KLASA: UP/II-008-07/23-01/398

URBROJ: 401-01/05-23-2

Zagreb, 27. lipnja 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Hrvatske gospodarske komore, KLASA: 008-01/23-01/3, URBROJ: 311-02-02-00/576-23-5 od 20. travnja 2023. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Hrvatske gospodarske komore, KLASA: 008-01/23-01/3, URBROJ: 311-02-02-00/576-23-5 od 20. travnja 2023. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Hrvatske gospodarske komore odbijen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražio dokument kojim se odobrava/omogućava upotreba neispravnog grba Republike Hrvatske na kojem je gornje lijevo polje bijelo a ne crveno, koji je vidljiv na press konferenciji turskog veleposlanstva dana 18. siječnja 2023. godine, temeljem članka 23. stavka 6. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti smatra da se traži informacija koja ne predstavlja informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je podnosi zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje navodi da mu je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko pravo na ostvarenje prava na pristup informacijama. Žalitelj isto tako navodi da tijelo javne vlasti pogrešno tumači pojam informacije. Nadalje žalitelj smatra da Hrvatska gospodarska komora nesumnjivo koristi grb koji nije u skladu sa grbom Republike Hrvatske koji je opisan i zaštićen Zakonom o grbu, zastavi i himni Republike Hrvatske te zastavi i lenti predsjednika Republike Hrvatske („Narodne novine“ broj 55/90), te za takvu upotrebu grba sigurno postoji neki dokument kojim je i odobrena ili omogućena upotreba spornog grba. Nadalje navodi da takav dokument sigurno odgovara pojmu informacije. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je neosnovana.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00,124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14), jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Hrvatska gospodarska komora je aktom KLASA: 008-01/23-01/3, URBROJ: 311-02-02-00/576-23-8 od 15. svibnja 2023. godine Povjereniku za informiranje dostavila žalbu žalitelja i spis predmeta na nadležno postupanje.

Uvidom u spis dostavljenog predmeta, utvrđeno je da je žalitelj dana 18. siječnja 2023. godine podnio zahtjev kojim je tijelo javne vlasti zatražio dokument kojim se odobrava/omogućava upotreba neispravnog grba Republike Hrvatske na kojem je gornje lijevo polje bijelo a ne crveno, koji je vidljiv na press konferenciji turskog veleposlanstva dana 18. siječnja 2023. godine.

Nadalje je uvidom u spis predmeta vidljivo da tijelo javne vlasti nije riješilo predmetni zahtjev žalitelja u zakonskom roku te je žalitelj podnio Povjereniku za informiranje žalbu radi „šutnje uprave“.

Nastavno na podnesenu žalbu žalitelja radi „šutnje uprave“, aktom Ureda Povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/23-01/155, URBROJ: 401-01/05-23-2 od 27. ožujka 2023. godine tijelo javne vlasti je zatraženo temeljem članka 119. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, obavijest o razlozima zbog kojih zahtjev nije riješen u roku koji je propisan Zakonom o pravu na pristup informacijama.

Tijelo javne vlasti naknadno je riješilo predmetni zahtjev žalitelja i donijelo je dana 20. travnja 2023. godine osporeno rješenje kojim je odbilo zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 23. stavka 6. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti smatra da se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju osporenog rješenja navodi se sadržaj predmetnog zahtjeva te da je postupajući po zahtjevu žalitelja utvrđeno da zatražena informacija ne predstavlja informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku (npr. određenog dokumenta, ugovora, izvješća, zapisa na CD-u ili drugom mediju za pohranu podataka) u trenutku postavljanja zahtjeva za pristup informacijama.

Slijedom navedenog, traženja žalitelja ne mogu se smatrati traženjem informacije, jer žalitelj traži dokument kojim se odobrava/omogućava upotreba neispravnog grba Republike Hrvatske na kojem je gornje lijevo polje bijelo a ne crveno, koji je vidljiv na press konferenciji turskog veleposlanstva dana 18. siječnja 2023. godine, a što se ne smatra traženjem informacija u smislu odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama. Da bi se nešto smatralo informacijom, mora se raditi o gotovom podatku/dokumentu koji tijelo javne vlasti posjeduje, a što ovdje nije slučaj. Navedeni stav je zauzet i u presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, Poslovni broj: UsII-384/20 od 10. prosinca 2020. godine.

Odredbom članka 23. stavka 6. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. navedenog Zakona.

U žalbenom postupku, Povjerenik za informiranje je razmotrio je žalbene navode i dokumentaciju u spisu predmeta te je utvrdio da je prvostupanjsko tijelo ispravno utvrdilo činjenično stanje i pravilno primijenilo Zakon o pravu na pristup informacijama u odnosu na podneseni zahtjev žalitelja za pristup informacijama, dakle tijekom provođenja prvostupanjskog postupka, tijelo javne vlasti je utvrdilo da zatražena informacija, dokument kojim se odobrava/omogućava upotreba neispravnog grba Republike Hrvatske na kojem je gornje lijevo polje bijelo a ne crveno, koji je vidljiv na press konferenciji turskog veleposlanstva dana 18. siječnja 2023. godine, ne predstavlja informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona, odnosno prvostupanjsko tijelo ne posjeduje izrađenu informaciju kakvu je u predmetnom zahtjevu tražio žalitelj.

Povjerenik za informiranje zaključio je da je prvostupanjsko tijelo u osporenom rješenju pravilno odlučilo o zahtjevu žalitelja kada je odbilo njegov zahtjev jer zatražena informacija nije informacija, tako da se žalbeni navodi ne mogu uvažiti niti isti mogu utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je kako će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan