KLASA: UP/II-008-07/23-01/73

URBROJ: 401-01/06-23-2

Zagreb, 7. veljače 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. 85/15. i 69/22.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva pravosuđa i uprave, KLASA: UP/I-008-03/22-01/22, URBROJ: 514-02-03-03/01-22-02 od 19. prosinca 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Ministarstva pravosuđa i uprave, KLASA: UP/I-008-03/22-01/22, URBROJ: 514-02-03-03/01-22-02 od 19. prosinca 2022. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Ministarstva pravosuđa i uprave odbačen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) u kojem je tražio dokument kojim se odobrava upotreba neispravnog grba Republike Hrvatske na kojem je gornje lijevo polje bijelo a ne crveno, temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje zatraženu informaciju.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi je podnosi zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te zbog toga što tijelo javne vlasti u odnosu prema njemu krši odredbe članka 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama. U nastavku navodi kako Ministarstvo pravosuđa i uprave ima u posjedu traženu informaciju, a argument za navedenu tvrdnju mu je taj da je istovjetni zahtjev koji je podnio Vladi Republike Hrvatske navedeno tijelo javne vlasti ustupilo Ministarstvu pravosuđa i uprave. Navodi kako ga tijelo javne vlasti osporenim rješenjem prisiljava da odustane od traženja informacije, a što je vidljivo iz nepotrebnog pojašnjenja zakonskih odredbi, i što nije u skladu s odredbom članka 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama. S obzirom na navedeno žalitelj predlaže Povjereniku za informiranje da poništi osporeno rješenje te da mu omogući pristup traženoj informaciji. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je neosnovana.

Ministarstvo pravosuđa i uprave je po žalbi žalitelja putem elektroničke komunikacije dana 2. veljače 2023. godine dostavilo Povjereniku za informiranje spis predmeta na nadležno postupanje.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 30. listopada 2022. godine, od Ministarstva pravosuđa i uprave doslovno zatražio da mu dostavi „Dokument kojim se odobrava/omogućava upotreba „stiliziranog grafičkog rješenja“- neispravnog grba RH na kojem je gornje lijevo polje bijelo a ne crveno. Grb je vidljiv na svim pres konferencijama i sličnim događajima članova vlade i ostalih državnih tijela.“

Nadalje je utvrđeno kako je istovjetni zahtjev Vlada Republike Hrvatske aktom KLASA: 008-01/22-07/80, URBROJ: 50302/28-22-2 od 7. studenoga 2022. godine ustupila Ministarstvu pravosuđa i uprave.

Također je utvrđeno da je Ministarstvo pravosuđa i uprave po navedenom zahtjevu žalitelja donijelo osporeno rješenje kojim je zahtjev odbačen pozivom na odredbu članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama. U obrazloženju navedenog rješenja naveden je sadržaj predmetnog zahtjeva te da je u postupku utvrđeno da su izgled i uporaba grba Republike Hrvatske uređeni zakonom o grbu, zastavi i himni Republike Hrvatske te zastavi i lenti predsjednika Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 55/90., 26/93. i 29/94.), a da je u članku 6. navedenog Zakona propisano da je uporaba grba, zastave i himne Republike Hrvatske slobodna u umjetničkom i glazbenom stvaralaštvu i u odgojno-znanstvene svrhe, pod uvjetom da se time ne vrijeđa ugled i dostojanstvo Republike Hrvatske. Također je navedeno kako Ministarstvo pravosuđa i uprave ne posjeduje traženu informaciju i nema saznanja gdje se ista nalazi. slijedom čega je zahtjev odbačen sukladno članku 23. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje popise, analize, izvješća, i sastavlja odgovore na pitanja i izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva.

Dakle, u postupku po žalbi bilo je potrebno utvrditi da li je žalitelj predmetnim zahtjevom tražio informaciju koja se može podvesti pod gore citiranu definiciju „informacije“, posjeduje li tijelo javne vlasti izrađenu zatraženu informaciju u trenutku podnošenja zahtjeva te ukoliko je posjeduje postoje li ograničenja zbog kojih je informacija izuzeta od javnog pristupa.

U žalbenom postupku Ministarstvo pravosuđa i uprave je u prilogu poruke elektroničke pošte kojom je dostavilo spis predmeta dostavilo i očitovanje KLASA: UP/I-008-03/22-01/22, URBROJ: 514-02-03-03/01-23-08 od 1. veljače 2023. godine u kojem je navedeno kako je vezano za predmetni zahtjev nadležna uprava tijela javne vlasti 1. listopada 2023. godine žalitelju odgovorila na njegov raniji upit te da nije bilo moguće dostaviti mu informaciju koju nema u svom posjedu. Također je navedeno kako Ministarstvo pravosuđa i uprave ostaje kod navoda iz osporenog rješenja odnosno kako je postupilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Odredbom članka 23. stavka 5. istog Zakona propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

S obzirom na sve navedeno, u žalbenom je postupku zaključeno kako Ministarstvo pravosuđa i uprave nije u posjedu informacije koju je u svom zahtjevu tražio žalitelj, iz čega proizlazi da je prvostupanjsko tijelo pravilno postupilo kada je odbacilo predmetni zahtjev. Naime, sam zahtjev žalitelja je koncipiran tako da se traži dokument kojim se dopušta isticanje „neispravnog grba Republike Hrvatske“ koji po prirodi stvari ne može niti postojati kod Ministarstva pravosuđa i uprave, koje je u osporenom rješenju uputilo žalitelja na važeće zakonske odredbe koje se odnose na službenu hrvatsku zastavu. S obzirom na navedeno, ne mogu se prihvatiti žalbeni navodi u kojima se navodi da slijedom činjenice isticanja povijesnih zastava u različitim prigodama mora postojati akt kojim se navedeno dopušta i to kao „upotreba neispravnog grba Republike Hrvatske“.

Iz odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama ne proizlazi obveza tijelima javne vlasti na posjedovanje informacija u ovisnosti o traženjima podnositelja zahtjeva za pristup informacijama ili njihovim pretpostavkama o postojanju informacija kod tijela javne vlasti, već su tijela javne vlasti sukladno odredbama navedenog Zakona obvezna odlučiti o dostupnosti onih informacija za koje utvrde da ih imaju u svom posjedu u trenutku podnošenja zahtjeva.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je kako će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

U žalbenom postupku je stoga utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, slijedom čega je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan