KLASA: UP/II-008-07/15-01/253

URBROJ: 401-01/11-15-08

Zagreb, 1. prosinca 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Velike Mlake, ………, zastupanog po punomoćnicama ………, odvjetnicama iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatske komore fizioterapeuta KLASA: UP/I-053-02/14-01/4, URBROJ: 333-15-4 od 28. svibnja 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske komore fizioterapeuta KLASA: UP/I-053-02/14-01/4, URBROJ: 333-15-4 od 28. svibnja 2015.

2.    Odobrava se ……… dobivanje informacije o bruto iznosu plaće predsjednice Hrvatske komore fizioterapeuta.

3.    Nalaže se Hrvatskoj komori fizioterapeuta da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja omogući ………, pristup zatraženoj informaciji, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ………, (dalje u tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer informacija koju je žalitelj zatražio predstavlja poslovno tajni osobni podatak za koji je ograničeno pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da Hrvatska komora fizioterapeuta u pobijanom rješenju ne obrazlaže iz kojih točno razloga odbija dati zatraženu informaciju, već samo navodi kako informacija o bruto plaći predsjednika komore predstavlja „poslovno tajni osobni podatak za koji je ograničeno pravo na pristup informacijama“. Nadalje, navodi da tražena informacija ne potpada niti pod jednu kategoriju koja bi bila obuhvaćena razlogom ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te da Hrvatska komora fizioterapeuta nije provela test razmjernosti i javnog interesa. Također, navodi da je Hrvatska komora fizioterapeuta pogrešno utvrdila činjenično stanje i postupila protivno odredbi članka 16. Zakona o pravu na pristup informacijama te je stoga postupak po zahtjevu žalitelja nepravilno proveden, a pobijano rješenje nezakonito. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta razvidno je da je žalitelj dana 20. studenoga 2015. godine zahtjevom za pristup informacijama zatražio od Hrvatske komore fizioterapeuta informaciju o visini bruto plaće predsjednice Hrvatske komore fizioterapeuta. Nadalje, razvidno je da je Hrvatska komora fizioterapeuta rješenjem KLASA: UP/I-053-01/14-01/4, URBROJ: 333-15-4 od 28. svibnja 2015. godine odbila zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer informacija koju je žalitelj zatražio predstavlja poslovno tajni osobni podatak za koji je ograničeno pravo na pristup informacijama.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je Hrvatska komora fizioterapeuta tijelo javne vlasti samo u dijelu u kojem provodi javne ovlasti, dok u ostalom dijelu predstavlja samostalnu i neovisnu strukovnu organizaciju sa svojstvom pravne osobe s nejavnim ovlastima koja obavlja druge poslove koji imaju stručni karakter. Nadalje, navodi se da kako predsjednica Hrvatske komore fizioterapeuta ne obavlja javne ovlasti i kako se sredstva za njezinu plaću ne osiguravaju iz državnog proračuna Republike Hrvatske, informacija o bruto plaći predstavlja poslovno tajni osobni podatak za koji je ograničeno pravo na pristup informacijama, s obzirom da ne postoji pismena privola predsjednice Hrvatske komore fizioterapeuta.

Odredbom članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavku 2. i 3.

Prema članku 15. stavku 2. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu. Stavkom 2. točkom 4. citiranog članka Zakona propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informacijama ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Članak 19. stavak 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.) propisuje da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavak 2. istog  članka Zakona propisuje da se općim aktom  ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj: 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak. Dakle, kada se informacija odnosi na raspolaganje javnim sredstvima, ona je automatski dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.

Člankom 23. Zakona o fizioterapeutskoj djelatnosti („Narodne novine“, broj: 120/08) propisano je da je Hrvatska komora fizioterapeuta samostalna i neovisna strukovna organizacija sa svojstvom pravne osobe i javnim ovlastima. Nadalje, člankom 31. citiranog Zakona propisano je da za ostvarivanje svojih ciljeva i zadaća Hrvatska komora fizioterapeuta stječe sredstva od upisnina, članarina i drugih prihoda ostvarenih djelatnošću Komore te da se za poslove koji se obavljaju na temelju dodijeljenih javnih ovlasti, osiguravaju sredstva u državnom proračunu.

Člankom 3. Pravilnika o izboru tijela Hrvatske komore fizioterapeuta propisano je da je predsjednik Komore zaposlenik Komore u punom radnom vremenu.

U žalbenom postupku, Povjerenica za informiranje je utvrdila da iznosi bruto plaće zaposlenika u tijelima javne vlasti predstavljaju podatak o raspolaganju javnim sredstvima te da su sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, podaci o bruto iznosima plaća zaposlenih u tijelima dostupni javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. S obzirom da Hrvatska komora fizioterapeuta, kao pravna osoba s javnim ovlastima koja je osnovana temeljem Zakona o fizioterapeutskoj djelatnosti i koja se temeljem navedenog Zakona financira iz javnih sredstava (upisnina, članarina i državnog proračuna), predstavlja tijelo javne vlasti i s obzirom da je predsjednica Hrvatske komore fizioterapeuta u njoj zaposlenik u punom radnom vremenu sukladno Pravilniku o izboru tijela Hrvatske komore fizioterapeuta, podatak o bruto iznosu plaće dostupan je javnosti sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, u žalbenom postupku je utvrđeno da iznos bruto plaće predsjednice Hrvatske komore fizioterapeuta ne predstavlja poslovnu tajnu sukladno odredbama Zakona o zaštiti tajnosti podataka, a ni zaštićeni osobni podatak sukladno odredbama Zakona o zaštiti osobnih podataka.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji. 

Stoga je, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, valjalo odlučiti kao u točki 1. i 2. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                                                              

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.