KLASA: UP/II-008-07/23-01/32

URBROJ: 401-01/10-23-1

Zagreb, 7. veljače 2023. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15, 69/22) povodom žalbe ......... izjavljene zbog neodlučivanja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo o zahtjevu podnositelja u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće         

 

RJEŠENJE

 

Nalaže se Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo da u roku od 8 dana od dana zaprimanja ovog rješenja riješi zahtjev za pristup informacijama ......... od 14. prosinca 2022. godine u točkama 1. i 3. zahtjeva, sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.


O b r a z l o ž e n j e

 

Povjerenik za informiranje zaprimio je dana 31. prosinca 2022. godine žalbu ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), izjavljenu zbog neodlučivanja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (dalje u tekstu: prvostupanjsko tijelo) o zahtjevu za pristup informacijama. U žalbi u bitnom navodi da nije dobio sve tražene informacije. Ističe da je dana 22. prosinca 2022. godine zaprimio odgovor prvostupanjskog tijela u kojem se u bitnom navodi da se komentari uklanjanju u skladu sa Standardima zajednice Facebooka. Navodi da su mu navedenim dopisom dostavljene informacije koje se odnose na točke 2., 4. i 5. zahtjeva za pristup informacijama, odnosno da su predmet žalbe točke 1. i 3. zahtjeva. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 14. prosinca 2022. godine od prvostupanjskog tijela tražio sljedeće informacije:

1.    Korisnički generiran sadržaj (komentari javnosti, uključujući komentare koje je administrator brisao/sakrio) ispod objave na službenom Facebook profilu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (dalje: HZJZ) povodom obilježavanja Međunarodnog dana ljudskih prava koju je HZJZ objavio dana 10. prosinca 2022. godine u 14:00 sati (internetska adresa objave:

https://www.facebook.coin/hzjz/.zavod/posts/pfbid033vSuB87s97h5jnEuoFnX34mLFfUP6dKhJAhNvuL3WsmhLivKSggK1haPTnjLB3cnl)

2.    Pravilnik, uređivačka politika, odluka ili drugi akt na temelju kojeg administrator Facebook profila HZJZ-a briše ili sakriva komentare javnosti ispod javnih objava HZJZ-a

3.    Popis Facebook korisnika kojima je administrator Facebook profila HZJZ-a blokirao pristup i/ili uskratio mogućnost komentiranja objava

4.    Pravilnik, uređivačka politika, odluka ili drugi akt na temelju kojeg administrator Facebook profila HZJZ-a blokira pristup i/ili uskraćuje mogućnost komentiranja korisnicima Facebooka

5.    Pravilnik, uređivačka politika, odluka ili drugi akt na temelju kojeg HZJZ vodi službeni Facebook profil i uređuje sadržaj na istoj

Uvidom u dopis prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-02/22-14/63, URBROJ: 381-14-140-22-2 od 22. prosinca 2022. godine utvrđeno je da je prvostupanjsko tijelo žalitelja u bitnom obavijestilo da podržava slobodu govora, te da na društvenim mrežama osigurava prostor za razmjenu mišljenja. Također je navedeno da se komentari uklanjaju u skladu sa Standardima zajednice Facebook (komentari koji sadrže psovke i vrijeđanje, dezinformacije i lažne tvrdnje vezane uz zdravstvo i liječenje).

Dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-04/23-01/2, URBROJ: 401-01/10-23-2 od 8. siječnja 2023. godine od prvostupanjskog tijela zatražena je obavijest o razlozima zbog kojih zahtjev žalitelja nije riješen na način i u rokovima propisan odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Postupajući po obavijesti Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-04/23-01/2, URBROJ: 401-01/10-23-2 od 8. siječnja 2023. godine, prvostupanjsko tijelo je žalitelju i Povjereniku za informiranje dostavilo dopis, KLASA: 008-02/22-14/63, URBROJ: 381-14-140-23-3 od 9. siječnja 2023. godine. Iz navedenog dopisa u bitnom proizlazi da je prvostupanjsko tijelo, u odnosu na točku 1. zahtjeva žalitelja, istaknulo da je sadržaj pojedinih komentara ograničen iz razloga što isti potiču netrpeljivost i govor mržnje. Također su citirane ustavne i zakonske odredbe o sprečavanju govora mržnje, te je ponovljeno da su komentari određenih korisnika ograničeni temeljem članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, u svrhu sprečavanja poticanja govora mržnje, širenja dezinformacija vezanih uz zdravstvo, liječenje te djelatnost prvostupanjskog tijela, a u skladu sa Standardima zajednice Facebook.

Elektroničkom porukom od 26. siječnja 2023. godine Ured povjerenika za informiranje, imajući u vidu dopis prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-02/22-14/63, URBROJ: 381-14-140-23-3 od 9. siječnja 2023. godine, zatražilo je od žalitelja da se očituje ostaje li kod podnesene žalbe radi šutnje uprave.

Dana 26. siječnja 2023. godine Ured povjerenika za informiranje zaprimio je podnesak žalitelja, nazvan žalba, u kojem u bitnom iznosi kronologiju postupanja u predmetu, navodeći da se prvostupanjsko tijelo paušalno poziva na odredbu članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno da nije dokazano da su sadržaji brisanih/nevidljivih komentara protuzakoniti, odnosno da prvostupanjsko tijelo nije dokazalo postojanje uvjeta iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama u odnosu na točke 1. i 3. njegova zahtjeva.

Odredbom članka 20. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, propisano je da će na temelju zahtjeva za pristup informaciji tijelo javne vlasti odlučiti najkasnije u roku od 15 dana od podnošenja urednog zahtjeva.

Člankom 23. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je u kojim slučajevima tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu, odnosno u kojim slučajevima rješenjem odbija zahtjev, te kada ga odbacuje.

Uzimajući u obzir sve navedeno, Povjerenik za informiranje ističe sljedeće.

Predmet žalbenog postupka je isključivo pitanje je li prvostupanjsko tijelo riješilo točke 1. i 3. zahtjeva žalitelja sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno je li izdavanjem obavijesti prvostupanjskog tijela, KLASA: 008-02/22-14/63, URBROJ: 381-14-140-22-2 od 22. prosinca 2022. godine i KLASA: 008-02/22-14/63, URBROJ: 381-14-140-23-3 od 9. siječnja 2023. godine prekinuta šutnja uprave u odnosu na točke 1. i 3. zahtjeva žalitelja.

Naime, nesporno je da su predmet žalbenog postupka samo navedene točke, što žalitelj jasno navodi u žalbi podnesenoj dana 31. prosinca 2022. godine, te u podnesku od 26. siječnja 2023. godine, koji žalitelj naziva žalbom.

Posebno se ističe da podnesak žalitelja od 26. siječnja 2023. godine nije uzet u razmatranje kao posebna žalba, s obzirom na činjenicu da se radi o predmetu radi šutnje uprave, te da dopisima prvostupanjskog tijela nije prekinuta šutnja uprave, a što se obrazlaže u nastavku.

Razmatrajući očitovanja prvostupanjskog tijela KLASA: 008-02/22-14/63, URBROJ: 381-14-140-22-2 od 22. prosinca 2022. godine i KLASA: 008-02/22-14/63, URBROJ: 381-14-140-23-3 od 9. siječnja 2023. godine, Povjerenik za informiranje ističe da se navedena očitovanja u bitnom svode na objašnjenja žalitelju zbog čega su brisani određeni komentari, a što se ne može smatrati rješavanjem točaka 1. i 3. zahtjeva žalitelja.

Naime, točka 1. zahtjeva žalitelja je usmjerena na komentare javnosti ispod točno određenog teksta, pa se takav zahtjev ne može riješiti objašnjavanjem žalitelju zbog čega su komentari brisani, već je potrebno o istom donijeti odluku sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Posebno se ističe da se sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama ne ulazi u pitanje zakonitost brisanja, odnosno sakrivanja komentara, već se odlučuje o tome posjeduje li tijelo javne vlasti zatraženu informaciju i može li ista omogućiti žalitelju.

Isto se odnosi i na točku 3. zahtjeva u kojoj korisnik traži popis korisnika kojima je blokiran pristup, odnosno mogućnost komentiranja objava.

Odredbom članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji, odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga se nalaže Hrvatskom zavodu za javno zdravstvu da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi predmetni zahtjev za pristup informacijama žalitelja u točkama 1. i 3. zahtjeva sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, pri čemu će prvostupanjsko tijelo utvrditi od kakvog je značaja nesporna činjenica da je dio komentara sakriven, odnosno brisan.

Pri tome će prvostupanjsko tijelo uzeti u obzir elektroničku poruku žalitelja od 25. prosinca 2022. godine u kojoj žalitelj jasno precizira što je predmet njegova zahtjeva, navodeći da je samo 11 komentara vidljivo, dok je sakriveno preostalih 23 komentara.

Posebno se ističe da se sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama ne ulazi u pitanje zakonitost brisanja, odnosno sakrivanja komentara, već se odlučuje o tome posjeduje li tijelo javne vlasti zatraženu informaciju i može li ista omogućiti žalitelju.

U slučaju kada tijelo javne vlasti utvrdi da nije u posjedu u zahtjevu zatražene informacije u obvezi je postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Ukoliko tijelo javne vlasti ima saznanja o tome da drugo tijelo javne vlasti posjeduje zatraženu informaciju dužno je postupiti sukladno odredbi članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je, bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja. Rokovi ostvarivanja prava na pristup informaciji računaju se od dana kada je nadležno tijelo javne vlasti zaprimilo ustupljeni zahtjev.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje informacije koje se odnose na traženje žaliteljice te da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženim informacijama, u kojem slučaju se ne donosi rješenje.

U slučaju kada tijelo javne vlasti posjeduje traženu informaciju iz zahtjeva te ograničava pristup istoj, dužno je prije donošenja odluke kod pojedinih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. istog Zakona. Navedeni test podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, mora procijeniti hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti je u obvezi donijeti obrazloženo rješenje o odbijanju zahtjeva, na koje bi korisnik imao pravo žalbe.

Napominje se da se ovim rješenjem ne prejudicira ishod postupka rješavanja zahtjeva za pristup informacijama, već nalaže da se riješi predmetni zahtjev sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te o ishodu utvrđenog donese odluku (ustupi zahtjev, omogući pravo na pristup informaciji, djelomično omogući pravo na pristup informaciji - uz obvezu donošenja rješenja ili rješenjem odbije odnosno odbaci zahtjev)

Posebno se skreće pozornost da je člankom 25. a Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22) propisana obveznost izvršenja pravomoćnih rješenja Povjerenika za informiranje kojima se omogućava pristup informacijama i mogućnost njegova prisilnog izvršenja izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, u slučaju nepostupanja tijela javne vlasti, postupak izvršenja po ovom rješenju Povjerenik za informiranje provodi na prijedlog stranke.

Slijedom navedenog, valjalo je odlučiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan