KLASA: UP/II-008-07/15-01/568

URBROJ: 401-01/05-16-02

Zagreb, 22. 12. 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15) i članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene, izjavljene protiv dopisa Ministarstva financija, KLASA: 032-01/15-01/65, URBROJ: 513-03-05-15-09 od 13. 11. 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na ponovnu uporabu informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbacuje se žalba ………, izjavljena protiv dopisa Ministarstva financija, KLASA: 032-01/15-01/65, URBROJ: 513-03-05-15-09 od 13. 11. 2015. godine, kao nedopuštena

O b r a z l o ž e n j e

Ministarstvo financija (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) je osporenim dopisom od 13. 11. 2015. godine obavijestilo  ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) kako je Ministarstvo u cilju veće transparentnosti javnih financija na svojim internetskim stranicama uspostavilo aplikaciju preko koje građani mogu pretraživati podatke o izvršenim plaćanjima iz državnog proračuna po dobavljačima „Upit po dobavljačima“ www.drzavna-riznica.hr/upit_po_dobavljacima/. Jedinstveni parametri pretraživanja su OIB dobavljača i oznaka godine. Razlog radi kojeg je upravo OIB parametar za pretraživanje, uz godinu, česte su promjene naziva dobavljača, kao i nepotpuni i neispravni nazivi, te je stoga jedini pravi parametar OIB, kao jedinstveni ključ. Od 2013. godine plaćanja kroz sustav Državne riznice idu prema dobavljačima koji u sustavu imaju OIB kao jedinstveni identifikator. Upisom OIB-a u aplikaciju i uvažavajući sigurnosne standarde može se na lak način doći do podatka o plaćanjima, čime je ispunjen uvjet iz članka 10. stavak 1. Zakona. Ministarstvo napominje da tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju u skladu sa otvorenim standardima, i da istu nema obvezu izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacije ako to zahtijeva nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava, niti se od tijela javne vlasti može zahtijevati da nastavi ažurirati, nadograđivati ili pohranjivati informacije u svrhu ponovne uporabe, a što je propisano člankom 27. stavkom 2. Zakona. Naime, Državnim proračunom Republike Hrvatske za 2015. godinu  (Narodne novine broj 148/14 i 103A/15) i Odlukom o privremenom financiranju poslova, funkcija i programa državnih tijela i drugih proračunskih korisnika državnog proračuna Republike Hrvatske u prvom tromjesečju 2016. godine (Narodne novine br. 109/15), Ministarstvu financija nisu osigurana sredstva za nadogradnju aplikacije. Stoga isto  u navedenom razdoblju nije u mogućnosti dati objavu/izvoz baze pregledu izvršenja državnog proračuna po dobavljačima za proračunsku godinu u cijelosti i u strojno čitljivom obliku, koristeći neki od otvorenih formata (npr. MS Exel.xls ili csv.) te omogućiti pretraživanje po nazivu dobavljača. Ministarstvo ističe kako će voditi računa o odredbama Zakona te će u svrhu poticanja i olakšavanja ponovne uporabe informacija, čim financijska sredstva za navedenu namjenu budu osigurana u Državnom proračunu, poduzimati korake kako bi na informacije bile objavljene na lako pretraživ način dostupne za ponovnu uporabu, zajedno s metapodacima, u strojno čitljivom i otvorenom obliku, u skladu s otvorenim standardima.

Protiv pobijanog dopisa žalitelj je izjavio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako izjavljuje žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene zakona. Tijelo javne vlasti je nepotpuno utvrdilo činjenično stanje jer je sukladno članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama dužno objaviti ovakve baze podataka u obliku koji omogućuje ponovnu uporabu, što trenutno nije moguće korištenjem web aplikacije za pretraživanje. Na tako utvrđeno činjenično stanje tijelo javne vlasti je pogrešno  primijenilo Zakon o pravu na pristup informacijama jer nije dostavilo podatke iz e-riznice na zahtjev za ponovnu uporabu informacija, jer navodi „da u svrhu ponovne uporabe tijela javne vlasti nemaju obvezu informaciju izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacija ako to zahtijeva nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava“ što ovdje nije primjenjivo jer su tijela dužna proaktivno objavljivati registre u otvorenim oblicima prema članku 10. navedenog Zakona, te jer korištenjem captcha koda tijelo onemogućuje jednostavno korištenje e-riznice i onemogućava pristup podacima osobama s invaliditetom. Na temelju navedenog, žalitelj predlaže Povjerenici za informiranje da uvaži njegovu žalbu i omogući mu pristup zatraženoj informaciji.

