KLASA: UP/II-008-07/22-01/750

URBROJ: 401-01/04-22-6

Zagreb, 17. listopada 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv odgovora Ustanove za zapošljavanje, rad i profesionalnu rehabilitaciju osoba s invaliditetom DES iz Splita, 114. Brigade 14, Broj: 42/8 od 3. svibnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se odgovor Ustanove za zapošljavanje, rad i profesionalnu rehabilitaciju osoba s invaliditetom DES, Broj: 42/8 od 3. svibnja 2022. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama:

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-20-29 od 28. prosinca 2020. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec siječanj 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u siječnju 2021. godine,

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-30 od 28. siječnja 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec veljača 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u veljači 2021. godine,

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-31 od 26. veljače 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec ožujak 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u ožujku 2021. godine,

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-32 od 30. ožujka 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec travanj 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u travnju 2021. godine,

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-33 od 29. travnja 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec svibanj 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u svibnju 2021. godine,

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-34 od 2. lipnja 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec lipanj 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u lipnju 2021. godine,

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-35 od 28. lipnja 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec srpanj 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u srpnju 2021. godine,

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-36 od 28. srpnja 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec kolovoz 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u kolovozu 2021. godine, te

-       Dopisa Grada Splita, Upravnog odjela za financijsko upravljanje i kontroling, Odsjeka za javnu nabavu KLASA: 330-05/17-01/26, URBROJ: 2181/01-07/1-21-37 od 31. kolovoza 2021. godine te pripadajućeg Obrasca planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec rujan 2021. i tabele broja korisnika i broja obroka po danima u rujnu 2021. godine.

3.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama:

-       Računa broj 7-393-1 od 1. veljače 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec siječanj 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. siječnja do 31. siječnja 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 36-393-1 od 1. ožujka 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec veljaču 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. veljače do 28. veljače 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 69-393-1 od 1. travnja 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec ožujak 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. ožujka do 31. ožujka 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 96-393-1 od 3. svibnja 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec travanj 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. travnja do 30. travnja 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 125-393-1 od 1. lipnja 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec svibanj 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. svibnja do 30. svibnja 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 146-393-1 od 1. srpnja 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec lipanj 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. lipnja do 30. lipnja 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 151-393-1 od 2. kolovoza 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec srpanj 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. srpnja do 31. srpnja 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 161-393-1 od 1. rujna 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec kolovoz 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. kolovoza do 31. kolovoza 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

-       Računa broj 189-393-1 od 1. listopada 2021. godine, na način da se na istom prekriju imena i prezimena te brojevi kartica fizičkih osoba kojima se dostavlja obrok na kućnu adresu za mjesec rujan 2021. godine,

-       Pregleda podijeljenih obroka za razdoblje od 1. rujna do 30. rujna 2021. godine, na način da se u tablici prekriju imena i prezimena korisnika, njihov OIB i broj kartice,

te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

4.    Nalaže se Ustanovi za zapošljavanje, rad i profesionalnu rehabilitaciju osoba s invaliditetom DES da postupi sukladno točkama 2. i 3. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.


O b r a z l o ž e n j e

 

Odgovorom Ustanove za zapošljavanje, rad i profesionalnu rehabilitaciju osoba s invaliditetom DES (u daljnjem tekstu: Ustanova DES), Broj: 42/8 od 3. svibnja 2022. godine, koji ima značenje negativnog rješenja odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 19. travnja 2022. godine, kojim je od Ustanove DES zatražio da mu se dostavi preslik svih računa fakturiranih prema 4. Godišnjem Ugovoru o pružanu usluge pripremanja obroka korisnicima Pučke kuhinje Gradu Splitu za razdoblje siječanj-rujan 2021. godine i to račun br. 7-393-1, račun br. 36-393-1, račun br. 69-393-1, račun br. 96-393-1, račun br. 125-393-1, račun br. 146-393-1, račun br. 151-393-1, račun br. 161-393-1 i račun br. 189-393-1. Sastavni dio žaliteljevog zahtjev je i elektronička poruka upućena rukovoditeljici Sektora za financije i računovodstvo i rukovoditelju Sektora prodaje u kojoj traži pojašnjenje zašto se nisu poštovale odredbe navedenog Ugovora glede fakturiranja i naplate toplih obroka odnosno traži informaciju koliko je toplih obroka fakturirano u razdoblju siječanj-rujan 2021. godine za svaki mjesec pojedinačno i po kojoj se pravnoj osnovi vršila naplata toplih obroka. Zahtjev žalitelja odbijen je temeljem članka 15. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama te članka 23. stavka 5. istog Zakona odnosno jer se radi o tajnim podacima i jer žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog odgovora Ustanove DES žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da njegov zahtjev neosnovano odbijen jer nije riječ o podacima iz članka 15. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a niti se radi o zlouporabi prava iz članka 23. stavka 5. istog Zakona. Ističe kako u pogledu traženih informacija prevladava javni interes. Predlaže da se njegova žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 19. travnja 2022. godine, kojim je dopunio svoj raniji zahtjev za pristup informacijama od 31. ožujka 2022. godine, zatražio od Ustanove DES dostavu preslik svih računa fakturiranih prema 4. Godišnjem Ugovoru o pružanju usluge pripremanja obroka korisnicima Pučke kuhinje Gradu Splitu za razdoblje siječanj-rujan 2021. godine i to račun br. 7-393-1, račun br. 36-393-1, račun br. 69-393-1, račun br. 96-393-1, račun br. 125-393-1, račun br. 146-393-1, račun br. 151-393-1, račun br. 161-393-1 i račun br. 189-393-1. Nadalje, utvrđeno je da je sastavni dio žaliteljevog zahtjeva i elektronička poruka od 31. ožujka 2022. godine upućena rukovoditeljici Sektora za financije i računovodstvo i rukovoditelju Sektora prodaje u kojoj žalitelj traži pojašnjenje zašto se nisu poštovale odredbe gore navedenog Ugovora glede fakturiranja i naplate toplih obroka odnosno traži informaciju koliko je toplih obroka fakturirano u razdoblju siječanj-rujan 2021. godine za svaki mjesec pojedinačno i po kojoj se pravnoj osnovi vršila naplata toplih obroka. Također je utvrđeno da je Ustanova DES odgovorom Broj: 42/8 od 3. svibnja 2022. godine, koji ima značenje negativnog rješenja, odbila žaliteljev zahtjev za pristup informacijama, navodeći da se zahtjevu ne može udovoljiti i da je istovjetni zahtjev žalitelj uputio dana 31. ožujka 2022. godine, a koji mu je odbijen uz pisano obrazloženje. Uvidom u odgovor Ustanove DES Broj: 42/6 od 15. travnja 2022. godine, a na koji se Ustanova DES poziva u svom odgovoru Broj: 42/8 od 3. svibnja 2022. godine, razvidno je da se kao razlog uskrate u obrazloženju danog odgovora navodi članak 15. stavak 2. Zakona o pravu na pristup informacijama te članak 23. stavak 5. istog Zakona.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00,124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Kod utvrđivanja zlouporabe prava na pristup informacijama potrebno je cijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati.

Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti jer nije utvrđena zlouporaba prava na pristup informacijama.

Naime, prilikom ocjene je li u određenom slučaju došlo do zlouporabe prava na pristup informacijama, prvo u obzir treba uzeti načelo međusobne suradnje i pomoći propisano u članku 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama, što kod zlouporabe znači da se treba cijeniti ponašanje tijela javne vlasti od kojeg su zatražene informacije i korisnika prava na pristup informacijama. Zakon o pravu na pristup informacijama daje temeljne smjernice o tome koje okolnosti tijelo javne vlasti treba imati u vidu prilikom donošenja odluke o tome da određeni korisnik zloupotrebljava pravo na pristup informacijama (funkcionalno povezani zahtjevi, učestali zahtjevi, rješavanje predstavljaju opterećenje za tijelo javne vlasti), ali, razumljivo, ne razrađuje dodatne kriterije koje tijelo javne vlasti treba uzeti u obzir kako bi se moglo ocijeniti da je došlo do zlouporabe prava na pristup informacijama, ostavljajući rješavanje tog pitanja praksi i uspostavljanju pravnog standarda. Iz zakonskog određenja je jasno da je potrebno ocijeniti utjecaj zahtjeva na javni interes iako prema Zakonu o pravu na pristup informacijama podnositelji zahtjeva ne moraju navoditi razloge zbog kojih traže informaciju, ali je potrebno naglasiti da u slučaju moguće zlouporabe prava svrha i subjektivni elementi imaju utjecaj na odlučivanje i ocjenu postojanja javnog interesa, jer se mora uzeti u obzir i širi kontekst podnošenja zahtjeva, kao i ciljeve koji se žele postići podnošenjem zahtjeva. Tijelo javne vlasti, bez obzira što korisnik ne treba navesti svrhu traženja informacije, iz eventualne komunikacije s korisnikom i njegovim pojašnjenjima može razmatrati i vrijednost zatraženih informacija za javni interes. Osim toga potrebno je ocijeniti ponašanje korisnika prilikom traženja informacija (objektivne i subjektivne okolnosti), a također i poziciju tijela javne vlasti, kao i uzeti u obzir kontekst i povijest podnositeljevih zahtjeva jer je iz podnositeljevih postupanja po prethodnim zahtjevima ponekad je moguće uočiti određeni model ponašanja podnositelja.

Kada se procjenjuje žaliteljeva namjera da zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, trebalo bi razmotriti njegov interes za informacijama koje traži i relevantnost zatraženih informacija za širu zajednicu, učestalost podnošenja zahtjeva prema tijelu javne vlasti i način obraćanja prema tijelu, opseg zatraženih informacija i moguće opterećenje koje bi tijelo javne vlasti imalo prilikom omogućavanja pristupa informaciji.

Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku zatražio od Ustanove DES da kao dio spisa predmeta dostavi i sve žaliteljeve zahtjeve zaprimljene u 2021. godini i 2022. godini, kao i presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2021. i 2022. godinu te popunjavanje i dostavu Upitnika za samoprocjenu.

Uvidom u Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2021. godinu, utvrđeno je da u istom nije evidentiran niti jedan zahtjev te da je u Upisniku u rubrici „Napomena“ navedeno da tijekom godine nije bilo zahtjeva za pristup informacijama.

Iz dostavljenog Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2022. godinu, razvidno je da je u istom do dana podnošenja predmetnog zahtjeva za pristup informacijama uključujući predmetni zahtjev evidentirano 8 zahtjeva, od kojih je 4 zahtjeva podnio žalitelj. Od ukupno 4 evidentirana žaliteljeva zahtjeva razvidno je da se zapravo radi o 2 zahtjeva koja je žalitelj ponovio.

Iz dostavljenog Upitnika za samoprocjenu tijela javne vlasti sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama razvidno je da se u istom navodi da se zahtjevi rješavaju u zakonskim rokovima.

Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u konkretnom slučaju Ustanova DES nije prikazala činjenično stanje iz kojeg bi proizlazilo da bi udovoljavanje zahtjevu žalitelja opteretilo redovnu djelatnost i normalno funkcioniranje tijela javne vlasti.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Uvidom u sadržaj zahtjeva vidljivo je da se svi oni bilo neposredno ili posredno odnose na traženje informacija o raspolaganju javnim sredstvima Ustanove DES kao tijela javne vlasti na koje je primjenjiva odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Prema ocjeni Povjerenika za informiranje procjenom svih činjenica i okolnosti, a osobito uzevši u obzir ukupan broj zaprimljenih zahtjeva, ukupan broj žaliteljevih zahtjeva te informacije koje je žalitelj u istima zatražio, u žalbenom postupku nije utvrđena zlouporaba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U žalbenom postupku dopisom Ur. broj: 503 od 9. lipnja 2022. godine Ustanova DES dostavila je Povjereniku za informiranje kao informacije koje su predmet postupka sljedeće: 1. Račun br. 7-393-1 od 1. veljače 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. siječnja-31. siječnja 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec siječanj 2021. od 28. prosinca 2020. godine - dostavljen od strane Grada Splita; tabela broja korisnika i broja obroka po danima u siječnju 2021. godine); 2. Račun br. 36-393-1 od 1. ožujka 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. veljače-28. veljače 2021. Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec veljača 2021 od 28. siječnja 2021. godine - dostavljen od strane Grada Splita; tabela broja korisnika i broja obroka po danima u veljači 2021. godine); 3. Račun br. 69-393-1 od 1. travnja 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. ožujka-31. ožujka 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec ožujak 2021. od 26. veljače 2021. godine - dostavljen od strane Grada Splita; tabela broja korisnika i broja obroka po danima u ožujku 2021. godine); 4. Račun br. 96-393-1 od 3. svibnja 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. travnja-30. travnja 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec travanj 2021. od 30. ožujka 2021. godine - dostavljen od strane Grada Splita; tabela broja korisnika i broja obroka po danima u travnju 2021. godine); 5. Račun br. 125-393-1 od 1. lipnja 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. svibnja -31. svibnja 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec svibanj 2021. od 29. travnja 2021. godine - dostavljen od strane Grada Splita, tabela broja korisnika i broja obroka po danima u svibnju 2021. godine); 6. Račun br. 146-393-1 od 1. srpnja 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. lipnja-30. lipnja 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec lipanj 2021. od 2. lipnja 2021. godine - dostavljen od strane Grada Splita, tabela broja korisnika i broja obroka po danima u lipnju 2021. godine); 7. Račun br. 151-393-1 od 2. kolovoza 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. srpnja-31. srpnja 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec srpanj 2021. od 28. lipnja 2021. godine - dostavljen od strane Grada Splita- tabela broja korisnika i broja obroka po danima u srpnju 2021. godine); 8. Račun br. 161-393-1 od 1. rujna 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. kolovoza -31. kolovoza 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec kolovoz 2021. od 28. srpnja 2021. godine - dostavljen odstrane Grada Splita, tabela broja korisnika i broja obroka po danima u kolovozu 2021. godine), te 9. Račun br. 186-393-1 od 1. listopada 2021. godine (privitak: tabela Pregled podijeljenih obroka za razdoblje 1. rujna-30. rujna 2021., Obrazac planiranog minimalnog broja za pripremu pučke kuhinje za mjesec rujan 2021. od 31. kolovoza 2021. godine - dostavljen od strane Grada Splita, tabela broja korisnika i broja obroka po danima u rujnu 2021. godine).

