KLASA: UP/II-008-07/15-01/222

URBROJ: 401-01/11-16-05

Zagreb, 31. prosinca 2016.               

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe Obrta za prijevoz putnika „Velebit tours“, vl. ……… iz Donjeg Kosinja, ………, izjavljene protiv rješenja Grada Gospića KLASA: UP/I-008-04/15-01/01, URBROJ: 2125/01-02-15-02 od 17. travnja 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Grada Gospića KLASA: UP/I-008-04/15-01/01, URBROJ: 2125/01-02-15-02 od 17. travnja 2015. godine

2.    Odobrava se Obrtu za prijevoz putnika „Velebit tours“, vl. ……… pravo na presliku Ugovora o prijevozu učenika KLASA: 602-02/14-01/03, URBROJ: 2125/01-02-14-14 od 8. rujna 2014. godine.

3.    Nalaže se Gradu Gospiću da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev Obrta za prijevoz putnika „Velebit tours“, vl. ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23., stavka 5. točke 2., a u svezi članka 15. stavka 3. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer postoje osnove sumnje da bi objavljivanje informacije onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor i nadzor zakonitosti.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je rješenjem Grada Gospića odbijen njegov zahtjev za pristup informacijama, odnosno dostavom ugovora o javnoj nabavi kojega je Grad Gospić bez provedenog postupka javne nabave sklopio sa gospodarskim subjektom Autotrans d.o.o. Nadalje, navodi da Grad Gospić ničime ne objašnjava u čemu se sastoji onemogućavanje nadzora kada je navedeni nadzor u tijeku upravo po zahtjevu žalitelja jer je sam jedan od sudionika postupka javne nabave i kao jamstvo za ozbiljnost ponude dao je 50.000,00 kn koje mu nije vraćeno. Također, navodi da je očigledno da ga Grad Gospić obijanjem dostavljanja toga ugovora onemogućava u korištenju po zakonu garantiranih pravnih lijekova, budući da je žalbeni pravni lijek protiv sklapanja ugovora bez provedenog postupka javne nabave žalba protiv takvog ugovora koja se izjavljuje u roku od 30 dana od saznanja za sklapanje takvog ugovora, a saznanje za taj ugovor dobio je tek objavom sklopljenog ugovora u Elektroničkom oglasniku javne nabave dana 3. travnja 2015. godine te ne vidi kako bi dostava toga ugovora onemogućila upravni nadzor. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 3. travnja 2015. godine od Grada Gospića zatražio presliku ugovora o prijevozu učenika osnovnih škola kojima je osnivač Grad Gospić, a koji je dana 8. rujna 2014. godine sklopljen sa trgovačkim društvom Autotrans d.o.o. Nadalje, razvidno je da je Grad Gospić rješenjem KLASA: UP/I-008-04/15-01/01, URBROJ: 2125/01-02-15-02 od 17. travnja 2015. godine odbilo zahtjev žalitelja jer postoje osnove sumnje da bi objavljivanje informacije onemogućilo rad tijela koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor i nadzor zakonitosti.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je u provedenom postupku utvrđeno da je Ministarstvu gospodarstva, Upravi za sustav javne nabave, dana 18. veljače 2015. godine podnesena predstavka o nepravilnostima, odnosno o neprovođenju postupka javne nabave za uslugu prijevoza učenika osnovnih škola kojima je osnivač Grad Gospić te da je temeljem podnesene predstavke Ministarstvo gospodarstva, Uprava za sustav javne nabave podneskom od 9. ožujka 2015. godine od Grada Gospića zatražila dostavu dokumentacije i očitovanje u svezi podnesene predstavke, a radi provođenja nadzora.

Prema članku 15. stavku 3. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo rad tijeka koja obavljaju upravni nadzor, inspekcijski nadzor, odnosno nadzor zakonitosti.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 3. dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. članka 16. citiranog Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3., bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li  potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku za informiranje u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Sukladno navedenoj obvezi, u žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis predmeta sa informacijom koja je predmet ovog postupka, Ugovora o prijevozu putnika KLASA: 602-02/14-01/03, URBROJ: 2125/01-02-14-14 od 8. rujna 2014. godine te, kao dio spisa predmeta, dopis Ministarstva gospodarstva, Uprave za sustav javne nabave KLASA: 406-01/15-02/08, URBROJ: 526-06-02-01/1-15-2 od 9. ožujka 2015. godine kojim je od Grada Gospića zatraženo očitovanje o navodima predstavke koju je zaprimilo navedeno tijelo, kao i dokumentaciju vezanu uz predmetni postupak javne nabave, preslike kartica dobavljača, sklopljenih ugovora i/ili narudžbenica i ispostavljenih računa za nabavu usluge prijevoza učenika osnovnih škola kojima je osnivač Grad Gospić od rujna 2014. godine i podatak o odgovornoj osobi naručitelja u nadziranom razdoblju.

Zakonom o javnoj nabavi („Narodne novine“, broj 90/11, 83/13, 143/13 i 13/14) u članku 179. stavku 1. propisuje da središnje tijelo državne uprave nadležno za sustav javne nabave provodi nadzor u svrhu sprječavanja ili otklanjanja nepravilnosti koje mogu nastati ili su nastale kao posljedica povrede ovog Zakona i podzakonskih propisa u području javne nabave. Stavkom 5. citiranog članka Zakona o javnoj nabavi propisano je da ovlasti središnjeg tijela državne uprave nadležnog za sustav javne nabave, način postupanja i druga bitna pitanja u vezi nadzora propisuje Vlada Republike Hrvatske Uredbom o nadzoru nad provedbom Zakona o javnoj nabavi.

Člankom 4. stavkom 4. Uredbe o nadzoru nad provedbom Zakona o javnoj nabavi („Narodne novine“, broj 10/12) propisano je da nadzor koji se provodi za vrijeme trajanja postupka javne nabave ne zaustavlja njegov tijek.

Člankom 10. stavkom 1. točkom 9. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama objaviti na lako pretraživ način informacije o postupcima javne nabave i dokumentaciji za nadmetanje te informacije o izvršavanju ugovora.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje, razmatrajući prethodno citirane odredbe Zakona o javnoj nabavi, Uredbe o nadzoru nad provedbom Zakona o javnoj nabavi i Zakona o pravu na pristup informacijama, utvrdila je da se omogućavanjem tražene informacije ne bi moglo utjecati na postupak nadzora koji nad provedbom Zakona o javnoj nabavi u konkretnom slučaju provodi Ministarstvo gospodarstva, Uprava za sustav javne nabave, s obzirom da postupak nadzora ne zaustavlja tijek postupka javne nabave, odnosno da je ugovor koji je predmet žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama na snazi i u tijeku postupka nadzora. Ugovori koje tijela javne vlasti sklapaju s fizičkim ili pravnim osobama privatnog prava trebaju biti dostupni javnosti, a osobito onda kada temeljem sklopljenih ugovora dolazi do potrošnje javnih sredstava, kao što je slučaj s predmetnim ugovorom sklopljenim između Grada Gospića i trgovačkog društva Autotrans d.o.o. o prijevozu učenika.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao  u točkama 1., 2. i 3. izreke ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.