KLASA: UP/II-008-07/23-01/146

URBROJ: 401-01/11-23-2

Zagreb, 9. lipnja 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja o prigovoru trgovačkog društva Vodovod i odvodnja d.o.o. Šibenik Broj: 1-1006/1/2023 od 8. veljače 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1. Poništava se rješenje o prigovoru trgovačkog društva ......... Šibenik Broj: 1-1006/1/2023 od 8. veljače 2023. godine.

2. Usvaja se prigovor trgovačkog društva ......... i poništava obavijest trgovačkog društva Vodovod i odvodnja d.o.o. Šibenik Broj: 1-12607-1/2023 od 9. siječnja 2023. godine.

3. Nalaže se trgovačkom društvu Vodovod i odvodnja d.o.o. Šibenik da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi zahtjev za pristup informacijama trgovačkog društva Vodoskok d.d. od 23. prosinca 2022. godine, sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je prigovor trgovačkog društva ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) izjavljen protiv obavijesti trgovačkog društva Vodovod i odvodnja d.o.o. Šibenik Broj: 1-12607-1/2023 od 9. siječnja 2023. godine, izdane temeljem odredbe članka 23. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama, a koju je zaprimio povodom zahtjeva za pristup informacijama od 23. prosinca 2022. godine.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je zahtjevom za pristup informacijama zatražio podatke o vodovodnom i kanalizacijskom materijalu uz naznaku količina, koji je kupljen tijekom 2021. i 2022. godine, a da je tijelo javne vlasti stajališta da njegovo tražene ne predstavlja zahtjev za pristup informacijama, odnosno da se istome ne može udovoljiti jer bi tijelo bilo primorano izraditi posebnu analizu odnosno stvoriti novu evidenciju što bi predstavljalo novu informaciju. Nadalje, navodi da traženi podaci predstavljaju informacije iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama i gotovo sigurno postoje u gotovom obliku, neovisno o tome kako su strukturirani , odnosno postoji li jedinstveni popis i zbirka takvih podataka ili se ti podaci nalaze u više zapisa, dokumenata ili registara. Također, navodi da, iako tijelo u pobijanom rješenju navodi da računovodstvene evidencije sadrže samo skupne podatke svih dobavljača i kupaca u poslovnoj godini, prema računovodstvenim propisima za svakog kupca i dobavljača potrebno je voditi posebnu konto karticu, pa prema tome tijelo javne vlasti u najmanju ruku može samo omogućiti uvid u predmetne konto kartice, a osim toga tijelo javne vlasti je dužno i provoditi javnu nabavu te posjeduje i sklopljene ugovore s dobavljačima u kojima su navedeni traženi podaci. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da se žalitelj dana 23. prosinca 2022. godine putem elektroničke pošte obratio trgovačkom društvu Vodovod i odvodnja d.o.o. Šibenik, kao tijelu javne vlasti, tražeći da mu se dostave informacije sukladno dopisu žalitelja UR2-690/22 od 15. rujna 2022. godine, kojim se već ranije obraćao tijelu javne vlasti. Citiranim dopisom od 15. rujna 2022. godine žalitelj je zatražio da mu se dostavi elektroničkim putem popis kompletnog vodovodnog i kanalizacijskog materijala s količinama, koje je trgovačko društvo Vodovod i odvodnja d.o.o. kupilo tijekom 2021. i 2022. godine.

Postupajući po predmetnom zahtjevu tijelo javne vlasti žalitelju je dostavilo obavijest Broj: 1-12607-1/2023 od 9. siječnja 2023. godine u kojoj se u bitnome citiraju odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. i članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te se navodi da tražena informacija ne postoji u gotovom obliku, već je potrebno stvarati novu informaciju.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj protiv citirane obavijesti od 9. siječnja 2023. godine izjavio prigovor Broj: UR2-88/23 od 20. siječnja 2023. godine, a koji je trgovačko društvo Vodovod i odvodnja d.o.o. Šibenik odbilo rješenjem Broj: 1-1006/1/2023 od 8. veljače 2023. godine.

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnome se navodi da tijelo javne vlasti ne vodi posebnu evidenciju vodovodnog i kanalizacijskog materijala sa količinama koje su kupljene tijelom 2021. i 2022. godine, odnosno dokument, zapis, dosje, registar, iz kojeg bi navedeni podaci bili vidljivi. Nadalje, navodi se da računovodstvene evidencije koje tijelo javne vlasti vodi sadrže skupne podatke svih dobavljača i kupaca u poslovnoj godini pa bi za udovoljavanje žaliteljevom zahtjevu, tijelo javne vlasti bilo primorano izraditi posebnu analizu, odnosno stvoriti novu evidenciju, što bi predstavljalo novu informaciju u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 18. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da da se zahtjevom za pristup informacijama ne smatra traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarenje nekog prava ili izvršenje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Člankom 23. stavkom 1. točkom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad obavještava korisnika da se podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. ovoga Zakona, pri čemu je dužno uputiti korisnika na način ostvarivanja njegova traženja.

