KLASA: UP/II-008-07/23-01/589

URBROJ: 401-01/06-23-2

Zagreb, 28. kolovoza 2023.               

       

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Dječjeg vrtića „Bistrac“ Ogulin KLASA: UP/I-008-01/23-01/03, URBROJ: 2133-77-02-23-2 od 10. srpnja 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Dječjeg vrtića „Bistrac“ Ogulin KLASA: UP/I-008-01/23-01/03, URBROJ: 2133-77-02-23-2 od 10. srpnja 2023. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 3. srpnja 2023. godine kojim je zatražio informaciju o tome koji sve radnički sindikati imaju svoje članove u Dječjem vrtiću „Bistrac“ Ogulin te koliko koji od njih ima svoje članove među zaposlenicima navedenog tijela javne vlasti, temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obrazloženjem da tijelo javne vlasti ne posjeduje, ne raspolaže te nema saznanja o tome gdje se tražena informacija nalazi.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da navedenim rješenjem odbijen njegov zahtjev za pristup informaciji, kojim je, između ostalog zatražio informaciju od djelovanju sindikata u Vrtiću te broju članova istih. Žalitelj napominje da je navedenim zahtjevom osim te informacije, zatražio i informaciju o ukupno zaposlenim radnicima, koja mu je dostavljena putem elektroničke komunikacije. Nadalje, navodi kako je odbijanjem dijela njegovog zahtjeva koji se tiče sindikalnog organiziranja i broja članova sindikata u Dječjem vrtiću „Bistrac“ povrijeđen Zakon o pravu na pristup informacijama. Ističe da je Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin je ustanova predškolskog odgoja čiji osnivač je jedinica lokalne samouprave tj. Grad Ogulin te je tako u obvezi pružanja na uvid informacija koje posjeduje. Također, navodi kako je netočno da Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin ne posjeduje informaciju o sindikatima koji djeluju, odnosno imaju u njemu svoje članove, kao i o broju članova istih te da ne vodi evidenciju o članovima sindikata i da ne postoji obveza o tome, jer bi to bilo u suprotnosti sa Zakonom o radu („Narodne novine“, broj 93/14., 127/17., 98/19., 151/22. i 64/23.), posebno sa člankom 189. navedenog Zakona, po kojem je poslodavac dužan obračunavati i iz plaće radnika - člana sindikata ustezati sindikalnu članarinu i uplaćivati ju na račun sindikata. Žalitelj zaključuje da stoga Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin svakako raspolaže s informacijom kolikom broju svojih zaposlenika obračunava i usteže sindikalnu članarinu i kojim sve sindikatima istu uplaćuje. Nadalje, navodi da je Zakonom o radu propisana i obveza poslodavca da se prije donošenja određenih odluka ili internih akata prethodno savjetuje sa radničkim vijećem, odnosno sindikatima pa da i u tom kontekstu Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin svakako raspolaže traženim informacijama koje je u konkretnom slučaju odbio dati na uvid. Od Povjerenika za informiranje traži da naloži Dječjem vrtiću “Bistrac” Ogulin da mu omogući pristup traženim informacijama. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je neosnovana.

Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin je slijedom traženja Ureda povjerenika za informiranje iz akta KLASA: 008-04/23-01/497, URBROJ: 401-01/06-23-2 od 25. srpnja 2023. godine dana 7. kolovoza 2023. godine Povjereniku za informiranje, aktom KLASA: 008-01/23-02/03, URBROJ: 2133-77-02-23-5 od 2. kolovoza 2023. godine, dostavio spis predmeta po žalbi žalitelja na nadležno postupanje, a dana 28. kolovoza 2023. godine putem elektroničke pošte i zatraženu nadopunu spisa predmeta.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 3. srpnja 2023. godine od Dječjeg vrtića „Bistrac“ Ogulin zatražio sljedeće informacije: 1. Koliko je ukupno radnika zaposleno u Dječjem vrtiću „Bistrac“ Ogulin? i 2. Koji sve radnički sindikati imaju svoje članove u Dječjem vrtiću „Bistrac“ Ogulin te koliko koji od njih ima članova među zaposlenicima Dječjeg vrtića „Bistrac“ Ogulin?

Također je utvrđeno da je Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin postupajući po navedenom zahtjevu žalitelju dostavio akt KLASA: 008-01/23-01/03, URBROJ: 2133-77-02-23-3 od 10. srpnja 2023. godine, u prilogu kojeg mu je dostavio informaciju koja se tražila pod točkom 1. zahtjeva, a da je u vezi da dijelom zahtjeva pod točkom 2. donio osporeno rješenje KLASA: UP/I-008-01/23-01/03, URBROJ: 2133-77-02-23-2 od 10. srpnja 2023. godine, odbivši zahtjev pozivom na odredbu članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što ne posjeduje traženu informaciju.

U obrazloženju osporenog rješenja navedeno je da će prema odredbi članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti prvostupanjskim rješenjem odbiti zahtjev ako ne posjeduje, ne raspolaže, ne nadzire te nema saznanja gdje se informacija nalazi, a da je u postupku utvrđeno da Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin nije vlasnik tražene informacije, ne vodi evidencije niti ima saznanja o radničkim sindikatima i njihovim članovima jer ne postoji zakonska obveza u tom smislu.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14.) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Odredbom članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U aktu prvostupanjskog tijela KLASA: 008-01/23-02/03, URBROJ: 2133-77-02-23-5 od 2. kolovoza 2023. godine, kojim je dostavljen spis predmeta po žalbi Dječji vrtić „Bistrac“ se očitovao kako ne posjeduje tražene informacije vezane za broj članova sindikata kako to žalitelj navodi u žalbi, jer obračunava i iz plaće usteže sindikalnu članarinu samo za one radnike od kojih je dobio pisanu suglasnost, uz pretpostavku da si dio radnika sam uplaćuje članarinu na račun sindikata u što nemaju uvid. U citiranom aktu je također navedeno kako se prije donošenja određenih odluka i internih akata Dječji vrtić „Bistrac“ Ogulin savjetuje sa sindikalnim povjerenikom Sindikata radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju Hrvatske koji štiti i promiče prava i interese članova sindikata.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo odlučujući o zahtjevu osporeno rješenje temeljilo na odredbi kojom je propisano u kojem slučaju se odbacuje zahtjev za pristup informacijama, navodeći kako nema u posjedu tražene informacije, ali i da je tijekom žalbenog postupka kao nadopunu spisa predmeta dostavilo žalbenom tijelu dokument naziva „Lista obustava i kredita“ iz koje su vidljivi podaci o članovima sindikata zaposlenika prvostupanjskog tijela kojima se članarina u sindikatu uplaćuje pri obračunavanju plaće.

Odredbom članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Stoga je Povjerenik za informiranje razmotrivši navode žalbe i dokumentaciju u spisu predmeta u drugostupanjskom postupku razmotrio je li žalitelju moguće odobriti pristup zatraženoj informaciji odnosno da li se pristup traženoj informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2.,3. i 4. ovog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Uvidom u informaciju „Lista obustava i kredita“ koja sadrži dio traženih podataka iz zahtjeva žalitelja, utvrđeno je kako ona sadrži osobne podatke fizičkih osoba.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena propisima kojima se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25.5.2018. godine.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Uvodna odredba broj 14. Opće uredbe o zaštiti podataka je propisano da bi se zaštita koja se pruža ovom Uredbom u vezi s obradom osobnih podataka trebala odnositi na pojedince bez obzira na njihovu nacionalnost ili boravište. Ovom se Uredbom ne obuhvaća obrada osobnih podataka koji se tiču pravnih osoba, a osobito poduzetnika koji su ustanovljeni kao pravne osobe, uključujući ime i oblik pravne osobe i kontaktne podatke pravne osobe.

Člankom 9. stavkom 1. Opće uredbe o zaštiti podataka zabranjena je obrada osobnih podataka koji otkrivaju rasno ili etničko podrijetlo, politička mišljenja, vjerska ili filozofska uvjerenja ili članstvo u sindikatu te obrada genetskih podataka, biometrijskih podataka u svrhu jedinstvene identifikacije pojedinca, podataka koji se odnose na zdravlje ili podataka o spolnom životu ili seksualnoj orijentaciji pojedinca.

Međutim, zabrana se ne primjenjuje ako su ispunjeni Uredbom taksativno pobrojeni uvjeti u stavku 2. članka 9. Uredbe, od kojih se posebno ističu izričita privola ispitanika odnosno ako se obrada odnosi na osobne podatke za koje je očito da ih je objavio ispitanik, ali i u slučaju kada je obrada je nužna za potrebe značajnog javnog interesa na temelju prava Unije ili prava države članice koje je razmjerno željenom cilju te kojim se poštuje bit prava na zaštitu podataka i osiguravaju prikladne i posebne mjere za zaštitu temeljnih prava i interesa ispitanika, kao i kada je obrada nužna u svrhu javnog interesa u području javnog zdravlja kao što je zaštita od ozbiljnih prekograničnih prijetnji zdravlju ili osiguravanje visokih standarda kvalitete i sigurnosti zdravstvene skrbi te lijekova i medicinskih proizvoda, na temelju prava Unije ili prava države članice kojim se propisuju odgovarajuće i posebne mjere za zaštitu prava i sloboda ispitanika, posebno čuvanje profesionalne tajne.

S obzirom da podatak o članstvu u sindikatu određene osobe potpada pod posebnu kategoriju osobnih podataka, u žalbenom postupku je razmotreno postojanje javnog interesa za dostupnost u predmetnom zahtjevu zatraženih informacija te je utvrđeno kako ne postoji pravni temelj zbog kojeg bi takve informacije trebale biti javno dostupne. Naime, svaki sindikat prikuplja podatke o svom članstvu vodeći računa o zaštiti osobnih podataka svojih članova, a što je vidljivo iz javno objavljenih informacija, primjerice kod Sindikata radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju Hrvatske primjerice, na poveznici https://www.srpooh.hr/gdpr, gdje je navedeno da sindikat prikuplja osobne podatke svojih članova na način da ih članovi izričito i dobrovoljno, pisanim putem, daju prilikom učlanjenja u Sindikat tj. ispunjavanjem i potpisom Pristupnice, čime pristaju na njihovo korištenje. Osobni podaci moraju biti zakonito, pošteno i transparentno obrađivani s obzirom na članstvo Sindikata. Također je navedeno da će sindikat koristiti osobne podatke isključivo na način i u svrhu koja je navedena u Statutu Sindikata, da će Sindikat radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju Hrvatske koristiti osobne podatke članova i poslovnih partnera u svrhu identifikacije, komunikacije, informiranja, te izvršavanja svojih zakonskih obveza. Uz to navedeno je i da Sindikat neće učiniti na bilo koji način dostupnima podatke članova i poslovnih partnera trećim osobama s kojima nema sklopljeni ugovor o poslovnoj suradnji.

Nakon provedenog žalbenog postupka i provedenog testa razmjernosti i javnog interesa odnosno vaganja preteže li u konkretnom slučaju potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes, utvrđeno je da ne preteže javni interes, jer je zaključeno da razlozi koje žalitelj navodi u žalbi nisu dovoljan pravni temelj za omogućavanje pristupa traženoj informaciji za koju ne postoji širi javni interes osim pojedinačnog interesa žalitelja.

Ujedno se napominje kako se iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezano uz članstvo u sindikatu zaposlenika Dječjeg vrtića „Bistrac“ Ogulin, a niti je vjerojatno da bi objava te informacije doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnih načela funkcioniranja tijela javne vlasti kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet i slično.

Stoga je u žalbenom postupku utvrđeno kako je tijelo javne vlasti ispravno postupilo kada je odbilo predmetni zahtjev žalitelja, ali ne pozivom na odredbu članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, nego se trebalo pozvati na odredbu članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona, odnosno da je osporeno rješenje zakonito ali iz drugih razloga navedenih u ovom rješenju.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 3. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako je prvostupanjsko rješenje na zakonu osnovano, ali zbog drugih razloga, a ne onih koji su navedeni u osporenom rješenju.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 3. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan