KLASA: UP/II-008-07/13-01/18

URBROJ: 401-01/5-14-07

Zagreb, 6. lipnja 2014.

Povjerenica za informiranje, na temelju članka 25. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., u daljnjem tekstu: ZPPI), povodom žalbe ………, Zagreb, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, KLASA: UP/I-008-01/13-01/00009, URBROJ: 533-01-13-0002, od 16. listopada 2013. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, KLASA: UP/I-008-01/13-01/00009, URBROJ: 533-01-13-0002, od 16. listopada 2013. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta (u daljnjem tekstu: MZOS) odbačen je zahtjev  ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj)  za ostvarivanje prava na pristup informacijama, temeljem članka 23. stavka 4. ZPPI-ja, iz razloga jer MZOS ne posjeduje tražene informacije.

Žalitelj je protiv osporenog rješenja pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako izjavljuje žalbu na gore citirano rješenje MZOS-a zbog uopće neutvrđenog činjeničnog stanja, bitne povrede postupka i pogrešne primjene materijalnog prava.

Žalitelj nadalje u detaljno argumentiranoj žalbi ukazuje na propuste tijela javne vlasti, dajući razloge zašto smatra da MZOS posjeduje zatražene informacije te ukazujući na obaveze koja tijela javne vlasti imaju u provedbi savjetovanja sa zainteresiranom javnošću, ali i na obaveze čuvanja arhivskog gradiva sukladno pravilima arhivistike.

Žalitelj, između ostalog, dokazuje kako  je MZOS vlasnik traženih informacija te dovodi u pitanje čak i namjerno uništavanje informacija, sa svrhom kako bi se osujetila žaliteljeva namjera da dođe do istih.

Do navedenog zaključka žalitelj dolazi temeljem kratkoće vremenskog razdoblja čuvanja zatraženih informacija, a što se protivi svim pravilima arhivistike.

Namjerno uništenje zatraženih informacija bi, prema žalitelju, dovelo do određenih reperkusija, odnosno počinjenja kaznenog djela sukladno Kaznenom zakonu, te prekršaja propisanog Zakonom o pravu na pristup informacijama.

Žalitelj još citira odredbu Ustava RH koja jamči pristup informacijama u posjedu tijela javne vlasti, te odredbe Kodeksa savjetovanja sa zainteresiranom javnošću i odredbe ZPPI-ja koje propisuju obvezu objavljivanja očitovanja zainteresirane javnosti.         

Žalitelj stoga predlaže drugostupanjskom tijelu da utvrdi kako je žalba osnovana, da poništi pobijano rješenje MZOS-a od 16. listopada 2013. godine i da mu omogući pristup zatraženim informacijama.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 14. listopada 2013. godine zatražio od MZOS-a dostavu, u elektroničkom obliku, svih očitovanja zaprimljenih u internetsko savjetovanje o nacrtu Pravilnika o obveznim udžbenicima i pripadajućim dopunskim nastavnim sredstvima za osnovnu i srednju školu (NN 65/13), koje je trajalo od 26. travnja do 10. svibnja 2013. godine.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je MZOS u pobijanom rješenju nije dao obrazloženje utvrđenog činjenično stanja, što dovodi u pitanje ispravnu primjenu materijalnog prava.

Žalitelj je u svojoj žalbi uspješno dokazao kako se, sukladno propisima arhivistike, čak i anketni materijali moraju čuvati  u minimalnom trajanju od godine dana, iako on smatra kako su zatražene informacije gradivo trajne vrijednosti. Žalitelj je ujedno u pravu kada tvrdi  kako se svako izlučivanje arhivskog gradiva mora obaviti uz pismeno odobrenje nadležnog arhiva, što znači da se arhivsko gradivo nikako ne bi smjelo namjerno uništavati odnosno, u ovom slučaju, brisati.

Budući da žalitelj u svojoj Žalbi implicira namjerno uništenje zatražene informacije, potrebno je citirati odredbu članka 61. stavka 3. ZPPI-ja, koja propisuje kako će se novčanom kaznom od 20.000,00 do 50.000,00 kuna kazniti za prekršaj fizička osoba koja ošteti, uništi, sakrije ili na drugi način učini nedostupnim dokument koji sadrži informaciju, u namjeri da onemogući ostvarivanje prava na pristup informacijama, dok stavak 4. istog članka propisuje kako će se za prekršaj iz stavka 3. ovog članka kazniti tijelo javne vlasti i odgovorna osoba u tijelu javne vlasti novčanom kaznom od 20.000,00 do 50.000,00 kuna.

Nadalje, postavlja se pitanje u kojem je opsegu službenik za informiranje MZOS-a izvršio potragu sa zatraženom informacijom. Možda su predmetna očitovanja i izbrisana sa pojedinih računala u MZOS-u, no niti u kojem slučaju nije dokazano kako je zatražena informacija izbrisana sa servera MZOS-a.

U ponovljenom postupku MZOS je dužan pružiti dokaz, pribavljen od strane ovlaštenog informatičara, kako se zatražene informacije uistinu ne nalaze na severu niti na pojedinim računalima MZOS-a.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništeno prvostupanjsko Rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, slijedeći pritom upute iz ovog rješenja, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku  od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.