Iz obrazloženja odgovora Ustanove DES Broj: 42/6 od 15. travnja 2022. godine, razvidno je da se Ustanova DES osim na zlouporabu prava pozvala i na članak 15. stavak 2. navodeći da se radi o podacima koji su tajni, međutim ista iako je uskratila žalitelju pristup traženim podacima nije dala jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima se podupiru razlozi uskrate prava na pristup informacijama.

Naime, u članku 15. stavku 2. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Odredbom članka 19. (Glava 8.) Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96) propisano je da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge prave osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese.

Ističe se kako primjena instituta poslovne tajne kao ograničenja od pristupa informacijama ne može biti u nagađanju niti općenitim zaključcima kako bi mogla nastupiti gospodarska šteta po tijelo javne vlasti, već je smisao instituta poslovne tajne u jasnom i nedvosmislenom identificiranju razloga zbog kojih bi davanje određenih konkretnih podataka dovelo do štetnih posljedica za nečije gospodarske interese.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno je da se ne radi o podacima koji bi bili poslovna ili profesionalna tajna sukladno zakonu kojim se uređuje tajnost podataka te je razmotreno da li je moguće žalitelju odobriti pristup zatraženim informacijama sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. U žalbenom postupku je utvrđeno da dostavljena dokumentacija sadrži određene osobne podatke.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

U odnosu na zaštitu osobnih podataka potrebno je naglasiti da kada se utvrdi da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen. Osim navedenog, bitno je naglasiti da kada se upotrebljavaju odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka kao temelj odbijanja zahtjeva korisnika prava na informaciju, potrebno je razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta upotrebom nečijih osobnih podataka. Također, potrebno je naglasiti i to kako se Opća uredba o zaštiti podataka ne odnosi na pravne osobe.

U konkretnom slučaju radi se o potrošnji sredstava tijela javne vlasti, što predstavlja raspolaganje javnim sredstvima, a za što se zakonom podrazumijeva javni interes odnosno pravo svih fizičkih i pravnih osoba da znaju na koji se način i u koju svrhu koriste navedena sredstva. Slijedom navedenog, takva vrsta informacija, temeljem izričite zakonske odredbe, trebala bi biti dostupna javnosti.

U odnosu na osobne podatke kao što su imena i prezimena korisnika fizičkih osoba, broja njihove kartice, broja njihova OIB-a, koja se navode u dostavljenim računima odnosno pregledima podijeljenih obroka, a koja nisu zaposlenici tijela javne vlasti, u žalbenom postupku je utvrđeno kako je iste potrebno zaštititi. Naime, u pogledu tih podataka navedenih u točki 3. ovog rješenja ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da bi omogućavanje pristupa navedenim podacima predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni život tih osoba. Osim toga, također se ističe da iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezano za navedene informacije, da se iste ne odnose na pitanje javnog zdravlja, javne sigurnosti ili zaštite okoliša te nije vjerojatno da bi objava istih informacija doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti (dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet).

Imena i prezimena i potpisi odgovornih osoba, zaposlenika tijela javne vlasti se u konkretnom slučaju ne štite prema već ustaljenoj praksi Povjerenika za informiranje te Visokog upravnog suda Republike Hrvatske.

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. ovoga članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, stoga u odnosu na osobne podatke iz točke 3. izreke ovog rješenja, Povjerenik za informiranje smatra da je iste potrebno zaštititi, te je u tom dijelu žaliteljev zahtjev neosnovan, dok se u preostalom dijelu informacije mogu omogućiti žalitelju.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) u vezi s člankom 15. stavkom 5. i člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan