KLASA: UP/II-008-07/15-01/500

URBROJ: 401-01/04-16-04

Zagreb, 12. svibnja 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti KLASA: UP/I-008-02/15-01/03, URBROJ: 376-04-15-1 od 29. listopada 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti KLASA: UP/I-008-02/15-01/03, URBROJ: 376-04-15-1 od 29. listopada 2015. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 4., Zakona o pravu na pristup informacijama jer zatražena informacija nije informacija u smislu odredaba Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje osporava u cijelosti te izjavljuje žalbu zbog pogrešno utvrđenih činjenica i pogrešne primjene Zakona o pravu na pristup informacijama i Zakona o elektroničkim komunikacijama. Nadalje navodi da isprva tijelo javne vlasti Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (u daljnjem tekstu: HAKOM) nije u zakonskom roku iz članka 20. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama riješilo zahtjev za pristup informacijama pa je Povjereniku za informiranje podnio žalbu zbog šutnje uprave, nakon toga je HAKOM donio rješenje koje osporava žalbom jer je suprotno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama odbio njegov zahtjev kao neosnovan te mu je na taj način uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama.  Također navodi da Zakon o pravu na pristup informacijama propisuje da je informacija svaki podatak koji je nastao u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti, te da je HAKOM stoga pogrešno utvrdio kako se podatak o odgovornoj osobi koja je odobrila slanje medijima određenog dokumenta ne smatra informacijom u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama, te je odbijajući zahtjev pogrešno  primijenio odredbe navedenog Zakona. Povrh toga navodi da je rad HAKOM-a javan pa ne postoje razlozi zbog kojih podatak o odgovornoj osobi koja je odobrila slanje medijima određenog dokumenta ne bi mogao biti javno dostupan. Žalitelj navodi kako mu je radi eventualnog pokretanja postupka pred nadležnom pravosudnom institucijom nužno dobiti traženu informaciju jer naime u dokumentu za kojeg traži informaciju o odgovornoj osobi su iznesene tvrdnje koje po njegovom mišljenju imaju obilježje kaznenog djela klevete. Nadalje navodi kako iz Zakona o pravu na pristup informacijama i koncepta prava na pristup informacijama proizlazi kako je nedopustivo skrivanje odgovorne osobe iza imena tijela javne vlasti posebice kada takav postupak utječe na prava drugog kao što je to u konkretnom slučaju budući da nije moguće pokrenuti kazneni postupak protiv pravne osobe već samo protiv u konkretnom slučaju odgovorne osobe. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 30. rujna 2015. godine  zatražio od HAKOM-a  da mu se dostavi informacija o odgovornoj osobi HAKOM-a koja je odobrila slanje dokumenta naziva „2015-09_25_ Reakcija na izjave ………_ Besplatnu aplikaciju Procjenitelj troškova ……… koristi kao sredstvo osobnog obračuna s HAKOM-om“ odaslanog medijima s adrese e-pošte hakom@hakom.hr dana 25. rujna 2015. godine s predmetom elektroničke poruke „Reakcija na navode ………: Besplatnu aplikaciju „Procjenitelj troškova“ ……… koristi kao sredstvo osobnog obračuna s HAKOM-om“. Nadalje je utvrđeno da je HAKOM o žaliteljevu zahtjevu donio rješenje KLASA: UP/I-008-02/15-01/03, URBROJ: 376-04-15-1 od 29. listopada 2015. godine, kojim je odbio zahtjev žalitelja jer zatražena informacija nije informacija u smislu odredaba Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Statutom HAKOM-a („Narodne novine“, broj 97/14) pobliže je uređeno unutarnje ustrojstvo i poslovanje HAKOM-a, opći akti, te druga pitanja od značenja za rad HAKOM-a. Tako se u članku 2. Statuta HAKOM-a navodi da je HAKOM samostalna, neovisna i neprofitna pravna osoba s javnim ovlastima u okviru djelokruga i nadležnosti propisanih Zakonom o elektroničkim komunikacijama, Zakonom o poštanskim uslugama i Zakonom o regulaciji tržišta željezničkih usluga. Člankom 8. navedenog Statuta uređeno je unutarnje uređenje HAKOM-a pa je tako propisano da su tijela HAKOM-a Vijeće HAKOM-a i ravnatelj HAKOM-a. 

Prema odredbama Statuta predsjednik Vijeća HAKOM-a predstavlja i zastupa HAKOM, odgovara za zakonitost rada HAKOM-a, saziva i predsjedava sjednicama Vijeća HAKOM-a, potpisuje odluke i druge akte Vijeća HAKOM-a, sklapa ugovor o radu sa zamjenikom predsjednika Vijeća HAKOM-a, članovima Vijeća HAKOM-a i ravnateljem HAKOM-a poduzima sve pravne radnje u ime i za račun HAKOM-a, predlaže mjere za poboljšanje rada Vijeća HAKOM-a i tako dalje.

Nadalje prema odredbama Statuta ravnatelj HAKOM-a vodi poslovanje HAKOM-a, odgovoran je za rad stručne službe HAKOM-a, predlaže Vijeću HAKOM-a godišnji program rada HAKOM-a, godišnji financijski plan i završni račun HAKOM-a te godišnje izvješće o radu HAKOM-a, predlaže Vijeću HAKOM-a donošenje odluka i drugih upravnih akata iz nadležnosti Vijeća, priprema Vijeću HAKOM-a prijedloge provedbenih propisa za provedbu ZEK-a, ZPU-a i ZRTŽU-a koji su u nadležnosti HAKOM-a, u skladu s odredbama navedenih zakona, priprema Vijeću prijedlog Statuta te prijedloge općih akata HAKOM-a, sklapa ugovore o radu s pomoćnicima ravnatelja i drugim radnicima stručne službe HAKOM-a, brine se o urednom i pravilnom korištenju imovine i sredstava za rad, te poduzima mjere za utvrđivanje odgovornosti radnika u skladu sa zakonom i općim aktima HAKOM-a i tako dalje.

Iz odredbi Statuta HAKOM-a razvidno je da ravnatelj HAKOM-a rukovodi stručnom službom HAKOM-a koja obavlja stručne, administrativne i tehničke poslove HAKOM-a, da se u  stručnoj službi HAKOM-a ustrojavaju sljedeći odjeli kao unutarnje ustrojstvene jedinice: Odjel radiokomunikacija, Odjel pravnih poslova, Odjel informiranja i zaštite korisnika, Odjel poštanskih usluga, Odjel zajedničkih poslova, Odjel gospodarskih poslova, Odjel kontrole radiofrekvencijskog spektra, Odjel komunikacijskih mreža i usluga, Odjel analize tržišta, Odjel željezničkih usluga. Radom odjela upravlja rukovoditelj odjela ili druga osoba koju ovlasti ravnatelj.

E-mail adresa hakom@hakom.hr je e-mail adresa tijela javne vlasti, a ne nečija privatna e-mail adresa, pa stoga mailovi poslani s te adrese trebali bi odražavati stav tijela javne vlasti, a ne osoban, privatan stav pojedinca.

Svako tijelo javne vlasti ima svoje unutarnje ustrojstvo, koje se utvrđuje sukladno djelokrugu i nadležnostima utvrđenim propisima. U konkretnom slučaju to bi primjerice bili Zakon o elektroničkim komunikacijama („Narodne novine“, broj 73/08, 90/11, 133/12, 80/13 i 71/14) i Statut HAKOM-a.

Informacija o odgovornoj osobi HAKOM-a koja je odobrila slanje dokumenta naziva „2015-09_25_ Reakcija na izjave ………_ Besplatnu aplikaciju Procjenitelj troškova ……… koristi kao sredstvo osobnog obračuna s HAKOM-om“ odaslanog medijima s adrese e-pošte hakom@hakom.hr dana 25. rujna 2015. godine s predmetom elektroničke poruke „Reakcija na navode ………: Besplatnu aplikaciju „Procjenitelj troškova“ ……… koristi kao sredstvo osobnog obračuna s HAKOM-om“, nije informacija u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se ne radi o posebno izrađenom dokumentu, zapisu podataka. Naime, javno objavljenim propisima kojima se uređuje unutarnje ustrojstvo i poslovanje HAKOM-a, propisano je tko je odgovorna osoba unutar HAKOM-a. Sukladno navedenom ne mogu se uvažiti žalbeni navodi žalitelja.

Valjalo je stoga na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučiti kao izreci ovog rješenja. 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.