Stavkom 2. navedenog članka je propisano da je o postojanju razloga koji su utvrđeni stavkom 1. točkama 2., 3., 4., 5. i 6. ovog članka tijelo javne vlasti obvezno, bez odgode, obavijestiti podnositelja zahtjeva pisanim putem, a u stavku 3. navedenog članka je propisano da na obavijest iz stavka 2. ovoga članka podnositelj zahtjeva ima pravo izjaviti prigovor. Na podnošenje i postupanje po prigovoru primjenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje opći upravni postupak.

U članku 156. Zakona o općem upravnom postupku je propisano da osoba koja smatra da joj je drugim postupanjem javnopravnog tijela iz područja upravnog prava, o kojem se ne donosi rješenje, povrijeđeno pravo, obveza ili pravni interes, može izjaviti prigovor sve dok takvo postupanje traje ili traju njegove posljedice.

Prema članku 122. Zakona o općem upravnom postupku, prigovor se izjavljuje čelniku tijela, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano. Odredbe o obliku, sadržaju i predaji žalbe na odgovarajući se način primjenjuju i na prigovor. Čelnik tijela odlučuje o prigovoru rješenjem u roku od osam dana od dana izjavljivanja prigovora. Protiv rješenja prvostupanjskog tijela o prigovoru može se izjaviti žalba, a protiv rješenja drugostupanjskog tijela o prigovoru može se pokrenuti upravni spor. Ako nema drugostupanjskog tijela, protiv rješenja tijela o prigovoru može se pokrenuti upravni spor.

U žalbenom je postupku utvrđeno da je tijelo javne vlasti, postupajući po zahtjevu žalitelja od 23. prosinca 2023. godine donijelo obavijest sukladno članku 23. stavku 1. točki 6. i stavku 2. citiranog članka Zakona o pravu na pristup informacijama. Međutim, uvidom u sadržaj navedene obavijesti, razvidno je da ona nije donesena u skladu s citiranim zakonskim odredbama, s obzirom da tijelo javne vlasti nije žalitelja uputilo na koji način može ostvariti svoje traženje.

Nadalje, prilikom odlučivanja o zahtjevu žalitelja tijelo javne vlasti nije razmotrilo da, iako ne vodi posebnu evidenciju o nabavci vodovodnog i kanalizacijskog materijala s količinama, može posjedovati druge dokumente, a u kojima bi mogle biti sadržane informacije koje su predmet žaliteljevog zahtjeva.

Također, uvidom u pobijano rješenje od 8. veljače 2023. godine utvrđeno je da je isto donio službenik za informiranje, a ne čelnik tijela koji je po izričitoj odredbi članka 122. Zakona o općem upravnom postupku dužan odlučivati o prigovoru.

Na temelju navedenoga, Povjerenik za informiranje utvrdio je da je žaliteljev prigovor izjavljen protiv obavijesti trgovačkog društva Vodovod i odvodnja d.o.o. Šibenik od 9. siječnja 2023. godine osnovan te stoga treba poništiti rješenje tijela javne vlasti od 8. veljače 2023. godine kojim je odlučilo o prigovoru, kao i citiranu obavijest od 9. siječnja 2023. godine.

Odredbom članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji, odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Prilikom rješavanja zahtjeva u ponovnom postupku tijelo javne vlasti mora uzeti u obzir da omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji, te da nije dužno po traženju korisnika izrađivati novu informaciju, u smislu novih popisa, tablica i slično, već omogućiti pristup onoj informaciji koja kao izrađena postoji u trenutku podnošenja zahtjeva, a sadrži podatke koji su zatraženi zahtjevom, odnosno sadrži podatke iz kojih korisnik sam može izlučiti informacije koje je zahtjevom zatražio.

Tijelo javne vlasti posebno treba uzeti u obzir da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje se odnose na osobno ime ili naziv, iznos i namjenu sredstava dostupne su javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak, sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Slijedom navedenog je sukladno odredbi članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama i članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

Posebno se skreće pozornost da je člankom 25. a Zakona o pravu na pristup informacijama propisana obveznost izvršenja pravomoćnih rješenja Povjerenika za informiranje kojima se tijelu javne vlasti nalaže rješavanje zahtjeva za pristup informacijama i mogućnost njegova prisilnog izvršenja izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, u slučaju nepostupanja tijela javne vlasti, postupak izvršenja po ovom rješenju Povjerenik za informiranje provodi na prijedlog stranke.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan