KLASA: UP/II-008-07/15-01/271

URBROJ: 401-01/05-15-04

Zagreb, 7.12. 2015.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ………, Zagreb, ………,  izjavljene protiv rješenja Grada Zagreba, KLASA: 008-02/15-002/130, URBROJ. 251-02-04/1/2-15-4 od 5. 5. 2015. godine,  u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ………, izjavljena protiv rješenja Grada Zagreba, KLASA: 008-02/15-002/130, URBROJ. 251-02-04/1/2-15-4 od 5. 5. 2015. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem  Grada Zagreba odbačen je zahtjev za pristup informacijama ………(u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer tijelo javne vlasti ne posjeduje zatražene informacije.

Protiv pobijanog rješenja žalitelj je pravodobno izjavio Povjereniku za informiranje žalbu u kojoj u bitnom navodi kako osporava pobijano rješenje Grada Zagreba zbog pogrešne primjene materijalnog prava i pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja. Žalitelj navodi kako je prvostupanjsko tijelo postupilo suprotno  svojim obvezama u primjeni Zakona o pravu na pristup informacijama, te mu nije omogućilo pristup informacijama koje moraju  postojati, a tijelo javne vlasti pogrešno tvrdi da ne postoje. Žalitelj navodi kako je zatražio informacije o broju i načinu rješavanja predmeta upravnog postupka u određenoj vrsti upravnih stvari, a u upravnim tijelima Grada Zagreba koja su, pak, tijela dužna registrirati i voditi evidencije o istim tim predmetima odnosno postupcima. Dakle, žalitelj smatra kako se radi o informacijama koje postoje, te čije je postojanje zakonski i podzakonski uvjetovano, a što je sve skupa suprotno tvrdnji prvostupanjskog tijela da informacija koju traži ne postoji. Žalitelj od Povjerenika za informiranje traži da uvaži njegovu žalbu, poništi rješenje Grada Zagreba i omogući mu pristup zatraženim informacijama.

Žalba je neosnovana

Uvidom u spis je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 24. 4. 2015. godine zatražio od Grada Zagreba zatražio sljedeće informacije: broj prigovora koji je upućen Gradu Zagrebu (kao i svim njegovim upravnim tijelima) sukladno čl. 42. st. 4., čl. 122., odnosno čl. 155. te čl. 156. Zakona o općem upravnom postupku u periodu od 1. 1. 2014. do 24. 4. 2015. godine; način na koji su eventualno upućeni prigovori iz prethodne točke riješeni (a sukladno odredbama ZUP-a); način rješavanja pojedinih predmeta u slučaju eventualnog usvajanja prigovora iz točke prve zahtjeva.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja razvidno je kako je korisnikov zahtjev za pristup informacijama odbačen, s obzirom  da je u provedenom postupku na temelju očitovanja (odgovora) nadležnog gradskog ureda (Stručne službe gradonačelnika), utvrđeno da ne postoji zatražena informacija.

Uvidom u predmetni odgovor Stručne službe gradonačelnika Grada Zagreba, KLASA: 008-02/15-02/36, URBROJ: 251-03-02-15-2 od 4. 5. 2015. godine, razvidno je kako je Stručna služba obavijestila službenicu za informiranje Grada Zagreba kako ne posjeduje zatražene informacije u obliku jedinstvenog dokumenta, zapisa, dosjea, registra, niti podatak o predmetnoj materiji iskazan u bilo kojem drugom obliku neovisno o načinu na koji je prikazan.

Uvidom u spis predmeta još je utvrđeno kako je nakon zaprimanja žalbe, koju je Povjerenik za informiranje dostavio tijelu javne vlasti, službenica za informiranje Grada Zagreba zatražila i dodatno očitovanje od Gradskog ureda za opću upravu, od kojeg je zaprimljen odgovor, KLASA: 053-01/2015-001/963, URBROJ: 251-07-01-2015-2 od 9. lipnja 2015. godine, u kojem se navodi kako se predmetni Gradski ured (koji između ostalog obavlja poslove koji se odnose na uredsko poslovanje, a temeljem propisa o uredskom poslovanju vodi i evidenciju zaprimljenih pismena putem urudžbenog zapisnika, upisnika upravnog postupka prvog stupnja i upisnika predmeta upravnog postupka drugog stupnja u Gradu Zagrebu) ne može očitovati vezano uz navode o kojima se traži očitovanje, jer o njima ne vodi službenu evidenciju.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis).

Slijedom navedenog, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno, zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja i sastavlja novu informaciju; drugim riječima, pristup informacijama u zakonskom smislu znači dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje, npr.  određenog dokumenta, fonograma, crteža i slično.

Bez obzira što tijelo javne vlasti vjerojatno ima na različitim mjestima registrirane, odnosno zabilježene podatke o zaprimljenim prigovorima, ne posjeduje ih u jedinstvenom dokumentu, kao zasebno izrađenu informaciju, barem ne na način kako je žalitelj zatražio svojim  zahtjevom,

Iz žaliteljevog je zahtjeva razvidno kako on traži određeno postupanje tijela javne vlasti, odnosno analiziranje zaprimljenih prigovora, njihovo razvrstavanje prema određenim člancima Zakona o općem upravnom postupku, načine njihovog upućivanja i načine njihova rješavanja.

Drugim riječima, žalitelj traži određena objašnjenja vezana uz podnesene prigovore, traži njihovu analizu i sistematiziranje, dakle traži sastavljanje nove informacije, odnosno traži određene radnje od tijela javne vlasti.

Tijelo javne vlasti temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama nije dužno izrađivati novu informaciju, niti odgovarati na pitanja i davati obrazloženja,već je dužno utvrditi posjeduje li izrađenu informaciju, te sukladno navedenom primijeniti odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ovo rješenje ne onemogućava žalitelja da od Grada Zagreba traži dokumentaciju na temelju koje bi žalitelj sam mogao uvidom i izračunom doći do informacija koje traži, a da li će mu cjelokupna dokumentacija biti omogućena ovisi da li postoje ograničenja iz Zakona o pravu na pristup informacijama. Također se napominje da je Ministarstvo uprave zaduženo za nadzor nad provedbom Zakona o općem upravnom postupku, pa bi se žalitelj mogao obratiti Ministarstvu uprave za dostavom dokumentacije vezane za izjavljivanje i rješavanje prigovora sukladno Zakonu o općem upravnom postupku.

Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu  prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Slijedom navedenog je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1.  Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.