KLASA:  008-08/16-01/49

URBROJ:  401-01/06-16-02

Zagreb, 20.05.2016.

 

Korisnik - udruga

Povjerenica za informiranje je zaprimila Vaš upit u kojem navodite kako je Jedinica LP(R)S putem svojih internetskih stranica te internetskih stranica razvojne agencije predmetne Jedinice LP(R)S provela Javno savjetovanje o Razvojnoj strategiji Jedinice LP(R)S za razdoblje od 2015. do 2020. godine. Nadalje, navodite kako je navedeno savjetovanje trajalo svega 13 dana, iako u Planu savjetovanja s javnošću Jedinice LP(R)S za 2016. godinu stoji da će isto savjetovanje trajati 30 dana. Vezano za navedeno tražite mišljenje Povjerenice za informiranje o tome da li je Jedinica LP(R)S bila u obvezi provesti navedeno savjetovanje s zainteresiranom javnošću u trajanju od 30 dana te da li Povjerenica za informiranje odnosno inspektori njezina ureda mogu temeljem zakonskih ovlasti inzistirati da isto traje 30 dana, kao i da li je navedeno savjetovanje od strane tijela javne vlasti provedeno sukladno članku 11. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine" 25/13. i 85/15.). Također Vas zanima da li postoje sankcije za tijela javne vlasti koja ne izvršavaju Zakonom propisane obveze o javnom savjetovanju te na koji način možete o nepravilnostima vezano za navedeno aktivirati mehanizam inspekcijskog nadzora Povjerenice za informiranje. Vezano za predmetni upit dajemo Vam sljedeći odgovor:

Odredbom članka 11. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužna provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenata kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba.

Stavkom 2. gore navedenog članka propisano je da druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima mogu savjetovanje provoditi preko internetske stranice ili preko središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću.

Mišljenja smo da navedena odredba znači da se savjetovanje s javnošću provodi samo na jedan od Zakonom predviđenih načina.

Člankom 11. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužna  provesti savjetovanje s javnošću u pravilu u trajanju od 30 dana, osim u slučajevima kad se savjetovanje provodi sukladno propisu kojim se uređuje postupak procjene učinaka propisa.

S obzirom na gore navedenu odredbu, mišljenja smo da bi rok savjetovanja trebao biti 30 dana te da iznimno taj rok može biti kraći, u kojem slučaju bi na internetskoj stanici ili putem središnjeg državnom internetskog portala za savjetovanja s javnošću (u ovisnosti o mjestu provođenja savjetovanja) i u izvješću o provedenom savjetovanju trebalo pojasniti razloge koji opravdavaju kraći rok.

Naime, glavna svrha savjetovanja je u prikupljanju informacija o prijedlozima i interesima zainteresirane javnosti vezanim uz određeni zakon, podzakonski akt ili drugi propis koje nadležna tijela javne vlasti donose. Savjetovanje predstavlja priliku da sudionici javne rasprave svojim znanjem, iskustvom i stručnošću u ime skupina i interesa koje zastupaju utječu na sadržaj određenog propisa.

Također, smatramo potrebnim napomenuti kako već postoji praksa tijela javne vlasti, posebice tijela državne uprave, vezano za provođenje savjetovanja za dokumente strateškog i planskog karaktera, kao što su strategije, provedbeni planovi, nacionalni programi i drugi programi te je važno istaknuti da iz navedenog proizlazi logična pretpostavka da se navedenim aktima utječe na interese građana odnosno određenih skupina građana.