KLASA: UP/II-008-07/14-01/82

URBROJ: 401-01/04-14-06

Zagreb, 24. studenog 2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Zadra, ………, izjavljene protiv rješenja Narodnog muzeja Zadar Znak: 29/14 od 30. siječnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Narodnog muzeja Zadar Znak: 29/14 od 30. siječnja 2014. godine u dijelu koji se odnosi na dostavu natječajne dokumentacije izabrane kandidatkinje.

2.    Djelomično se odobrava ……… pristup sljedećim informacijama:

-        Prijavi na natječaj ……… od 25. studenog 2013. godine na način da se na istoj prekriju adresa i  vlastoručan potpis ………,

-        Životopisu ……… na način da se na istom prekriju adresa, broj mobitela, e-mail, datum i mjesto rođenja, hobiji i interesi ………,

-        Potvrdi Sveučilišta u Zadru KLASA: 602-04/13-06/03, URBROJ: 2198-1-79-14/13-278 od 02. listopada 2013. godine na način da se na istoj prekriju datum i mjesto rođenja ………, te matični broj studenta.

3.    Odbija se žalba žaliteljice u preostalom dijelu kao neosnovana.

4.    Nalaže se Narodnom muzeju Zadar da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama jer su tražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da izjavljuje žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona. Žaliteljica navodi da je zahtjevom za pristup informacijama zatražila od Narodnog muzeja Zadar uvid i izradu preslika životopisa i ostale natječajne dokumentacije svih kandidata koji su spomenutu dokumentaciju priložili svojim prijavama na natječaj za radno mjesto (za stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa), te da je njezin zahtjev rješenjem zbog zaštite osobnih podataka odbijen čime joj je uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Nadalje navodi da je natječaj raspisan 18. studenog 2013. godine putem Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, da je svoju prijavu sa svom potrebnom dokumentacijom uredno predala u tajništvu Narodnog muzeja Zadar u propisanom roku, te da je odluka o izboru kandidata provedena bez testiranja i intervjua s kandidatima. Također navodi da s obzirom da je dana 14. siječnja primila obavijest da nije izabrana na mjesto za koje se natjecala koja nije sadržavala obrazloženje, osobno je u tajništvu dana 15. siječnja predala pismeni zahtjev za izradom preslika navedene dokumentacije, te je prilikom predaje istaknula da joj je dokumentacija potrebna zbog ostvarivanja prava na učinkovitu žalbu protiv Odluke Narodnog muzeja Zadar. Ističe da Narodni muzeja Zadar prilikom odlučivanja o njezinom zahtjevu nije uzeo u obzir da li se može odobriti djelomičan pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spise predmeta razvidno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 16. siječnja 2014. godine zatražila od Narodnog muzeja Zadar da joj se omogući uvid u dokumente i izrada preslika istih i to: prijave na natječaj za radno mjesto, životopisa i sve popratne natječajne dokumentacije (presliku diplome, domovnice, uvjerenja o nekažnjavanju, prijepis ocjena i slično) svih kandidata, uključujući i nju, koji su se natjecali za radno mjesto kustosa-vježbenika, a posebno odabrane kandidatkinje ………. Nadalje je razvidno da je Narodni muzej Zadra rješenjem Znak: 29/14 od 30. siječnja 2014. godine, odbio zahtjev žaliteljice jer su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga zakona.

U članku 15. navedenog Zakona propisana su ograničenja prava na pristup informacijama. Tako je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Zakonodavac je također u članku 16. Zakona propisao obvezu tijela javne vlasti da prije donošenja odluke kada su zatražene informacije koje podliježu ograničenjima iz članka 15. provede test razmjernosti i javnog interesa. Od provođenja navedenog testa izuzete su informacije o raspolaganju javnim sredstvima i iste su dostupne javnosti, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11. i 106/12., pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Člankom 7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. istog Zakona propisani su pravni temelji prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Člankom 11. stavkom 3. Zakona o zaštiti osobnih propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

U žalbenom postupku utvrđeno je da se tražene informacije odnose na natječaj za stručno osposobljavanje za rad bez zasnivanja radnog odnosa za kustosa-vježbenika Narodnog muzeja Zadar objavljenog kod Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Narodni muzej Zadar je kao dio spisa predmeta dostavio Povjerenici za informiranje zahtjev za ostvarivanje prava na pristup informacijama od 16. siječnja 2014. godine, rješenje o odbijanju zahtjeva Znak: 29/14 od 30. siječnja 2014. godine s povratnicom, žalbu na rješenje, prijave potrebe za radnikom upućene Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, Odluku o izboru ……… magistre etnologije i magistre sociologije na radno mjesto kustosa/vježbenika u Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar Znak: 447/13 od 20. prosinca 2013. godine, prijavu na natječaj, životopis i potvrdu o završetku studija ………, te prijave i drugu dokumentaciju drugih kandidata.

Povjerenica za informiranje je uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrdila da ista sadrži osobne podatke, stoga je u žalbenom postupku razmotrila da li je moguć djelomičan pristup zatraženim informacijama, te je utvrđeno da je žaliteljici moguće odobriti djelomičan pristup zatraženim informacijama. 

U žalbenom postupku je utvrđeno da ne dolazi do kršenja Zakona o zaštiti osobnih podataka ako se dostave osobni podaci izabrane kandidatkinje kao što su ime i prezime, radno iskustvo. Naime, radi se informacijama za koje bi žaliteljica i svaka druga osoba imala pravo saznanja jer se radi o potrošnji proračunskih sredstava, a koje bi radi transparentnog rada tijela javne vlasti trebale biti dostupne.

Kada se radi o razlozima protiv omogućavanja pristupa zatraženim informacijama, nesporno je da je razlog protiv omogućavanja pristupa zatraženim informacijama otkrivanje osobnih podataka. Stoga je potrebno razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta nezakonitom uporabom nečijih osobnih podataka.

U žalbenom postupku utvrđeno da bi otkrivanjem adrese, broja mobitela, e-maila, datuma i mjesta rođenja, vlastoručnog potpisa u konkretnom slučaju došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je tijelo javne vlasti prikupilo osobne podatke i moguće zloporabe tih podataka, te da prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u točkama 2. i 4. izreke ovog rješenja.

U odnosu na dokumentaciju kandidata koji su se natjecali, a nisu izabrani ne postoji javni interes, pa je stoga radi zaštite osobnih podataka, u tom dijelu žalba žaliteljice odbijena kao neosnovana. Budući da se pravo na pristup informacijama jednako primjenjuje u odnosu na sve korisnike prava na pristup informacijama i da informacije koje se omoguće žaliteljici temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama bi trebale bile dostupne svakoj osobi, fizičkoj ili pravnoj, domaćoj ili stranoj, koja bi zatražila te iste informacije, radi zaštite osobnih podataka žaliteljice, nije moguće žaliteljici temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti pristup njezinoj dokumentaciji koju je priložila za predmetni natječaj.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u točki 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.