KLASA: UP/II-008-07/22-01/222

URBROJ: 401-01/04-22-4

Zagreb, 6. rujna 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Kliničkog bolničkog centra Split, KLASA: 008-01/22-01/03, URBROJ: 2181-147-02/KLM-22-2 od 11. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće                 

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Kliničkog bolničkog centra Split, KLASA: 008-01/22-01/03, URBROJ: 2181-147-02/KLM-22-2 od 11. veljače 2022. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Kliničkog bolničkog centra Split, KLASA: 008-01/22-01/03, URBROJ: 2181-147-02/KLM-22-2 od 11. veljače 2022. godine odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žaliteljica) od 7. veljače 2022. godine, kojim je tražila da joj se dostavi Odluka o privremenoj obustavi pratnje pri porodu na koju se predstojnik Kliničkog bolničkog centra Split, ......... poziva u dopisu od 12. siječnja 2022. godine upućenom Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo KLASA: 023-03/21-01/635, URBROJ: 2181-147-23/MDM-22-12. Zahtjev žaliteljice odbačen je temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju.

Žaliteljica je protiv osporenog rješenja pravovremeno izjavila žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako istu izjavljuje zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, pogrešne primjene materijalnog prava i bitne povrede postupka te navodi da osporava rješenje u cijelosti. Ističe, kako je u prvostupanjskom postupku utvrđeno da Klinički bolnički centar Split ne posjeduje zatraženu Odluku o privremenoj obustavi pratnje na porodu, odnosno da nema izrađenu Odluku o privremenoj obustavi pratnje pri porodu u pisanom obliku. Nadalje, ističe da ako Klinički bolnički centar Split ne posjeduje Odluku o privremenoj obustavi pratnje na porodu, ostaje nejasno temeljem koje osnove isti postupa, temeljem koje osnove je obustavljena pratnja pri porodu i je li takvo postupanje zakonito. Žaliteljica navodi kako je Klinički bolnički centar Split pravna osoba s javim ovlastima, a odluke tijela s javnim ovlastima kojima se prava stječu, ukidaju, ograničavaju, donose se sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, dakle u obliku akta kako bi se mogla preispitati zakonitost takve odluke. Nadalje, navodi da je iz dopisa od dana 12. siječnja 2022. godine, KLASA: 023-03/21-01/635, URBROJ: 2181-147-23/MDM-22-12, koji je predstojnik Kliničkog bolničkog centra Split ......... uputio Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, razvidno da je Klinički bolnički centar Split donio Odluku o privremenoj obustavi prisutnosti pratnje na porodu. Također, navodi da je na mrežnim stranicama bolnice, Klinički bolnički centar Split, pod Klinika za ženske bolesti i porode, istaknuo obavijest o zabrani ili obustavi prisutnosti pratnje na porodu od dana 16. studenoga 2021. godine. Žaliteljica zaključuje, kako je iz navedene dokumentacije razvidno da je donesena Odluka s obzirom da se po istoj postupa, a evidentno je da je ženama povrijeđeno pravo na dostojanstven porod s obzirom da je zabranjena prisutnost pratnje pri porodu. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 7. veljače 2022. godine od Kliničkog bolničkog centra Split, kao tijela javne vlasti, zatražila da joj se dostavi Odluka o privremenoj obustavi pratnje pri porodu na koju se predstojnik Kliničkog bolničkog centra Split ......... poziva u dopisu od 12. siječnja 2022. godine upućenom Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo KLASA: 023-03/21-01/635, URBROJ: 2181-147-23/MDM-22-12. Nadalje, utvrđeno je da je Klinički bolnički centar Split rješenjem KLASA: 008-01/22-01/03, URBROJ: 2181-147-02/KLM-22-2 od 11. veljače 2022. godine, odbacio zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je isti ne posjeduje traženu informaciju.

U obrazloženju osporenog rješenja citira se odredba članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te se dalje navodi da Klinički bolnički centar Split ne posjeduje zatraženu Odluku odnosno nema izrađenu Odluku o privremenoj obustavi pratnje pri porodu u pisanom obliku.

