KLASA: UP/II-008-07/22-01/1128

URBROJ: 401-01/04-22-2

Zagreb, 28. listopada 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, KLASA: UP/I-032-01/22-04/0001, URBROJ: 2181-203-01-01-22-0010 od 5. travnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, KLASA: UP/I-032-01/22-04/0001, URBROJ: 2181-203-01-01-22-0010 od 5. travnja 2022. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici:

- Odluke Treće izvanredne sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, održane elektroničkim putem od 11. do 15. travnja 2019. godine, o usvajanju izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-05/19-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-19-0054, od 15. travnja 2019. godine;

- Odluke Šeste redovite sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu od 12. ožujka 2020. godine, o usvajanju izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-05/20-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-20-028;

- Odluke Četvrte izvanredne sjednice Fakultetskoga vijeća Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu od 14. svibnja 2021. godine, o usvajanju manjih izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-05/21-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-21-0030;

- Odluke Četvrte izvanredne sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, održane 14. svibnja 2021. godine, o usvajanju manjih izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-05/21-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-21-0030;

- Odluke Treće izvanredne sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, održane elektroničkim putem od 11. do 15. travnja 2019. godine, o usvajanju izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-05/19-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-19-0055, od 15. travnja 2019. godine;

- popratnih dopisa Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, kojima su izmjene i dopune poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa studija Kršćanstvo i suvremena kultura te studija Povijest teologije i kršćanskih institucija poslane Sveučilištu u Splitu na odobrenje;

- Odluke 12. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. svibnja 2019. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-08/19-05/00012, URBROJ: 2181-202-03-01-19-0033;

- Odluke 27. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. travnja 2020. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-08/19-05/00027, URBROJ: 2181-202-03-01-20-0023;

- Odluke 49. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. lipnja 2021. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-08/21-05/04, URBROJ: 2181-202-3-01-21-15;

- Odluke 12. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. svibnja 2019. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-08/19-05/00012, URBROJ: 2181-202-03-01-19-0034;

- Odluke 49. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. lipnja 2021. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-08/21-05/04, URBROJ: 2181-202-3-01-21-14.

3.    Nalaže se Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 21. prosinca 2021. godine, kojim je tražio da mu se omogući uvid i napravi preslik: a) svih odluka Fakultetskoga vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu kojima su do sada donesene izmjene i dopune dviju specijalizacija studijskih programa poslijediplomskoga studija Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu ili da mu se pošalje poveznica mrežnih stranica Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu na kojima su te odluke objavljene; b) popratnih dopisa kojima su gore navedene izmjene i dopune poslane Sveučilištu u Splitu na odobrenje; c) odluka Senata Sveučilišta u Splitu kojima su gore navedene izmjene i dopune odobrene. Zahtjev žalitelja odbijen je temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da u cijelosti pobija prvostupanjsko rješenje zbog toga što su u pobijanom rješenju pogrešno primijenjeni zakonski i ostali pozitivni propisi, što se u postupku koji je prethodio pobijenom rješenju nije postupilo prema zakonskim odredbama, što je činjenično stanje nepotpuno i pogrješno utvrđeno te iz svih ostalih žalbenih razloga. Nadalje, žalitelj opisuje tijek postupka koji je prethodio donošenju osporenog rješenja, pa tako, između ostalog, navodi kako nisu točni navodi čelnika Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, prof. dr. sc. Mladen Parlov dani u aktu KLASA: 032-01/22-04/0001, URBROJ: 2181-203-01-01-22-0004 od 1. veljače 2022. godine, da je žalitelj kao član Fakultetskoga vijeća imao pristup predmetnim informacijama, s obzirom mu nisu bile dostupne sve informacije koje je zatražio u svom zahtjevu od 21. prosinca 2021. godine. Napominje, kako je prvostupanjsko rješenje doneseno 5. travnja 2021. godine, a poslano tek 11. travnja 2022. godine iz čega zaključuje kako postoji osnovana sumnja da je rješenje napisano toga dana, a ne 5. travnja 2022. godine, a ako je doneseno 5. travnja 2022. godine, nejasno mu je zašto ono nije tada poslano i izražava sumnju da se postupak namjerno odugovlači. Žalitelj navodi, kako je rješenje nezakonito jer Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu ima osobu ovlaštenu za rješavanje o upravnoj stvari, a to je službenica za informiranje pa stoga zahtjeve za pristup informacijama ne rješava čelnik tijela javne vlasti. Nadalje, navodi kako na pobijanom rješenju nema zaglavlja s grbom Republike Hrvatske kao ni naziva „Republike Hrvatska", da uvod rješenja ne sadržava osobni identifikacijski broj javnopravnog tijela i stranke, a obrazloženje rješenja, kojim je žalitelju ograničen pristup predmetnim informacijama, sastoji se doslovno od jedne rečenice u kojoj je navedeno kako je odredbom članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem ograničiti pristup informacijama u ostalim slučajevima utvrđenim zakonom. Zaključuje kako je iz navedenog razvidno da pobijani akt ne sadržava: potpuni naziv zakona temeljem kojega je ograničen žaliteljev predmetni zahtjev, niti je navedeno u kojim slučajevima je to utvrđeno i kojim zakonom; potpuno i točno utvrđeno činjenično stanje, jer je u pobijanom rješenju naveden žaliteljev zahtjev od 21. prosinca 2022., a nije navedeno koje informacije je u svom zahtjevu zatražio; razloge donošenja zaključka o izuzeću službenice za informiranje u tijeku postupka. Ističe kako je od podnošenja urednoga zahtjeva do donošenja. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 21. prosinca 2021. godine, zatražio od Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu da mu se omogući uvid i napravi preslik: a) svih odluka Fakultetskoga vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu kojima su do sada donesene izmjene i dopune dviju specijalizacija studijskih programa poslijediplomskoga studija Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu ili da mu se pošalje poveznica mrežnih stranica Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu na kojima su te odluke objavljene; b) popratnih dopisa kojima su gore navedene izmijene i dopune poslane Sveučilištu u Splitu na odobrenje; c) odluka Senata Sveučilišta u Splitu kojima su gore navedene izmjene i dopune odobrene. Nadalje je utvrđeno da je Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu donio rješenje KLASA: UP/I-032-01/22-04/0001, URBROJ: 2181-203-01-01-22-0010 od 5. travnja 2022. godine, kojim je odbio zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama navodeći kako je istom propisano da će tijelo javne vlasti ograničiti pristup informacijama u ostalim slučajevima utvrđenim zakonom.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/22-01/687, URBROJ: 401-01/04-22-2 od 2. svibnja 2022. godine, Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu, dostavljena je predmetna žalba, te je Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu zamoljen da ukoliko ne riješi žalbu u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) da žalbu i ostale akte ovog predmeta, uključujući informacije koje su predmet postupka.

Dana 12. rujna 2022. godine, Povjerenik za informiranje zaprimio je prvostupanjski spis predmeta, a kao tražene informacije Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu dostavio je dokumentaciju kako slijedi.

a)    Odluke fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu: Odluku Treće izvanredne sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, održane elektroničkim putem od 11. do 15. travnja 2019. godine, o usvajanju izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-05/19-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-19-0054, od 15. travnja 2019. godine; Odluku Šeste redovite sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, od 12. ožujka 2020. godine, o usvajanju izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-05/20-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-20-028; Odluku Četvrte izvanredne sjednice Fakultetskoga vijeća Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu od 14. svibnja 2021. godine, o usvajanju manjih izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-05/21-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-21-0030; Odluku Četvrte izvanredne sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, održane 14. svibnja 2021. godine, o usvajanju manjih izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-05/21-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-21-0030; Odluku Treće izvanredne sjednice Fakultetskog vijeća Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, održane elektroničkim putem od 11. do 15. travnja 2019. godine, o usvajanju izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-05/19-03/0001, URBROJ: 2181-203-02-01-19-0055, od 15. travnja 2019. godine;

b)    popratne dokumente Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu o usvajanju izmjena i dopuna poslijediplomskog sveučilišnog studijskog programa studija Kršćanstvo i suvremena kultura te studija Povijest teologije i kršćanskih institucija,

c)    Odluke Senata Sveučilišta u Splitu: Odluku 12. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. svibnja 2019. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-08/19-05/00012, URBROJ: 2181-202-03-01-19-0033; Odluku 27. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. travnja 2020. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-08/19-05/00027, URBROJ: 2181-202-03-01-20-0023; Odluku 49. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. lipnja 2021., o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Kršćanstvo i suvremena kultura, KLASA: 003-08/21-05/04, URBROJ: 2181-202-3-01-21-15; Odluku 12. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. svibnja 2019. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-08/19-05/00012, URBROJ: 2181-202-03-01-19-0034; Odluku 49. sjednice Senata Sveučilišta u Splitu, od 30. lipnja 2021. godine, o donošenju manjih izmjena i dopuna studijskog programa poslijediplomskog sveučilišnog (doktorskog) studija Povijest teologije i kršćanskih institucija, KLASA: 003-08/21-05/04, URBROJ: 2181-202-3-01-21-14.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti. U tom smislu, tijelo javne vlasti je dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima podupire postojanje izuzetka od pristupa propisanog člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji u ostalim slučajevima utvrđenim zakonom.

Odredbom članka 16. stavka 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti, Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu, prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama nepotpuno i pogrešno utvrdio činjenično stanje i kako je pogrešno primijenio zakonske odredbe. Naime, u obrazloženju osporenog rješenja Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu poziva se na odredbu članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama pogrešno navodeći da je tom odredbom propisano da će tijelo javne vlasti ograničiti pristup informacijama u ostalim slučajevima utvrđenim zakonom, a pri tome ne navodi o kojem se zakonu i odredbi radi, a niti je dano obrazloženje za uskratu traženih informacija. Dakle, Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu je po ocjeni Povjerenika za informiranje propustio prikazati činjenice i okolnosti koje opravdavaju uskratu zatraženih informacija, odnosno nije proveo test razmjernosti i javnog interesa kojim bi se u konkretnom slučaju pokazalo da li prevladava potreba za ograničenjem prava na pristup informacijama u odnosu na javni interes za njihovim omogućavanjem. Nastavno na pogrešno i nepotpuno utvrđivanje činjeničnog stanja, tijelo javne vlasti je pogrešno primijenilo zakonske odredbe.

Iz gore citirane odredbe članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama razvidno je da je tom odredbom zakonodavac dao mogućnost tijelima javne vlasti da mogu uskratiti informaciju kada je to utvrđeno zakonom, ali se ne radi o apsolutnom ograničenju nego o relativnom gdje je tijelo javne vlasti dužno prije donošenja odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa kojim treba utvrditi da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes.

Sukladno članku 10. stavku 1. točki 12. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijela javne vlasti obvezna su na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika.

U žalbenom postupku razmotrena je dokumentacija spisa predmeta, izvršen je uvid u relevantne odredbe Zakona o osiguravanju kvalitete u znanosti i visokom obrazovanju („Narodne novine“, broj 45/09), odredbe Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 123/03, 198/03, 105/04, 174/04, 02/07, 46/07, 45/09, 63/11, 94/13, 139/13, 101/14, 60/15 i 131/17), odredbe Pravilnika o postupku vrjednovanja studijski programa Sveučilišta u Splitu KLASA: 003-05/12-02/0008 URBROJ: 2181-202-12-0001 od 17. srpnja 2012. godine, odredbe Statuta Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu i Statuta Sveučilišta u Splitu, kao i u dokumente „Načela i kriteriji reakreditacije poslijediplomskih sveučilišnih studija u Republici Hrvatskoj“ Agencije za znanost i visoko obrazovanje iz prosinca 2015. godine, Akcijski plan za unaprjeđenje kvalitete poslijediplomskog sveučilišnog studija „Povijest teologije i kršćanskih institucija" za razdoblje od 2020.-2025., te Akcijski plan za unaprjeđenje kvalitete poslijediplomskog sveučilišnog studija „Kršćanstvo i suvremena kultura" za razdoblje od 2020.-2025.

Uvidom u sadržaj dostavljenih informacija koje su predmet postupka, u žalbenom postupku nije utvrđeno da bi u odnosu na iste postojalo bilo koje ograničenje pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te da se žalitelju, kao i bilo kojoj drugoj osobi koja bi zatražila te iste informacije od Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, može omogućiti slobodan pristup traženim informacijama. Naime, radi se o informacijama nastalim u okviru djelokruga rada tijela javne vlasti, a radi otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti takva vrsta informacija trebala bi biti dostupna javnosti.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan