KLASA: UP/II-008-07/24-01/702
URBROJ: 401-01/10-24-3
Zagreb, 2. rujna 2024.
Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d., Urbroj: E-2110/24/ZV od 20. svibnja 2024. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće
RJEŠENJE
1. Poništava se rješenje trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d., Urbroj: E-2110/24/ZV od 20. svibnja 2024. godine.
2. Odbacuje se zahtjev za pristup informacijama ......... od 27. siječnja 2024. godine.
O b r a z l o ž e n j e
Osporenim rješenjem trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. (dalje u tekstu: prvostupanjsko tijelo) odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj), kojim je tražio prezentacije konsolidiranih financijskih rezultata poslovanja HEP grupe u 2023. godine, temeljem članka 15. stavka 4. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da se radi o informacijama u postupku izrade.
Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu i dopunu žalbe u kojima u bitnom navodi da je prvostupanjsko tijelo odlučilo o informacijama koje podnositelj nije tražio. Ističe da sukladno odredbama Zakona o računovodstvu prvostupanjsko tijelo mora sastaviti revidirane konsolidirane financijske izvještaje te iste dostaviti Financijskoj agenciji. Navodi da nije tražio pristup revidiranim konsolidiranim izvještajima, već prezentacijama. Smatra da službe prvostupanjskog tijela periodički obavještavaju upravu i jednog dioničara o rezultatima poslovanja. U dopuni žalbe posebno navodi da je prilikom provođenja testa razmjernosti i javnog interesa trebalo uzeti u obzir da je prvostupanjsko tijelo pravna osoba od posebnog značaja za Republiku Hrvatsku. Predlaže da se žalba prihvati.
Žalba je osnovana, ali ne iz razloga koji se u njoj navode.
Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 27. siječnja 2024. godine od prvostupanjskog tijela tražio sljedeće informacije:
1. Prezentacija konsolidiranih financijskih rezultata poslovanja HEP grupe u 2023. godini (uključujući podatak o ostvarenoj dobiti ili gubitku) koji je Sektor za kontroling izradio
2. Prezentacija konsolidiranih financijskih rezultata poslovanja HEP grupe u 2023. godini (uključujući podatak o ostvarenoj dobiti ili gubitku) koji je Sektor za financije i riznicu izradio
3. Prezentacija konsolidiranih financijskih rezultata poslovanja HEP grupe u 2023. godini (uključujući podatak o ostvarenoj dobiti ili gubitku) koji je Sektor za računovodstvo izradio
4. Prezentacija konsolidiranih financijskih rezultata poslovanja HEP grupe u 2023. godini (uključujući podatak o ostvarenoj dobiti ili gubitku), o kojima je Uprava izvijestila jedinog dioničara društva, odnosno njegovog predstavnika u Glavnoj skupštini društva
Postupajući po navedenom zahtjevu, prvostupanjsko tijelo donijelo je osporeno rješenje.
Iz obrazloženja osporenog rješenja u bitnom proizlazi da je zahtjev žalitelja odbijen temeljem članka 15. stavka 4. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da su financijski izvještaji informacija u postupku izrade, odnosno da se moraju objaviti do 30. rujna 2024. godine.
Sukladno članku 15. stavku 4. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno ugroziti proces njezine izrade.
Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.
Dopisom Ureda povjerenice za informiranje, KLASA: 008-04/24-01/336, URBROJ: 401-01/10-24-3 od 4. lipnja 2024. godine od prvostupanjskog tijela zatraženo je da se očituje na navode žalbe žalitelja, posebno imajući u vidu da je žalitelj u žalbi naveo da nije tražio pristup revidiranim financijskim izvještajima, već je tražio prezentacije koje su izradili nadležni sektori (stranica 2. žalbe, zadnji odlomak).
Dana 28. kolovoza 2024. godine Ured povjerenika za informiranje zaprimio je elektroničku poruku prvostupanjskog tijela od 28. kolovoza 2024. godine iz koje u bitnom proizlazi da nadležne ustrojstvene jedinice (Sektor za financije i Sektor računovodstvo) nisu radili prezentacije koje bi bile različite od godišnjih financijskih izvještaja.
Člankom 23. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.
Slijedom navedenog, imajući u vidu izričit navod žalitelja da traži prezentacije, a ne financijska izvješća, te da prvostupanjsko tijelo ne posjeduje tražene informacije (prezentacije), pravilnom primjenom odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo je odbaciti, a ne odbiti zahtjev žalitelja.
Slijedom navedenog, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku (“Narodne novine”, broj 47/09 i 110/21) u vezi s člankom 23. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama Povjerenik za informiranje je sam riješio ovu upravnu stvar na način da je poništio osporeno rješenje te odbacio zahtjev žalitelja, iz kojeg razloga je odlučeno kao u izreci ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:
Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.
POVJERENICA ZA INFORMIRANJE
Anita Markić, dipl.iur.