Dopisom KLASA: 008-01/22-01/03, URBROJ: 2181-147-02/KLM-22-3 od 28. veljače 2022. godine, Klinički bolnički centar Split dostavio je Povjereniku za informiranje predmetnu žalbu i spis predmeta. U citiranom dopisu Klinički bolnički centar Split dodatno se očitovao kako je u popratnom mailu, kojim je žaliteljici dostavio pobijano rješenje detaljno objašnjeno temeljem čega je donesena Odluka o privremenoj obustavi pratnje pri porodu, kao i telefonskim putem.

Uvidom u popratni mail Kliničkog bolničkog centra Split od 11. veljače 2022. godine razvidno je da se u istom u bitnom navodi kako Odluka o privremenoj obustave pratnje pri porodu ne postoji u pisanom obliku, već o istome postoji obavijest na mrežnim stranicama Kliničkog bolničkog centra Split pod Klinikom za ženske bolesti porode, odmah ispod organizacijskih zavoda i odjela Klinike https://www.kbsplit.hr/ustrojstvene-jedinice/klinike/klinika-za-zenske-bolesti-i-porode/uvjeti-za-pratnju-pri-porodu, te da se screenshot stranice dostavlja u privitku. Također, navodi se kako je Obavijest istaknuta na stranicama Kliničkog bolničkog centra Split nakon što je od strane Pročelnice Zavoda za perinatologiju, Predstojnika Klinike za ženske bolesti i porode, a sukladno razgovoru s epidemiološkom službom i uz suglasnost pomoćnice Ravnatelja za kvalitetu zdravstvene zaštite postignut dogovor da se privremeno obustavi prisustvo pratnje pri porodu iz sljedećih razloga: „sve veći broj oboljelih od COVIDA-19 u Splitsko-dalmatinskoj županiji, kao i sve češći broj oboljelih trudnica 200 poroda više u odnosu na prethodnu godinu; na dnevnoj bazi imamo prosječno 13 poroda i više. Uz pratnju to znači 26 osoba u rađaonici uz osoblje (liječnici, primalje, pomoćno osoblje, stažisti, studenti); svi pratitelji na porodu u istom danu koriste isti sanitarni čvor, a i prolaze kroz iste prostorije koje se ne mogu adekvatno prozračivati.“ Ujedno se pojašnjava kako je mjera donesena u cilju smanjena rizika širenja zaraze te očuvanja zdravlje svake pacijentice, novorođenčadi i osoblja te s obzirom da su najveće rodilište u Republici Hrvatskoj i u široj regiji ne postoji drugo rodilište s kapacitetom koji bi mogao preuzeti dio njihovih poslova u slučaju nepredvidljivih epidemioloških incidenata, a pitanje prisutnosti partnera pri porodu smatraju posebno medicinski osjetljivim.

Tijekom žalbenog postupka Klinički bolnički centar Split dostavio je Uredu povjerenika za informiranje nadopunu spisa predmeta i to dopis predstojnika Klinike za ženske bolesti i porode Kliničkog bolničkog centra Split ......... KLASA: 023-03/21-01/635, URBROJ: 2181-147-23/MDM-22-12 od 12. siječnja 2022. godine, upućen Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, a na koji dopis se žaliteljica poziva u svom zahtjevu za pristup informacijama, kao i u žalbi.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U žalbenom postupku na temelju dokumentacije spisa predmeta, uzimajući u obzir navode dane u obrazloženju osporenog rješenja, žalbene navode, kao i navode dane u popratnom mailu od 11. veljače 2022. godine, Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjsko tijelo pravilno postupilo kada je odbacilo zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što ne posjeduje zatraženu informaciju kao izrađenu u pisanom obliku te se žalbeni navodi žaliteljice ne mogu prihvatiti kao osnovani.

Vezano za žalbene navode žaliteljice da ako Klinički bolnički centar Split ne posjeduje Odluku o privremenoj obustavi pratnje na porodu, ostaje nejasno temeljem koje osnove isti postupa, temeljem koje osnove je obustavljena pratnja pri porodu i je li takvo postupanje zakonito, posebno se naglašava da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li tijelo javne vlasti posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21), propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Na temelju provedenog žalbenog postupka Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjski postupak pravilno proveden i da je osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano pa je slijedom navedenog na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u izreci ovog rješenja.  

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan