KLASA: UP/II-008-07/23-01/31

URBROJ: 401-01/06-23-6

Zagreb, 17. srpnja 2023.                   

       

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o., KLASA: 930-01/22-01/147, UR.BROJ: 4211-100-22-28 od 15. prosinca 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće                             

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o., KLASA: 930-01/22-01/147, UR.BROJ: 4211-100-22-28 od 15. prosinca 2022. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici sljedećih informacija:

-       Pregled transakcija po registarskoj oznaci VK 125-EZ – svi prolazi za dane 24. rujna 2021. godine,12. studenog 2021. godine i 3. prosinca 2021. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Hrvatske autoceste d.o.o. da postupi po točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana njegove pravomoćnosti.

                                                 


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o. odbijen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), od 30. studenog 2022. godine, kojim je tražio dostavu podataka o ulazima i izlazima sa autoceste službenog vozila marke Škoda, registarske oznake VK 125-EZ u određene dane, pozivom na odredbu članka 23. stavka 6. točke 2., a u vezi se člankom 15. stavkom 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, pozivajući se na zaštitu osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako isto osporava u cijelosti. U nastavku žalitelj pojašnjava da je prema njegovim saznanjima u dane za koje je tražio informacije službeni automobil neovlašteno korišten, odnosno krivo je i netočno prikazivano vrijeme početka i završetka korištenja službenom automobila, a čime je pričinjena materijalna šteta manje vrijednosti na proračun, ali da postoji svakako politička odgovornost i odgovornost prema građanima, jer da je namjerno prikazano netočno vrijeme ulaska i izlaska s autoceste A3, s ciljem ostvarivanja isplate na dnevnicu na koju korisnik službenog automobila nije imao budući je sa autoceste ušao i izašao u drugačijim vremenima od prikazanog u putnom nalogu. Ističe da u konkretnom slučaju nema nikakvog opravdanja da bi traženi podaci bili povreda prava na osobne podatke, s obzirom da se radi o službenom automobilu te da se radi samo o vremenu ulaska i izlaska sa autoceste, pa je shodno tome neosnovana i na zakonu neutemeljena uskrata prava na pristup informacijama. Od Povjerenika za informiranje traži da poništi osporeno rješenje te da mu omogući pristup zatraženim informacijama. U odnosu na zaštitu osobnih podataka na koju se poziva tijelo javne vlasti ističe kako je ono neutemeljeno iz razloga što se dostavom traženih podataka ne može primijeniti navedeno ograničenje iz članka 15. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer se zahtjevom traži isključivo vrijeme ulaska i izlaska službenog automobila s auto ceste (javne prometnice), a kojim je upravljao službenik zaposlen u tijelu javne vlasti. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Trgovačko društvo Hrvatske autoceste d.o.o. je dana 17. siječnja 2023. godine Uredu povjerenika za informiranje, aktom KLASA: 930-01/22-01/147, UR.BROJ: 4211-100-23-34 od 12. siječnja 2022. godine, dostavilo spis predmeta po žalbi žalitelja na nadležno postupanje, a slijedom traženja Ureda povjerenika za informiranje iz akta KLASA: UP/II-008-07/23-01/31, URBROJ: 401-01/06-23-2 od 30. siječnja 2023. godine, dana 7. veljače 2023. godine putem elektroničke pošte i informacije koje su predmet žalbenog postupka.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 30. studenog 2022. godine od trgovačkog društva Hrvatske autoceste d.o.o. zatražio da mu za službeno vozilo registarske oznake VK 125-EZ dostavi podatke o vremenu ulaska i izlaska sa auto ceste za dane 21. siječnja, 24. rujna, 12. studenog 2021. i 3. prosinca 2021. godine.

Također je utvrđeno da je trgovačko društvo Hrvatske autoceste d.o.o. postupajući po navedenom zahtjevu, nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa donijelo osporeno rješenje KLASA: 930-01/22-01/147, UR.BROJ: 4211-100-22-28 od 15. prosinca 2022. godine, kojim je odbilo zahtjev pozivom na odredbu članka 25. stavka 6. točke 2. u vezi s odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su zatražene informacije zaštićeni osobni podaci.

U obrazloženju osporenog rješenja prvostupanjsko tijelo je navelo sadržaj predmetnog zahtjeva za pristup informacijama te da nisu zaprimili od tijela nadležnih za provođenje izvida i istraživanja radi otkrivanja i progona počinitelja kaznenih i prekršajnih djela, što uključuje utvrđivanje činjenica koje upućuju na neovlašteno korištenje službenog vozila zahtjev za dostavom podataka o vremenu ulaska i izlaska s autoceste vozila registarske oznake VK 125 EZ za dane navedene u predmetnom zahtjevu. Također je navedeno kako zatražene informacije predstavljaju zaštićene osobne podatke, jer se odnose na osobu koja je koristila vozilo registarske oznake VK 125 EZ u određene dane u smislu kretanja korisnika autoceste i njegove lokacije, a da neovlašteno otkrivanje ili pristup osobnom podatku predstavlja povredu osobnih podataka treće strane. Nadalje je navedeno da je trgovačko društvo Hrvatske autoceste d.o.o. voditelj obrade osobnih podataka korisnika pravaca autocesta kojim upravljaju te ih obrađuju u svrhu obavljanja djelatnosti naplate cestarine. Pojašnjeno je da je povodom prometnog zahtjeva proveden test razmjernosti i javnog interesa, kojim je utvrđeno da se pristup traženoj informaciji treba ograničiti sukladno Općoj uredbi o zaštiti podataka, jer bi se njenim omogućavanjem ozbiljno povrijedilo pravo na zaštitu osobnih podataka treće strane, vlasnika vozila odnosno osobe koja je koristila vozilo odnosno da u konkretnom slučaju prevladava potreba zaštite prava na ograničenje pristupa traženoj informaciji, a radi čega je zahtjev odbijen.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U tom je smislu tijelo javne vlasti dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima se podupiru razlozi uskrate prava na pristup informacijama, s obzirom na to da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku izvršio uvid u sadržaj u žalbenom postupku dostavljenih informacija od strane prvostupanjskog tijela te je sukladno odredbi članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama razmotrio da je li žalitelju moguće odobriti pristup zatraženim informacijama te da li se pristup traženim informacijama može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. navedenog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes.

U članku 15. stavku 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25.5.2018. godine.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku izvršio uvid u sadržaj informacija koje su kao informacije koje su predmet postupka dostavljene žalbenom tijelu te je uzevši u obzir eventualne moguće razloge za ograničenje pristupa navedenim informacijama, zaključio kako se na njih ne može primijeniti niti jedan od zakonski propisanih razloga ograničenja pristupa informacijama odnosno da se pristup njihovim preslikama žalitelju može u cijelosti odobriti.

Naime, uvidom u predmetne informacije utvrđeno je kako se radi o ispisu podataka – Pregled transakcija po registarskoj oznaci – svi prolazi na određene dane, a koje ne sadrže osobne podatke, odnosno da je iz njih vidljiv datum i vrijeme izlaza i ulaza na autocestu, mjesto ulaza i izlaza, iznos i način plaćanja (općenito određen kao kreditne i debitne kartice) te registarska oznaka VK-125 EZ, pa u konkretnom slučaju nije primjenjivo ograničenje pristupa informacijama zbog zaštite osobnih podataka na koje se pozvalo prvostupanjsko tijelo u osporenom rješenju. U pogledu registarske oznake automobila na koji se odnosi predmetni zahtjev zaključeno je kako se ista ne može izravno povezati s podatkom o vlasniku ili o osobi koja je isti vozila prilikom ulaska i izlaska s autoceste, jer takav podatak nije prikazan na predmetnim informacijama, a registarske pločice se nalaze na automobilima i vidljive su svakome.

U odnosu na dostavljene fotografije vozila pri ulasku i izlasku s autoceste u žalbenom je postupku zaključeno kako iste žalitelj nije niti tražio, pa dostupnost istih nije niti razmatrana u žalbenom postupku, te se izreka ovog rješenja ne odnosi na ispis fotografija ulaska i izlaska vozila s i na autocestu.

S obzirom na sve navedeno te da u odnosu na zatražene informacije koje su u posjedu prvostupanjskog tijela javne vlasti u žalbenom postupku nisu utvrđeni podaci na koje bi se moglo primijeniti ograničenja pristupa informacijama, u žalbenom je postupku utvrđeno kako se tražene informacije mogu omogućiti žalitelju, kako je to navedeno u izreci ovog rješenja.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će kad utvrdi da je žalba osnovana Povjerenik rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

Posebno se skreće pozornost da je člankom 25. a Zakona o pravu na pristup informacijama propisana obveznost izvršenja pravomoćnih rješenja Povjerenika za informiranje kojima se omogućava pristup informacijama i mogućnost njegova prisilnog izvršenja izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, u slučaju nepostupanja tijela javne vlasti, postupak izvršenja po ovom rješenju Povjerenik za informiranje provodi na prijedlog stranke.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan