KLASA: UP/II-008-07/22-01/340

URBROJ: 401-01/05-23-4

Zagreb, 31. siječnja 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Osječko-baranjske županije, KLASA: UP/I-008-02/22-01/4, URBROJ: 2158-08-22-2, od 14. ožujka 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Osječko-baranjske županije, KLASA: UP/I-008-02/22-01/4, URBROJ: 2158-08-22-2 od 14. ožujka 2022. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem djelomično je odbačen zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) za pristup informacijama, podnesen Osječko-baranjskoj županiji dana 25. veljače 2022. godine, u dijelu koji se navodi pod točkama 1. i 2. zahtjeva, kao neosnovan. Predmetni zahtjev djelomično je odbačen temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo ne posjeduje zatraženu informaciju i nema saznanja gdje se ta informacija nalazi.

Protiv osporenog rješenja prvostupanjskog tijela žalitelj je pravovremeno uložio žalbu. U istoj u bitnome navodi, da rješenje nije utemeljeno na Zakonu o pravu na pristup informacijama, da ga je donijela osoba koja nije ni čelnik tijela ni službenica za informiranje ni njena zamjenica. Nadalje žalitelj navodi da Osječko-baranjska županija sigurno posjeduje gotove informacije, npr. rezervirane ili kupljene avionske karte i hotelski smještaj u Izraelu za župana i pratnju te otkazivanje istih koje je informacije župan i javno objavio. Navodi da su zatražene informacije koje se odnose na već dogovoreni i otkazani uzvratni posjet Izraelu, a ne na neki budući uzvratni posjet Izraelu te da je informaciju zatražio prije nego što je župan ......... javno objavio na N1 televiziji da je otkazao put u Izrael, pa korisnik unatoč neformalnim informacijama nije mogao saznati je li put u Izrael doista i službeno otkazan. Žalitelj smatra da zatražene informacije postoje u tijelu javne vlasti kao gotove informacije, te da provjera činjenice da li informacije postoje treba prepustiti stručnim službenicima. Isto tako ističe da ako je i bio najavljen put u Izrael, javnost nema ni danas informaciju je li župan na službeni put trebao ići sam ili u pratnji nekih osoba gdje su troškovi trebali biti plaćeni iz županijskog proračuna. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

U drugostupanjskom postupku uvidom u spis predmeta, koji je tijelo javne vlasti dostavilo Povjereniku za informiranje, utvrđeno je da je zahtjevom za pristup informacijama od 25. veljače 2022. godine, žalitelj od tijela javne vlasti, zahtjevom zatražio informaciju koju tijelo javne vlasti posjeduje i to hoće li i kada župan sa pratnjom putovati u uzvratni posjed Izraelu, imena i prezimena osoba koje će na teret proračuna Osječko-baranjske županije putovati u Izrael te od kada do kada je župan ......... bio član Upravnog vijeća Hrvatskih voda.

Nadalje je uvidom u spis predmeta utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo žalitelju dana 3. ožujka 2022. godine dostavilo odgovor na njegovo traženje informacije iz zahtjeva, i to od kada do kada je župan ......... bio član Upravnog vijeća Hrvatskih voda.

Iz spisa predmeta nadalje proizlazi da je prvostupanjsko tijelo zahtjev žalitelja od 25. veljače 2022. godine za pristup informacijama, u dijelu kojim se traži podatak to hoće li i kada župan sa pratnjom putovati u uzvratni posjed Izraelu te podatak o imenima i prezimenima osoba koje će na teret proračuna Osječko-baranjske županije putovati u Izrael, djelomično odbacilo rješenjem od 14. ožujka 2022. godine, KLASA: UP/I-008-02/22-01/4, URBROJ: 2158-08-22-2 kao neosnovan, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo ne posjeduje zatraženu informaciju i nema saznanja gdje se ta informacija nalazi.

U osporenom rješenju se navodi da prvostupanjsko tijelo ne posjeduje zatraženu informaciju, i to hoće li i kada župan sa pratnjom putovati u uzvratni posjed Izraelu te podatak o imenima i prezimenima osoba koje će na teret proračuna Osječko-baranjske županije putovati u Izrael, jer nije dužno takvu informaciju izraditi u okviru svojeg djelokruga i u svezi sa svojom organizacijom rada. Uz navedeno se u rješenju naglašava da je javnost o obavljanju poslova županije kao i o najavama aktualnih događaja te informacijama o protokolarnim aktivnostima, pa tako i o županovim aktivnostima, pravodobno informirana putem službenih internetskih stranica Županije. U osporenom rješenju prvostupanjsko tijelo citira odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je definiran pojam informacije.

