KLASA: UP/II-008-07/24-01/355

URBROJ: 401-01/11-24-5

Zagreb, 13. rujna 2024.

       

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Hrvatske ceste d.o.o. KLASA: UP/I-960-03/24-04/02, URBROJ: 345-100-110/543-24-01 od 20. ožujka 2024. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja trgovačkog društva Hrvatske ceste d.o.o. KLASA: UP/I-960-03/24-04/02, URBROJ: 345-100-110/543-24-01 od 20. ožujka 2024. godine kao neosnovana.

 


O b r a z l o ž e n j e

 

Točkom 1. izreke osporenog rješenja trgovačkog društva Hrvatske ceste d.o.o. (dalje u tekstu: prvostupanjsko tijelo) odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanje prava na pristup informacijama od 19. veljače 2024. godine u dijelu kojim je zatražena informacija „koja će se trasa financirati iz EU“, vezano za projekt prvostupanjskog tijela „Novi ulaz u Split“, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Točkom 2. izreke osporenog rješenja odbijen je zahtjev žaliteljice od 19. veljače 2024. godine u dijelu kojim se traži „popis zemljišnoknjižnih čestica na kojima će se realizirati projekt“ za Faze izgradnje bez pravomoćne građevinske dozvole, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u zakonskom smislu.

Točkom 3. izreke osporenog rješenja usvojen je zahtjev žaliteljice od 19. veljače 2024. godine u preostalom dijelu, na način da su joj putem elektroničke pošte upućivanjem na poveznicu dostavljene tražene informacije.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu, navodeći da žalbu na pobijano rješenje izjavljuje zbog manjka odgovora i obrazloženja te traži da joj se u što skorijem roku dostave odgovori na njezin upit. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prvostupanjsko tijelo dostavilo je Povjereniku za informiranje na nadležno postupanje žalbu i spis predmeta.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je prvostupanjsko tijelo dana 19. veljače 2024. godine putem elektroničke pošte zaprimilo žaliteljičin zahtjev za pristup informacijama sljedećeg sadržaja: „1. Da li je projekt „Novi ulaz u Split“ spojen sa projektom „Tunel Kozjak - čvor D8 Kaštel Kambelovac“? 2. Da li je ovaj projekt u programu financiranja iz EU fondova i koja će se trasa financirati iz EU fondova? 3. Koje je konačno obrazloženje opravdanosti projekta jer pregledavajući dostupnu dokumentaciju imamo više verzija obrazloženja? 4. Koje je točno tijelo državne uprave nadležno za gospodarstvo, preuzelo prijavu projekta? 5. Također pripremite, kako u Zakonu o strateškim projektima (čl. 9) stoji, sljedeću dokumentaciju: 5.1. opis projekta i idejno rješenje koje je izradio ovlašteni arhitekt odnosno ovlašteni inženjer građevinarstva ako se radi o infrastrukturnim građevinama, a koje sadrži opis zahvata u prostoru unutar obuhvata zahvata s jasno određenim građevinama izvan obuhvata zahvata koje su u funkciji realizacije projekta (prometna i druga infrastruktura) i izjavu o usklađenosti zahvata s prostornim planom i popis zemljišnoknjižnih čestica na kojima će se realizirati projekt; 5.2. za sve zemljišnoknjižne čestice na kojima se planira provesti projekt potrebno je priložiti lokacijsku informaciju sukladno posebnom propisu, ne stariju od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva, potvrdu o tome je li podnesen zahtjev bivših vlasnika za povrat, sukladno zakonu kojim se uređuju uvjeti i postupak naknade za imovinu koju je prijašnjim vlasnicima oduzela jugoslavenska komunistička vlast i očitovanje trgovačkog društva Hrvatske šume d. o. o. nalazi li se nekretnina unutar šumskogospodarske osnove, ne starije od šest mjeseci od dana podnošenja zahtjeva i 5.3. investicijski plan za razdoblje od najmanje pet godina koji uključuje informacije o izvorima i načinima financiranja strateškog projekta i koji obvezno sadrži bilancu stanja, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom tijeku, statističke i dinamičke ocjene investicijskog projekta i analizu rizika. Vlada Republike Hrvatske odlukom osniva Povjerenstvo za procjenu i utvrđivanje prijedloga strateških projekata. 6. Javnost interesira tko su članovi toga Povjerenstva? Povjerenstvo (čl.10 ZOSP) donosi odluku o osnivanju Operativne skupine za pripremu i provedbu svakog pojedinog projekta. 7. Tko su članovi Operativne skupine za ovaj projekt? 8. Sve važeće dozvole izdane u svrhu provedbe projekta 9. Ocjenu o prihvatljivosti prijedloga strateškog projekta. 10. Sve varijante trasa koje su se razmatrale kao potencijalne.“

Nadalje, utvrđeno je da je prvostupanjsko tijelo postupajući po predmetnom zahtjevu donijelo rješenje KLASA: UP/I-960-03/24-04/02, URBROJ: 345-100-110/543-24-01 od 20. ožujka 2024. godine, kojim je u točki 1. izreke odbacilo žaliteljičin zahtjev u dijelu koji se odnosi na traženje informacije „koja će se trasa financirati iz EU“, vezano za projekt prvostupanjskog tijela „Novi ulaz u Split“, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, uz obrazloženje da ne posjeduje informacije o budućim izvorima financiranja predmetnog projekta koji će se odvijati u više faza.

Citiranim rješenjem u točki 2. izreke odbijen je predmetni zahtjev u dijelu u kojem je zatražen „popis zemljišnoknjižnih čestica na kojima će se realizirati projekt“ za Faze izgradnje bez pravomoćne građevinske dozvole, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u zakonskom smislu. Za navedeno se u obrazloženju navodi da prva faza izgradnje projekta „Novi ulaz u Split“ obuhvaća izgradnju državne ceste od čvora na državnoj cesti DC8 u Kaštel Kambelovcu do čvora „Vučevica“ na autocesti A1 koja će se odvijati u više faza, pa će konačan popis građevinskih čestica koje će biti obuhvaćene izgradnjom biti konačan po pravomoćnosti građevinskih dozvola.

Točkom 3. izreke rješenja utvrđeno je da se žaliteljičin zahtjev za pristup informacijama u preostalim dijelovima usvaja te iz obrazloženja pobijanog rješenja proizlazi da su žaliteljici dostavljeni: Studija izvedivosti za predmetni projekt iz koje je razvidno konačno obrazloženje opravdanosti projekta i sve varijante predmetne trase, pregledna situacija iz idejnog projekta i tehnički opis projekta, Potvrda za zahvat u prostoru Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja, Uprave za dozvole državnog značaja, Sektora lokacijskih dozvola i investicija, lokacijska dozvola, popis građevinskih čestica za Faze izgradnje 1.2 i 3.4. s anonimiziranim osobnim podacima fizičkih osoba vlasnika čestica, pravomoćne građevinske dozvole te je za dokumente Program građenja i održavanja javnih cesta za razdoblje od 217. do 2020. godine i Financijski plan Hrvatskih cesta d.o.o. za razdoblje od 2024. do 2026. godine žaliteljica upućena da su javno dostupni na mrežnim stranicama prvostupanjskog tijela, a oni sadrže podatke o financiranju projekta.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da su navedeni dokumenti žaliteljici dostavljeni putem elektroničke pošte dana 20. ožujka 2024. godine, odnosno žaliteljici je dostavljena poveznica https://hrvatskeceste-my.sharepoint.com/personal/ivanabassani_hrvatske-ceste_hr/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fivanabassani%5Fhrvatske%2Dceste%5Fhr%2FDocuments%2FZahtjev%20za%20pristup%20informacijama%20%2D%20Milija%20Baldi%C4%87%20Luk%C5%A1i%C4%87&ga=1 putem koje može preuzeti navedene dokumente.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podataka koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Odredbom članka 23. stavka 5. citiranog Zakona propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Prema odredbi članka 23. stavka 6. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti rješenjem će odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Prema navedenim odredbama, ostvarivanje prava na pristup informaciji u smislu gore citiranih odredbi predstavlja pristup već gotovoj, postojećoj informaciji i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti davati odgovore na pitanja. Pristup informaciji znači dobivanje preslike određenog dokumenta, snimke ili nekog drugog zapisa podataka.

S obzirom da žaliteljica u žalbi navodi da istu izjavljuje zbog nedostatka odgovora i obrazloženja, potrebno je istaknuti da u postupanju po zahtjevima za pristup informacijama prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti nemaju obvezu izrađivati novu informaciju ili davati mišljenje i tumačenja, vršiti analize, odgovarati na pitanja i slično.

Obveza je tijela javne vlasti da, prilikom razmatranja zahtjeva za pristup informacijama, a osobito kada se zahtjevom traži više informacija kao što je slučaj u konkretnom predmetu, razmotri koje informacije već posjeduje u nekom materijaliziranom obliku, a koje sadržavaju podatke zatražene u pojedinačnom zahtjevu.

Na temelju navedenoga, u žalbenom postupku je utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo pravilno postupilo kada je razmotrilo koje informacije u smislu odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ima u svom posjedu te je u odnosu na iste omogućilo pristup informacijama, dok je u odnosu na informacije koje ne posjeduje i u odnosu na informacije koje se ne mogu smatrati informacijama u smislu zakonske odredbe primijenilo prethodno citirane zakonske odredbe. Naime, iz obrazloženja pobijanog rješenja proizlazi da prvostupanjsko tijelo ne posjeduje informacije o tome na koji će se način financirati buduće faze projekta .

Ako je žaliteljica smatrala da informacije koje su joj dostavljene putem elektroničke pošte dana 20. ožujka 2024. godine nisu točne ili potpune, imala je pravo u roku od 15 dana od zaprimanja postupiti sukladno odredbi članka 24. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješenje stvari.

U žalbenom postupku utvrđeno da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, s obzirom da iz točke 3. izreke pobijanog rješenja proizlazi da je zahtjev žaliteljice djelomično usvojen i da su joj temeljem navedenog dostavljene tražene informacije, a člankom 23. stavkom 1. točkom 1. propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad korisniku omogućuje pristup traženoj informaciji. Međutim, navedeni nedostatak ne može utjecati na rješenje stvari.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

 

                                                           Anita Markić, dipl.iur.