KLASA: UP/II-008-07/15-01/291

URBROJ: 401-01/11-17-06

Zagreb, 30. siječnja 2017.                

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00019, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00019, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine

2.    Odobrava se ……… pravo na presliku Godišnjeg izvješća o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije za godinu 2013. Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: 041-01/14-01/00002, URBROJ: 533-24-14-0001 od 31. siječnja 2014. godine.

3.    Nalaže se Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23., stavka 5. točke 2., a u svezi članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer  postoje osnove sumnje da bi objavljivanje informacije onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je 17. svibnja 2014. godine zahtjevom za pristup informacijama od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta zatražio Godišnje izvješće o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije u 2013. godini te da je rješenjem Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00019, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine, koje je zaprimio 22. srpnja 2014. godine, odbijen njegov zahtjev. Nadalje, navodi da rješenje pobija u cijelosti, zbog bitnih povreda postupka, zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene materijalnog prava, a u pobijanom rješenju tijelo javne vlasti paušalno i neuvjerljivo tvrdi da je provelo test razmjernosti i javnog interesa s obzirom da ga o tome nije obavijestilo, ne navodi se ni tko ga je proveo ni kojim aktom utvrdio, nije mu dostavilo ispravu o tom testu i ne navodi da je o istome sastavljena službena bilješka, zapisnik ili zaključak, pa se bitna povreda postupka sastoji u činjenici da mu akt na kojem se zasniva rješenje o odbijanju zahtjeva nije dostavljen te mu nije omogućeno da se o navedenom testu očituje čime je zapravo isključen od sudjelovanja u postupku, premda je stranka u istome. Također, navodi da je postupanje tijela javne vlasti nedosljedno, nevjerodostojno, neustavno i protuzakonito te da pobijanim rješenjem tijelo javne vlasti krši odredbe Ustava Republike Hrvatske i odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, Zakona o sustavu državne uprave. Ističe da je sustav unutarnjih financijskih kontrola osmišljen da bude pravodoban nadzor pravilnoga, racionalnoga i učinkovitoga trošenja javnih sredstava te da za predmetnu Godišnje izvješće postoji itekako snažan i opravdan interes javnosti da se u svrhu poboljšanja sustava i polaganja javnoga računa o javnom raspolaganju javnim sredstvima i nadziranju njegova pravilnog trošenja, ono učini dostupnim javnosti, a tijelo javne vlasti je prilikom odlučivanja previdjelo, zanemarilo i prekršilo odredbu članka 10. stavka 1. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, kao i odredbu članka 16. stavka 3. citiranog Zakona. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 17. svibnja 2014. godine od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta zatražio presliku Godišnjeg izvješća o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije za godinu 2013. Nadalje, razvidno je da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta dana 11. lipnja 2014. godine provelo test razmjernosti i javnog interesa o čemu je sastavilo službenu bilješku te, na temelju provedenog testa, rješenjem KLASA: UP/I-008-01/14-01/00019, URBROJ: 533-01-14-0002 od 7. srpnja 2014. godine odbilo zahtjev žalitelja jer postoji osnova sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je tijelo javne vlasti dana 11. lipnja 2014. godine provelo test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je utvrdilo da se pristup traženoj informaciji mora ograničiti sukladno odredbi članka 15. stavka 3. točke 1. citiranog Zakona jer postoje osnovane sumnje da bi njezino javno objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje postupka uređenog Zakonom o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru („Narodne novine“, broj 141/06) i drugim vezanim propisima. Nadalje, navodi se da su revizorska izvješća rezultat obavljene procjene sustava unutarnjih kontrola u određenom području rada, a njihova provedba je uređena Zakonom o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru, Naputkom za izradu godišnjeg izvješća o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru („Narodne novine broj 132/11), Kodeksom strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru („Narodne novine“, broj 18/08) te Poveljom unutarnjih revizora Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: 041-01/12-01/13, URBROJ: 533-24/12-1 od 24. kolovoza 2012. godine. Također, navodi se da bi javno objavljivanje nalaza predstavljalo značajnu ugrozu izvršavanja zakonom propisanih obveza unutarnjih revizora i ugrozilo neovisnost revizora u izvršavanju zakonom propisanih zadaća, a Kodeksom strukovne etike unutarnjih revizora u članku 10. propisuje se da je u obavljanju unutarnje revizije potrebno uvažavati povjerljivost i tajnost svih podataka te se povjerljivi podaci o revidiranom subjektu mogu dati isključivo uz odobrenje uključenih osoba i ako postoji zakonsko pravo ili obveza objave tih podataka. Ističe se da Godišnje izvješće o obavljenim revizija i aktivnostima unutarnje kontrole u 2013. godini nije opći akt niti izvještaj o radu, a ne predstavlja niti dokument koji se odnosi na područje rada tijela javne vlasti poput znanosti, obrazovanja i sporta, a rezultat je obavljene procjene sustava unutarnjih kontrola u određenom području rada ili procesu i obuhvaća aktivnosti kojima se stvaraju pretpostavke za zakonitom i učinkovito odvijanje osnovnih djelatnosti tijela javne vlasti, pa bi javno objavljivanje nalaza u bitnome ugrozilo učinkovitost i neovisnost u radu zaposlenika zaduženog za provedbu na zakonu utemeljenog postupka i neovisno obavljanje unutarnje revizije te izravno oslabilo kontrolne mehanizme uspostavljene s ciljem odgovornoga i učinkovitog upravljanja javnim sredstvima, a ujedno i službenika izložilo pritiscima te utjecalo na njegovu nepristranost. Zaključno, a s obzirom na sve navedeno navodi se da je tijelo javne vlasti utvrdilo da interes nad zaštitom neovisnosti, učinkovitosti i nepristranosti vođenja pravno utemeljenog postupka, naročito kada je riječ o odgovornom upravljanju javnim sredstvima, nadjačava interes javnosti za dostavom Godišnjeg izvješća Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije u 2013. godini.

Prema članku 15. stavku 3. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2. dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. članka 16. propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3., bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li  potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku za informiranje u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Sukladno navedenoj obvezi, u žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis predmeta sa informacijom koja je predmet ovog postupka, Godišnjim izvješćem o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije za godinu 2013. KLASA: 041-01/14-01/00002, URBROJ: 533-24-14-0001 od 31. siječnja 2014. godine te, kao dio spisa predmeta, službenu bilješku o provođenju testa razmjernosti i javnog interesa od 11. lipnja 2014. godine.

Zakon o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru („Narodne novine“, broj 141/06) u članku 30. propisuje da je voditelj jedinice za unutarnju reviziju, odnosno unutarnji revizor, dužan pripremiti godišnje izvješće o obavljenim revizijama i o aktivnostima unutarnje revizije u skladu s uputama Središnje harmonizacijske jedinice Ministarstva financija, a navedeno izvješće dostavlja se Središnjoj harmonizacijskoj jedinici Ministarstva financija nakon što ga odobri čelnik korisnika proračuna. Nadalje, člankom 31. stavkom 2. citiranog Zakona propisano je da godišnje izvješće unutarnje revizije obuhvaća: a) pregled obavljenih revizija i gdje je prikladno, odstupanja od godišnjeg revizijskog plana, uz navođenje razloga odstupanja ili neizvršavanja plana, b) glavne zaključke koji se odnose na funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola te preporuke dane s ciljem poboljšanja poslovanja korisnika proračuna, c) aktivnosti koje je poduzeo čelnik korisnika proračuna s ciljem provedbe značajnijih preporuka te značajne preporuke koje nisu provedene, d) sve slučajeve nepridržavanja ili pogrešne primjene zakona i drugih propisa te sumnji na prijevaru, e) prijedloge za razvoj unutarnje revizije.

Naputkom za izradu godišnjeg izvješća o sustavu financijskih kontrola u javnom sektoru („Narodne novine“, broj: 132/11) propisano je da se godišnje izvješće o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije sastoji od općeg i posebnog dijela. Opći dio sadrži opće podatke o korisniku proračuna, podacima o jedinici za unutarnju reviziju i unutarnjim revizorima i primjenu standarda i metodologija rada unutarnje revizije, a posebni dio sadrži pregled obavljenih revizija, glavne zaključke koji se odnose na funkcioniranje sustava financijskog upravljanja i kontrola, aktivnosti koje je poduzeo čelnik korisnika proračuna s ciljem provedbe značajnijih preporuka te značajne preporuke koje nisu provedene, nepridržavanja ili pogrešne primjene zakona i drugih propisa te sumnje na prijevaru te prijedloge za razvoj unutarnje revizije. Nadalje, propisano je da će, na temelju pojedinačnih godišnjih izvješća o sustavu financijskog upravljanja i kontrola te godišnjih izvješća o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije, Uprava za harmonizaciju unutarnje revizije i financijske kontrole sastaviti objedinjeno godišnje izvješće o sustavu financijskih kontrola koje se, nakon što ga raspravi Vijeće za unutarnju financijsku kontrolu i odobri ministar/ica financija, podnosi Vladi Republike Hrvatske.

Ministarstvo financija na svojoj Internet stranici, na poveznici http://www.mfin.hr/hr/izvjescivanje-1-2-1, objavljuje objedinjena godišnja izvješća o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru Republike Hrvatske. Uvidom u navedenu poveznicu utvrđeno je da ista sadrži i objavljeno Objedinjeno godišnje izvješće o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru Republike Hrvatske za 2013. godinu koje u dijelu koji se odnosi na unutarnju reviziju sadržava objedinjene statističke podatke za sve proračunske korisnike te pregled najznačajnijih preporuka koje su dane u okviru obavljenih unutarnjih revizija.

Člankom 10. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama objaviti na lako pretraživ način godišnje planove, programe, strategije, upute, izvještaje o radu, financijska izvješća i druge odgovarajuće dokumente koji se odnose na područje rada tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje utvrdila je da godišnje izvješće o obavljenim unutarnjim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije predstavlja izvješće o radu jedinice za unutarnju reviziju kao unutarnje ustrojstvene jedinice proračunskog korisnika koja se osniva temeljem članka 17. i članka 21. Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru te kao takav predstavlja jedan od dokumenata za koje je člankom 10. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana obveza javne objave. Nadalje, Povjerenica za informiranje utvrdila je da se godišnja izvješća o obavljenim unutarnjim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije sadrže podatke propisane odredbom članka 31. stavka 2. Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru i Naputkom za izradu godišnjeg izvješća o sustavu financijskih kontrola u javnom sektoru te se isti, kao objedinjeni podaci prikupljeni temeljem navedenih godišnjih izvješća svih proračunskih korisnika, objavljuju u godišnjem izvješću o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru Republike Hrvatske na Internet stranici Ministarstva financija. S obzirom na navedeno, Povjerenica je utvrdila da se objavom godišnjeg izvješća o obavljenim revizijama i aktivnostima unutarnje revizije tijela javne vlasti, ne može utjecati na učinkovito, neovisno i nepristrano obavljanje poslova unutarnje revizije.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao  u točkama 1., 2. i 3. izreke ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.