KLASA: 008-08/16-01/04

URBROJ: 401-01/05-16-292

Zagreb, 25.04.2016.

 

Jedinica LP(R)S

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem izražavate dvojbu oko tumačenja članka 18. stavaka 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama (NN 25/13, 85/15) te posljedično primjene članka 20. stavka 2. navedenog Zakona. Nakon citiranja spomenutih zakonskih odredbi te citiranja članka 71. Zakona o općem upravnom postupku (NN 47/09), koji se odnosi na ispravnost podnesaka, navodite da ste mišljenja kako bi i stranke (kao i javnopravna tijela kad dostavljaju akte elektroničkom poštom) trebale ispuniti zahtjev sa zakonski utvrđenim sadržajem vlastoručno ga potpisati, skenirati i uputiti elektroničkom poštom tijelu javne vlasti, kao jednom od zakonom predviđenih načina dostave podnesaka. Navodite kako ste mišljenja da se odredbe ZUP-a i ZPPI-a, koje se tiču elektroničkog komuniciranja javnopravnog tijela i stranke, odnose se na način dostave podnesaka, a ne na isključivanje obveze  ispunjavanja formalno-pravnih uvjeta u pogledu sadržaja zahtjeva. S obzirom da od Povjerenika za informiranje tražite mišljenje, u nastavku odgovaramo kako slijedi.

Stavcima 1.  i 2. članka 18. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako korisnik ostvaruje pravo na pristup informaciji podnošenjem usmenog ili pisanog zahtjeva nadležnom tijelu, a ako je zahtjev podnesen usmeno ili putem telefona, sastavit će se službena bilješka, a ako je podnesen putem elektroničke komunikacije, smatrat će se da je podnesen pisani zahtjev.

S obzirom da se zahtjev za pristup informacijama može podnijeti i putem telefona, u kojem slučaju se sastavlja službena bilješka, dakle nije potreban vlastoručni potpis stranke da bi se zadovoljila formalnopravnost podneska, mišljenja smo kako nije potrebno vlastoručno potpisivati zahtjev podnesen pisanim putem (primjerice e-mailom ili faksom).

S druge strane, pisani zahtjev za pristup informacijama mora sadržavati elemente propisane člankom 18. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, kako što su naziv i sjedište tijela javne vlasti kojem se zahtjev podnosi, podatke koji su važni za prepoznavanje tražene informacije, ime i prezime i adresu fizičke osobe podnositelja zahtjeva, tvrtku, odnosno naziv pravne osobe i njezino sjedište.

Podnositelj zahtjeva stoga može poslati zahtjev za pristup informacijama elektroničkim putem, zbog gore navedenih razloga ga ne mora potpisati, ali zahtjev zato mora sadržavati sve elemente propisane člankom 18. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama kako bi bio potpun. Ukoliko zahtjev ne sadrži sve elemente propisane Zakonom, tijelo javne vlasti može pozvati podnositelja da zahtjev ispravi u ostavljenom roku. U slučaju da podnositelj ne ispravi zahtjev u ostavljenom roku, tijelo javne vlasti može odbaciti zahtjev rješenjem.