KLASA: UP/II-008-07/16-01/48

URBROJ: 401-01/11-17-2

Zagreb, 11. siječnja 2017.                

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe Društva za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ iz Splita, ………, izjavljene protiv rješenja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan Ur.br.: 912-01/2015. od 17. studenoga 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan Ur.br.: 912-01/2015. od 17. studenoga 2015. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za dopunu i ispravak informacije Društva za zaštitu i unapređenje Marjana „Marjan“ (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer zbog učestalih zahtjeva žalitelja za dostavom sličnih informacija dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je zahtjevom za dopunu i ispravak informacije od Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan zatražena dopuna informacije vezana uz zahtjev za dostavom preslika informacija koje je 8. listopada 2015. godine te da je odbijanjem navedenog zahtjeva za dopunu i ispravak informacije uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Nadalje, navodi da tijelo javne vlasti netočno navodi da je žalitelj u razdoblju od 14. rujna do 17. studenoga 2015. godine podnio devet zahtjeva za pristup informacijama i da je na sve zahtjeve dobio odgovor u zakonskom roku, već je dobio informaciju po tri zahtjeva, tri zahtjeva su odbijena, a na jedan zahtjev informacija uopće nije dobivena te navodi da se od šest dostavljenih zahtjeva, njih 5 odnosi na različite situacije pa stoga nije točna tvrdnja tijela javne vlasti o zahtjevima za dostavu istih ili istovrsnih informacija. Također, navodi da je zahtjevom za dopunu i ispravak informacije zatražio dopunu Izjave o fiskalnoj odgovornosti, budući da se ista sastoji od Upitnika o fiskalnoj odgovornosti i Plana otklanjanja slabosti i nepravilnosti, a dostavljen mu je samo Plan 1b Izjave o fiskalnoj odgovornosti za 2014. godinu, a ujedno je zatražio i presliku Programa čišćenja Park-šume Marjan usvojen na 59. sjednici Upravnog vijeća. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za dopunu i ispravak informacije od 3. studenoga 2015. godine zatražio presliku programa čišćenja Park-šume Marjan koji je usvojen na 59. sjednici Upravnog vijeća 27. srpnja 2014. godine i presliku popunjenog Upitnika o fiskalnoj odgovornosti za 2014. godinu s Planom otklanjanja slabosti i nepravilnosti i izvješćem o otklonjenim slabostima i nepravilnostima utvrđenih prethodne godine. Nadalje, utvrđeno je da je Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan postupajući po navedenom zahtjevu za dopunu i ispravak informacije donijela rješenje Ur.br.: 912-01/2015. od 17. studenoga 2015. godine kojim je isti odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer zbog učestalih zahtjeva žalitelja za dostavom sličnih informacija dolazi do zlouporabe prava na pristup informaciji i do opterećenja rada i redovnog funkcioniranja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan.

Iz pobijanog rješenja Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zlouporaba prava na pristup informacijama. Kod  utvrđivanja zlouporabe prava na pristup informacijama potrebno je cijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je žalitelj u vrlo kratkom periodu podnio devet zahtjeva za pristup informacijama te na sve dobio odgovore u zakonskom roku.

Povjerenica za informiranje u žalbenom postupku zatražila je od Javne ustanove za upravljanje Park-šumom Marjan da joj kao dio spisa predmeta dostavi sve zahtjeve žalitelja zaprimljene u 2015. godini, presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2015. godinu, te da popuni i dostavi upitnik objavljen na linku http://www.pristupinfo.hr/procjena-i-samoprocjena-uskladenosti-sa-zakonom-o-pravu-na-pristup-informacijama/. Dopisom Ur.br.: 30-01/2016 od 19. siječnja 2016. godine Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan izvijestila je Povjerenicu za informiranje kako najviše upita zaprima upravo od žalitelja i kako smatra da učestalo slanje upita nije nimalo produktivno ni konstruktivno i ne doprinosi nikakvom razvoju demokracije, već naprotiv opterećuje rad tijela javne vlasti jer službenici koji konstantno imaju za zadatak odgovarati i razmatrati njihove zahtjeve, imaju i drugih radnih zadataka, a valja naglasiti da su na sve svoje upite uredno u zakonskom roku dobivali odgovore. U privitku citiranog dopisa od 19. siječnja 2016. godine Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan dostavila je Povjerenici za informiranje Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2015. godinu iz kojeg je razvidno da je u 2015. godini Javna ustanova za upravljanje Park-šumom Marjan zaprimila sveukupno jedanaest zahtjeva koje je upisala u navedeni Upisnik. Od upisanih jedanaest zahtjeva u navedenom razdoblju, osam je zahtjeva podneseno od strane žalitelja.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2. i 3., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Cijeneći sve činjenice i okolnosti, a osobito mali broj sveukupno zaprimljenih zahtjeva, ukupan broj žaliteljevih zahtjeva i informacije koje je žalitelj tražio u 2015. godini, u žalbenom postupku utvrđeno je da nema zloupotrebe prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

S obzirom da tijelo javne vlasti u žalbenom postupku nije Povjerenici za informiranje dostavilo informacije koje su predmet žaliteljevog zahtjeva, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.