KLASA: UP/II-008-07/22-01/704

URBROJ: 401-01/04-22-4

Zagreb, 19. listopada 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Osnovne škole Bratoljuba Klaića iz Bizovca, Dr. Franje Tuđmana 1, KLASA: UP/I-009-02/22-01/3, URBROJ: 2185-9-01-22-1 od 11. travnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Osnovne škole Bratoljuba Klaića KLASA: UP/I-009-02/22-01/3, URBROJ: 2185-9-01-22-1 od 11. travnja 2022. godine, kao neosnovana.

 


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Osnovne škole Bratoljuba Klaića djelomično je omogućen pristup traženim informacijama iz zahtjeva za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 28. listopada 2021. godine, kojim je od navedene Škole tražio da mu se omogući pristup informacijama odnosno dostavi dokumentacija vezano za zaposlenje spremačica u Područnoj školi Cret Bizovački u periodu od 15. studenoga 2021. godine do 4. travnja 2022. godine te u kojem je kao jedan od načina pristupa traženim informacijama naveo razgovor s ravnateljem Škole. Zahtjev žalitelja je odbijen u dijelu u kojem se isti odnosi na osobne podatke, temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija zaštićena propisima kojima se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da je dana 4. travnja 2022. godine predao zahtjev za pristup informacijama službeniku za informiranje Osnovne škole Bratoljuba Klaića kojim je tražio da mu se omogući pristup informacijama neposredno, uvidom u dokumente s pravljenjem preslika, te razgovor s ravnateljem. Ističe, kako je od traženih informacija dobio Ugovore o radu te Obrazac prijave u mirovinsko za dvije radnice, koje su bile zaposlene kao zamjene. Također, ističe kako to i nisu neke informacije s obzirom da je znao tko je zaposlen. Napominje, kako traži informacije koje nije dobio, a to je uvid u zamolbe za zaposlenje koje su te dvije radnice trebale predati ravnatelju škole s urudžbenim brojem odnosno datumom zaprimanja zamolbe te razgovor s ravnateljem jer smatra da je ravnatelj taj koji mu može dati sve informacije o zaposlenju radnica koje je zaposlio bez natječaja, a žalitelja zanima kako ih je odabrao i po kojim kriterijima. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 4. travnja 2022. godine zatražio od Osnovne škole Bratoljuba Klaića da mu se pruže informacije o zaposlenju na radno mjesto spremačica u Područnoj školi Cret od 15. studenoga 2021. godine do 4. travnja 2022. godine, a koje se odnosi na „zamjenu“ odnosno dvije osobe koje su bile pozvane na rad kao zamjena za bolovanje u tom periodu. Kao jedan od načina pristupa traženim informacijama žalitelj je uz neposredno pružanje informacije, uvid u dokumente i pravljenje preslika dokumenata koji sadrže traženu informaciju naveo i razgovor s ravnateljem. Nadalje, utvrđeno je da je Osnovna škola Bratoljuba Klaića nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa donijela rješenje, kojim je žalitelju djelomično omogućen pristup traženim informacijama, a zahtjev odbijen u dijelu u kojem se isti odnosi na osobne podatke, temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija zaštićena propisima kojima se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnom se navodi da je rješavajući o zahtjevu utvrđeno da tražene informacije odnosno dijelovi informacija sadrže veliki broj osobnih podataka fizičkih osoba kao što su imena i prezimena, adrese stanovanja, OIB, osobni broj osiguranika, matični broj građana, datum rođenja, spol, stručna sprema, invalidnost, a koji kao takvi potpadaju pod ograničenje propisano člankom 15. stavak 2. točka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama te je slijedom toga Osnovna škola Bratoljuba Klaića provela test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. stavak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama kod kojeg je izvršeno: identificiranje zaštićene informacije, utvrđivanje povrede za zaštićeni interes, vaganje razloga potrebe zaštićenog interesa i javnog interesa da se informacija učini dostupnom. Nadalje, navodi se kako je nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa utvrđeno da bi dostava određenih informacija bila u suprotnosti s odredbama Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) koja je stupila na snagu 25. svibnja 2018. godine i primjenjuje se na području cijele Europske unije i to iz razloga što tražena dokumentacija sadrži osobne podatke fizičkih osoba, radnika škole. Također, navodi se kako je utvrđeno da će se podnositelju zahtjeva dati na uvid i dostaviti slijedeće informacije: Ugovor o radu koji je sklopljen dana 15. studenog 2021. između Škole i zaposlenog radnika (KLASA: 112-03/21-01/09, URBROJ: 2185-09/01-21-01) na kojem će se skriti svi osobni podaci primljenog kandidata osim imena i prezimena, Obrazac eM-lP na kojem će se skriti svi osobni podaci osim imena i prezimena i datuma stjecanja svojstva osiguranika, Obrazac eM-2P na kojem će se skriti svi osobni podaci osim imena i prezimena i datuma prestanka svojstva osiguranika, Ugovor o radu koji je sklopljen dana 17. siječnja 2022. između Škole i zaposlenog radnika (KLASA: 112-01/22-01/02, URBROJ: 2185-9-01-22-01) na kojem će se skriti svi osobni podaci primljenog kandidata osim imena i prezimena, Obrazac eM-lP na kojem će se skriti svi osobni podaci osim imena i prezimena i datuma stjecanja svojstva osiguranika, Obrazac eM-3P na kojem će se skriti svi osobni podaci osim imena i prezimena i datuma prestanka svojstva osiguranika, Ugovor o radu koji je sklopljen dana 30. ožujka 2022. godine između Škole i zaposlenog radnika (KLASA: 112-03/22-01/05, URBROJ: 2185-9-01-22-01) na kojem će se skriti svi osobni podaci primljenog kandidata osim imena i prezimena, Obrazac eM-lP na kojem će se skriti svi osobni podaci osim imena i prezimena i datuma stjecanja svojstva osiguranika.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se kako omogućavanje razgovora s ravnateljem Osnovne škole Bratoljuba Klaića nije potrebno u smislu pristupa informacijama jer temeljem članka 18. stavka 5. Zakona o pravu a pristup informacijama davanje objašnjenja ili upute vezane uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenje nekog propisa kao ni stvaranje nove informacije ne smatra se zahtjevom za pristup informacijama. Ujedno se navodi kako je razgovoru s ravnateljem Osnovne škole Bratoljuba Klaića moguće pristupiti najavom dolaska izvan procedure pristupa informacijama.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 23. stavkom 4. citiranog Zakona propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Tijekom žalbenog postupka, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/22-01/661, URBROJ: 401-01/04-22-4 od 28. travnja 2022. godine, Osnovnoj školi Bratoljuba Klaića dostavljena je žalba i ispravak žalbe žalitelja te je od navedene Škole zatraženo da ukoliko žalbu ne riješi u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku da žalbu i ostale akte ovog predmeta dostavi na rješavanje.

Dopisom KLASA: UP/I-009-02/22-01/5, URBROJ: 2185-9-01-22-1 od 11. svibnja 2022. godine, Osnovna škola Bratoljuba Klaića dostavila je Povjereniku za informiranje žalbu i spis predmeta. U citiranom dopisu također je pojašnjeno kako je ravnatelj Škole poštujući odredbe iz članka 107. točke 11. alineje 1. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19 i 64/20) samostalan u odlučivanju koga će zaposliti na određeno vrijeme do 60 dana, a kako se radi o obavljanju poslova koji ne trpe odgodu, praksa je da budući radnici ne moraju pisati molbe za zaposlenje niti se provodi procedura odabira kao kada se vrši izbor po objavljenom natječaju te da slijedom navedenog Osnovna škola Bratoljuba Klaića ne posjeduje tražene dokumente. Vezano za žaliteljevo traženje razgovora s ravnateljem u dopisu se navodi kako zahtjev za razgovor s ravnateljem nije informacija u smislu Zakona te da u je Školu kao javnu ustanovu pa tako i ravnatelju Škole omogućen dolazak i pristup svima koji to žele, pa tako i žalitelju te se isti poziva na razgovor u Školu u uredovno vrijeme uz prethodnu telefonsku provjeru zauzetosti ravnatelja.

U žalbenom postupku, na temelju dokumentacije spisa predmeta, utvrđeno je da žalitelj ne osporava da je zaprimio određenu dokumentaciju za koju se u pobijanom rješenju Osnovne škole Bratoljuba Klaića navodi da će mu se omogućiti pristup istoj, već žalitelj osporava da nije dobio svu dokumentaciju i u žalbi specificira da se to odnosi na zamolbe za zaposlenje koje su dvije radnice trebale predati ravnatelju škole s urudžbenim brojem odnosno datumom zaprimanja zamolbe te razgovor s ravnateljem.

Uvidom u sadržaj žaliteljeva zahtjeva za pristup informacijama, razvidno je da žalitelj nije u zahtjevu posebno naveo da traži zamolbe spremačica, već je općenito zatražio dokumentaciju vezanu za zaposlenje spremačica u određenom periodu. Iz dopisa Osnovne škole Bratoljuba Klaića, KLASA: UP/I-009-02/22-01/5, URBROJ: 2185-9-01-22-1 od 11. svibnja 2022. godine, kojim je Povjereniku za informiranje dostavljena žalba i spis predmeta, proizlazi da Osnovna škola Bratoljuba Klaića ne posjeduje zamolbe spremačica.

Napominje se, kako nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje utvrđivanje obveze tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li tijelo javne vlasti posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji za koju je nedvojbeno utvrđeno da jest u posjedu tijela javne vlasti.

S obzirom da Osnovna škola Bratoljuba Klaića ne posjeduje u žalbi zatražene zamolbe spremačica, ne može se u tom dijelu udovoljiti traženju žalitelja.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno citiranoj odredbi, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjev, npr. određenog dokumenta ili drugog zapisa podataka.

U članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Sukladno navedenom, traženje žalitelja da mu se omogući pristup određenim informacijama putem razgovora s ravnateljem ne može se smatrati zahtjevom za pristup informacijama, niti je razgovor s ravnateljem informacija u smislu navedenog Zakona. Dakle, traženje razgovora s ravnateljem nije jedan od načina za ostvarivanje prava na pristup informacijama. Stoga je Osnovna škola Bratoljuba Klaića ispravno postupila kada je u obrazloženju pobijanog rješenja žalitelja uputila da je razgovoru s ravnateljem moguće pristupiti najavom dolaska, a ne u okviru prava na pristupa informacijama.

Sukladno svemu navedenom, prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu se prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan