KLASA: UP/II-008-04/13-01/362

URBROJ: 401-01/04-14-05

Zagreb, 07. ožujka 2014.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 25. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Varaždina, Večernji list, ………, izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Parkovi d.d., Varaždin, Hallerova aleja 8, KLASA: 008-02/13-01/1, URBROJ: 2186-83-02-13-13 od 23.09.2013. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Parkovi d.d. KLASA: 008-02/13-01/1, URBROJ: 2186-83-02-13-13 od 23.09.2013. godine.

2.    Djelomično se odobrava ……… dobivanje preslike Ugovora o radu bivšeg predsjednika uprave Parkova d.d. Slavka Vegara, te Sporazum o raskidu njegova radnog odnosa, na način da se žalitelju dostave dijelovi preslike Ugovora o radu Uprave - direktora Slavka Vegara od 11.02.2011. godine, Aneks Ugovora o radu Uprave - direktora od 19.05.2011. godine, Aneks 2 Ugovora o radu Uprave - direktora od 26.09.2013. godine, Sporazum o prestanku funkcije Uprave Društva i prestanku Ugovora o radu sklopljen između trgovačkog društva Parkovi d.d. i Slavka Vegara od 13.06.2013. godine, koji sadržavaju podatke o plaći (bruto iznosu), bonusima i podatak o otpremnini, s time da se prekriju ostali osobni podaci Slavka Vegara koji su sastavni dio Ugovora i Sporazuma i to: osobni identifikacijski broj  i adresa, a da se na:

-        javnobilježničkoj ovjeri potpisa Broj: OV-535/2011 prekriju osobni podaci Predsjednice Nadzornog odbora Parkovi d.d. Darinke Hajduk-Vučić i Slavka Vegara  i to datum rođenja, adresa i broj osobne iskaznice,

-        javnobilježničkoj ovjeri preslike izvorne isprave „Primjerak Ugovora o radu Uprave - direktora od 11.2.2011, OV-535/2011 iz arhiva javnog bilježnika Rankice Benc“, Broj: OV-3509/2013, prekriju datum rođenja i adresa zamjenika člana Uprave Parkova d.d. Marina Bašića,

-        javnobilježničkoj ovjeri potpisa Broj: OV-2202/2011 prekriju osobni podaci Predsjednice Nadzornog odbora Parkovi d.d.  Darinke Hajduk-Vučić i Slavka Vegara  i to datum rođenja, adresa i broj osobne iskaznice,

-        javnobilježničkoj ovjeri preslike izvorne isprave „Primjerak Aneksa Ugovora o radu Uprave - direktora od 19.05.2011, OV-2202/2011 iz arhiva javnog bilježnika Rankice Benc“, Broj: OV-3510/2013, prekriju datum rođenja i adresa zamjenika člana Uprave Parkova d.d. Marina Bašića,

-        javnobilježničkoj ovjeri potpisa Broj: OV-4302/2011 prekriju osobni podaci Slavka Vegara  i to datum rođenja, adresa i broj osobne iskaznice,

-        javnobilježničkoj ovjeri potpisa Broj: OV-4310/2011 prekriju osobni podaci Predsjednika Nadzornog odbora Parkovi d.d. Borislava Šimenca i to datum rođenja, adresa i broj osobne iskaznice,

-        javnobilježničkoj ovjeri preslike izvorne isprave „Aneks 2 Ugovora o radu Uprave - direktora od 26.09.2011 s ovjerom potpisa“, Broj: OV-4311/2013, prekriju osobni  podaci Predsjednika Nadzornog odbora Parkovi d.d. Borislava Šimenca i to datum rođenja i adresa,

-        javnobilježničkoj ovjeri preslike ovjerene preslike „Aneksa 2 Ugovora o radu Uprave - direktora od 26.09.2011. OV-4311/20112011 iz arhiva javnog bilježnika Rankice Benc“, Broj: OV-3511/2013, prekriju datum rođenja i adresa zamjenika člana Uprave Parkova d.d. Marina Bašića,

-        javnobilježničkoj ovjeri potpisa Broj: OV-2050/2013 prekriju osobni podaci predsjednika Nadzornog odbora Parkovi d.d. Antuna Mišanovića i Slavka Vegara i to datum rođenja, adresa i broj osobne iskaznice,

-        te na javnobilježničkoj ovjeri preslike „Primjerak Sporazuma o prestanku funkcije Uprave Društva i prestanku Ugovora o radu od 13.6.2013.. OV-2050/2013 iz arhiva javnog bilježnika Rankice Benc“, Broj: OV-3512/2013, prekriju osobni podaci zamjenika člana Uprave Parkova d.d. Marina Bašića i to datum rođenja i adresa.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Parkovi d.d. da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja omogući ………, pristup zatraženim informacijama, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (dalje u tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem odredbe članka 23., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama budući da su zatražene informacije poslovna tajna sukladno općem aktu trgovačkog društva Parkovi d.d. i to Statutu, te jer sadrže osobne podatke.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj navodi da izjavljuje žalbu na rješenje trgovačkog društva Parkovi d.d. kojim mu je odbijen pristup traženim informacijama. Žalitelj je zahtjevom za pristup informacijama tražio Ugovor o radu bivšeg predsjednika uprave Parkova d.d. Slavka Vegara, kao i Sporazum o raskidu njegova radnog odnosa. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj dana 09.09.2013. godine zatražio od trgovačkog društva Parkovi d.d. Ugovor o radu bivšeg predsjednika uprave Parkova d.d. Slavka Vegara, kao i Sporazum o raskidu njegova radnog odnosa. Nadalje je utvrđeno da je trgovačko društvo Parkovi d.d. uskratilo žalitelju zatražene informacije budući su iste poslovna tajna. U osporenom rješenju pozivaju se na članak 19. Zakona o zaštiti tajnosti podataka, te na Statut navedenog Društva kojim je uređena poslovna tajna. Također u osporenom rješenju navode da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa utvrđeno da ne prevladava javni interes, a kao razlog navodi se i zaštita osobnih podataka.

Člankom 6.  Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama  propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona dužno prije donošenja odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno je utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen, te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ukoliko prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga na temelju pojedinih okolnosti slučaja.

U obrazloženju rješenja prvostupanjsko tijelo navodi da je provelo test javnog interesa i razmjernosti u kojem je utvrđeno: da je Ugovor o radu i Sporazum o prestanku funkcije Uprave društva i prestanku Ugovora o radu poslovna tajna temeljem članka temeljem članka 26. Statuta društva, da su u traženim dokumentima navedeni osobni podaci ………, te da davanje tih podataka predstavlja odavanje osobnih podataka zaposlenika te odavanje poslovne tajne, da se podaci iz traženih dokumenata mogu ograničiti temeljem članka 15. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama i da bi omogućavanje pristupa tim informacijama povrijedilo interes zaštićenih strana, te da ne prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese.

Članak 19. stavak 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.) propisuje da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese.

Stavak 2. istog članka Zakona propisuje da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe.

Zakonom o tajnosti podataka je propisano što se može odrediti kao poslovna tajna, a u ovom slučaju je utvrđeno da je žalitelj u svom zahtjevu zatražio osobne podatke identificirane fizičke osobe.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka  („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

U žalbenom postupku je dostavljen Ugovor o radu Uprave - direktora Slavka Vegara od 11.02.2011. godine, Aneks Ugovora o radu Uprave - direktora od 19.05.2011. godine, Aneks 2 Ugovora o radu Uprave - direktora od 26.09.2013. godine, Sporazum o prestanku funkcije Uprave Društva i prestanku Ugovora o radu sklopljen između trgovačkog društva Parkovi d.d. i Slavka Vegara od 13.06.2013. godine, te Statut društva.

Uvidom u dostavljeni Statut trgovačkog društva Parkovi d.d razvidno je da je člankom 26. stavkom 1. Statuta propisano da se poslovnom tajnom u Društvu utvrđuju one isprave i podaci vezani za poslovanje Društva ili rad zaposlenih čije bi priopćavanje neovlaštenim osobama bilo protivno interesima Društva. Člankom 26. stavkom 2. citiranog Statuta je određeno da se poslovnom tajnom smatraju naročito: isprave i podaci o načinu postupanja s komercijalnim poslovima i odnosima, odnosima s poslovnim partnerima i korisnicima usluga Društva, te visini plaće pojedinog zaposlenog. Stavkom 3. istog članka Statuta određeno je da se poslovnom tajnom smatraju i podaci i isprave koje nadležni organ Društva proglasi poslovnom tajnom, koje neki organ kao povjerljive saopći Društvu te ponude i prijave na natječaje do objavljivanja rezultata natječaja.

U provedenom postupku je utvrđeno da je trgovačko društvo Parkovi d.d. u većinskom vlasništvu Grada Varaždina, te je nesporno da je isto tijelo javne vlasti i obveznik primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. 

Isto tako je važna činjenica da se navedeno trgovačko društvo bavi komunalnim djelatnostima, a pružanje komunalnih usluga je jedno od najvažnijih pitanja svake lokalne zajednice, te su komunalne djelatnosti od općeg društvenog interesa.

Iako je trgovačko društvo Parkovi d.d. po obliku društva dioničko društvo, ono je i komunalno društvo u većinskom vlasništvu jedinice lokalne samouprave. Imajući u vidu izvore sredstva za obavljanje djelatnosti, nesporno je da za takva trgovačka društva trebaju vrijediti pravila kao i za druga tijela javne vlasti, a ne samo za druga dionička društva

Stoga se trgovačko društvo Parkovi d.d.  u svom radu treba rukovoditi otvorenošću i javnosti rada. Također treba omogućavati pristup informacijama bilo putem podnošenja zahtjeva za pristup informacijama, kao što je u konkretnom slučaju ili objavom informacija na internetskim stranicama ili na drugi prikladan način, primjerice informacije o svom radu, aktivnostima, organizaciji, troškovima, izvorima financiranja i drugim informacijama, a što je obveza koja je propisana Zakonom o pravu na pristup informacijama.

Analizom sadržaja iz medija može se zaključiti da se po pitanju visine otpremnina, plaća direktora komunalnih trgovačkih društava i trgovačkih društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo pokreću i vode javne rasprave.

Kada se uzmu u obzir razlozi za i protiv omogućavanja pristupa zatraženim informacijama, nesporno je da je razlog protiv omogućavanja pristupa zatraženim podacima otkrivanje osobnih podataka.

Sama činjenica da je nešto osobni podatak ne znači automatski da je on u konkretnom slučaju zaštićen. Kada su odredbe Zakona o zaštiti osobnih podataka temelj odbijanja zahtjeva korisnika prava na informaciju, potrebno je razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta nezakonitom upotrebom nečijih osobnih podataka.

U ovom predmetu je očito da će se davanjem zatražene informacije identificirati određena osoba, odnosno dati će se njezini osobni podaci, a s druge strane treba uzeti u obzir i da se radi o trošenju dijela proračunskog novca. Naime, dio prihoda trgovačkog društva Parkovi d.d. se osigurava iz proračuna Grada Varaždina za održavanje groblja i javnih površina, kako je to navedeno u Izvješću o obavljenoj reviziji trgovačkog društva Parkovi d.d. iz ožujka 2012. godine, koje je obavio Državni ured za reviziju. U obrazloženju Proračuna Grada Varaždina za 2013. godinu i projekcije za 2014. i  2015. godinu navedeno je da je naknada za korištenje grobnih mjesta namjenski prihod proračuna Grada, ali je prema Odluci Gradskog vijeća ustupljen komunalnom poduzeću te stoga nije planiran u prihodima Grada. Nadalje odredbama članka 29. Odluke o grobljima (Službeni vjesnik Grada Varaždina br.1/99). između ostalog je propisano da je godišnja naknada za korištenje grobnog mjesta prihod Uprave groblja, te da se ista koristi za namjene propisane ovom Odlukom. Uvidom u službene internetske stranice trgovačkog društva Parkovi d.d. razvidno je da se na istima navodi da su temeljem Zakona o grobljima („Narodne novine“, broj 19/98.), Odluke o grobljima (Službeni vjesnik grada Varaždina broj 1/99.), te Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o grobljima (Službeni vjesnik grada Varaždina broj 8/08.), poslovi upravljanja grobljima na području Grada Varaždina povjereni trgovačkom društvu Parkovi d.d.. Također prema Odluci o komunalnim djelatnostima radove na održavanju parkova i zelenih površina i groblja obavlja trgovačko društvo Parkovi d.d..

Razlozi za omogućavanjem pristupa zatraženim podacima je transparentnost potrošnje sredstava trgovačkog društva Parkovi d.d. kao tijela javne vlasti.

Potrebno je također naglasiti da se u Sporazuma o prestanku funkcije Uprave Društva i prestanku Ugovora o radu sklopljenog između trgovačkog društva Parkovi d.d. i Slavkom Vegarom nalaze i osobni podaci kao što su: osobni identifikacijski broj, broj osobne iskaznice, adresa.

Člankom 7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Odredbom članka 11. stavka 3. citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Sukladno članku 66. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama od 25.10.2013. godine, Agencija za zaštitu osobnih podataka više nije nadležna za zaštitu prava na pristup informacijama već je nadležna Povjerenica za informiranje.

Ispitujući pravilnost provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, Povjerenica za informiranje je utvrdila da bi dostavom preslike Ugovora o radu Uprave - direktora Slavka Vegara od 11.02.2011. godine, Aneksa Ugovora o radu Uprave - direktora od 19.05.2011. godine, Aneksa 2 Ugovora o radu Uprave - direktora od 26.09.2013. godine, Sporazuma o prestanku funkcije Uprave Društva i prestanku Ugovora o radu sklopljen između trgovačkog društva Parkovi d.d. i Slavka Vegara od 13.06.2013. godine u dijelu koji se odnosi na adresu i osobni identifikacijski broj Slavka Vegara, te dostavom preslike javnobilježničkih isprava pobrojanih u točki 2. izreke ovog rješenja u dijelu koji se odnosi na  datume rođenja, adrese i brojeve osobnih iskaznica za Slavka Vegara, Antuna Mišanovića, Darinku Hajduk-Vučić, Marina Bašića i Borislava Šimenca, došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je trgovačko društvo Parkovi d.d. prikupilo osobne podatke i moguće zloporabe tih podataka, te prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni  interes.

Povjerenica za informiranje je utvrdila da bi u dijelu koji se odnosi na osobni identifikacijski broj, broj osobne iskaznice i adresu, u  konkretnom slučaju, došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je trgovačko društvo Parkovi d.d. prikupilo osobne podatke i moguće zlouporabe tih podataka, te da prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni  interes.

U odnosu na ostale podatke iz Ugovora o radu Uprave - direktora Slavka Vegara od 11.02.2011. godine, Aneksa Ugovora o radu Uprave - direktora od 19.05.2011. godine, Aneksa 2 Ugovora o radu Uprave - direktora od 26.09.2013. godine, Sporazuma o prestanku funkcije Uprave Društva i prestanku Ugovora o radu sklopljen između trgovačkog društva Parkovi d.d. i Slavka Vegara od 13.06.2013. godine, prevladava javni interes u odnosu na zaštićene interese, te je stoga Povjerenica za informiranje donijela odluku o djelomičnom omogućavanju pristupa navedenoj dokumentaciji.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.  

Stoga je temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, riješeno kao u izreci rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                                                             

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.