KLASA: UP/II-008-07/23-01/4

URBROJ: 401-01/11-23-2

Zagreb, 25. siječnja 2023.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22.) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Zagreba KLASA: 008-02/22-02/456, URBROJ: 251-02-02/12-22-5 od 7. prosinca 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Grada Zagreba KLASA: 008-02/22-02/456, URBROJ: 251-02-02/12-22-5 od 7. prosinca 2022. godine, kao neosnovana.

 


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev ......... (dalje u tekstu: žaliteljica) kojim je zatražila dostavu popisa i rješenja organa uprave koji je postupao po zahtjevu prijašnjih vlasnika ili njihovih nasljednika za povrat eksproprirane imovine za cestu k.č. 1403/3, k.o. Granešina, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tražena informacija od javnog interesa i da je to podatak kojeg tijelo javne vlasti mora imati jer je nastao u tom upravnom tijelu, istim raspolaže i dužan ga je čuvati kao trajnu arhivsku građu jer se radi o stvari u neotuđivom vlasništvu Grada Zagreba. Nadalje, navodi da je podatak nastao isključivo kod Grada Zagreba kao upravnog tijela koji je pravni slijednik bivših zagrebačkih općina, između ostaloga i općine Dubrava na čijem se području nalazi k.o. Granešina kojoj pripadaju u zahtjevu navedene zk. čestice koje su bile predmet eksproprijacije za gradnju ceste k.č. 1403/3, površine 446čhv, odnosno 1603m2. Također, navodi da je Grad Zagreb preuzeo sva prava i obveze, imovinu, dokumentaciju, poslovne prostore i ljudstvo bivših zagrebačkih općina i raspolaže svom arhivskom građom te nema opravdanja za ovakav stav da se isto ne može naći, a tražena informacija je od javnog interesa kao što je javna ulica u vlasništvu Grada Zagreba na čijem se području nalazi stvar od javnog interesa jer je javno dobro opće namjene i pripada svim građanima pod jednakim uvjetima. Ističe da nije utvrđeno činjenično stanje i tijelo javne vlasti ne navodi jesu li pretrage vršene i jesu li pronađeni traženi podaci za zahtjeve za restituciju eksproprirane imovine te ističe da u pobijanom rješenju nedostaje očitovanje tijela javne vlasti o podacima u vezi osoba koje su tražile povrat imovine u naravi/restituciju i taj odgovor tijelo javne vlasti treba dati nedvosmislenim tekstom. Smatra da iz općih opažanja i javnih isprava je svakom prolazniku po navedenoj ulici vidljivo da je došlo do višekratnog otuđenja dijela javne ulice na način da je prenijeta u privatno vlasništvo, unatoč činjenici da je ista upisana u katastru u punoj ekspropriranoj površini, da je sagrađena 1980. godine, da se na zemljanom dijelu iste nalaze stupovi niskonaponske električne mreže i ulične rasvjete te da se u naravi radi o nerazvrstanoj cesti u vlasništvu Grada Zagreba. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je dana 2. prosinca 2022. godine u tijelu javne vlasti zaprimljen žaliteljičin zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražila da joj se dostavi popis i rješenje organa uprave koji je postupao po zahtjevu prijašnjih vlasnika ili njihovih nasljednika za povrat eksproprirane imovine za cestu k.č. 1403/3, k.o. Granešina površine 446 čhv, odnosno 1603m2. Žaliteljica u zahtjevu navodi da detalje o brojevima čestica, njihovih prijašnjih vlasnika i sljednika dostavlja u prilogu.

Nadalje, utvrđeno je da je Grad Zagreb postupajući po navedenom zahtjevu donio rješenje KLASA: 008-02/22-02/456, URBROJ: 251-02-02/12-22-5 od 7. prosinca 2022. godine kojim se žaliteljičin zahtjev za pristup informacijama odbacuje temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju osporenog navodi se da je službenica za informiranje od nadležnog ureda zatražila dostavu dokumenata iz kojih bi bili razvidni podaci koje podnositeljica traži, a slijednom navedenog traženja dana 5. prosinca 2022. godine u spis predmeta zaprimljeno je očitovanje iz kojeg proizlazi da je pregledom evidencije naknade oduzete imovine o podnesenim zahtjevima nisu pronađeni zahtjevi za naknadu za predmetne nekretnine ni po jednom kriteriju pretrage, a koji se odnosi na prijašnje vlasnike, njihove sljednike, oznaku zemljišnoknjižne čestice, adresu nekretnine kao ni prema identifikaciji u novoj katastarskoj općini Granešina Nova. Nadalje, navodi se da pregledom prema istim kriterijima u sustavu Centrix nisu pronađeni zahtjevi.

Člankom 23. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

Grad Zagreb dostavio je Povjereniku za informiranje spis predmeta na nadležno postupanje, te kao dio spisa i očitovanje Gradskog ureda za opću upravu i imovinsko-pravne poslove, a iz kojih proizlazi da ne posjeduju tražene informaciju kako je to navedeno i u obrazloženju pobijanog rješenja.

S obzirom na navedeno očitovanje nadležnog ureda Grada Zagreba, u žalbenom je postupku zaključeno kako Grad Zagreb nije u posjedu traženih dokumenata iz predmetnog zahtjeva, pa se stoga žalbeni navodi ne mogu prihvatiti, jer iz odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama ne proizlazi obveza tijelima javne vlasti na pribavljanje određenih informacija koje već ne posjeduju u ovisnosti o traženjima podnositelja zahtjeva za pristup informacijama ili njihovim pretpostavkama o postojanju informacija kod tijela javne vlasti.

Posebno se napominje i to da u nadležnosti Povjerenika za informiranje nije utvrđivanje obveze tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji za koju je nedvojbeno utvrđeno da jest u posjedu tijela javne vlasti.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je kako će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

U žalbenom postupku je stoga utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, slijedom čega je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan