KLASA: UP/II-008-07/15-01/570

URBROJ: 401-01/05-17-02

Zagreb, 6. 3. 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15) povodom žalbe ………, Zagreb, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva kulture, KLASA: UP/I-023-03/15-01/0028, URBROJ: 532-01/14-15-01 od 11. 12. 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na ponovnu uporabu informacija,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva kulture, KLASA: UP/I-023-03/15-01/0028, URBROJ: 532-01/14-15-01 od 11. 12. 2015. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem Ministarstva kulture je odbijen  zahtjev za dopunu ili ispravak informacija ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj)  od 1. 12. 2015. godine,  temeljem članka 23. stavka 5. točke 3., a u vezi s člankom 24. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama,  s obzirom da nema osnove za dopunu dane informacije.

Žalitelj je  na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu Povjerenici za informiranje, u kojoj u bitnom navodi kako izjavljuje žalbu zbog  nepotpuno i pogrešnog utvrđenog činjeničnog stanja, te zbog pogrešne primjene zakona. Žalitelj navodi kako je pristup bazi moguć samo korisnicima poznatim Ministarstvu kulture – osobe koje su u registracijskom obrascu ostavile svoje podatke poput e-mail adrese, kontakt podatke, zanimanje. Žalitelj ujedno navodi  kako će rezultat dobiven na stranici ovisiti o danim parametrima te će na web stranici biti prikazan ograničen broj rezultata u strojno nečitljivom obliku. S obzirom da tijelo javne vlasti nije postupilo sukladno članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama i objavilo bazu podataka u obliku koji omogućuje ponovnu uporabu, te s obzirom da tijelo javne vlasti nije dostavilo tražene podatke na zahtjev za ponovnu uporabu informacija, žalitelj predlaže Povjerenici za informiranje da uvaži njegovu žalbu, poništi rješenje tijela javne vlasti i omogući mu pristup zatraženoj informaciji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za ponovnu uporabu informacija od 21. 11. 2015. godine zatražio od  Ministarstva kulture da mu dostavi u  elektroničkom obliku pogodnom za ponovnu uporabu, prema čl. 3. st. 6 i st. 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (otvoreni oblik npr. csv, xls) sve informacije prepoznate u „Baza prijevoda djela hrvatske književnosti.“ Žalitelj bi također želio podsjetiti tijelo javne vlasti da je sukladno članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama  dužno objaviti ovakve baze podataka u obliku koji omogućuje ponovnu uporabu te Akcijski plan Partnerstva za otvorenu vlast (https://goo.gl/ZEsGuo) za otvaranje ovakvih skupova podataka putem Portala otvorenih podataka data.gov.hr, mjera 3.3. akcijskog plana, te sukladno tome je zamolio tijelo javne vlasti da mu pošalje  link na traženi skup podataka na Portalu otvorenih podataka. Žalitelj navodi kako je svrha u koju želi ponovno upotrijebiti informacije nekomercijalna.

Uvidom u spis predmeta je također utvrđeno kako je Ministarstvo kulture dopisom, KLASA: 008-01/15-01/0140, 532-01/14-15-02 od 1. 12. 2015. godine obavijestilo žalitelja kako je, sukladno odredbi članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacija javno objavljena na web stranici Ministarstva kulture, http://www.culturenet.hr/default2.aspx?id=23. Ministarstvo je u dopisu također istaklo kako je odredbom  članka 27. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da tijela javne vlasti, u svrhu ponovne uporabe informacije, nemaju obvezu informaciju izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacije ako to zahtijeva nerazmjeran utrošak  vremena ili sredstava, niti se od tijela javne vlasti može zahtijevati da nastavi ažurirati, nadograđivati i pohranjivati informacije u svrhu ponovne uporabe. Žalitelj je ujedno obaviješten da je trenutno u tijeku postizanje dogovora između Ministarstva kulture i Ministarstva uprave vezano uz objavljivanje informacija pogodnih za ponovnu uporabu i na Portalu otvorenih podataka.

Zahtjevom za dopunu ili ispravak informacija od 1. 12. 2015. godine, žalitelj je u bitnom naveo kako mu tijelo javne vlasti nije navelo datum do kada će mu omogućiti pristup traženim informacijama, drugim riječima, njegov je zahtjev odbijen, stoga moli dostavu informacija kako je traženo u obliku koji omogućuje ponovnu uporabu informacija, te link na portal data.gov.hr gdje je navedena informacija objavljena. Žalitelj ujedno napominje da su se mnoga tijela javne vlasti već prilagodila izmjeni Zakona o pravu na pristup informacijama, te su na svojoj web stranici omogućila i preuzimanje CSV datoteke koja omogućuje preuzimanje cijelog skupa podataka u datom trenutku, što je pogodno za ponovnu uporabu.

U obrazloženju pobijanog rješenja Ministarstvo kulture ponavlja kako je zatražena informacije javno objavljena na internetskoj stranici Ministarstva, te da bazi može pristupiti svatko tko otvori račun i logira se. Ministarstvo ujedno ponovno citira odredbu članka 27. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama te naglašava kako pokušavaju osigurati značajna financijska sredstva za izmjenu svih upisnika, registara, očevidnika, adresara i baza Ministarstva kulture koji su javno dostupni, ali ne i u obliku pogodnom za ponovnu uporabu. Ministarstvo je, slijedom navedenog, utvrdilo kako nema osnove za dopunu, odnosno ponovljeni zahtjev za ostvarivanje prava na pristup informacijama, jer je u provedenom postupku utvrđeno da je tražena informacija dostavljena korisniku prava na pristup informacijama.

Člankom 27. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako se na pitanja koja nisu posebno uređena ovom glavom primjenjuju na odgovarajući način ostale odredbe ovoga Zakona

Člankom 23. stavkom 5. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako utvrdi da nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. ovog Zakona.

Člankom 24. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je tijelo javne vlasti obvezno odlučiti o zahtjevu za dopunu, odnosno ispravak informacije u roku od 15 dana od dana zaprimanja zahtjeva, sukladno odredbama članka 23. ovog Zakona.

Nastavno na navedene zakonske odredbe, Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku utvrdila kako je  Ministarstvo kulture prilikom rješavanja žaliteljičinog zahtjeva za pristup informacijama nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te je neodgovarajuće primijenila odredbe materijalnog prava.

U žalbenom postupku je  utvrđeno kako je Baza prijevoda djela hrvatske književnosti objavljena na internetskoj stranici Ministarstva kulture, http://www.culturenet.hr/default2.aspx?id=23, međutim, Bazi  može pristupiti samo korisnik koji  otvori račun i logira se.

Slijedom navedenog,  objava predmetne Baze nije u skladu s obvezom iz članka 10. stavka 1. točke 5. Zakona o  pravu na pristup informacijama, koja određuje kako su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način  i u strojno čitljivom obliku objavljivati registre i baze podataka ili informacije o registrima i bazama podataka iz njihove nadležnosti i načinu pristupa i ponovne uporabe, čime se dolazi do zaključka kako Ministarstvo kulture nije riješilo žaliteljev zahtjev za ponovnu uporabu informacija, niti njegov naknadni zahtjev za dopunu ili ispravak.

Naime, Bazu objavljenu na internetskim stranicama Ministarstva kulture u formi aplikacije nije moguće preuzeti, odnosno dostupan je ograničen broj rezultata u obliku koji nije strojno čitljiv.

Ministarstvo kulture u ovom upravnom sporu mora razmotriti žaliteljev konkretan zahtjev za ponovnom uporabom informacija i mogućnost da mu se dostavi  zatražena Baza prijevoda djela hrvatske književnosti,  a ne općenito navoditi kako su razni upisnici, registri, očevidnici, adresari i baze Ministarstva kulture javno dostupni, ali ne i u obliku pogodnom za ponovnu uporabu. Ministarstvo kulture posjeduje Bazu prijevoda djela hrvatske književnosti, međutim dostupnost navedene Baze u cjelovitom obliku je ograničena  potrebom otvaranja korisničkog računa i ograničenom dostupnošću rezultata, stoga Ministarstvo mora utvrditi postojanje cjelovite Baze, primjerice u tablici, u excel obliku, te mogućnost da se takva Baza na neki način (e-mailom ili na nekom mediju) dostavi žalitelju.

Ministarstvo kulture također nije obrazložilo u konkretnom slučaju o kolikom se utrošku vremena i sredstava radi ako bi se zatražena Baza prilagodila i dostavila žalitelju radi ponovne uporabe, već je samo citiralo odredbu članka 27. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da Ministarstvo kulture zbog specifičnosti tražene informacije nije Povjerenici za informiranje, sukladno svojim zakonskim obvezama, dostavila cjelovit spis predmeta, čiji su sastavni dio  zahtjevom zatražene informacije, a što je nužno za postupanje u drugostupanjskom postupku po žalbi protiv rješenja prvostupanjskog tijela, stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.                  

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.