KLASA: UP/II-008-07/23-01/85

URBROJ: 401-01/06-23-2

Zagreb, 24. srpnja 2023.

       

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja KLASA: UP/I-034-03/23-01/02, URBROJ: 2196-1-11-5-51-1-23-02 od 27. siječnja 2023. godine trgovačkog društva Komunalac d.o.o. za komunalno gospodarstvo iz Vukovara (dalje u tekstu: Komunalac d.o.o.), u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Komunalac d.o.o., KLASA: UP/I-034-03/23-01/02, URBROJ: 2196-1-11-5-51-1-23-02 od 27. siječnja 2023. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama sljedećih informacija:

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/95, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02 sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva BABIĆ d.o.o. 10. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/04, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02 sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva BELJE PLUS d.o.o. 10. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/29, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva BJELIN OTOK d.o.o. 28. veljače 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/21, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva BOŠKOVIĆ d.o.o. 1. veljače 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/27, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva C.I.A.K. d.o.o. 28. veljače 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/32, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva CESTING d.o.o. 15. ožujka 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/26, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva CE-ZA-R Centar za reciklažu d.o.o. 7. veljače 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/44, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva ČISTOĆA d.o.o. 9. svibnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/96, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva ČVORKOVAC d.o.o. 3. siječnja 2022. godine;

-       Aneks BR. 1 Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/96, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva ČVORKOVAC d.o.o. 20. srpnja 2022. godine;

-       Aneks BR. 2 Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/96, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-06, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva ČVORKOVAC d.o.o. 9. studenog 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/98, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva EKO JANKOVCI d.o.o. 5. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/01, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva EKO-DUNAV d.o.o. 4. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/97, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva EKO-FLOR PLUS d.o.o. 3. siječnja 2022. godine;

-       Aneks BR. 1 Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/97, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva EKO-FLOR PLUS d.o.o. 4. studenog 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/05, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva FOLDING d.o.o. 10. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/38, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva INSTOS d.o.o. 26. travnja 2022. godine;

-       Aneks BR. 1 Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/38, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva INSTOS d.o.o. 21. studenog 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/06, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva KAIROS d.o.o. 10. siječnja 2022. godine;

-       Aneks BR. 1 Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/06, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva KAIROS d.o.o. 30. lipnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/99, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva KOM-ILOK d.o.o. 3. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/22, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva KRIO d.o.o. 3. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/30, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva MALI ZIDAR d.o.o. 28. veljače 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/28, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva METAL-ZEC d.o.o. 28. veljače 2022. godine;

-       Aneks br. 1. Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/28, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva METAL-ZEC d.o.o. 26. travnja 2022. godine;

-       Aneks br. 2 Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/28, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-06, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva METAL-ZEC d.o.o. 26. kolovoza 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/20, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva MULL-TRANS d.o.o. 27 siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/02, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva NEVKOŠ d.o.o. 3. siječnja 2022. godine;

-       Aneks br. 1. Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/02, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva NEVKOŠ d.o.o. 14. rujna 2022. godine;

-       Aneks br. 2. Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/02, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-06, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva NEVKOŠ d.o.o. 29. rujna 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/19, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva PLANUM-GRAĐENJE d.o.o. 24. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/14, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva PRO-TEAM d.o.o. 14. siječnja 2022. godine;

-       Aneks br. 1. Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/14, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva PRO-TEAM d.o.o. 22. srpnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/48, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva PSUNJ, Tvornica kože d.o.o. 30. lipnja 2022. godine, i Raskid citiranog Ugovora od 19. rujna 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/100, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva REOMA GRUPA d.o.o. 10. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/15, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva SOKOL d.o.o. 14. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/37, URBROJ: 2196-1-11-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva Drvna industrija SPAČVA d.d. 26. travnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/101, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva STRUNJE-TRADE d.o.o. 3. siječnja 2022. godine, i Raskid citiranog Ugovora od 15. travnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/21-01/102, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva VODOTORANJ d.o.o. 5. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/10, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva VRANJEVO d.o.o. 3. siječnja 2022. godine;