Žalba je nedopuštena.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za ponovnu uporabu informacija od 3. 8. 2015. godine  zatražio od Ministarstva dostavu u elektroničkom obliku (csv, xls) sve informacije prepoznate u E-riznica plaćanja iz Državnog proračuna po dobavljačima – Upit o plaćanjima iz Državnog proračuna po dobavljačima.Također je  podsjetio da je Ministarstvo sukladno članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama dužno objaviti ovakve baze podataka u obliku koji omogućuje ponovnu uporabu, te Akcijski plan Partnerstva za otvorenu vlast (https://goo.gl/ZEsGuo) za otvaranje ovakvih skupova podataka putem Portala otvorenih podataka data.gov.hr, mjera 3.3. akcijskog plana, stoga sukladno tome žalitelj moli Ministarstvo da pošaljete link na traženi skup podataka na Portalu otvorenih podataka. Svrha u koju želi ponovno upotrijebiti informacije je nekomercijalna.

Ministarstvo je žalitelju dana 17. 8. 2015. godine odgovorilo dopisom kako je odredbom članka 10. stavka 1. točke 11. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano  da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama objaviti na lako pretraživ način registre i baze podataka ili informacije o registrima i bazama podataka iz njihove nadležnosti i načinu pristupa. Nadalje, odredbom članka 27. stavka 2. Zakona propisano je da će u svrhu ponovne uporabe informacija tijelo javne vlasti učiniti svoje informacije dostupnima u elektroničkom obliku kad god je to moguće i primjereno. Tijelo javne vlasti nema obvezu osigurati pretvorbu informacija iz jednog oblika u drugi niti, osigurati uporabu dijela informacije te nema obvezu obnavljati (ažurirati, nadograđivati, nastaviti stvarati) određenu informaciju samo u svrhu ponovne uporabe. Također, Akcijskim planom za provedbu inicijative partnerstvo za otvorenu vlast u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2014. do 2016. godine (dalje u tekstu: Akcijski plan) mjerom 4. Fiskalna transparentnost propisana je aktivnosti 4.8. Izraditi i javno objaviti pretraživu bazu podataka o izvršenim plaćanjima s jedinstvenog računa državnog proračuna. Sukladno gore navedenim odredbama Zakona i aktivnosti Akcijskog plana, Ministarstvo je na svojim internetskim stranicama, uspostavilo internetski servis preko kojega građani mogu pretraživati podatke o izvršenim plaćanjima iz državnog proračuna po dobavljačima „Upit po dobavljačima.“  

Upit po dobavljačima je javno dostupan servis koji korisniku nudi pregled izvršenja državnog proračuna po dobavljačima za odabranu proračunsku godinu. Isti su podaci ažurirani na dnevnoj razini te su u smislu javnoga interesa, a sukladno Zakonu i Akcijskom planu, dostupni svima te je omogućena ponovna uporaba istih. Slijedom navedenoga, Ministarstvo financija ne može udovoljiti žaliteljevim zahtjevu, budući da su traženi podaci javno objavljeni i dostupni za ponovnu uporabu.

Žalitelj je zahtjevom za dopunu informacija od 19. 8. 2015. godine, upućenim Ministarstvu, naveo kako je „Upit po dobavljačima  javno dostupan servis, ali u niti jednom smislu riječi ne omogućuje lako pretraživanje podataka jer korisnik mora upisati sve tri informacije u obrazac za pretragu: 1) OIB - ne zna svaki korisnik OIB broj tvrtke, 2) godinu - ovo je razuman parametar, kako ste i sami naveli "za odabranu proračunsku godinu", 3) captcha kod - ovo uključuje prepisivanje "šifre" kombinacije broja i slova sa slike. Captcha kod se ne bi smio koristiti ukoliko želite omogućiti jednostavno pretraživanje, Captcha kod otežava pristup informaciji jer prilikom svake pretrage (recimo da radite 10 pretraga), korisnik mora prepisivati captcha kod, koji je svaki puta generiran drugačije. Upit često vraća odgovor "Upisali ste krivi niz brojeva." Stvara odbojnost korisnika da koriste ovu pretragu te može otežati pristup informacijama osobama s invaliditetom. Ono sto dodatno ne olakšava pretragu je nemogućnost pretraživanja po ostalim parametrima dostupnima u ovoj bazi podataka: naziv dobavljača, šifra razdjela i naziv razdjela. Ne slažem se s vašom izjavom da su "sukladno Zakonu i Akcijskom planu, dostupni svima te je omogućena ponovna uporaba istih" jer nije omogućena ponovna uporaba jer je korištenjem pretrage moguće dobiti samo uski dio definiran jako strogom pretragom (sva 3 parametra u pretrazi moraju biti zadovoljena); ponovna uporaba i lako pretraživanje značile bi da korisnik može preuzeti cijeli skup podataka (npr cijela 2015.) u datoteci (csv, json, xml, strukturirani txt) te da moze neovisno o ugrađenoj pretrazi na http://www.drzavna-riznica.hr/upit_po_do..., odlučiti način pretrage koju ce primijeniti na dobivenom dokumentu; pristup podacima na stranici upit_po_dobavljacima nije dostupan svima, a pogotovo osobama s invaliditetom što je suprotno Direktivi 2003/98/ez Europskog parlamenta i Vijeća od 17. 11. 2003. o ponovnoj uporabi informacija javnog sektora. Odredbom članka 10. stavka 1. točke 11. Zakona propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama objaviti na lako pretraživ način registre i baze podataka ili informacije o registrima i bazama podataka iz njihove nadležnosti i načinu pristupa.“

Nastavno na žaliteljev zahtjev za dopunu informacija, Ministarstvo je žalitelju dana 13. 11. 2015. godine poslalo dopis sa gore navedenim sadržajem, na koji je žalitelj izjavio žalbu Povjerenici za informiranje.

Povjerenica za informiranje je dopisom, KLASA: 008-04/15-01/525, URBROJ: 401-01/05-15-02 od 14. 12. 2015. godine između ostalog zatražila od Ministarstva da je izvijesti posjeduje li zatražene informacije u otvorenom digitalnom strojno čitljivom obliku (npr. xls ili csv), te da joj pruži dodatna obrazloženja ukoliko ih ne posjeduje.

Ministarstvo je uz dopis, KLASA: 032-01/15-01/65, URBROJ: 513-03-05-15-11 od 28. 12. 2015.  godine, dostavilo spis predmeta, te je obavijestilo Povjerenicu za informiranje kako je Državna riznica, mjerodavna unutarnja ustrojstvena jedinica Ministarstva, u svojim odgovorima dostavljenim Službi za informiranje navela kako ne posjeduje informaciju u skladu s otvorenim standardima, te da sukladno članku 27. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama nije obvezno izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacije ako to zahtijeva nerazmjeran utrošak  vremena ili sredstava, niti se od tijela javne vlasti može zahtijevati da nastavi ažurirati, nadograđivati i pohranjivati informacije u svrhu ponovne uporabe.

Člankom 23. stavkom 1. točkom 3. Zakona  o pravu na pristup informacijama je propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena.

Člankom 23. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je o postojanju razloga koji su utvrđeni stavkom 1. točkom 2., 3., 4. i 5. ovog članka tijelo javne vlasti obvezno,  bez odgode, obavijestiti podnositelja zahtjeva pisanim putem.

Člankom 27. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano u svrhu ponovne uporabe tijela javne vlasti nemaju obvezu informaciju izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacija, ako to zahtijeva nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava, niti se od tijela javne vlasti može zahtijevati da nastavi ažurirati, nadograđivati i pohranjivati informacije u svrhu ponovne uporabe.

Člankom 27. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako se na pitanja koja nisu posebno uređena ovom glavom primjenjuju na odgovarajući način ostale odredbe ovoga Zakona

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je Ministarstvo pobijanim dopisom  postupilo sukladno članku 23. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, te je obavijestilo žalitelja da je zatražena informacija objavljena na internetskoj stranici Ministarstva, www.drzavna-riznica.hr/upit_po_dobavljacima/, u formi aplikacije, odnosno nije odbila žaliteljev zahtjev za ponovnu uporabu informacije, niti formalno niti faktički.

Žalitelju je ujedno objašnjeno kako bi sukladno članku 27. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama Ministarstvu predstavljao nerazmjeran utrošak vremena i sredstava dati objavu/izvoz baze izvršenja državnog proračuna po dobavljačima za proračunsku godinu u cijelosti i u strojno čitljivom obliku, koristeći neki od otvorenih formata (npr. MS Exel.xls ili csv.) te omogućiti pretraživanje po nazivu dobavljača, s obzirom da im nisu osigurana proračunska sredstva za navedeno.

S obzirom da je tijelo javne vlasti dostavilo žalitelju  obavijest sukladno članku 23. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, drugim riječima nije donijelo odbijajuće rješenje, žalitelj na dostavljenu obavijest ima pravo uložiti prigovor čelniku tijela sukladno članku 122. Zakona o općem upravnom postupku. Žalba se može izjaviti  protiv rješenja prvostupanjskog tijela o prigovoru, kako je propisano člankom 122. stavkom 4. Zakona o općem upravnom postupku.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

Budući da se u ovom predmetu nije bilo dopušteno uložiti žalbu, nego je trebalo uložiti prigovor čelniku tijela, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.           

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.