Iz spisa ovog predmeta nadalje proizlazi da se prvostupanjsko tijelo na poziv Povjerenika za informiranje, KLASA:UP/II-008-07/22-01/340, URBROJ: 401-01/05-22-2, od dana 7. prosinca 2022. godine da dostavi očitovanje posjeduje li informaciju koja bi se odnosila na planiranje službenih putovanja, očitovalo dana 29. prosinca 2022. godine da ne posjeduje navedenu informaciju, jer takvu informaciju nije dužan izraditi u okviru svojeg djelokruga i u vezi sa svojom organizacijom i radom.

Iz drugostupanjskog postupka, postupajući po žalbi žalitelja te uvidom u cijeli spis predmeta i sve dostupne podatke, cijeneći navode žalitelja u žalbi kao i uzimajući u obzir sadržaj osporenog rješenja i dostavljeno očitovanje prvostupanjskog tijela, KLASA: UP/I-008-02/22-01/4, od 29. prosinca 2022. godine, proizlazi da informacija koju je žalitelj zatražio predmetnim zahtjevom od 25. veljače 2022. godine pod točkama 1. i 2. ne postoji kao gotova izrađena informacija u tijelu javne vlasti, pa se ne može smatrati informacijom u smislu odredbe članka 5. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, i slijedom toga dostaviti žalitelju.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Odredbom članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Isto tako člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Kada korisnik zahtjev postavlja zahtjev u obliku pitanja, tijelo javne vlasti trebalo bi razmotriti nalazi li se traženi podatak u obliku materijaliziranog zapisa koji predstavlja informaciju u smislu odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje, npr. određenog dokumenta, zapisa, crteža i slično, odnosno podataka sadržanih u elektroničkoj bazi do kojih je moguće doći jednostavnim pretraživanjem. Osim toga, odredbom članka 18. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti je izrijekom davanja objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Iz sadržaja žaliteljeve žalbe nesumnjivo proizlazi da je od tijela javne vlasti tražio dostavu podatka hoće li i kada župan sa pratnjom putovati u uzvratni posjed Izraelu te podatak o imenima i prezimenima osoba koje će na teret proračuna Osječko-baranjske županije putovati u Izrael, za koje informacije žalitelj pretpostavlja da postoje u tijelu. Prema navedenom, kao i prema navodima prvostupanjskog tijela proizlazi da ne posjeduje zatraženu informaciju koja se može dostaviti žalitelju.

Ovdje se naglašava da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji. Isto tako nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje ispitivati niti ocjenjivati postupanja i procedure tijela javne vlasti koja su propisana njihovim internim aktima.

Nadalje vezano uz navod žalitelja da je rješenje donijela osoba koja nije ni čelnik tijela ni službenica za informiranje ni njena zamjenica, Povjerenik za informiranje ističe da je u žalbenom postupku izvršen uvid u rješenje prvostupanjskog tijela o imenovanju službenice za informiranje, KLASA: 008-02/21-01/1, URBROJ: 2158/1-02-21-1 od 15. lipnja 2021. godine, te je utvrđeno da je službenik za informiranje zaposlen na radnom mjestu savjetnika za pravna pitanja. Također je izvršen uvid u Pravilnik o unutarnjem redu Tajništva prvostupanjskog tijela koji je dostupan na internetskim stranicama tijela javne vlasti, te je utvrđeno da opis poslova radnog mjesta savjetnika za pravna pitanja ne uključuje vođenje upravnih poslova.

Slijedom navedenog, činjenica da je rješenje potpisao tajnik prvostupanjskog tijela koji ima ulogu čelnika u odnosu na ostale službenike, ne znači da je rješenje doneseno od strane neovlaštene osobe, posebno imajući u vida da tajnik županije potpisuje sve akte Tajništva, što je navedeno u Pravilniku o unutarnjem redu u opisu poslova tajnika prvostupanjskog tijela.  Sve navedeno potvrđeno je u presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, Poslovni broj: UsII-55/22-5.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan