KLASA: UP/II-008-07/23-01/276

URBROJ: 401-01/06-23-4

Zagreb, 16. kolovoza 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Jastrebarskog KLASA: UP/I-008-01/23-01/04, URBROJ: 238-12-23-7 od 6. travnja 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Jastrebarskog KLASA: UP/I-008-01/23-01/04, URBROJ: 238-12-23-7 od 6. travnja 2023. godine.

2.    Obavještava se ......... da su podaci zatraženi zahtjevom za pristup informacijama od 31. ožujka 2023. godine pod točkama 1., 2., 5. i 8. javno objavljeni kako slijedi:

-   (Točka 1.) Odluka javno objavljena na poveznici https://www.jastrebarsko.hr/javna_uprava/temeljni_dokumenti/sluzbeni_vjesnik/

U Službenom vjesniku Grada Jastrebarskog, u broju 3/2022 (stranica 97. i 98.);

-   (Točka 2.) Odluka javno objavljena na poveznici https://www.jastrebarsko.hr/javna_uprava/temeljni_dokumenti/sluzbeni_vjesnik/

U Službenom vjesniku Grada Jastrebarskog, u broju 3/2022 (stranica 97. i 98.);

-    (Točka 5.) Odluka javno objavljena na poveznici https://www.jastrebarsko.hr/javna_uprava/temeljni_dokumenti/sluzbeni_vjesnik/ u Službenom vjesniku Grada Jastrebarskog, u broju 9/2022 (stranica 643.);

-   (Točka 8.) Broj pročelnika Grada Jastrebarskog javno objavljen https://www.jastrebarsko.hr/javna_uprava/ustrojstvo_grada/upravni_odjeli_grada/.

3.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama sljedećih informacija:

-  Kartice dobavljača od 1. siječnja 2022. godine do 31. prosinca 2022. godine, prema nadnevku knjiženja, za nivo korisnika, (šifra 0066192 CIUDAD d.o.o., šifra 0037281 KA-VISION d.o.o., šifra 0024996 NEZAVISNA TELEVIZIJA d.o.o. i šifra 00045 RADIO JASKA d.o.o.).

4.    Nalaže se Gradu Jastrebarskom da postupi po točki 3. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

5.    Predmet se u dijelu, koji se odnosi na traženje podataka iz točaka 3. (broj mjesnih odbora i naknade), 4. (ukupan broj članova svih mjesnih odbora), 6. (plaća gradonačelnika i zamjenika), 7. (ukupni broj zaposlenih), i 8. (plaće pročelnika u bruto iznosu) zahtjeva za pristup informacijama ......... od 31. ožujka 2023. godine, vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Grada Jastrebarskog odbijen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 31. ožujka 2023. godine, kojim je u 9 točaka tražio podatke o vijećničkim naknadama, mjesnim odborima, zaposlenima i njihovim plaćama, naknadama političkim strankama i iznosima izdvojenim za financiranje medija, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4., a vezano uz članak 5. stavak 1. točku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što se radi o traženju informacije koja se ne smatra informacijom u zakonskom smislu.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu, u kojoj u bitnome navodi da ga pobija u cijelosti. Ističe da je njegov zahtjev odbijen jer je prvostupanjsko tijelo pogrešno zaključilo da se ne radi o informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da je iz samog njegovog zahtjeva jasno da se radi o informacijama kojima Grad Jastrebarsko kao tijelo javne vlasti raspolaže. Na temelju navedenog, predlaže Povjereniku za informiranje da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Grad Jastrebarsko je Povjereniku za informiranje u žalbenom postupku aktom KLASA: UP/I-008-01/23-01/04, URBROJ: 238-12-23-4 od 6. travnja 2023. godine dostavio spis predmeta na nadležno postupanje.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 31. ožujka 2023. godine (u formi postavljenih pitanja) od Grada Jastrebarskog zatražio sljedeće: „1. Koliko iznosi vijećnička naknada vaših gradskih/općinskih vijećnika, koliko zamjeniku predsjednika vijeća a koliku naknadu ima predsjednik vijeća u neto iznosu?; 2. Isplaćujete li naknade vijećnicima te zamjeniku predsjednika i predsjedniku vijeća po sjednici ili se radi o neto mjesečnom iznosu bez obzira na odrađeni broj sjednica?; 3. Koji je broj mjesnih odbora u vašoj jedinici lokalne samouprave te primaju li članovi naknadu? Ako primaju, kolika je ta naknada po članu u neto iznosu?; 4. Koliki je ukupan broj članova svih mjesnih odbora?; 5. Koliko iznosi naknada (ukupan iznos) za financiranje političkih stranaka za 2023. godinu u području vaše jedinice lokalne samouprave?; 6. Koliko iznosi plaća grado/načelnika i vaših zamjenika ukoliko ga/ih imate u bruto iznosu?; 7. Koliko sveukupno ljudi imate zaposlenih u gradskoj/općinskoj upravi?; 8. Koliko imate pročelnika te koliko iznose njihove plaće u bruto iznosu?; i 9. Koliko je vaša jedinica lokalne samouprave u 2022. godini sveukupno izdvojila za financiranje lokalnih/regionalnih/nacionalnih medija?. U zahtjevu je žalitelj pojasnio da podatke traži u svrhu istraživanja podataka o Hrvatskoj javnoj upravi te da će se dobiveni podaci iskoristiti za ukazivanje na mogućnosti njezinog poboljšanja i unapređenja po pitanju jedinica lokalne samouprave.

Također je utvrđeno da je postupajući po navedenom zahtjevu Grad Jastrebarsko donio osporeno rješenje kojim je zahtjev odbijen pozivom na odredbu članka 23. stavka 5. točke 4., a vezano uz članak 5. stavak 1. točku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što se radi o traženju informacije koja se ne smatra informacijom u zakonskom smislu. U obrazloženju osporenog rješenja prvostupanjsko tijelo je citiralo predmetni zahtjev te odredbu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te navelo da se traženje odgovora na pitanja te traženje očitovanja kako je to tražio podnositelj ne smatra traženjem informacije u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama, pa je stoga isti zahtjev odbijen temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 4. navedenog Zakona.

U žalbenom postupku je aktom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/23-01/276, URBROJ: 401-01/06-23-02 od 12. travnja 2023. godine od prvostupanjskog tijela zatražena nadopuna spisa u smislu dostave informacija koje su bile predmet žaliteljevog zahtjeva. Naime, iako je predmetni zahtjev žalitelj podnio u formi pitanja, uvidom u njihov sadržaj je utvrđeno da se radi o traženju informacija koje jedinica lokalne samouprave u nekom već izrađenom obliku po prirodi stvari mora imati u posjedu.

Grad Jastrebarsko je aktom KLASA: UP/I-008-01/23-01/04, URBROJ: 238-12-23-6 od 17. travnja 2023. godine Uredu povjerenika za informiranje, kao nadopunu spisa, dostavio dio informacija koje su predmet traženja pod točkom 9. predmetnog zahtjeva (vezano za financiranje medija) te je u citiranom aktu dostavio i odgovore na ostala pojedinačna pitanja iz zahtjeva, na način da je za određena pitanja navedeno gdje su objavljene informacije koje daju odgovor na ta pitanja, a za druga pitanja izrađen odgovor u postupanju po žalbi kao nova informacija.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak, a u žalbenom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje što je posljedično dovelo do pogrešne primjene zakonskih odredbi, a radi čega je utvrđeno kako osporeno rješenje treba poništiti.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine″ broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Odredbom članka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je cilj ovog Zakona omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti, dok je člankom 6. navedenog Zakona propisano da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

U članku 23. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena pri čemu je dužno obavijestiti korisnika gdje je informacija dostupna i kako se može do nje doći odnosno dostaviti mu poveznicu na informaciju objavljenu na internetskoj stranici.

S obzirom na činjenicu da je prvostupanjsko tijelo tijekom žalbenog postupka, izvijestilo žalbeno tijelo kako su javno objavljeni podaci koji predstavljaju odgovore na pitanja iz predmetnog zahtjeva pod brojem 1., 2., 5. i dio pitanja pod brojem 8., uvidom u javno objavljene informacije je utvrđeno kako one sadrže podatke koje je pod navedenim točkama zahtjeva tražio žalitelj, pa je stoga navođenjem poveznica na internetskoj stranici Grada Jastrebarskog valjalo žalitelja obavijestiti o tome gdje su objavljeni navedeni podaci.

U tom dijelu je Povjerenik za informiranje na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09. i 110/21.) odlučio kao u točkama 1. i 2. izreke ovog rješenja.

Daljnjim uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je u odnosu na traženje žalitelja pod točkom 9. zahtjeva Grad Jastrebarsko u posjedu izrađenih informacija koje se odnose na troškove vezane za medije, a koji su i dostavljeni žalbenom tijelu.

Odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje se odnose na osobno ime ili naziv, iznos i namjenu sredstava dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

S obzirom da su dostavljene kartice dobavljača informacije koje se odnose na raspolaganje javnim sredstvima, Povjerenik za informiranje je izvršio uvid u navedene informacije te je utvrdio da je na iste u cijelosti primjenjiva odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno da te informacije temeljem izričite zakonske odredbe trebaju biti dostupne javnosti.

Naime, člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u točki 1., 2.,3. i 4. izreke ovog rješenja.

Posebno se skreće pozornost da je člankom 25. a Zakona o pravu na pristup informacijama propisana obveznost izvršenja pravomoćnih rješenja Povjerenika za informiranje kojima se omogućava pristup informacijama i mogućnost njegova prisilnog izvršenja izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, u slučaju nepostupanja tijela javne vlasti, postupak izvršenja po ovom rješenju Povjerenik za informiranje provodi na prijedlog stranke.

U odnosu na pitanja iz predmetnog zahtjeva pod brojem 3. (broj mjesnih odbora i naknade), 4. (ukupan broj članova svih mjesnih odbora), 6. (plaća gradonačelnika i zamjenika), 7. (ukupni broj zaposlenih), i 8. (plaće pročelnika u bruto iznosu), a prema kojima je prvostupanjsko tijelo dostavilo Uredu povjerenika za informiranje odgovore na pitanja, ističe se da ti odgovori predstavljaju naknadno izrađenu informaciju tijekom žalbenog postupka, pa stoga isti nisu bili predmet razmatranja u drugostupanjskom postupku.

Naime, odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Vezano za tumačenje gore citirane odredbe, a osobito uzimajući u obzir sadržaj zahtjeva žalitelja u točkama 3., 4., 7. i dijela točke 8., ističe se kako je pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti dužno utvrditi posjeduje li dokumente ili druge već izrađene zapise podataka koji sadrže tražene podatke u nekom od zakonom propisanih oblika informacije iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Pri navedenom se ističe da bi Grad Jastrebarsko po prirodi stvari morao biti u posjedu nekog već postojećeg zapisa podataka u kojem su sadržani podaci koji pod gore navedenim točkama zanimaju žalitelja (primjerice obrasci za isplatu plaća, odluke o osnivanju i sl.).

U članku 23. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano u kojim slučajevima tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu, odnosno u kojim slučajevima rješenjem odbija zahtjev, te kada ga odbacuje.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

S obzirom da Povjerenik za informiranje nije u posjedu informacija prvostupanjskih tijela u žalbenom je postupku zaključeno da je zbog prirode stvari te utvrđivanja svih relevantnih činjenica za rješavanje ove upravne stvari u tom dijelu nužno predmet vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u točkama 1. i 5. izreke ovog rješenja.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe drugostupanjskog tijela iz ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan