KLASA: UP/II-008-07/16-01/561

URBROJ: 401-01/06-17-04

Zagreb, 23. siječnja 2017.                

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ……… iz Stankovaca, ………, izjavljene protiv rješenja Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci, Broj: 12/16 od 9. rujna 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci, Broj: 12/16 od 9. rujna 2016. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 7. svibnja 2016. godine temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer korisnik prava na pristup informacijama očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te opterećuje rad i funkcioniranje tijela javne vlasti.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje jer mu je osporenim rješenjem Dobrovoljno vatrogasno društvo Stankovci suprotno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo zahtjev za pristup informacijama, te od Povjerenice za informiranje traži da mu omogući pristup istima. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise ovog predmeta te ostale spise koji se vode po žalbama kod Povjerenice za informiranje utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 7. svibnja 2016. godine zatražio od Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci sljedeće informacije: 1. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa izborne Skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 28. siječnja 2011. godine; 2. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne Skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 30. travnja 2010. godine; 3. preslika izvješća nadzornog odbra Skupštini Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci za godinu 2014., 2013., 2012., 2011., mandatno razdoblje od 28. siječnja 2011. godine do 28. siječnja 2015. godine; 4. Preslika zapisnika sjednice Upravnog odbora Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci i popisa nazočnih održane 19. prosinca 2014. godine; 5. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 2014. godine; 6. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 2013. godine; 7. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 2012. godine; 8. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 2011. godine; 9. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 2009. godine; 10. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 2008. godine; 11. Preslika zapisnika i popisa nazočnih sa redovne skupštine Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci održane 2007. godine; 12. Preslika akta o udruživanju Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci u Vatrogasnu zajednicu Zadarske županije; 13. Preslika akta općinskog načelnika o potvrđivanju imenovanja zapovjednika Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci za mandatno razdoblje od 24. svibnja 2005. godine do 24. svibnja 2009. godine, od 28. siječnja 2011. godine do 28. siječnja 2015. godine i od 27. travnja 2015. godine do 27. travnja 2019. godine; 14. Inventurne liste osnovnih sredstava (vatrogasne opreme i sredstava za gašenje) za godinu 2015., 2014., 2013., 2012. i 2011.; 15. Preslika godišnjeg statističkog obrasca Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci za godinu 2015., 2014., 2013., 2012. i 2011.; 16. Preslika knjige evidencije vatrogasnih intervencija Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci za godinu 2015., 2014., 2013., 2012. i 2011. Također je utvrđeno da je Dobrovoljno vatrogasno društvo Stankovci postupivši po zaključku Povjerenice za informiranje UP/II-008-07/16-01/408, URBROJ: 401-01/11-16-01 od 22. kolovoza 2016. godine donijelo osporeno rješenje Broj: 12/16 od 9. rujna 2016. godine, kojim je odbilo zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer smatraju kako korisnik očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te podnosi zahtjeve za pristup informacijama kojima opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Iz osporenog rješenja Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zloupotreba prava na pristup informacijama. Kod  utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati. U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da je žalitelj predmetnim zahtjevom zatražio pristup mnogobrojnim informacijama  odnosno pristup 45 dokumenata te nadalje obrazlažu razloge zbog kojih smatraju da se radi o šikanoznim zahtjevima žalitelja temeljenim na osobnim razlozima te kako im je korisnik uputio najmanje 20-tak raznih zahtjeva na koje je dobivao odgovore.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje zatražila je od Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci dostavu zahtjeva žalitelja zaprimljenih u 2015. godini, presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2015. godinu, kao i popunjavanje upitnika objavljenog na linku http://www.pristupinfo.hr/procjena-i-samoprocjena-uskladenosti-sa-zakonom-o-pravu-na-pristup-informacijama/. Nadalje, iako je tijelo javne vlasti dopis Povjerenice za informiranje KLASA: 008-04/16-01/491, URBROJ: 401-01/06-16-02 od 3. listopada 2016. godine, kojim im je dostavljena predmetna žalba te zatražena dokumentacija spisa predmeta te druga dokumentacija koja je nužna u drugostupanjskom postupku po žalbi na rješenje o odbijanju zbog tzv. „zlouporabe prava na pristup informacijama″ zaprimilo 6. listopada 2016. godine, nije postupilo po traženju Povjerenice iz navedenog dopisa i nije dostavilo: Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija u 2015. godini, Upitnik o usklađenosti postupanja tijela javne vlasti sa Zakonom o pravu na pristup informacijama, informacije koje je žalitelj zatražio u predmetnom zahtjevu za pristup informacijama te zahtjeve za pristup informacijama koje je žalitelj podnio u 2016. godini. Dobrovoljno vatrogasno društvo Stankovci je tek po požurnici Povjerenice za informiranje KLASA: 008-04/16-01/491, URBROJ: 401-01/06-16-03 od 19. listopada 2016. godine dostavilo preslike zahtjeva za pristup informacijama iz 2015. godine, kojih je ukupno 9 te do dana izrade ovog akta nije postupilo po dopisima Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/16-01/561, URBROJ: 401-01/06-16-02 od 3. studenoga 2016. godine i KLASA: UP/II-008-07/16-01/561, URBROJ: 401-01/06-16-03 od 28. studenoga 2016. godine i nije dostavilo preostalu zatraženu dokumentaciju.

Uvidom u dostavljene zahtjeve za pristup informacijama žalitelja u 2015. godini, kojih je ukupno dostavljeno 9, razvidno je da se istima od Dobrovoljnog vatrogasnog društva Stankovci ne traže iste niti istovrsne informacije, kao niti velika količina informacija, a i samo tijelo javne vlasti navodi da se u predmetnom zahtjevu tražilo 45 dokumenata, što ne predstavlja veliku količinu informacija.

Procjenom svih činjenica i okolnosti, a osobito malog broja sveukupnih zahtjeva zaprimljenih u Dobrovoljnom vatrogasnom društvu Stankovci u 2015. godini te informacija koje je žalitelj u istima zatražio, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti nije ničim potkrijepilo svoje navode iz osporenog rješenja te nije niti postupilo po traženju Povjerenice za informiranje, a što je bilo u obvezi učiniti sukladno članku 25. stavku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima. Naime, u drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je Dobrovoljno vatrogasno društvo Stankovci odbilo predmetni zahtjev zbog tzv. zloupotrebe prava, no nije dostavilo nikakve dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja.

Povjerenica za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrila navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdila da osporeno rješenje treba poništiti. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje Dobrovoljno vatrogasno društvo Stankovci je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenio odredbu materijalnog prava.

Pri rješavanju zahtjeva korisnika prvostupanjsko tijelo najprije mora utvrditi koje izrađene informacije koje se odnose na traženje korisnika ima u svom posjedu te obratiti pažnju na činjenicu da ostvarivanje prava na pristup informacijama znači dostavu preslike zatražene informacije. Naime, omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji i tijelo javne vlasti nije dužno davati odgovore na pitanja ili davati tumačenja te na taj način izrađivati novu informaciju.

Nadalje, prema Zakonu o pravu na pristup informacijama tražena informacija iz zahtjeva može biti dostupna svima pod jednakim uvjetima ili se njezino omogućavanje može ograničiti zbog nekog od razloga iz članka 15. Zakona, no ista ne može biti uvjetno dostupna korisnicima, nego je ili dostupna svima ili nije, a sukladno načelu jednakosti iz članka 8. Zakona. Ako je informacija sukladno odredbama Zakona javna, tada je javna za svaku domaću ili stranu fizičku ili pravnu osobu i kada bi se dala jednoj osobi, morala bi se dati svima, a kada bi se uskratila jednoj osobi morala bi se uskratiti svima i to po istoj zakonskoj osnovi.

Kod ograničavanja pristupa informacijama iz razloga navedenih u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama (npr. informacije iz upravnog ili sudskog postupka, osobni podaci, porezna tajna itd.), tijelo javne vlasti je prije donošenja odlike u obvezi provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. navedenog Zakona. Navedeni test podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona, mora procijeniti hoće li omogućavanje pristupa informacijama biti u interesu javnosti i hoće li od istog biti više koristi nego štete po zakonom zaštićene interese, odnosno navedenu procjenu mora izvršiti na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da je člankom 15. stavkom 5. Zakona propisana obveza tijela javne vlasti da, kada tražena informacija i sadrži podatak koji podliježe ograničenju, preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima, s time da se podaci koji potpadaju pod razlog ograničenja prekriju odnosno zaštite. Ukoliko pak nema razloga za ograničenje pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti dužno je korisniku prava na informaciju omogućiti slobodan pristup traženoj informaciji, sukladno članku 17. navedenog Zakona.

Posebno se napominje kako članak 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

S obzirom na sve navedeno, na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.