KLASA: UP/II-008-07/23-01/171

URBROJ: 401-01/06-23-2

Zagreb, 16. kolovoza 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva financija, Porezne uprave KLASA: UP/I-032-01/23-01/5, URBROJ: 513-07-21-17-23-4 od 13. veljače 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Ministarstva financija, Porezne uprave KLASA: UP/I-032-01/23-01/5, URBROJ: 513-07-21-17-23-4 od 13. veljače 2023. godine.

 

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 30. siječnja 2023. godine kojim je postavio 6 pitanja vezanih za plaćanje povrata poreza Ministarstvu financija, Poreznoj upravi, od strane Općine Donja Voća, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2., u svezi članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija porezna tajna sukladno zakonu.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da se ne slaže s navedenom odlukom te pozivanjem na ograničenje pristupa informacijama na koje se pozvalo Ministarstvo financija, Porezna uprava. Žalitelj pojašnjava da se radi o podacima o jedinici lokalne samouprave, koji podaci bi trebali biti javno dostupni te da se na njih ne može i ne smije primijeniti porezna tajna, niti rezultati i provođenje testa razmjernosti i javnog interesa. Smatra da se osporeno rješenje ne može odnositi na podatke Općine Donja Voća koje je tražio, s obzirom da se radi o raspolaganju javnim sredstvima, pri čemu se poziva na Zakon o proračunu („Narodne novine“, broj 144/21.). Slijedom navedenog, od žalbenog tijela traži da poništi navedeno rješenje i omogući mu pristup informacijama. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Ministarstvo financija, Porezna uprava je Povjereniku za informiranje u žalbenom postupku dopisom KLASA: UP/I-032-01/23-01/5, URBROJ: 513-07-21-17-23-7 od 27. veljače 2023. godine dostavila spis predmeta na nadležno postupanje.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 30. siječnja 2023. godine od Ministarstva financija, Porezne uprave, zatražio sljedeće: 1. Da li Općina Donja Voća, OIB: 07707519145 platila Poreznoj upravi SAV povrat poreza za 2021. godinu?, 2. Ako je kada je to učinjeno?, 3. Da li je Općina Donja Voća, OIB: 07707519145 platila Poreznoj upravi SAV povrat poreza za 2022. godinu?, 4. Ako je kada je to učinjeno?, 5. Da li Općina Donja Voća, OIB: 07707519145 ima pretplatu PDV-a? i 6. Ako da s koje osnove i u kojem iznosu?

Postupajući po zahtjevu žalitelja Ministarstvo financija, Porezna uprava je nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, o čemu u spisu predmeta postoji Zapisnik od 13. veljače 2023. godine, donijela rješenje kojim se zahtjev odbija temeljem članka 23. stavka 6. točke 2., u svezi članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija porezna tajna sukladno zakonu. U obrazloženju osporenog rješenja citirane su odredbe Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, broj 115/16., 106/18., 121/19., 32/20., 42/20. i 114/22) te je navedeno kako podaci koji su se tražili u predmetnom zahtjevu predstavljaju podatke koji se iznose u poreznom postupku, a s obzirom da podnositelj zahtjeva nije dio porezno-pravnog odnosa, odnosno nije porezni obveznik u konkretnom slučaju, niti je dostavio dokaz da je opunomoćenik poreznog obveznika, da bi se davanjem traženih informacija kršile odredbe o obvezi čuvanja porezne tajne od strane Porezne uprave. Također je navedeno da je u odnosu na ograničenje propisano člankom 15. stavkom 2. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama prije donošenja odluke proveden test razmjernosti i javnog interesa, nakon čega je zaključeno da se u konkretnom slučaju, ne radi o javnom interesu kakav ima u vidu Zakon o pravu na pristup informacijama.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija porezna tajna sukladno zakonu, a člankom 8. stavkom 1. Općeg poreznog zakona je propisano da je porezno tijelo dužno kao poreznu tajnu čuvati sve podatke koje porezni obveznik iznosi u poreznom postupku te sve druge podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i podatke koje razmjenjuje s drugim državama u poreznim stvarima.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisu ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Naime, u žalbenom je postupku zaključeno kako u prvostupanjskom postupku uopće nije razmatrana odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje se odnose na osobno ime ili naziv, iznos i namjenu sredstava dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

Nadalje utvrđeno je da prvostupanjsko tijelo rješavajući o zahtjevu nije uzelo u obzir niti da se radi o traženju podataka koji se donose na Općinu Donja Voća, koji se sukladno zakonskim propisima javno objavljuju kako sastavni dio određenih proračunskih dokumenata odnosno financijskih izvještaja. S obzirom da je u konkretnom slučaju porezni obveznik jedinica lokalne samouprave, posebno se napominje kako je u članku 144. Zakona o proračunu propisana javna objava dokumenata i informacija o trošenju sredstava, a da je odredbom članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana obveza objavljivanja informacija tijelima javne vlasti na njihovim internetskim stranicama. Osim toga člankom 15. Zakona o proračunu je propisano načelo transparentnosti, prema kojem se proračun i financijski plan donose i izvršavaju u skladu s načelom transparentnosti, koje podrazumijeva pravodobno objavljivanje vjerodostojnih dokumenata, podataka i informacija na sustavan način. Naime, odredbe oba navedena propisa propisuju obvezu javne objave različite dokumentacije proračunskih korisnika u vezi proračuna, financijskih planova i izvještaja o izvršenju proračuna te financijskog plana, a za određene dokumente je propisana i objava u »Narodnim novinama« odnosno u službenom glasilu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. S time u vezi, a i vezano za navode žalitelja u kojima dostupnost traženih podataka argumentira pozivanjem na Zakon o proračunu, odnosno da se radi o raspolaganju javnim sredstvima, u žalbenom je postupku izvršen uvid u službenu internetsku stranicu Općine Donja Voća, na koju se odnose pitanja iz zahtjeva, te je utvrđeno da ista u rubrici Dokumenti, a na poveznici https://www.voca.hr/dokumenti, uz ostale informacije, javno objavljuje informacije koje se tiču proračuna i financijske izvještaje, a u kojima su sadržani i podaci o povratu poreza, samo za ranije razdoblje nego se traži u konkretnom slučaju.

Osim navedenog, u žalbenom postupku prvostupanjsko tijelo nije u spisu predmeta sukladno svojoj obvezi iz članka 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama dostavilo informaciju koja bi predstavljala predmet ovog postupka, pa je stoga nejasno u odnosu na koji dokument je provodilo test razmjernosti i javnog interesa i zaključilo da prevladava razlog za ograničenje pristupa informacijama na koji se pozvalo u osporenom rješenju, a radi čega u konkretnom žalbenom postupku nije bilo moguće donijeti meritornu odluku o pristupu informacijama.

S obzirom na navedeno te na sadržaj predmetnog zahtjeva se također napominje kako je člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Vezano za tumačenje citirane odredbe, ističe se kako je pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti dužno utvrditi posjeduje li dokumente ili druge već izrađene zapise podataka koji sadrže tražene podatke u nekom od zakonom propisanih oblika informacije iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko su traženi podaci iz zahtjeva sadržani u određenom zapisu podataka u posjedu tijela javne vlasti, tada ono nije dužno po zahtjevu za pristup informacijama izrađivati novu informaciju, nego je dužno razmotriti mogu li se traženi podaci kao takvi dostaviti korisniku odnosno korisniku.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Slijedom svega navedenog je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe drugostupanjskog tijela iz ovog rješenja. U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje odluke o predmetnom zahtjevu, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan