KLASA: 008-08/16-01/04

URBROJ: 401-01/08-16-117

Zagreb, 08.02.2016.  

                                                          

Ustanove - obrazovanje

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš podnesak kojim su upućena pitanja vezana uz obveze škola u odnosu na savjetovanje s javnošću i javnost rada prema Zakonu o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine" broj 25/13 i 85/15 - u daljnjem tekstu: ZPPI). Slijedom navedenog, daje se sljedeće mišljenje:

1.  U odnosu na postupak savjetovanja s javnošću:

Prema članku 11. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine" broj 25/13 i 85/15 - u daljnjem tekstu: ZPPI), tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima dužne su provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenta kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba.

Člankom 3. stavkom 1. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi ("Narodne novine" broj 126/12, 94/13 i 152/14 - u daljnjem tekstu: Zakon) propisano je da se djelatnost osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja obavlja kao javna služba.

Prema članku 2. stavku 1. Zakona, djelatnost osnovnog odgoja i obrazovanja obavljaju osnovne škole i druge javne ustanove, pod uvjetima iz ovog Zakona.

Prema članku 2. stavku 2. Zakona, djelatnost srednjeg odgoja i obrazovanja obavljaju srednje škole i učenički domovi i druge javne ustanove pod uvjetima iz ovog Zakona.

Nadalje, u članku 3. stavku 2. Zakona propisani su poslovi koje osnovna i srednja škola i učenički dom obavljaju na osnovi javnih ovlasti. To su sljedeći poslovi: upisi u školu i ispisi iz škole s vođenjem odgovarajuće evidencije i dokumentacije, organizacija i izvođenje nastave i drugih oblika odgojno-obrazovnog rada s učenicima te vođenje odgovarajuće evidencije, vrednovanje i ocjenjivanje učenika te vođenje evidencije o tome kao i o učeničkim postignućima, izricanje i provođenje pedagoških mjera i vođenje evidencije o njima, organizacija predmetnih i razrednih ispita i vođenje evidencije o njima,izdavanje javnih isprava i drugih potvrda te upisivanje podataka o odgojno-obrazovnom radu u e-Maticu – zajednički elektronički upisnik ustanova.

Prema članku 1. stavku 6. Zakona, odredbe Zakona o ustanovama i drugih propisa primjenjuju se na djelatnost osnovnog i srednjeg obrazovanja ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.

Zakon o ustanovama ("Narodne novine" broj 76/93, 29/97-ispravak, 47/99-ispravak i 35/08), u glavi VI. koja se odnosi na opće akte ustanove, članku 53. propisuje da ustanova ima statut kojim se, sukladno zakonu i aktu o osnivanju ustanove, pobliže utvrđuje ustrojstvo, ovlasti i način odlučivanja pojedinih organa, te uređuju druga pitanja od značenja za obavljanje djelatnosti i poslovanje ustanove.

Sukladno članku 56. Zakona o ustanovama, javna ustanova dužna je odredbe akta o osnivanju, statuta i drugih općih akata kojima se uređuje rad ustanove u obavljanju djelatnosti ili dijela djelatnosti koji se smatra javnom službom učiniti na pogodan način dostupnim javnosti.

Zakon u članku 98. stavcima 1. i 2. propisuje da školska ustanova ima statut. Statutom se pobliže određuje ustrojstvo, ovlasti i način odlučivanja tijela školske ustanove, izricanje pedagoških mjera te druga pitanja važna za obavljanje djelatnosti i poslovanje školske ustanove, sukladno zakonu i aktu o osnivanju.

Slijedom navedenog, potrebno je provesti postupak savjetovanja s javnošću za statut odnosno dijelove statuta kojima se uređuju pitanja koja su od važnosti za ostvarivanje prava građana a koja se obavljaju na temelju javnih ovlasti, sukladno članku 3. stavku 2. Zakona.

Temeljem svega naprijed navedenog, generalno govoreći postupak savjetovanja s javnošću ne bi se trebao, pored statuta, provoditi za ostale opće akte škole ili dijelove istih, osim ako istima škola na temelju javnih ovlasti ne utječe na interese građanina.   

2. U odnosu na objavu poziva i zaključaka sa sjednica učiteljskog i razrednog vijeća:

ZPPI, u članku 10. stavku 1. točki 12. propisuje da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati: zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika.

U članku 12. ZPPI-a, utvrđena je obveza javnosti rada na način da su tijela javne vlasti obvezna javnost informirati o dnevnom redu zasjedanja ili sjednica službenih tijela i vremenu njihova održavanja, načinu rada i mogućnostima neposrednog uvida u njihov rad, 2) broju osoba kojima se može istodobno osigurati neposredan uvid u rad tijela javne vlasti pri čemu se mora voditi računa o redoslijedu prijavljivanja. Tijela javne vlasti nisu dužna osigurati neposredan uvid u svoj rad kada se radi o pitanjima u kojima se po zakonu javnost mora isključiti, odnosno ako se radi o informacijama za koje postoje ograničenja prava na pristup prema odredbama ovog Zakona.

Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi ("Narodne novine" broj 126/12, 94/13 i 152/14 - u daljnjem tekstu: Zakon) u članku 118. stavku 1. propisuje da školom upravlja školski odbor, a učeničkim domom domski odbor.

Prema članku 124. stavcima 1.-3. Zakona, stručna tijela škole su razredno i učiteljsko, odnosno nastavničko vijeće, a učeničkog doma odgajateljsko vijeće. Učiteljsko, odnosno nastavničko, odnosno odgajateljsko vijeće čine svi učitelji, odnosno nastavnici i stručni suradnici školske ustanove te ravnatelj školske ustanove. Razredno vijeće čine učitelji, odnosno nastavnici koji izvode nastavu u razrednom odjelu.

Djelokrug rada Školskog odbora propisan je u članku 118. stavku 2. Zakona i odnosi se na obavljanje poslova vezanih uz funkcioniranje rada škole i financiranje javnih potreba u djelatnosti obrazovanja. Svrha ZPPI-a je omogućiti kontrolu rada i jačati odgovornost tijela javne vlasti. S obzirom da se poslovi Školskog odbora odnose na raspolaganje javnim sredstvima, a imajući u vidu odredbu članka 16. stavka 3. ZPPI-a, rad Školskog odbora treba biti dostupan javnosti, na način propisan u članku 10. stavku 1. točki 12. i članku 12. ZPPI-a.

Stoga se trebaju objavljivati dnevni redovi sjednica Školskog odbora, omogućiti javnosti prisustvovanje sjednicama, uz prethodno određivanje broja osoba koje mogu prisustvovati sjednicama, vodeći računa o prostornim mogućnostima i izuzetku propisanom u članku 12. stavku 2. Zakona od navedene obveze. Također bi se trebao objaviti način na koji se zaprimaju pozivi za sudjelovanje, a redoslijed prijavljenih bi se trebao odrediti po datumu prijave. Trebaju se objavljivati zaključci i službeni dokumenti usvojeni na sjednicama Školskog odbora  informacije o radu Školskog odbora (primjerice Poslovnika o radu i slično). U slučaju da zaključci sadrže osobne podatke ili je riječ o nekom drugom ograničenju iz članka 15. ZPPI-a, takvi se podaci trebaju učiniti nedostupnima, zacrniti ih, vodeći računa o razumljivosti same informacije koja se objavljuje, ali se ostatak treba objaviti, sukladno članku 15. stavku 5. Zakona.

Međutim, djelokrug rada stručnih tijela škola (razrednih, nastavničkih i učiteljskih vijeća), odnosi se na obavljanje stručnih pitanja rada škole u sklopu nadležnosti utvrđene Zakonom i drugim propisima iz upravnog područja školstva. Na njima se ne odlučuje o pitanjima značajnim za javnost. Stoga smo mišljenja da sjednice stručnih tijela škola nisu pogodne da njima prisustvuje šira javnost, već zainteresirana javnost u smislu zaposlenika škole, a sukladno odredbama članka 124. stavcima 2.-3. Zakona. Slijedom navedenog, ne trebaju se objavljivati ni zaključci sa sjednica stručnih tijela škola.