KLASA: UP/II-008-07/23-01/547

URBROJ: 401-01/04-23-1

Zagreb, 19. srpnja 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22), povodom žalbe ......... protiv rješenja Općine Drenovci KLASA: UP/I-01/23-01/7, URBROJ: 2196-12-23-02 od 17. svibnja 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Drenovci KLASA: UP/I-01/23-01/7, URBROJ: 2196-12-23-02 od 17. svibnja 2023. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Općine Drenovci KLASA: UP/I-01/23-01/7, URBROJ: 2196-12-23-02 od 17. svibnja 2023. godine odbačen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kao nepotpun i potpisan od osobe koja nije ovlaštena za zastupanje pravne osobe u čije ime traži pravo na pristup informacijama. Zahtjev je odbačen temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da rješenje osporava u cijelosti zbog pogrešne primjene materijalnog prava i nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja. Nadalje, žalitelj navodi definiciju informacije iz Zakona o pravu na pristup informacijama, kao i odredbu članka 10. istog Zakona kojom je između ostalog propisano da je tijelo javne vlasti obvezno na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati opće akte i odluke koje donosi, kojima se utječe na interese korisnika, s razlozima na njihovo donošenje, kao i informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima, uključujući popis korisnika i visinu iznosa. Ističe, kako Općina Drenovci sve navedeno nije objavila na internetskoj stranici Općine Drenovci i na taj način ne poštuje navedene odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, a da je su sve odluke i informacije objavljene kako je to zakonom propisano žalitelj ne bi imao potrebu za traženjem tih informacija. Nadalje, ističe kako je neosporno da je Općinsko vijeće Općine Drenovci donijelo 23. studenoga 2016. godine Odluku o kriterijima, mjerilima i načinu financiranja javnih potreba sredstvima iz proračuna Općine Drenovci, kojom je utvrđen način raspodjele sredstava svih udruga na području Općine Drenovci iz proračuna Općine Drenovci, te da je on zahtjevom od 17. travnja 2023. godine tražio da da mu se dostave informacije o pojedinačnom financiranju udruga iz proračuna Općine Drenovci za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca 2021. godine te od 1. siječnja do 31. prosinca 2022. godine, putem javnog natječaja, putem posebnih odluka te putem drugih načina dodjeljivanja, uz dostavu traženih podataka u korist svake udruge pojedinačno za traženo razdoblje. Također, ističe kako smatra da je podneseni zahtjev potpun i u cijelosti razumljiv. Žalitelj u žalbi navodi i kako je člankom 38. Statuta HDZ -a od 11. lipnja 2022. godine utvrđeno je da je HDZ ustrojen na područnom načelu i sastoji od organizacija koje djeluju na određenom području (teritorijalne organizacije) i da su teritorijalne organizacije HDZ-a: temeljne, kotarske, organizacije gradskih četvrti, općinske, gradske i županijske organizacije. Nadalje, navodi kako je člankom 45. stavkom 1. Statuta utvrđeno da predsjednik predstavlja i zastupa teritorijalnu organizaciju te upravlja radom HDZ a na njezinu području, te je nedvojbeno da je Općinski odbor HDZ-a Drenovci i predsjednik iste ima svu ovlast za predstavljanje i zastupanje teritorijalne organizacije. Slijedom navedenog, navodi kako smatra da je Općina Drenovci pogrešno utvrdila činjenično stanje da predsjednik Općinskog odbora HDZ-a Drenovci nije ovlašten za zastupanje iste organizacije te da pravno shvaćanje Općine Drenovci je da samo predsjednik stranke gospodin Andrej Plenković ili osoba koju on ovlasti može zatražiti od Općine Drenovci pristup informacijama smatra više nego apsurdnim. Žalitelj ističe, kako su odredbe zakona i Statuta HDZ-a jasne i određene i da zahtjev nije smio biti odbačen, te da se službenik za informiranje Općine Drenovci se nepotrebno bavio analizom osoba za zastupanje političke stranke, pokušavajući naći razlog da se ne odobri zahtjev i tako spriječi interes javnosti pristupu informacijama vezanim za financiranja rada udruga na području Općine Drenovci u 2021. i 2022. godini. Nadalje, ističe kako je takvo postupanje Općine Drenovci učestalo prema vijećnicima iz redova Hrvatske demokratske zajednice Općinskog vijeća Općine Drenovci koji ne mogu niti putem poslovničkih odredbi niti putem zahtjeva političke stranke kojima pripadaju dobiti informacije iz djelokruga rada Općine Drenovci. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u dokumentaciju spisa predmeta odnosno žalbu i žalbi priloženu dokumentaciju utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 19. travnja 2023. godine od Općine Drenovci zatražio da mu se dostave informacije o pojedinačnom financiranju udruga iz proračuna Općine Drenovci za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca 2021. godine te od 1. siječnja do 31. prosinca 2022. godine. Nadalje u zahtjevu navodi kako postoji veliki interes javnosti za informacije o financiranju putem javnog natječaja, putem posebnih Odluka te putem drugih načina dodjeljivanja, pa moli za dostavu traženih podataka u korist svake udruge pojedinačno za traženo razdoblje. Također, žalitelj u zahtjevu navodi kako zbog jednostavnijeg prikaza predlaže se traženo financiranje prikaže redoslijedom kako su sredstva doznačena svakoj udruzi pojedinačno na račun uz navođenje točnog datuma, iznosa i svrhe doznačivanja sredstava.

Nadalje, uvidom u dokumentaciju spisa predmeta utvrđeno je da je Općina Drenovci dopisom KLASA: 024-01/23-01/252, URBROJ: 2196-12-23-01 od 27. travnja 2023. godine, zatražila od žalitelja da nadopuni odnosno ispravi svoj zahtjev za pristup informacijama. U citiranom dopisu Općine Drenovci u bitnom se navodi kako je nakon zaprimanja žaliteljevog zahtjeva od 19. travnja 2023. godine utvrđeno da će za potrebe postupka biti potrebno načiniti nadopune/ispravke toga zahtjeva. Nadalje, navodi se kako zbog raspršenosti zahtjeva, koji je i neodređen i neselektivan u cijelosti, a u dijelu koji glasi „putem drugih načina dodjeljivanja“ u potpunosti nejasan obzirom vlasnik informacije ne može nagađali koje se to informacije od istoga traže, molim se podnositelj za nadopunu/ispravak zahtjeva sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama. Također se navodi, kako se slijedom navedenog podnositelj moli da nadopunu/ispravak zahtjeva za pravo na pristup informacijama u potpunosti dostavi na način propisan odredbama članka 18. stavka 1.-5. Zakona u cijelosti, a što sa njegovim zahtjevom nije slučaj, sve kako bi Općina Drenovci mogla pristupiti donošenju odluke o pravu na pristup informacijama. Ujedno je u dopisu navedeno da je nadopunu /ispravak potrebno dostaviti u roku od 5 (pet) dana od dana zaprimanja poziva na ispravak te da ako podnositelj zahtjeva ne podnese i ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj s traženoj informaciji radi tijelo javne vlasti će odbaciti zahtjev rješenjem,

Iz dokumentacije spisa predmeta utvrđeno je da je žalitelj vezano za dopis Općine Drenovci KLASA: 024-01/23-01/252, URBROJ: 2196-12-23-01 od 27. travnja 2023. godine, Općini Drenovci dostavio podnesak u kojem je naveo što je propisano da je informacija u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama, da je člankom 10. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da je tijelo javne vlasti obvezno na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati opće akte i odluke koje donosi, kojima se utječe na interese korisnika, s razlozima na njihovo donošenje, kao i informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima, uključujući popis korisnika i visinu iznosa te da sve navedeno nije objavljeno na internetskoj stranici Općine Drenovci i da se na taj način ne poštuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, u podnesku žalitelj navodi da su sve odluke i informacije objavljene na zakonski način on ne bi imao potrebu za traženjem tih informacija i na taj način ne bi nepotrebno oduzimao vrijeme rada službenika koji moraju sudjelovati u pripremi traženih informacija. Žalitelj ističe kako je neosporno da je Općinsko vijeće Općine Drenovci donijelo 23. studenoga 2016. godine Odluku o kriterijima, mjerilima i načinu financiranja javnih potreba sredstvima iz proračuna Općine Drenovci, kojom je utvrđen način raspodjele sredstava svih udruga na području Općine Drenovci iz proračuna Općine Drenovci, te da dopis Općine Drenovci KLASA: 024-01/23-01/252, URBROJ: 2196-12-23-01 od 27. travnja 2023. godine, shvaća kao pokušaj pravne manipulacije za sprječavanjem dostave traženih informacija. Nadalje, žalitelj u podnesku citira odredbe članka 20. Zakona o pravu na pristup informacijama i ističe kako je njegovim zahtjevom od 17. travnja 2023. godine traženo da mu se dostave informacije o pojedinačnom financiranju udruga iz proračuna Općine Drenovci za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca 2021. godine te od 1. siječnja do 31. prosinca 2022. godine, putem javnog natječaja, putem posebnih odluka te putem drugih načina dodjeljivanja, uz dostavu traženih podataka u korist svake udruge pojedinačno za traženo razdoblje te da smatra da je njegov zahtjev potpun i u cijelosti razumljiv. Napominje kako nije traženo od Općine Drenovci da dostavi preslike svih odluka kojima su odobravana sredstva udrugama, niti izvodi iz bankovnih i drugih računa, nego samo podnesci s kojima tijelo javne vlasti raspolaže. Nadalje, vezano za sporan izraz u zahtjevu „putem drugih načina dodjeljivanja“, a na što je Općina Drenovci ukazala u dopisu KLASA: 024-01/23-01/252, URBROJ: 2196-12-23-01 od 27. travnja 2023. godine, žalitelj u podnesku pojašnjava kako smatra da se raspored i dodjela sredstava udrugama u traženom razdoblju može obavljati isključivo putem Odluke o kriterijima, mjerilima i načinu financiranja javnih potreba sredstvima iz proračuna Općine Drenovci Općinskog vijeća Općine Drenovci od 23. studenoga 2016. godine, no da poznavajući rad u Općini Drenovci ne bi ga iznenadilo da se sredstva dodjeljuju i suprotno navedenoj Odluci te je iz tih razloga u zahtjevu naveo „putem drugih načina dodjeljivanja“.

Uvidom u dokumentaciju spisa predmeta je utvrđeno da je Općina Drenovci rješenjem KLASA: UP/I-01/23-01/7, URBROJ: 2196-12-23-02 od 17. svibnja 2023. godine odbacila zahtjev žalitelja kao nepotpun i potpisan od osobe koja nije ovlaštena za zastupanje pravne osobe u čije ime traži pravo na pristup informacijama, temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da je dana 19. travnja 2023. godine Općina Drenovci zaprimila zahtjev za pristup informacijama od strane Hrvatske demokratske zajednice, Općinskog odbora HDZ-a Drenovci, u čije se ime potpisao predsjednik Općinskog odbora HDZ-a .......... Nadalje, navodi se kako je dana 27. travnja 2023. godine službenik za informiranje poslao zahtjev za nadopunom/ispravkom zahtjeva za pravo na pristup informacijama, te je na isti u ostavljenom roku odnosno dana 2. svibnja 2023. godine pristigla pisana nadopuna zahtjeva. U obrazloženju osporenog rješenja ističe se da je u postupku utvrđeno: da je uvidom u Registar političkih stranaka Republike Hrvatske, koji se vodi pri Ministarstvu pravosuđa i uprave na dan 17. svibnja 2023. godine utvrđeno da je Hrvatska demokratska zajednica, skraćeni naziv HDZ, OIB: 04150008463 upisana u registar političkih stranaka; da je osoba ovlaštena za predstavljanje i zastupanje pravne osobe Andrej Plenković-predsjednik: da je pod rednim brojem 326. u istome registru kao ustrojstveni oblik upisana Općinska organizacija HDZ-a općine Drenovci, Duga ulica 23 Vinkovci, koju samo predstavlja ........., dakle nema ovlasti za zastupanje, te kao takav bez punomoći nema ovlasti za zastupanje pravne osobe pred tijelima javne vlasti čime je prekršio prema mišljenu ovoga tijela i Statutarne odredbe stranke kojoj pripada. Također se navodi kako je u postupku utvrđeno da je u zahtjevu od 19. travnja 2023. godine kao i u nadopuni od 2. svibnja 2023. kao kolektivno tijelo u čije ime istupa naveo Općinski odbor HDZ-a i da je na isti udario pečate, a da to tijelo kao ustrojstveni oblik nije upisano u Registar političkih stranaka Republike Hrvatske. U obrazloženju osporenog rješenja ističe se da je sukladno članku 5. stavku 1. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“ broj 25/13 i 85/15) određeno da je korisnik prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija svaka domaća i strana fizička i pravna osoba, kao i da je sukladno članku 18. stavku 3. istog Zakona jasno i nedvosmisleno određeno da pisani zahtjev mora sadržavati: naziv i sjedište tijela javne vlasti kojemu se podnosi zahtjev, podatke koji su važni za prepoznavanje tražene informacije, ime i prezime i adresu fizičke osobe podnositelja zahtjeva, tvrtku, odnosno naziv pravne osobe i njezino sjedište, a da u svom zahtjevu od 19. travnja 2023. kao i nadopuni do 2. svibnja 2023. podnositelj zahtjeva iako je uredno pozvan, svoj pisani zahtjev nije načinio i uredio sukladno odredbama članaka 18. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama obzirom nije naveo adresu i sjedište pravne osobe podnositelja zahtjeva pa je isti kao takav nepotpun. Zaključno se navodi kako obzirom da zahtjev potpisan od strane osobe koja nije ovlaštena za zastupanje pravne osobe u čije ime traži pravo na pristup informacijama pred tijelima javne vlasti, kao i da zahtjev ne sadrži sve potrebne elemente propisane odredbom članka 18. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama nije preostalo ništa drugo nego zahtjev za pravo na pristup informacijama odbaci rješenjem kako je to navedeno u izreci rješenja.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14) zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U žalbenom postupku Povjerenik za informiranje je uzevši u obzir sve činjenice i okolnosti spisa predmeta utvrdio da je u konkretnom slučaju tijelo javne vlasti Općina Drinovci prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje i pogrešno primijenilo pravila postupka. Ujedno se napominje da je Općina Drinovci pogrešno rješavala žaliteljev zahtjev temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) umjesto temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22) iako je razvidno da je žaliteljev zahtjev od 19. travnja 2023. godine.

Nadalje, u žalbenom postupku je utvrđeno da je Općina Drenovci pozvala žalitelja da nadopuni/ispravi svoj zahtjev od 19. travnja 2023. godine dopisom KLASA: 024-01/23-01/252, URBROJ: 2196-12-23-01 od 27. travnja 2023. godine, u kojem je istakla je da je zahtjev raspršen, neodređen i neselektivan u cijelosti, te u dijelu koji glasi „putem drugih načina dodjeljivanja“ u potpunosti nejasan obzirom da Općina Drenovci ne može nagađati koje se to informacije od nje traže, pa se žalitelj moli za nadopunu/ispravak zahtjeva sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama te da je žalitelj postupio po traženju Općine Drenovci i pojasnio što je mislio pod „putem drugih načina dodjeljivanja“. Također, utvrđeno je da iako je Općina Drenovci u citiranom dopisu od 27. travnja 2023. godine, kojim žalitelja poziva na nadopunu/ ispravak njegovog zahtjeva navela: „Slijedom navedenog molim Vas da nadopunu/ispravak zahtjeva za pravo na pristup informacijama u potpunosti dostavite na način propisan odredbama članka 18. stavka 1.-5. Zakona u cijelosti što sa Vašim zahtjevom nije slučaj kako bi mogli pristupiti donošenju odluke o pravu na pristup informacijama.“, Općina Drenovci pri tome nije žalitelju ničim, osim pukog navođenja da dostavi zahtjev na način propisan odredbama članka 18. stavka 1.-5. Zakona o pravu na pristup informacijama, ukazala koji bi to drugi nedostaci u njegovom zahtjevu bili.

Člankom 7. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) propisano je načelo pomoći stranci pa je tako propisano da kad ovlaštena osoba (u daljnjem tekstu: službena osoba) tijekom postupka sazna ili ocijeni da stranka ima osnovu za ostvarenje nekog prava upozorit će je na to, kao i na posljedice njezinih radnji ili propuštanja u postupku, a brinut će se i da neznanje odnosno neukost stanke i drugih osoba koje sudjeluju u postupku ne budu na štetu prava koja im po zakonu pripadaju.

Također, odredbom članka 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Sukladno citiranim odredbama tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama trebaju međusobno surađivati, a njihov odnos se temeljiti na međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Također, tijela javne vlasti odnosno njihove službene osobe trebaju brinuti o tome da neznanje odnosno neukost stranke i drugih osoba koje sudjeluju u postupku ne budu na štetu prava koja im po zakonu pripadaju.

Slijedom svega navedenog proizlazi kako je Općina Drenovci odbacila žaliteljev zahtjev kao nepotpun i potpisan od osobe koja nije ovlaštena za zastupanje bez da je prethodno od podnositelja zahtjeva, ako je utvrdila da nema potrebnu punomoć za zastupanje tražila da istu dostavi te bez da je prethodno od istoga tražila da u zahtjevu navede adresu i sjedište pravne osobe podnositelja.

Dakle, Općina Drenovci u prvostupanjskom postupku prilikom rješavanja žaliteljeva zahtjeva nije slijedila pravila postupka, te je pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje slijedom čega je donijela odluku o žaliteljevom zahtjevu, a koja odluka nije zasnovana na zakonu.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku je propisano da kad je za donošenje novog rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u izreci ovog rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan