KLASA: UP/II-008-07/23-01/387

URBROJ: 401-01/10-23-8

Zagreb, 27. lipnja 2023. godine

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15, 69/22), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Lukač, KLASA: UP/I-0087-01/23-01/1, URBROJ: 2189-4-04-23-1 od 26. travnja 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Općine Lukač, KLASA: UP/I-0087-01/23-01/1, URBROJ: 2189-4-04-23-1 od 26. travnja 2023. godine kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Općine Lukač (u daljnjem tekstu: prvostupanjsko tijelo) odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio popratnu dokumentaciju ponuda koje su pristigle na javni natječaj za zakup poljoprivrednog zemljišta te ugovore o zakupu, temeljem članka 23. stavka 6. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da nema osnove za dopunu dane informacije.

Protiv navedenog rješenja žalitelji su pravodobno uložili žalbu u kojoj u bitnom navode da pobijaju osporeno rješenje iz svih zakonom propisanih razloga. Opisuju postupak pred prvostupanjskim tijelom navodeći da su dana 4. travnja 2023. godine podnijeli zahtjev za pristup informacijama, te da im je dana 21. travnja 2023. godine omogućen uvid u kompletnu natječajnu dokumentaciju, ali odbijen je zahtjev za izradom preslika dokumentacije. Ističu da su uvidom u zatraženu dokumentaciju utvrđene brojne nepravilnosti, te da su presliku dokumentacije tražili radi utvrđenja odgovornih osoba i podnošenja kaznenih prijava. Smatraju da na tražene informacije nije moguće primijeniti niti jedno od zakonskih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je neosnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da su žalitelji zahtjevom za pristup informacijama od 4. travnja 2023. godine od prvostupanjskog tijela tražili uvid u priloženu dokumentaciju ponuda na Javni natječaj za zakup državnog poljoprivrednog zemljišta Općine Lukač, ponuditelja Denis d.o.o., El Taurus i OPG ........., ......... i ........., ......... i ..........

Nadalje, u postupku je nesporno da je žaliteljima dana 21. travnja 2023. godine omogućen uvid u cjelokupnu natječajnu dokumentaciju, bez pravljenja preslika dokumentacije

Dana 21. travnja 2023. godine punomoćnik žalitelja odvjetnik Darko Novačić podnio je zahtjev za pristup informacijama kojim je od prvostupanjskog tijela tražio kopiju popratne dokumentacije za ponude El Taurus d.o.o., Denis d.o.o. i OPG Dražen Despotovski te ugovore o zakupu poljoprivrednog zemljišta za ......... i ......... prema kojima zemljište kojega su dosadašnji posjednici dobivaju u zakup, kao i popratne gospodarske programe.

Postupajući po navedenom zahtjevu, prvostupanjsko tijelo donijelo je osporeno rješenje.

Iz obrazloženja osporenog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da nema osnove za dopunu dane informacije, imajući u vidu da je žaliteljima omogućen pristup cjelokupnoj natječajnoj dokumentaciji.

Uvodno se ističe da je prvostupanjsko tijelo pogrešno zahtjev za pristup informacijama tretiralo kao zahtjev punomoćnika žalitelja.

Točno je da je na obrascu zahtjeva od 21. travnja 2023. godine naveden punomoćnik žalitelja kao podnositelj, međutim navedeni zahtjev nije moguće promatrati odvojeno od ranijeg zahtjeva od 4. travnja 2023. godine, imajući u vidu da je zahtjev od 21. travnja 2023. godine podnesen, nakon što su žalitelji, zajedno s punomoćnikom, izvršili uvid u cjelokupnu dokumentaciju istog dana.

Slijedom navedenog, radi se o očitoj pogrešci u pisanju koju će prvostupanjsko tijelo ispraviti u smislu članka 104. Zakona o općem upravnom postupku, te ista ne utječe na prava žalitelja u ovom postupku, koji su pravilno izjavili žalbu po punomoćniku, jer je cijeli ovaj postupak i započet njihovim zahtjevom od 4. travnja 2023. godine.

Međutim, osporeno rješenje osnovano je na zakonu iz sljedećih razloga.

Elektroničkom porukom prvostupanjskog tijela od 16. lipnja 2023. godine Uredu povjerenika za informiranje dostavljen je dopis Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave virovitičko- podravske, Službe kriminalističke policije, KLASA: 214-06/23-01/2302, URBROJ: 511-16-12-23-3-MK od 9. lipnja 2023. godine.

Iz navedenog dopisa proizlazi da Služba kriminalističke policije Policijske uprave virovitičko podravske provodi izvide temeljem zahtjeva Općinskog državnog odvjetništva u Virovitici, a povodom kaznene prijave protiv ........., ........., TD Denis d.o.o., Virovitica, TD „El Taurus“ d.o.o., OPG ........., ......... i dr., zbog sumnje u počinjenje više kaznenih djela. U navedenom dopisu od Općine Lukač zatražena je dostava dokumentacije koja se odnosi na provedbu natječaja za zakup državnog poljoprivrednog zemljišta na području Općine Lukač, koji je raspisan tijekom 2022. godine. Osim toga zatražena je i kompletna dokumentacija, od prijava, priložene dokumentacije uz prijavu, odluku o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja za zemljište za koje su kao najpovoljniji ponuditelji izabrani: TD El Taurus d.o.o., TD Denis d.o.o., OPG ........., PO ........., PO ........., PO ......... te PO ..........

Člankom 15. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijela javne vlasti ograničiti pristup informacijama koje se tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku, za vrijeme trajanja tih postupaka.

Slijedom navedenog, iz navedenog zahtjeva Službe kriminalističke policije razvidno je da je predmet izvida dokumentacija koju žalitelj traže u svom zahtjevu, jer se i zahtjev žalitelja i dopis Službe kriminalističke policije odnosi na predmetni natječaj, odnosno popratnu dokumentaciju odabranih ponuditelja.

Dakle, informacije koje su predmet postupka nesporno predstavljaju informacije koje su predmet izvida, odnosno prethodnog kaznenog postupka u smislu članka 206. f. Zakona o kaznenog postupka („Narodne novine“, broj 152/08, 76/09, 80/11, 121/11, 91/12, 143/12, 56/13, 145/13, 152/14, 70/17, 126/19, 126/19, 130/20, 80/22).

U takvom slučaju, Povjerenik za informiranje mora uzeti u obzir navedenu činjenicu, bez obzira što ista nije predmet prvostupanjskog rješenja (niti je mogla biti, jer na dan prvostupanjskog rješenja prvostupanjsko tijelo očito nije imalo saznanja o izvidima), jer bi svako drugačije tumačenje predstavljalo miješanje u prethodni kazneni postupak koji je tajan i koji je u tijeku.

Naime, sama zakonska odredba članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama obvezuje tijelo javne vlasti da odbije zahtjev (nema provedbe testa razmjernosti i javnog interesa), pa isto također treba primijeniti na Povjerenika za informiranje kad odlučuje kao drugostupanjsko tijelo u postupku.

Člankom 116. stavkom 3. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09, 110/21) propisano je da da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je prvostupanjsko rješenje na zakonu osnovano, ali zbog drugih razloga, a ne zbog onih koji su u rješenju navedeni.

Slijedom svega navedenog, temeljem članka 116. stavka 3. Zakona o općem upravnom postupku trebalo je odbiti žalbu žalitelja kao neosnovanu, pa je odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan