KLASA: UP/II-008-07/23-01/440

URBROJ: 401-01/06-23-2

Zagreb, 27. kolovoza 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Javne ustanove Rezervat Lokrum KLASA: 008-02/23-01/01, URBROJ: 2117-54-12-23-03 od 3. svibnja 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće                                                              

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Javne ustanove Rezervat Lokrum KLASA: 008-02/23-01/01, URBROJ: 2117-54-12-23-03 od 3. svibnja 2023. godine.

 

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 28. travnja 2023. godine za dopunu ili ispravak informacije koji je podnio nakon što je zaprimio obavijest po zahtjevu od 20. travnja 2023. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. navedenog Zakona.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi sadržaj svog zahtjeva za dopunu ili ispravak informacije od 28. travnja 2023. godine te da je Javna ustanova Lokrum suprotno zakonskim odredbama odbila njegov zahtjev, odnosno da navedeno rješenje u cijelosti osporava zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene zakona. Žalitelj pojašnjava da ne može u potpunosti iščitati tražene informacije na poveznicama koje su mu dostavljene od tijela javne vlasti, jar je u zahtjevu tražio specifične informacije. Nadalje, navodi kako tijelo javne vlasti na svaki budući zahtjev može odgovoriti s url poveznicom na službenu stranicu tijela javne vlasti, uz napomenu da je korisnik pretražuje, a da on smatra kako se poradi pravne prakse mora jasno definirati gdje se nalazi informacija. Žalitelj smatra da se na način kao u ovom slučaju ne zna u kojim dokumentima ustanove se točno nalaze informacije, je li sve navedeno, je li sve objavljeno itd. Zaključno navodi kao je iz navedenog vidljivo kako ne postoje razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva uskratu tražene informacije te od Povjerenika za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup zatraženoj informaciji. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Javna ustanova Rezervat Lokrum dostavila je 29. svibnja 2023. godine Povjereniku za informiranje spis predmeta po žalbi žalitelja na nadležno postupanje aktom KLASA: 008-02/23-01/01, URBROJ: 2117-54-12-23-05 od 23. svibnja 2023. godine.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 20. travnja 2023. godine Javnoj ustanovi Rezervat Lokrum podnio zahtjev za pristup informacijama u kojem je zatražio da mu se za razdoblje od 1. siječnja 2017. do 20. travnja 2023. godine dostave informacije o donacijama udrugama, organizacijama, manifestacijama i slično te pravnom temelju tih donacija.

Nadalje, utvrđeno je da je Javna ustanova Rezervat Lokrum postupajući po navedenom zahtjevu žalitelju dostavila akt KLASA: 008-02/23-01/1, URBROJ: 2117-54-12-23-2 od 27. travnja 2023. godine. U citiranom aktu žalitelj je sukladno članku 23. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama obaviješten da su informacije koje traži javno objavljene te da je istima moguće pristupiti putem poveznice https://www.lokrum.hr/dokumenti-ustanove/, uz napomenu da su iste objavljene u dokumentu „Popis sponzorstava i donacija“, a kojemu se može pristupiti putem poveznice https://www.lokrum.hr/blog/dokumenti-ustanove/popissponzidon/. U navedenom aktu prvostupanjsko tijelo je žalitelja obavijestilo da se tražene informacije dostupne i u Financijskim planovima, Revizorskim izvješćima i Godišnjim financijskim izvještajima koji su javno objavljeni na poveznici https://www.lokrum.hr/dokumenti-ustanove/.

Nadalje, iz spisa predmeta je utvrđeno da se žalitelj nezadovoljan dostavljenim poveznicama obratio prvostupanjskom tijelu 28. travnja 2023. godine podneskom koji je nazvao zahtjevom za dopunu ili ispravak informacije u kojem je naveo da mu nisu dostavljene točne url poveznice te da je u svom zahtjevu zatražio i pravni temelj donacija, pa stoga traži sljedeće: 1. dostavu točnih url poveznica na zatražene informacije npr. donacije za 2022. godinu s poveznicom (korisnik prava ne može znati gdje, kako i što pretražiti ukoliko tijelo javne vlasti nije dostavilo točne url poveznice) i 2. odgovor u obliku dostave informacija, rješenja ili točnih poveznica ukoliko je informacija javno objavljena.

Također je utvrđeno da je Javna ustanova Rezervat Lokrum o navedenom podnesku žalitelja donijela osporeno rješenje KLASA: 008-02/23-01/01, URBROJ: 2117-54-12-23-03 od 3. svibnja 2023. godine, kojim je odbila isti temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. navedenog Zakona. U obrazloženju citiranog rješenja prvostupanjsko tijelo je navelo kako je u postupku utvrdilo da je po zahtjevu od 20. travnja 2023. godine žalitelju dostavljena obavijest s poveznicama na objavljene informacije na internetskim stranicama tijela javne vlasti u obliku Microsoft Office Excel datoteka i PDF datoteka. Također je navedeno kako su u navedenim datotekama jasno navedeni subjekti kojima su dodijeljene donacije te iznosi koji su im dodijeljeni, a da je u citiranoj obavijesti žalitelj dodatno obaviješten i da se te informacije mogu naći i u drugim dokumentima prvostupanjskog tijela koji su također javno objavljeni uz navođenje poveznice na mjesto na kojem su objavljeni. U obrazloženju je dodatno napomenuto kako ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da podnositelju zahtjeva daje obrazloženja, dodatne upute ili izvlači podatke i stvara nove informacije, nego je njegova dužnost, ukoliko je riječ o javno objavljenim informacijama, uputiti korisnika na web lokaciju gdje je ista objavljena. Zaključno je navedeno da je, s obzirom na to da je po prethodnom zahtjevu tijelo javne vlasti postupilo u skladu sa zakonskim odredbama, utvrđeno kako nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije te je stoga predmetni zahtjev odbijen.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Zakon o pravu na pristup informacijama u članku 23. propisuje načine rješavanja zahtjeva. Tako je člankom 23. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena pri čemu je dužno obavijestiti korisnika gdje je informacija dostupna i kako se može do nje doći odnosno dostaviti mu poveznicu na informaciju objavljenu na internetskoj stranici. Stavkom 2. navedenog članka je propisano da je o postojanju razloga koji su utvrđeni stavkom 1. točkama 2., 3., 4., 5. i 6. ovog članka tijelo javne vlasti obvezno, bez odgode, obavijestiti podnositelja zahtjeva pisanim putem. U stavku 3. navedenog članka je propisano da na obavijest iz stavka 2. ovoga članka podnositelj zahtjeva ima pravo izjaviti prigovor. Na podnošenje i postupanje po prigovoru primjenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opći upravni postupak.

Prema članku 122. Zakona o općem upravnom postupku, prigovor se izjavljuje čelniku tijela, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano. Odredbe o obliku, sadržaju i predaji žalbe na odgovarajući se način primjenjuju i na prigovor. Čelnik tijela odlučuje o prigovoru rješenjem u roku od osam dana od dana izjavljivanja prigovora. Protiv rješenja prvostupanjskog tijela o prigovoru može se izjaviti žalba, a protiv rješenja drugostupanjskog tijela o prigovoru može se pokrenuti upravni spor. Ako nema drugostupanjskog tijela, protiv rješenja tijela o prigovoru može se pokrenuti upravni spor.

Uzimajući u obzir sve navedeno sve navedeno u žalbenom je postupku utvrđeno kako prvostupanjsko tijelo odlučujući o predmetnom podnesku koji je žalitelj nazvao zahtjevom za dopunu ili ispravak informacije nije pravilno primijenilo odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama te da osporeno rješenje treba poništiti.

Naime, žalitelj je pogrešno svoj podnesak od 28. travnja 2023. godine, koji zapravo ima značenje prigovora na obavijest prvostupanjskog tijela, nazvao zahtjevom za dopunu ili ispravak informacije, koji se podnosi u slučaju kada tijelo javne vlasti postupi sukladno odredbi članka 23. stavka 1. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno kada omogućuje pristup traženim informacijama na jedan od načina propisanih u članku 17. stavku 2. navedenog Zakona. Međutim, u konkretnom slučaju je riječ o postupanju tijela javne vlasti sukladno odredbi članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da je po inicijalnom zahtjevu žalitelja od 20. travnja 2023. godine dostavljena obavijest KLASA: 008-02/23-01/1, URBROJ: 2117-54-12-23-2 od 27. travnja 2023. godine, u kojoj je žalitelj dostavom poveznica na internetskoj stranici obaviješten da su informacije koje traži javno objavljene.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Nakon provedenog žalbenog postupka je zaključeno kako prvostupanjsko tijelo u svojoj obavijesti koju je žalitelju dostavilo povodom zahtjeva za pristup informacijama od 20. travnja 2023. godine, nije žalitelja uputilo na mogućnost ulaganja prigovora na obavijest koja mu je dostavljena čelniku prvostupanjskog tijela, pa je slijedom navedenog on pogrešno podnio zahtjev za dopunu ili ispravak informacije. Međutim, također je zaključeno kako prvostupanjsko tijelo kao tijelo javne vlasti koje primjenjuje odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama propustilo donošenjem osporenog rješenja nije pravilno primijenilo odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, a konačno niti odredbe Zakona o općem upravnom postupku.

Posebno se napominje kako je vezano za navedeno u žalbenom postupku posebno uzeto u obzir načelo propisano člankom 7. Zakona o općem upravnom postupku, prema kojem ovlaštena službena osoba tijekom postupka, između ostalog, brine da neznanje odnosno neukost stranke i drugih osoba koje sudjeluju u postupku ne budu na štetu prava koja im po zakonu pripadaju.

S obzirom da je iz spisa predmeta utvrđeno kako je žalitelj u konkretnom slučaju 28. travnja 2023. godine zapravo podnio prigovor protiv obavijesti prvostupanjskog tijela KLASA: 008-02/23-01/1, URBROJ: 2117-54-12-23-2 od 27. travnja 2023. godine o kojemu odlučuje čelnik prvostupanjskog tijela, temeljem odredbe članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

U ponovnom postupku o predmetnom podnesku žalitelja (prigovoru) u obvezi je odlučiti čelnik prvostupanjskog tijela, pri čemu je potrebno utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar. Vezano za navedeno se napominje kako je u zahtjevu od 20. travnja 2023. godine žalitelj, uz informacije o donacijama i sponzorstvima, zatražio i informaciju o pravnoj osnovi na temelju koje se iste dodjeljuju, a iz spisa predmeta se ne može sa sigurnošću utvrditi da je u tom smislu njegov zahtjev riješen odnosno koja od dostavljenih mu poveznica bi upućivala na javno objavljenu traženu informaciju (naziv dokumenta iz koje je ta pravna osnova vidljiva).

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan