KLASA: UP/II-008-07/22-01/936

URBROJ: 401-01/04-23-8

Zagreb, 21. srpnja 2023.

       

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Koprivničko-križevačke županije KLASA: UP/I-008-02/22-01/2, URBROJ: 2137-01701-22-2 od 28. lipnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Koprivničko-križevačke županije KLASA: UP/I-008-02/22-01/2, URBROJ: 2137-01701-22-2 od 28. lipnja 2022. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama:

-       Ugovora o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/1, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljenog dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i trgovačkog društva Čazmatrans promet d.o.o., kao operatera Javne usluge, zajedno s privitcima istoga,

-       Ugovora o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/2, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljenog dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i obrta za prijevoz i usluge Autoprijevoznik Željko Šubić, kao operatera Javne usluge, zajedno s privitcima istoga,

-       Ugovora o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/3, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljenog dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i trgovačkog društva Podravina express tours d.o.o., kao operatera Javne usluge, zajedno s privitcima istoga,

-       Ugovora o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/4, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljenog dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i autoprijevozničkog obrta Autoprijevoznik Škriljak, kao operatera Javne usluge, zajedno s privitcima istoga,

-       Iskaza interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije trgovačkog društva Čazmatrans promet d.o.o., Broj: 118-SKP/22 od 1. ožujka 2022. godine, zaprimljenog 2. ožujka 2022. godine, zajedno s privitcima istog,

-       Iskaza interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije trgovačkog društva Podravina express tours d.o.o., Broj: 118-SKP/22 od 1. ožujka 2022. godine, zaprimljenog 4. ožujka 2022. godine, zajedno s privitcima istog,

-       Iskaza interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije autoprijevozničkog obrta Autoprijevoznik Škriljak, zaprimljenog 4. ožujka 2022. godine, zajedno s privitcima istog,

-       Iskaza interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije obrta za prijevoz i usluge Autoprijevoznik Željko Šubić od 3. ožujka 2022. godine, zaprimljenog 7. ožujka 2022. godine, zajedno s privitcima istog.

3.    Nalaže se Koprivničko-križevačkoj županiji da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Koprivničko-križevačke županije odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 29. travnja 2022. godine, kojim je tražila da joj se temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama dostave preslike ugovora o javnim uslugama prijevoza putnika u javnom linijskom prijevozu koje je Koprivničko-križevačka županija sklopila s prijevoznicima putnika u javnom linijskom prijevozu, kao i da joj se dostave ponude koje su prethodile sklapanju tih istih ugovora. Zahtjev žaliteljice je odbijen temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22), a vezi članka 15. stavka 3. točke 1. (tijelo javne vlasti omaškom navodi da se radi o članku 15. stavku 3. točki 3.) i članka 15. stavka 4. točke 1. istog Zakona, jer tijelo javne vlasti smatra kako bi objavljivanje tražene informacije moglo utjecati na neovisno i adekvatno okončanje postupka odnosno sklapanje ugovora s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture te jer je informacija u postupku izrade, a njeno bi objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi kako je tim rješenjem odbijen njezin zahtjev za pristup informacijama koji je uputila tijelu javne vlasti Koprivničko-križevačkoj županiji putem elektroničke pošte dana 2. svibnja 2022. godine, kojim je tražila preslike ugovora o javnim uslugama prijevoza putnika u javnom linijskom prijevozu na području iste Županije. Ističe, kako je zahtjev odbijen temeljem članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama jer vlasnik informacije tvrdi da se zbog vođenja postupka sklapanja ugovora o financiranju javne usluge kod Ministarstva mora, prometa i infrastrukture radi o pravu na ograničenju pristupa informacijama te da bi objavljivanje ugovora o javnim uslugama prije izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade. Nadalje, ističe kako u prethodno navedenom Koprivničko-križevačka županija nije u pravu jer žaliteljica u zahtjevu nije spominjala komunikaciju Koprivničko- križevačke županije sa Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture nego je jasno zatražila dostavu ugovora koje je ista Županija sklopila sa prijevoznicima radi obavljanja javne usluge. Također, ističe kako se radi o ugovorima koje tijelo javne vlasti sklapa sa privatnim osobama pa je jasno da se radi o informacijama koje je tijelo javne vlasti dužno dostaviti na zahtjev zainteresirane osobe bez dokazivanja pravnog interesa. Žaliteljica navodi kako sufinanciranje javne usluge od strane Ministarstva mora, prometa i infrastrukture nije predmet njezina zahtjeva, a činjenica da se javna usluga velikim dijelom sufinancira iz državnog proračuna još više govori u prilog činjenici da se radi o informaciji kojom raspolaže tijelo javne vlasti i koju joj po drugi puta odbija dostaviti traženu dokumentaciju. Nadalje, navodi kako je Koprivničko-križevačka županija iste ugovore sklopila netransparentno i bez mogućnosti sudjelovanja ostalih zainteresiranih gospodarskih subjekata pa test razmjernosti ne može pokazati ništa drugo osim da se u ovom slučaju zlorabi kako bi se odbio zahtjev za pravo na pristup informacijama. Napominje, kako nije jasno na koji način Koprivničko-križevačka županija smatra da bi dostava traženih ugovora mogla narušiti proces izrade informacije, kad je iz javno dostupnih izvora jasno da su navedeni ugovori već sklopljeni, odnosno zašto navedeni ugovori nisu cjeloviti i konačni te kako i zašto bi objavljivanje navedenih ugovora utjecalo na neovisno i adekvatno okončanje postupka sa Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture. Ističe, kako se ne može govoriti o tome da ne postoji prevladavajući javni interes u ovom predmetu jer se radi o ugovorima o javnim uslugama javnog prijevoza putnika u cestovnom prometu pa je javni interes svakako prevladavajući unatoč tome što Koprivničko-križevačka županija povodom istih ugovora ima neriješene odnose sa Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture povodom sufinanciranja izvršavanja istih ugovora, sadržaj kojih nije poznat nikome osim Koprivničko-križevačkoj županiji, drugim ugovornim stranama te Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Predlaže da se njena žalba uvaži i omogući joj pristup traženim informacijama.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 28. travnja 2022. godine upućenim putem elektroničke pošte dana 29. travnja 2022. godine, od Koprivničko-križevačke županije kao tijela javne vlasti zatražila dostavu preslika ugovora o javnim uslugama prijevoza putnika u javnom linijskom prijevozu koje je Koprivničko-križevačka županija sklopila s prijevoznicima putnika u javnom linijskom prijevozu, kao i da joj se dostave ponude koje su prethodile sklapanju tih istih ugovora. Nadalje, utvrđeno je da je Koprivničko-križevačka županija dopisom KLASA: 008-02/22-01/8, URBROJ: 2137-01/01-1-2 od 18. svibnja 2022. godine žaliteljicu vezano za njezin zahtjev obavijestila navodeći u bitnom da se radi o bilateralnim ugovorima koji ne mogu biti dostupnim konkurentnim stranama. Također, utvrđeno je da je žaliteljica nezadovoljna dobivenim odgovorom izjavila žalbu Povjereniku za informiranje zbog neodlučivanja o njezinom zahtjevu sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te da je Povjerenik za informiranje donio rješenje KLASA: UP/II-008-07/22-01/781, URBROJ: 401-01/10-22-1 od 13. lipnja 2022. godine, kojim je naložio Koprivničko-križevačkoj županiji da riješi zahtjev žaliteljice sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Nadalje, uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Koprivničko-križevačka županija postupajući po rješenju Povjerenik za informiranje, a nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, donijela rješenje KLASA: UP/I-008-02/22-01/2, URBROJ: 2137-01701-22-2 od 28. lipnja 2022. godine, kojim je odbila zahtjev žaliteljice temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22), a vezi članka 15. stavka 3. točke 1. (tijelo javne vlasti omaškom navodi da se radi o članku 15. stavku 3. točki 3.) i članka 15. stavka 4. točke 1. istog Zakona.

U obrazloženju osporenog rješenja se u bitnom navodi kako je postupak sklapanja ugovora o javnim uslugama uređen Uredbom o postupku sklapanja ugovora o javnim uslugama („Narodne novine“, broj 43/21) te da je temeljem članka 3. predmetne Uredbe propisano da postupak sklapanja ugovora o javnim uslugama provode i ugovaraju jedinice područne (regionalne) samouprave, odnosno Grad Zagreb. Nadalje, navodi se kako je odredbom članka 6. iste Uredbe propisano da će se u slučaju sufinanciranja javne usluge iz sredstava državnog proračuna isplata povezana s izvršenjem ugovora o javnim uslugama provoditi sukladno propisima o državnom proračunu, propisima o državnim potporama i Uredbom (EZ) br. 1370/2007. Također, navodi se kako je Vlada Republike Hrvatske donijela Odluku o davanju suglasnosti za sklapanje ugovora o sufinanciranju javne usluge u cestovnom prijevozu putnika za razdoblje od 2022. do 2024. godine („Narodne novine", broj 54/22) kojom je dana suglasnost Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture da temeljem ugovora s jedinicom područne (regionalne) samouprave i Gradom Zagrebom sufinancira prijevoz putnika u cestovnom prometu kao javnu uslugu u razdoblju od 2022. do 2024. godine do iznosa planiranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcijama za 2023. i 2024. godinu. U obrazloženju osporenog rješenja ističe se kako je iz navedenih propisa kao i Odluke o iznosima sufinanciranja, mjerilima i kriterijima za sufinanciranje javne usluge u cestovnom prijevozu putnika („Narodne novine“, broj 65/21) vidljivo da se usluga javnog prijevoza putnika sufinancira iz sredstava županijskih proračuna, ali i većim dijelom iz državnog proračuna. Također se ističe, kako iz spomenute Odluke o davanju suglasnosti za sklapanje ugovora o sufinanciranju javne usluge u cestovnom prijevozu putnika za razdoblje od 2022. do 2024. godine proizlazi da se sufinanciranje javne usluge prijevoza putnika iz državnog proračuna ostvaruje temeljem sklopljenog ugovora između županija i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Nadalje, u obrazloženju osporenog rješenja se navodi kako je utvrđeno da je Koprivničko-križevačka županija sklopila s prijevoznicima ugovore o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prijevozu te da je ista Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture podnijela dopis KLASA: 340-05/22-01/1, URBROJ: 2137-04/10-22-6, od 11. ožujka 2022. godine, kojeg je Ministarstvo zaprimilo 15. ožujka 2022. godine, u kojem je predložila sklapanje ugovora o sufinanciranju javne usluge u cestovnom prijevozu putnika sredstvima iz državnog proračuna, a sve sukladno citiranim propisima. Također se navodi kako je utvrđeno da Koprivničko-križevačka županija temeljem ovog prijedloga nije zaprimila nikakav odgovor predmetnog Ministarstva niti je sklopila s istim ugovor o sufinanciranju javne usluge prijevoza putnika u cestovnom prijevozu iz sredstava državnog proračuna. Zaključuje se kako s obzirom da Koprivničko-križevačka županija još nije sklopila ugovor o sufinanciranju usluge javnog prijevoza s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, a koji se sklapa temeljem spomenutih ugovora o javnoj usluzi prijevoza putnika, uzimajući u obzir činjenicu da su predmetni ugovori podložni eventualnim promjenama sve dok se ne sklopi spomenuti ugovor s Ministarstvom i dovrši postupak propisan spomenutim aktima vezanim za ugovaranje i financiranje usluge javnog prijevoza, tražena informacija nije cjelovita i konačna, a da bi objavljivanje ovakve informacije moglo narušiti proces njezine izrade, odnosno da bi njezino objavljivanje moglo utjecati na neovisno i adekvatno okončanje postupka odnosno sklapanje ugovora s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, što sukladno članku 15. stavku 3. točki 3. i stavku 4. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama predstavlja razlog zbog kojeg se može ograničiti pristup predmetnoj informaciji. Nadalje, navodi se kako bi objavljivanjem informacije, koja nije konačna i cjelovita, kao i eventualno nesklapanje ugovora s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, zbog određenih interesa bio uvelike povrijeđen interes Koprivničko-križevačke županije i njezinih građana koji će ako se okonča spomenuti postupak ostvarivati uslugu prijevoza pod znatno povoljnijim uvjetima (jer bez sufinanciranja usluge iz državnog proračuna usluga javnog prijevoza neće se moći provoditi), zbog čega prevladava potreba zaštite ovih interesa u odnosu na javni interes. Također, navodi se da bi dostavom sklopljenih ugovora s prijevoznicima i traženih ponuda, u trenutku kad su ugovori još uvijek podložni promjeni zapravo dala, krnja informacija, budući da cijeli postupak sufinanciranja usluge javnog prijevoza iz proračuna Koprivničko-križevačke županije i državnog proračuna još nije okončan te bi se izgubio smisao načela potpunosti i točnosti informacija propisanog Zakonom, zbog čega prevladava potreba ograničenja pristupa informacijama odnosno ne postoji prevladavajući javni interes.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00,124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prema članku 15. stavku 3. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Odredbom članka 15. stavka 4. točke 1. istog Zakona propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje prije dovršetak izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Svrha testa razmjernosti i javnog interesa ocijeniti je li javni interes da se omogući pristup informaciji veći od potencijalne i vjerojatne štete koja bi nastala objavom informacije. Sadržaj testa razmjernosti i javnog interesa je usporediti odnosno odvagnuti ta dva interesa u njihovom međusobnom odnosu u svakom konkretnom slučaju.

Iz osporenog rješenja u bitnom proizlazi da se pristup traženim informacijama ograničava pozivom na odredbu članka 15. stavka 3. točke 1. i odredbu članka 15. stavka 4. točke 1.  Zakona o pravu na pristup informacijama.

Koprivničko-križevačka županija tijekom žalbenog postupka kao informacije koje su predmet postupka dostavila je Uredu povjerenika za informiranje sljedeću dokumentaciju: Ugovor o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/1, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljen dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i trgovačkog društva Čazmatrans promet d.o.o., kao operatera Javne usluge, Ugovor o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/2, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljen dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i obrta za prijevoz i usluge Autoprijevoznik Željko Šubić, kao operatera Javne usluge, Ugovor o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/3, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljen dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i trgovačkog društva Podravina express tours d.o.o., kao operatera Javne usluge, Ugovor o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/4, URBROJ: 2137-04/10-22-3, sklopljen dana 10. ožujka 2022. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i autoprijevozničkog obrta Autoprijevoznik Škriljak, kao operatera Javne usluge, Iskaz interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije trgovačkog društva Čazmatrans promet d.o.o., Broj: 118-SKP/22 od 1. ožujka 2022. godine, zaprimljen u Koprivničko-križevačkoj županiji dana 2. ožujka 2022. godine i privitke istog, Iskaz interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije trgovačkog društva Podravina express tours d.o.o., Broj: 118-SKP/22 od 1. ožujka 2022. godine, zaprimljen u Koprivničko-križevačkoj županiji dana 4. ožujka 2022. godine i privitke istog, Iskaz interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije autoprijevozničkog obrta Autoprijevoznik Škriljak, zaprimljen u Koprivničko-križevačkoj županiji dana 4. ožujka 2022. godine i privitke istog, Iskaz interesa za obavljanje usluge prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije obrta za prijevoz i usluge Autoprijevoznik Željko Šubić od 3. ožujka 2022. godine, zaprimljen u Koprivničko-križevačkoj županiji dana 7. ožujka 2022. godine i privitke istog.

Nadalje, Koprivničko-križevačka županija dostavila je Uredu povjerenika za informiranje uz informacije koje su predmet postupka i Ugovor o javnoj usluzi prijevoza putnika u cestovnom prometu KLASA: 340-05/22-01/4, URBROJ: 2137-04/13-23-52, sklopljen dana 1. veljače 2023. godine između Koprivničko-križevačke županije, kao nadležnog tijela za davanje Javne usluge i obrta za prijevoz i usluge Autoprijevoz Škriljak, kao operatera Javne usluge, te anexe sklopljenih ugovora s prijevoznicima, a koji nisu postojali kao gotova, izrađena informacija u vrijeme podnošenja žaliteljeva zahtjeva. Također, u spis predmeta dostavljen je i Ugovor o sufinanciranju javne usluge u cestovnom prijevozu putnika zaključen između Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Koprivničko-križevačke županije KLASA: 340-05/22-01/1, URBROJ: 2137-04/10-22-7 od 7. rujna 2022. godine.

Dosadašnja praksa Povjerenika za informiranje kao i upravnosudska praksa jasno ukazuju kako ugovori koje sklapaju tijela javne vlasti sa drugim subjektima privatnog i javnog prava predstavljaju informaciju od javnog interesa koja bi trebala biti dostupna javnosti, te kako su ugovori koje sklapaju tijela javne vlasti podložni preispitivanju od strane javnosti putem instrumenata koje građanima daje ustavno pravo na pristup informacijama, razrađenog odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Ugovorna transparentnost omogućava javnosti evaluaciju ugovora, a eventualno onemogućavanje pristupa takvim informacijama bi izazvalo sumnju u dijelu javnosti da se skriva nekompetentnost, loše upravljanje i rad za privatne interese.

U žalbenom postupku je razmotreno da li u odnosu na dostavljene ugovore i ponude postoje ograničenja iz Zakona o pravu na pristup informacijama, a osobito ona na koje se pozvala Koprivničko-križevačka županija te da li je moguće žaliteljici odobriti potpun ili djelomičan pristup traženim informacijama.

Ispitujući pravilnost provedenog testa razmjernosti i javnog interesa u žalbenom postupku je utvrđeno da se traženim ugovorima osigurava javni prijevoz putnika u cestovnom prometu na području Koprivničko-križevačke županije određen mrežom linija za obavljanje županijskog linijskog prijevoza putnika te da se radi o ugovorima o javnoj usluzi čije će se sufinanciranje provoditi iz državnog proračuna odnosno manjim dijelom iz proračuna Koprivničko-križevačke županije, a većim dijelom iz državnog proračuna. Navodi Koprivničko-križevačke županije, kako postupak uspostave usluge javnog prijevoza putnika ne završava sklapanjem ugovora s prijevoznicima jer su ti ugovori tek jedan od koraka u uspostavi procesa koji završava sklapanjem ugovora s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture temeljem kojeg se ostvaruju financijska sredstva iz državnog proračuna te da su ugovori podložni promjenama sve do zaključenja ugovora o sufinanciranju s navedenim Ministarstvom pa bi davanje ugovora prije okončanja cjelokupnog procesa uspostave javne usluge prijevoza putnika moglo dovesti u zabludu o sadržaju same informacije i narušiti proces njezine izrade ne mogu se prihvatiti kao osnovani. Naime, Koprivničko-križevačka županija nije prikazala činjenično stanje iz kojeg bi bilo razvidno na koji način bi u konkretnom slučaju omogućavanje traženih informacija moglo žalitelja ili javnost dovesti u zabludu o sadržaju same informacije i narušiti proces njezine izrade. Ukoliko bi se takvi navodi tijela javne vlasti prihvatili kao osnovani to bi značilo da korisnici prava na pristup informacijama ne bi mogli preispitivati postupanja tijela javne vlasti dok traju određeni postupci, već bi morali čekati da isti završe kako bi ostvarili pravo na pristup.

Uvidom u sadržaj dostavljenih ugovora i iskaza interesa (ponuda), kao i njihovih privitaka, utvrđeno je da su u istima sadržani osobni podaci kao što su ime i prezime i potpis direktora trgovačkog društva, OIB fizičke osobe vlasnika obrta, ime i prezime i potpis župana, kao zastupnika Koprivničko-križevačke županije. Podaci o pravnim osobama te obrtnicima su svima javno dostupni podaci u Sudskom registru te Registru obrtnika. Osobni podaci navedeni u dostavljenoj dokumentaciji pa tako, između ostalog, i ime i prezime te potpis čelnika tijela javne vlasti vezani su uz postupak sklapanja javne usluge, kao i sufinanciranja iz javnih sredstava. U žalbenom je postupku zaključeno da u konkretnom slučaju ne prevladava potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama te da u konkretnom slučaju navedeni osobni podaci ne štite.

S obzirom na sve navedeno, u žalbenom postupku je zaključeno da nema mjesta, a ni zakonskog uporišta za ograničenje pristupa traženim informacijama niti iz jednog razloga opisanog u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

Posebno se skreće pozornost da je člankom 25. a Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22) propisana obveznost izvršenja pravomoćnih rješenja Povjerenika za informiranje kojima se omogućava pristup informacijama i mogućnost njegova prisilnog izvršenja izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, u slučaju nepostupanja tijela javne vlasti, postupak izvršenja po ovom rješenju Povjerenik za informiranje provodi na prijedlog stranke.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan