KLASA: UP/II-008-07/24-01/565
URBROJ: 401-01/05-24-12
Zagreb, 10. rujna 2024.
Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva financija KLASA: UP/I-008-01/24-01/1, URBROJ: 513-03-01-24-1 od 18. lipnja 2024. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće
RJEŠENJE
1. Poništava se rješenje Ministarstva financija KLASA: UP/I-008-01/24-01/1, URBROJ: 513-03-01-24-1 od 18. lipnja 2024. godine.
2. Odobrava se ......... pravo na pristup preslici:
- Izvoda iz Zapisnika sa 23. sjednice Općinskog vijeća Općine Dubrovačko primorje KLASA: 024-01/23-02/17, URBROJ: 2117/05-22-3 od 5. prosinca 2023. godine,
- Izvoda iz Zapisnika sa 25. sjednice Općinskog vijeća Općine Dubrovačko primorje KLASA: 024-01/24-02/2, URBROJ: 2117/05-24-3 od 11. ožujka 2024. godine,
- dopisa Općine Dubrovačko primorje KLASA: 041-01/23-01/15, URBROJ: 2117/05-24-3 od 28. veljače 2024. godine upućenog Ministarstvu financija,
- dopisa Općine Dubrovačko primorje KLASA: 041-01/23-01/15, URBROJ: 2117/05-24-4 od 11. ožujka 2024. godine upućenog Ministarstvu financija,
- elektroničke pošte Općine Dubrovačko primorje upućene Ministarstvu financija dana 21. ožujka 2024. godine,
- Zaključka Općine Dubrovačko primorje o ispravci pogreške KLASA: 400-06723-01/7, URBROJ: 2117/05-24-7 od 28. veljače 2024. godine i
- elektroničke pošte Općine Dubrovačko primorje upućene Ministarstvu financija dana 26. ožujka 2024. godine.
3. Nalaže se Ministarstvu financija da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenju u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.
O b r a z l o ž e n j e
Osporenim rješenjem Ministarstva financija (u daljnjem tekstu: prvostupanjsko tijelo) odbijen je zahtjev za dopunom informacije ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 1. svibnja 2024. godine za dostavom odgovora Općine Dubrovačko primorje kako je traženo u Uputi KLASA: 041-01/24-01/53, URBROJ: 513-08-04-24-5 od 20. veljače 2024. godine, kao i svu daljnju korespondenciju između Općine Dubrovačko primorje i prvostupanjskog tijela, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2. i 3., a u svezi sa člankom 16. stavcima 1. i 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da su ispunjeni uvjeti za ograničenje pristupa traženoj informaciji te da nema osnove za ispravak ili dopunu dane informacije.
Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu radi pogrešno utvrđenih činjenica i pogrešne primjene zakona i rješenje osporava u cijelosti. U žalbi žalitelj u bitnome navodi da je prvostupanjsko tijelo zatražio dokumentaciju i informacije vezane uz redovan nadzor zakonitosti proračuna jedinica lokalne samouprave, a koje prvostupanjsko tijelo provodi po službenoj dužnosti, odnosno da se radi o zahtjevu/uputi koji je prvostupanjsko tijelo uputilo Općini Dubrovačko primorje, odgovoru Općine Dubrovačko primorje na traženi zahtjev/uputu te o daljnjoj korespondenciju između tih tijela. Žalitelj nadalje navodi da je prvostupanjsko tijelo djelomično riješilo zahtjev pa je podnio zahtjev za ispravkom i dopunom informacije, koji je riješen dostavom informacija koje nisu predmet njegova traženja. Isto tako navodi da je prvostupanjsko tijelo pogrešno utvrdilo da su ispunjeni uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., s obzirom na to da tražena informacija ne predstavlja poslovnu ili profesionalnu tajnu niti je zaštićena propisima kojima se uređuje područje zaštite osobnih podataka. U žalbi se ističe da se traže informacije u kontekstu zakonitosti proračuna koja nisu podložne relativnim zakonskim ograničenjima. Žalitelj nadalje navodi da prvostupanjsko tijelo mora biti u posjedu neke vrste komunikacije Općine Dubrovačko primorje na temelju koje je ocjenjeno da nema osnove za provođenje daljnjeg postupka propisanog zakonom. Dalje se ističe da prvostupanjsko tijelo navodi da je žalitelj kao član općinskog vijeća imao uvid u sve materijale i dokumentaciju vezanu uz cjelokupni postupak donošenja proračuna Općine Dubrovačko primorje, a da navedeno nije točno. Žalitelj navodi da traži, u bitnom, pristup preslici dokumentacije, uključujući izvadak iz zapisnika koji je Općine Dubrovačko primorje poslala prvostupanjskom tijelu u sklopu nadzora, odgovor Općine i svu daljnju dokumentaciju i korespondencije iz Upute i ocjene zakonitosti. Predlaže da se žalba uvaži.
Žalba je osnovana.
Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 05/14), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.
Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.
Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.
Prvostupanjsko tijelo dostavilo je Povjereniku za informiranje spis predmeta na nadležno postupanje te informaciju koja je predmet postupka.
Uvidom u dokumentaciju u spisu predmeta utvrđeno je da je žalitelj putem elektroničke pošte dana 13. ožujka 2024. godine podnio prvostupanjskom tijelu zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio preslike Proračuna i izvatka iz zapisnika sa sjednice koje je Općina Dubrovačko primorje bila dužna dostaviti za nadzor, te traži rješenje ili sličan dokument u kojem se nalazi tijek i rezultat nadzora sa obrazloženjem, na koji mu prvostupanjsko tijelo dostavlja dopis putem elektroničke pošte dana 22. travnja 2024. godine, kojim žalitelj nije bio zadovoljan te upućuje istog dana prvostupanjskom tijelu putem elektroničke pošte traženje ispravka odgovora i dostavu informacije.
Nadalje je utvrđeno da je žalitelj podnio prvostupanjskom tijelu dana 23. travnja 2024. godine zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio dostavu dokumenta prvostupanjskog tijela KLASA: 041-01/24-01/53 URBROJ: 513-08-04-24-4 od 24. veljače 2024. godine, koji je upućen Općini Dubrovačko primorje u sklopu proračunskog nadzora te dodatno odgovor Općine Dubrovačko primorje na navedeni zahtjev kao i svu daljnju korespondenciju koja je proizašla iz tog zahtjeva.
Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je prvostupanjsko tijelo temeljem zahtjeva žalitelja za pristup informacijama od 23. travnja 2024. godine, žalitelju dostavilo akt KLASA: 008-01/24-01/16 URBROJ: 513-03-01-24-2 od 30. travnja 2024. godine, kojim ga obavještava da prvostupanjsko tijelo nema urudžbiran naprijed zahtjevom zatraženi akt.
Žalitelj je dana 1. svibnja 2024. godine podnio zahtjev za dopunom/ispravkom zaprimljene informacije kojim traži dostavu odgovora Općine Dubrovačko primorje, kako je traženo u Uputi KLASA: 041-01/24-01/53, URBROJ: 513-08-04-24-5 od 20. veljače 2024. godine, kao i svu daljnju korespondenciju između Općine Dubrovačko primorje i prvostupanjskog tijela, iz zahtjeva za pristup informacijama od 23. travnja 2024. godine.
Isto tako je uvidom u spis predmeta utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo žalitelju dostavilo očitovanje nastavno na njegov zahtjev od 1. svibnja 2024. godine za dopunom informacije, u kojem se u bitnome navodi da prvostupanjsko tijelo obavlja nadzor zakonitosti i da je u postupku nadzora utvrđeno da je Općina Dubrovačko primorje otklonila nedostatke utvrđene Uputom prvostupanjskog tijela, te ističe da raspolaže općim aktom koje je donijelo predstavničko tijelo, a koji su istovjetni sa općim aktima koji su javno objavljeni na mrežnim stranicama Općine Dubrovačko primorje.
Nadalje je utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo o navedenom zahtjevu odlučilo rješenjem KLASA: UP/I-008-01/24-01/1, URBROJ: 513-03-01-24-1 od 18. lipnja 2024. godine temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2. i 3., a u svezi sa člankom 16. stavcima 1. i 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.
U žalbenom postupku, Povjerenik za informiranje je razmotrio žalbene navode i dokumentaciju u spisu predmeta te je utvrdio da prvostupanjsko tijelo u provedenom postupku po zahtjevu žalitelja nije točno utvrdilo činjenično stanje te nije pravilno primijenilo odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama kada je odbilo zahtjev žalitelja jer nema osnove za dopunom informacije.
Iz obrazloženja rješenja ne proizlazi, odnosno nije istaknut ni jedan razlog za ograničenje pristupa informacijama iz članka 15. stavaka 2. 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, te je nejasno u svezi kojeg ograničenja se zahtjev odbija temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2. istog Zakona.
Nadalje, uz to što je kao razlog odbijanja pristupa prvostupanjsko tijelo navelo da žalitelj kao član općinskog vijeća po svojoj funkciji ima uvid u sve materijale i dokumentaciju vezanu za cjelokupni postupak donošenja proračuna Općine Dubrovačko primorje, te da ima pravo sudjelovati u raspravi o donošenju te odlučivanju o amandmanima, valja istaknuti da vijećnik ima pravo, kao i svaka fizička osoba, sukladno članku 18. Zakona o pravu na pristup informacijama podnijeti zahtjev za pristup informacijama službeniku za informiranje u tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u kojoj obavlja vijećničku dužnost. On može taj zahtjev podnijeti kao fizička osoba, bez pozivanja na dužnost vijećnika ili u svojstvu predsjednika ili člana političke stranke kojoj pripada. Ukoliko korisnik prava na pristup informacijama naznači svoje svojstvo vijećnika, postupanje po zahtjevu ne stvara posebne pravne posljedice, odnosno korisnik nema poseban status ili prednost u odnosu na druge korisnike.
Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa, a stavkom 3. istog članka Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje se odnose na osobno ime ili naziv, iznos i namjenu sredstava dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.
Dakle, u slučaju kada se tražena informacija odnosi na raspolaganje javnim sredstvima odnosno sredstvima tijela javne vlasti koje je obveznik postupanja sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama, ona bi trebala biti dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.
U žalbenom postupku je izvršen uvid u dostavljene informacije, Izvod iz Zapisnika sa 23. sjednice Općinskog vijeća Općine Dubrovačko primorje KLASA: 024-01/23-02/17, URBROJ: 2117/05-22-3 od 5. prosinca 2023. godine i Izvod iz Zapisnika sa 25. sjednice Općinskog vijeća Općine Dubrovačko primorje KLASA: 024-01/24-02/2, URBROJ: 2117/05-24-3 od 11. ožujka 2024. godine, u kojima se navode uobičajeni podaci za zapisnik, dnevni red i tijek sjednice te imena i prezimena predsjednika Općinskog vijeća i nazočnih vijećnika.
Izvršen je uvid u dopis Općine Dubrovačko primorje KLASA: 041-01/23-01/15, URBROJ: 2117/05-24-3 od 28. veljače 2024. godine kojim je dostavljeno obrazloženje Proračuna za 2024. godinu sa ispravljenim tiskarskim greškama.
Isto tako je izvršen uvid u dopis Općine Dubrovačko primorje KLASA: 041-01/23-01/15, URBROJ: 2117/05-24-4 od 11. ožujka 2024. godine kojim je dostavljena Odluka o izvršavanju Proračuna za 2024. godinu.
Nadalje je izvršen uvid u elektroničku poštu Općine Dubrovačko primorje od 21. ožujka 2024. godine prvostupanjskom tijelu kojom je dostavljena Izmjena i dopuna Proračuna za 2024. godinu sa obrazloženjem, Odluka o izvršavanju proračuna za 2024. godinu i Zaključak o ispravci greške na Proračunu za 2024. godinu, te elektroničku poštu Općine Dubrovačko primorje od 26. ožujka 2024. godine prvostupanjskom tijelu kojom je dostavljen izvod iz zapisnika s 25. sjednice Općinskog vijeća.
U naprijed navedenim informacijama, konkretno dopisima i Zaključku, nalazi se ime predsjednika Općinskog vijeća, a u izvodima iz zapisnika pored imena predsjednika Općinskog vijeća, tu su imena vijećnika, načelnika, pročelnika, zapisničara dok u naprijed navedenoj elektroničkoj pošti ime zaposlenice Općine Dubrovačko primorje.
Nakon provedenog žalbenog postupka Povjerenik za informiranje je utvrdio da na Izvod iz Zapisnika sa 23. sjednice Općinskog vijeća Općine Dubrovačko primorje KLASA: 024-01/23-02/17, URBROJ: 2117/05-22-3 od 5. prosinca 2023. godine i Izvod iz Zapisnika sa 25. sjednice Općinskog vijeća Općine Dubrovačko primorje KLASA: 024-01/24-02/2, URBROJ: 2117/05-24-3 od 11. ožujka 2024. godine, dopis Općine Dubrovačko primorje KLASA: 041-01/23-01/15, URBROJ: 2117/05-24-3 od 28. veljače 2024. godine, dopis Općine Dubrovačko primorje KLASA: 041-01/23-01/15, URBROJ: 2117/05-24-4 od 11. ožujka 2024. godine te elektroničku poštu Općine Dubrovačko primorje od 21. i 26. ožujka 2024. godine nije moguće primijeniti niti jedno od zakonskih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se radi o informaciji koja je sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama dostupna javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. S obzirom na navedeno, utvrđeno je kako se informaciji navedenoj pod točkom 2. izreke ovog rješenja može odobriti pristup u cijelosti bez ograničenja.
U žalbenom postupku je utvrđeno da ne dolazi do kršenja Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ ako se dostavi ime i prezime predsjednika Općinskog vijeća, vijećnika, načelnika, pročelnika, zaposlenika Općine Dubrovačko primorje, jer se radi o podacima koji je odnose na čelnika tijela javne vlasti, odnosno dužnosnike te zaposlenike koji se navode u predmetnim informacijama, s obzirom da se sredstva za njihov rad isplaćuju iz javnih sredstava.
Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.
Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) i članku 25. stavku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.
Posebno se skreće pozornost da je člankom 25.a Zakona o pravu na pristup informacijama propisana obveznost izvršenja pravomoćnih rješenja Povjerenika za informiranje kojima se omogućava pristup informacijama i mogućnost njegova prisilnog izvršenja izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, u slučaju ne postupanja tijela javne vlasti, postupak izvršenja po ovom rješenju Povjerenik za informiranje provodi na prijedlog stranke.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.
POVJERENICA ZA INFORMIRANJE
Anita Markić, dipl.iur.