zaključeno da se ukupan iznos plaćanja izračunava na temelju pojedinačnih uplata o izvršenju kojih mora postojati neki dokumentirani zapis podataka - račun, uplatnica, faktura, odluka ili ugovor i slično, pa stoga po mišljenju Povjerenice za informiranje Općina Gračišće nije bila pravilno utvrdila činjenice odnosno pravo stanje stvari, te nije bila pružila niti dokaze koji bi potkrepljivali navode iz prvostupanjskog rješenja.

S obzirom da je tijelo javne vlasti u prvostupanjskom postupku koji je prethodio predmetnoj žalbi ponovo zauzelo stajalište da se u u slučaju predmetnog traženja ne radi o informaciji u zakonskom smislu, a koje je već ranije ocijenjeno kao neutemeljeno u rješenju od 24. ožujka 2015. godine, Povjerenica za informiranje i dalje ostaje kod svog mišljenja iz svojih ranijih gore citiranih odluka o tome da zatražena dokumentacija iz predmetnog zahtjeva postoji te se ista nalazi u posjedu tijela javne vlasti, a što je očito i iz navoda same Općine Gračišće u ranije osporenom njihovom rješenju KLASA: UP/I-008-02/14-01/01, URBROJ: 2163/02-03-02-15-49 od 27. studenoga 2015. godine, gdje se navodi da ne negiraju postojanje ugovora, računa, faktura, uplatnica i sličnih dokumenata iz kojih bi se moglo vidjeti razloge za navedene uplate.

Pri rješavanju predmetnog zahtjeva prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi koje izrađene informacije koje se odnose na predmetni zahtjev za u istom navedene godine ima u svom posjedu. Nadalje, prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da se zatražene informacije odnose na raspolaganje javnim sredstvima te bi trebale biti javno dostupne, sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko zatražene informacije iz zahtjeva sadrže osobne podatke fizičkih osoba odnosno ako postoji neki drugi razlog za ograničenje informacija, prvostupanjsko tijelo bi trebalo postupiti sukladno odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3.  ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, i to ime i prezime i iznos koji je uplaćen odnosno isplaćen, uzimajući u obzir da se radi o raspolaganju javnim sredstvima, konkretno iz općinskog proračuna.

Posebno se napominje da se pri rješavanju predmetnog zahtjeva Općina Gračišće treba voditi već postojećom praksom Povjerenika za informiranje iz rješenja od 16. svibnja 2016. godine kojima je Općini Gračišće naloženo da korisniku djelomično omogući pristup informacijama, vezano za kontne kartice Općine Gračišće, a koja je potvrđena i presudama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske iz 2016. godine: Poslovni broj: UsII-92/16-9, UsII-95/16-8, UsII-97/16-7, UsII-96/16-10 i UsII-93/16-7.

Također je potrebno imati u vidu i odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donijela Povjerenica za informiranje.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.