KLASA: UP/II-008-07/16-01/572

URBROJ: 401-01/06-17-01

Zagreb, 31. siječnja 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe Društva za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ iz Splita, ………, izjavljene protiv rješenja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan, Cattanijin put 2, Split, Ur.br.: 417-01/2016 od 31. svibnja 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan Ur.br.: 417-01/2016 od 31. svibnja 2016. godine.

2.    Odobrava se Društvu za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ pravo na pristup informaciji: preslici Zapisnika o inspekcijskom nadzoru, Odjela državne šumarske inspekcije Ministarstva poljoprivrede Republike Hrvatske, obavljenom u Javnoj ustanovi za upravljanje Park-šumom Marjan, od 4. prosinca 2014. godine.

3.    Nalaže se Javnoj ustanovi za upravljanje Park-šumom Marjan da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama Društva za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer zbog učestalih zahtjeva žalitelja za dostavom sličnih informacija dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je zahtjevom za pristup informaciji zatražio od tijela javne vlasti da mu pruži  informaciju – presliku Zapisnika o inspekcijskom nadzoru Odjela državne šumarske inspekcije Ministarstva poljoprivrede Republike Hrvatske, obavljenog u Javnoj ustanovi za upravljanje Park-šumom Marjan od 4. prosinca 2014. godine. Nadalje, žalitelj navodi da se u osporenom rješenju kao jedan od razloga odbijanja navodi da je istu informaciju zatražio i od Ministarstva poljoprivrede, što nije sporno, kao što nije sporno niti to da Ministarstvo poljoprivrede unatoč rješenju Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/15-01/34, URBROJ: 401-01/05-16-07 od 15. ožujka 2016. godine, kojim je naloženo da mu se omogući pristup navedenoj informaciji, to još uvijek nije učinilo, pa stoga ne stoje tvrdnje tijela javne vlasti iz osporenog rješenja o zloporabi prava na pristup informacijama, niti može biti govora o opterećivanju rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti koje broji 55 zaposlenika. Žalitelj ističe da  upravo suprotno, Javna ustanova grubo krši i zloupotrebljava Zakon o pravu na pristup informacijama kako bi mu uskratila zakonsko pravo na pristup informacijama te da je to uobičajena praksa navedene ustanove. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 17. svibnja 2016. godine zatražio od Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan presliku Zapisnika o inspekcijskom nadzoru Odjela državne šumarske inspekcije Ministarstva poljoprivrede Republike Hrvatske, obavljenog u Javnoj ustanovi za upravljanje Park-šumom Marjan od 4. prosinca 2014. godine. Nadalje je utvrđeno da je Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan temeljem navedenog zahtjeva donijela osporeno rješenje Ur.br.: 417-01/2016 od 31. svibnja 2016. godine, kojim je odbila zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer zbog učestalih zahtjeva žalitelja za dostavom sličnih informacija dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan.

Iz osporenog rješenja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zlouporaba prava na pristup informacijama. Kod  utvrđivanja zlouporabe prava na pristup informacijama potrebno je cijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je žalitelj povezan odnosno u partnerstvu sa drugim tražiteljem informacija te da iz razloga realiziranja provedbe projekta traže istu informaciju, pa je prema mišljenju tijela javne vlasti navedeno dokaz da su ispunjeni uvjeti propisani člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno da na taj način putem poveznih zahtjeva koji su funkcionalno slični i povezani sa zahtjevima od drugih podnositelja, dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan.

Povjerenica za informiranje u žalbenom postupku zatražila je od Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan da joj kao dio spisa predmeta dostavi sve zahtjeve žalitelja zaprimljene u 2015./2016. godini, presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2015./2016. godinu, te da popuni i dostavi upitnik objavljen na linku http://www.pristupinfo.hr/procjena-i-samoprocjena-uskladenosti-sa-zakonom-o-pravu-na-pristup-informacijama/.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje je zaprimila dopis Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan, Ur.br. 650-01/2016 od 3. kolovoza 2016. godine, kojim je navedeno tijelo javne vlasti izvijestilo o tome da su zahtjeve žalitelja iz 2015. godine te sve do tada zaprimljene iz 2016. godine već dostavili u postupcima po drugim žalbama istoga žalitelja. Vezano za navode Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan iz citiranog dopisa izvršen je uvid u predmete u kojima su u postupcima po žalbama istog podnositelja Povjerenici za informiranje dostavljeni Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2015. godinu te zahtjevi za pristup informacijama iz 2016. godine. Navedenim uvidom je utvrđeno da je  dopisom Ur.br.: 30-01/2016 od 19. siječnja 2016. godine, u predmetu UP/II-008-07/16-01/48, koji se kod Povjerenice za informiranje vodio po drugoj žalbi istoga podnositelja, Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan dostavila  zatraženi Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2015. godinu iz kojeg je bilo razvidno da je u 2015. godini ista ustanova zaprimila sveukupno 11 zahtjeva koje je upisala u navedeni Upisnik. Od upisanih 11 zahtjeva u navedenom razdoblju, osam je zahtjeva podneseno od strane žalitelja. Također je utvrđeno da je dopisom Ur.br.: 431-01/2016 od 3. lipnja 2016. godine, u predmetu UP/II-008-07/16-01/277, koji se kod Povjerenice za informiranje vodio po drugoj žalbi istoga podnositelja, Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan, između ostalog, izvijestila Povjerenicu za informiranje kako žalitelj  stalno šalje  dopise tražeći informacije kako bi diskreditirao rad Ustanove i samog Ravnatelja, te je u privitku istog dostavila podneske žalitelja koji su poslani u periodu od 17. ožujka do 19. svibnja 2016. godine, navodeći kako je iz istih razvidno da je u dva mjeseca stiglo osam podnesaka žalitelja u kojima se isti poziva na različite zakone Republike Hrvatske. U privitku citiranog dopisa Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan dostavila je Povjerenici za informiranje i druge podneske zaprimljene u 2016. godini. Izvršenim uvidom u dostavljene podneske žalitelja utvrđeno je da se radi o sljedećim podnescima žalitelja: Zahtjevu za dopunom informacije vezanom uz protupravnu gradnju u Park šumi Marjan na k.č. 9180 od 14. siječnja 2016. godine, Zahtjevu za nadzor zakonitosti građevinskih  radova u Park šumi Marjan na k.č. 9180. od 18. siječnja 2016. godine, Zahtjevu za pružanjem informacija vezano za postupak zamjene drvenih klupa dvjema solarnim klupama na k.č. 13724/3 k.o. Split u Park šumi Marjan od 17. ožujka 2016. godine, Obavijesti o protupravnoj  gradnji u Park šumi Marjan na k.č. 9180 k.o. Split od 1. travnja 2016. godine, Zahtjevu za nadzor zakonitosti građevinskih radova u Park šumi Marjan na k.č. 9066/2, 9065 i 9064 k.o. Split od 18. travnja 2016. godine, Zahtjevu za informacijom - Iskaz sječa (Obrazac O-10)  od 18. travnja 2016. godine, Zahtjevu za informacijom - kolaudacijski zapisnici  kojima se potvrđuje kvaliteta izvršenih  radova  biološke obnove šuma za Park šumu Marjan od 10. svibnja 2016. godine, Pritužbi na rad Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan od 13. svibnja 2016. godine, Zahtjevu za informacijom – Zapisnik o izvršenom inspekcijskom nadzoru od 4. prosinca 2014. godine, a koji zahtjev je od 17. svibnja 2016. godine te Pritužbi na rad Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan od 19. svibnja 2016. godine.

Razmatrajući dostavljene podneske žalitelja u žalbenom postupku utvrđeno je da se u razdoblju od siječnja 2016. godine do dana  2. svibnja 2016. godine, svega tri podneska žalitelja odnose na pravo na pristup informacijama, te da nisu tražene iste ili slične informacije. Nadalje, uvidom u Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija razvidno je da je od 1. siječnja 2016. godine do dana 2. svibnja 2016. godine Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan zaprimila sveukupno šest zahtjeva koje je upisala u navedeni Upisnik. Od upisanih šest zahtjeva u navedenom razdoblju, četiri su zahtjeva žalitelja, od kojih jedan zahtjev žalitelja – Zahtjev za nadzor zakonitosti građevinski radova na k.č. 9180 od 18. siječnja 2016. godine i nije zahtjev za pristup informacijama jer se u istom žalitelj obraća tijelu javne vlasti kao podnositelj zahtjeva za provođenja nadzora zakonitosti građevinskog zahvata.

Cijeneći sve činjenice i okolnosti, a osobito mali broj sveukupno zaprimljenih zahtjeva, ukupan broj žaliteljevih zahtjeva i informacije koje je žalitelj tražio u 2016. godini, u žalbenom postupku utvrđeno je da nema zloupotrebe prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku dopisom Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan Ur.br.: 650-01/2016 od 3. kolovoza 2016. godine Povjerenici za informiranje, između ostale dokumentacije spisa predmeta, dostavljena je kao tražena informacija preslika Zapisnika o inspekcijskom nadzoru, Ministarstva poljoprivrede Republike Hrvatske, Sektora inspekcija u šumarstvu i lovstvu, Službe inspekcije u šumarstvu i lovstvu, Odjela državne šumarske inspekcije, obavljenom u Javnoj ustanovi za upravljanje Park-šumom Marjan KLASA: 321-10/14-01/2394, URBROJ: 525-11/1054-14-2 od 4. prosinca 2014. godine. Izvršenim uvidom u dostavljeni Zapisnik, utvrđeno je kako je inspekcijski nadzor završen, te kako su u istom navedene utvrđene nepravilnosti i naređene mjere za njihovo ispravljanje, a koje se moraju izvršiti u određenom vremenu. Razmatranjem predmetnog zapisnika utvrđeno je da isti ne sadrži niti jedno od ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama zbog kojeg bi se žalitelju trebao ograničiti pristup traženoj informaciji te kako javnost ima pravo znati o nepravilnostima utvrđenim prilikom inspekcijskog nadzora.

Također, posebno se naglašava da su pitanja zaštite okoliša pitanja od javnog interesa, posebno uređena domaćom i međunarodnom pravnom regulativom te bi tijela javne vlasti prilikom rješavanja zahtjeva koji se odnose na okolišna pitanja, trebala imati na umu cilj Zakona o pravu na pristup informacijama, koji je omogućavanje i osiguravanje ostvarivanja Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti. Slijedom navedenog, prilikom odlučivanja o predmetnom zahtjevu tijelo javne vlasti nije uzelo u obzir Zakon o zaštiti prirode („Narodne novine“, broj 80/13) koji određuje da su priroda i dijelovi prirode od interesa za Republiku Hrvatsku i uživaju njezinu osobitu zaštitu, a zaštita i očuvanje prirode se pored ostalih načela temelji i na načelu da javnost ima pravo na slobodan pristup informacijama o stanju prirode.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Nadalje, Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan nije uzela u obzir da je okoliš dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i ima njezinu osobitu zaštitu čineći time informacije o okolišu informacijama od posebnog značaja i interesa za javnost. Iz perspektive zaštite okoliša, suvremeni društveni i gospodarski razvoj predstavlja prekretnicu u naporima za očuvanje zdravog okoliša, očuvanja kakvoće ljudskog života, zdravlja te biljnog i životinjskog svijeta. Ustavna je obveza države da, vođena načelima održivog razvoja, svima osigura uvjete za zdrav okoliš. Međutim, to nije isključivo obveza države, već je obveza svakoga, da u sklopu svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posveti zaštiti zdravlja ljudi, prirode i ljudskog okoliša. Pravo na sudjelovanje javnosti u odlučivanju o određenim djelatnostima vezano za pitanja zaštite okoliša, predstavlja značajan alat koji građanima daje legitimaciju da budu aktivni sudionici u kreiranju odluka i politika koje se odnose na zaštitu okoliša. U tom smislu, dostupnost informacija o okolišu od posebne je važnosti i javnog interesa. Pristup informacijama i sudjelovanje javnosti u pitanjima koja se tiču okoliša uređen je Zakonom o zaštiti okoliša (Narodne novine 80/13, 153/13 i 78/15.), ujedno i Uredbom o informiranju i sudjelovanju javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša (Narodne novine 64/08) koja je donesena temeljem Zakona iz 2007. godine. Zakonom iz 2013. godine preuzeta je Direktiva 2003/4/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2003. o javnom pristupu informacijama o okolišu i stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 90/313/EEZ (SL L 41, 14.2. 2003.) te je ujedno usklađena s Konvencijom o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša (Aarhuška konvencija), koja je implementirana u hrvatsko pozitivno pravo Zakonom o potvrđivanju Konvencije o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša („Narodne novine - Međunarodni ugovori" broj 1/07.). Aarhuška konvencija, čija je svrha razvoj okolišne demokracije i koja predstavlja međunarodni pravni okvir u području zaštite okoliša za sve stranke Konvencije, je u odnosu na Hrvatsku stupila na snagu 25. lipnja 2007. godine.

S obzirom na sve navedeno, pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan posebno treba voditi računa o tome da je u pogledu informacija o Park šumi Marjan, kao velikom javnom prostoru Grada Splita, a koji služi na dobrobit svih građana Splita i njegovih posjetitelja, još i dodatno naglašen javni interes za istim informacijama. Kako je u žalbenom postupku utvrđeno da je žalitelj zatražio informaciju vezanu uz rad tijela javne vlasti te u pogledu koje Povjerenica za informiranje nije našla zakonskih ograničenja pristupa informacijama, zaključeno je kako se radi o informaciji koja bi trebala biti javna i dostupna bilo kojem korisniku prava na pristup informacijama odnosno da javnost ima pravo znati sadržaj Zapisnika o izvršenom inspekcijskom nadzoru obavljenom u Javnoj ustanovi za upravljanje Park-šumom Marjan.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                                 

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.