-       Aneks br. 1. Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/10, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva VRANJEVO d.o.o. 17. ožujka 2022. godine;

-       Aneks br. 2. Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/10, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-06, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva VRANJEVO d.o.o. 1. lipnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/16, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva VUPIK PLUS d.o.o. 14. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/09, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i trgovačkog društva WATMONT d.o.o. 11. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/03, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i Obrta za odvoz smeća UTVAJ, vlasnika Antuna Prljevića 5. siječnja 2022. godine;

-       Aneks br. 1. Ugovora o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/03, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-04, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i Obrta za odvoz smeća UTVAJ, vlasnika Antuna Prljevića 18. listopada 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/08, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i Obrta za trgovinu i izradu ambalaže od plastike STARI GRAD, vlasnika Miroslava Francuzevića 10. siječnja 2022. godine;

-       Ugovor o odlaganju otpada KLASA: 363-09/22-01/07, URBROJ: 2196-62-1-11-1-22-02, sklopljen između trgovačkog društva Komunalac d.o.o. i Obrta za trgovinu i usluge sekundarnim sirovinama LABORA, vlasnika Kristijana Adžage 10. siječnja 2022. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Komunalac d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

                                                            


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 15. siječnja 2023. godine, kojim je tražio dostavu svih ugovora trgovačkog društva Komunalac d.o.o. sklopljenih s tvrtkama koje dovoze i deponiraju smeće na odlagalište „Petrovačka dola“ u 2022. godini, temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavka 2. točke 2. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer zatražene informacije predstavljaju poslovnu tajnu te su zaštićene propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je osporenim rješenjem trgovačko društvo Komunalac d.o.o. suprotno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev od 15. siječnja 2023. godine: Navodi da je tijelo javne vlasti nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje, slijedom čega je pogrešno primijenilo i materijalno pravo, a čime mu je uskratilo zakonsko ostvarivanje prava na pristup informacijama. Ističe da navedeno rješenje osporava u cijelosti, jer ne postoje razlozi za uskratu tražene informacije i jer je interes javnosti iznad interesa pojedinca. Na temelju navedenih razloga žalitelj predlaže Povjereniku za informiranje da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Trgovačko Komunalac d.o.o. je dana 6. veljače 2023. godine Uredu povjerenika za informiranje, aktom KLASA: UP/I-034-03/23-01/02, URBROJ: 2196-1-11-5-51-1-23-04 od 2. veljače 2023. godine, dostavilo spis predmeta po žalbi žalitelja na nadležno postupanje.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. siječnja 2023. godine zatražio od trgovačkog društva Komunalac d.o.o., kao tijela javne vlasti, dostavu sljedećih informacija: kopije svih ugovora koje je trgovačko društvo Komunalac d.o.o. sklopilo u 2022. godine sa tvrtkama koje dovoze i deponiraju smeće na Odlagalište otpada „Petrova dola“.

Također je utvrđeno da je povodom predmetnog zahtjeva žalitelja trgovačko društvo Komunalac d.o.o. donijelo osporeno rješenje, KLASA: UP/I-034-03/23-01/02, URBROJ: 2196-1-11-5-51-1-23-02 od 27. siječnja 2023. godine pozivom na ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, navodeći u obrazloženju odluke da se ne radi o informacijama iz članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, a da se radi o informacijama koje su poslovna tajna sukladno aktu prvostupanjskog tijela. U obrazloženju osporenog rješenja je također navedeno kako je prije donošenja odluke trgovačko društvo Komunalac d.o.o. provelo test razmjernosti i javnog interesa, a u žalbenom postupku je utvrđeno da se u spisu predmeta nalazi bilješka o provođenju navedenog testa.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

U članku 15. stavku 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno Zakonu.

Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. i 4. ovog Zakona dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4., da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje se odnose na osobno ime ili naziv, iznos i namjenu sredstava dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

S obzirom na citirane ustavne i zakonske odredbe, potrebno je istaknuti kako je cilj Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti. U tom smislu, tijelo javne vlasti je dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima podupire postojanje izuzetka od pristupa propisanog člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

Stoga je Povjerenik za informiranje ispitujući pravilnost testa razmjernosti i javnog interesa provedenog od prvostupanjskog tijela, u žalbenom postupku razmotrio da je li žalitelju moguće odobriti pristup zatraženim informacijama sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Odredbom članka 34. Zakon o tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 79/07. i 86/12.) propisano je da stupanjem na snagu ovoga Zakona prestaju važiti odredbe Zakona o zaštiti tajnosti podataka (»Narodne novine«, br. 108/96.) osim odredbi navedenih u glavi 8. i 9. istog Zakona. Glava 8. Zakona o zaštiti tajnosti podataka sadrži odredbe o poslovnoj tajni.  

Članak 19. stavak 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.) propisuje da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavak 2. istog članka Zakona propisuje da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe.

Iz navedenih zakonskih odredbi proizlazi kako navedeni zakon općenito govori o primjeni propisa kojima se uređuje zaštita podataka koji predstavljaju poslovnu tajnu, a činjenicu da li je konkretna zatražena informacija poslovna tajna je potrebno utvrditi u svakom pojedinačnom slučaju.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je trgovačko društvo Komunalac d.o.o. prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama pogrešno i nepotpuno utvrdio činjenično stanje, nakon čega je neodgovarajuće primijenilo odredbe materijalnog prava.

Naime, uvidom u bilješku o provedenom testu razmjernosti i javnog interesa od strane prvostupanjskog tijela koja se nalazi u spisu predmeta, utvrđeno je da prvostupanjsko tijelo uopće nije razmatralo razloge koji bi išli u prilog omogućavanja pristupa traženim informacijama, a tako nije razmatralo niti mogućnost primjene odredbe članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno djelomično omogućavanje pristupa informacijama.

Nadalje, razmatranjem sadržaja predmetnih ugovora utvrđeno je da se radi o standardnim, istovrsnim ugovorima u kojima su navedene prava i obveze ugovornih strana, podaci o ugovarateljima, a da su jedini različiti podaci za svaki ugovor podaci o ključnim brojevima i nazivu otpada koji će se dovoziti, ugovorena količina otpada te jedinična cijena bez PDV-a. Također je utvrđeno da se odredba o poslovnoj tajni iz predmetnih ugovora odnosi na korisnika usluge – prijevoznika koji se njome obvezuje čuvati kao poslovnu tajnu informacije koje proizlaze iz ugovora ukoliko nisu općepoznate, ili ih je na drugi način doznao, međutim iz navedenog nije razvidno na što, odnosno na koje podatke se navedeno odnosi.

Osim navedenog, u žalbenom je postupku zaključeno kako prvostupanjsko tijelo nije uzelo u obzir da je okoliš dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i ima njezinu osobitu zaštitu čineći time informacije o okolišu informacijama od posebnog značaja i interesa za javnost. Iz perspektive zaštite okoliša, suvremeni društveni i gospodarski razvoj predstavlja prekretnicu u naporima za očuvanje zdravog okoliša, očuvanja kakvoće ljudskog života, zdravlja te biljnog i životinjskog svijeta. Ustavna je obveza države da, vođena načelima održivog razvoja, svima osigura uvjete za zdrav okoliš. Međutim, to nije isključivo obveza države, već je obveza svakoga, da u sklopu svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posveti zaštiti zdravlja ljudi, prirode i ljudskog okoliša.

U tom smislu, dostupnost informacija o okolišu od posebne je važnosti i javnog interesa, slijedom čega je vezano za sadržaj zatraženih ugovora u žalbenom postupku izvršen uvid u javno objavljene informacije na temu dovoza otpada na odlagalište „Petrovačka dola“, primjerice na sljedećim poveznicama https://www.glas-slavonije.hr/522874/4/Osam-gradova-i-opcina-vise-ne-odlaze-otpad-u-Vukovaru, https://www.vecernji.hr/vijesti/od-1-svibnja-na-petrovacku-dolu-moci-ce-se-odlagati-samo-otpad-koji-je-prikupljen-na-podrucju-vukovara-1675651, https://www.vecernji.hr/vijesti/osjetno-poskupljenje-odvoza-otpada-u-vinkovcima-i-sedam-okolnih-opcina-1680227, https://www.vecernji.hr/vijesti/hoce-smjenu-direktora-komunalca-radi-odlaganja-smeca-iz-varazdina-588958, https://novosti.hr/petrovacka-dola-vise-ne-moze-prihvacati-otpad-izvan-vukovara/, https://press032.com/kapacitet-odlagalista-otpada-petrovacka-dola-pri-kraju-potrebno-izgraditi-novu-kazetu-za-odlaganje-otpada/, https://www.pressreader.com/croatia/vecernji-list-hrvatska/20230211/281651079270039, https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/vukovar-zabranio-odlaganje-otpada-iz-drugih-gradova-na-svom-odlagalistu-20230428, a iz čega proizlazi da je tema odlaganja otpada na navedenom odlagalištu bila predmet velikog interesa medija, a također i interesa javnosti, s obzirom da se radi o pitanjima koja su od utjecaja na okoliš.

S obzirom na navedeno Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku došao do zaključka kako ugovori koji su predmet žalbenog postupka ne mogu biti označeni kao poslovna tajna, jer uvidom u iste nisu uočeni elementi poslovne tajne propisani člankom 19. Zakona o zaštiti tajnosti podataka, s obzirom da sami ugovori ne predstavljaju proizvodnu tajnu niti rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada, tehnološka niti tehnička rješenja, niti predstavljaju druge informacije zbog čijeg bi omogućavanja pristupa korisnicima mogle nastupiti štetne posljedice. Naime, primjena instituta poslovne tajne kao ograničenja od pristupa informacijama ne može biti u spekuliranju, negativnim projekcijama mogućeg davanja informacije, niti generalnim zaključcima kako bi mogla nastupiti gospodarska šteta, već bi se razlozi zbog kojih bi nekome mogla nastupiti gospodarska šteta morali jasno i nedvosmisleno definirati.

U odnosu na ograničenje pristupa infomracijama iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup infomracijama, a na koje se u osporenom rješenju pozvalo prvostupanjsko tijelo, uvidom u predmetne ugovore je utvrđeno da isti sadržavaju imena i prezimena odgovornih osoba potpisnika ugovora, te njihove potpise.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25.5.2018. godine.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Uvažavajući odredbe gore navedene uredbe te uvidom u informacije koje su predmet postupka, a koje su navedene u izreci ovog rješenja, u žalbenom postupku nisu utvrđeni razlozi za ograničenje pristupa informacijama zbog zaštite osobnih podataka, jer imena i prezimena odgovornih osoba koje su potpisale predmetne ugovore i njihove anekse nisu zaštićeni osobni podaci sukladno odredbi članka 16. stavka 3. navedenog Zakona, a Opća uredba o zaštiti podataka ne odnosi se na pravne osobe, pri čemu se dodaje da se radi o podacima koji su javno dostupni svima. Osim toga se posebno napominje kako je u presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske Poslovni broj: UsII-246/18 od 20. rujna 2018. godine zauzeto stajalište kako trgovačko društvo Komunalac d.o.o. Vukovar raspolaže javnim sredstvima.

Slijedom navedenog Povjerenik za informiranje nakon provedenog postupka nije utvrdio razloge za ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 2. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer se traženi podaci ne mogu smatrati poslovnom tajnom sukladno zakonu, niti zaštićenim osobnim podacima sukladno Općoj uredbi o zaštiti osobnih podataka.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan