KLASA: UP/II-008-07/22-01/203

URBROJ: 401-01/03-22-7

Zagreb, 12. rujna 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Vir KLASA: 008-01/21-01/16, URBROJ: 2198/12-02-22-3 od 14. siječnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Vir KLASA: 008-01/21-01/16, URBROJ: 2198/12-02-22-3 od 14. siječnja 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja Općini Vir na ponovni postupak u dijelu zahtjeva za pristup informacijama ......... kojim traži ugovor koji je Općina Vir sklopila za objave koje daje na službenu stranicu Općine Vir i tko je odgovorna osoba u Općini Vir za dostavu podataka za objavu na službenu stranicu Općine Vir.

3.    Odbija se zahtjev za pristup informacijama ......... u dijelu kojim traži odgovor zašto se na stranicama Općine Vir ne objavljuju zapisnici sa sjednica Općinskog vijeća Općine Vir i njegov sastavni dio tonski zapis.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Općine Vir odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 29. prosinca 2021. godine kojim su zatražene informacije: ugovor koji je Općina Vir sklopila za objave koje daje na službene stranice Općine, tko je odgovorna osoba u Općini Vir za dostavu podataka za objavu administratoru s kome je Općina Vir sklopila ugovor o objavama na službenim stranicama te odgovor zašto se na stranicama Općine ne objavljuju zapisnici sa sjednica Općinskog vijeća Općine Vir i njegov sastavni dio tonski zapis, temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što predmetni zahtjev ne sadrži sve propisane elemente iz članka 18. stavka 3. istog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj navodi da službene stranice Općine Vir intenzivno prati od 15. prosinca 2021. godine do 5. siječnja 2022. godine zbog sumnje da akti Općine Vir stupaju na snagu prije nego su objavljeni. Nadalje, navodi da se na stranicama Općine Vir ne objavljuju tonski zapisi sa sjednica Općinskog vijeća Općine Vir. Navodi da je osporeno rješenje nezakonito od dispozitiva do obrazloženja, te da ne sadrži sve elemente koje rješenje mora sadržavati jer nema pouku o pravnom lijeku. Navodi da Općina Vir skriva od javnosti sve podatke, radi netransparentno, a što potvrđuje i osporenim rješenjem. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 29. prosinca 2021. godine zatražila od Općine Vir, kao tijela javne vlasti, dostavu sljedećih informacija: „Molim da mi dostavite ugovor koji je Općina Vir, odnosno osoba u Općini, sklopila za objave koje daje na službene stranice Općine. Pratim stranice i tek nakon proteka više dana objavljuju se npr. Službeni Glasnici Općine Vir da su objavljeni prije stvarne objave. Izuzetno je važno da objava bude istinita obzirom na stupanje na snagu akata-odluka. Tek po objavi u roku od 8 dana stupaju na snagu akti-odluke, a u Općini Vir to nije slučaj jer se isti objavljuju s lažnim danom objave. Molim odgovor tko je odgovorna osoba u Općini Vir za dostavu podataka za objavu administratoru s kim je Općina Vir sklopila ugovor o objavama na službenim stranicama. Ujedno molim odgovor zašto na stranicama Općine ne objavljuju zapisnici sa sjednica Općinskog vijeća Općine Vir i njegov sastavni dio tonskog zapis, a kako bi svi mogli biti informirani o načinu rada na sjednicama Općinskog vijeća.“

Također je utvrđeno da je tijelo javne vlasti povodom navedenog zahtjeva donijelo osporeno rješenje KLASA: 008-01/21-01/16, URBROJ: 2198/12-02-22-3 od 14. siječnja 2022. godine, kojim je odbilo zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer predmetni zahtjev ne sadrži sve zakonom propisane elemente obuhvaćene člankom 18. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da je Općina Vir dana 30. prosinca 2021. godine zaprimila zahtjev za pristup informacijama žaliteljice od 29. prosinca 2021. godine, te da se isti odbija jer ne sadrži sve zakonom propisane elemente iz članka 18. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u osporeno rješenje utvrđeno je da isto ne sadrži uputu o pravnom lijeku čiji je sadržaj propisan u članku 98. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine, broj 47/09), koji je bio na snazi u vrijeme podnošenja zahtjeva. Međutim, u članku 111. stavku 2. istoga Zakona propisano je kad u rješenju nije dana nikakva uputa o pravnom lijeku ili je ta uputa nepotpuna, stranka može postupiti po važećim propisima, a može u roku od 30 dana zatražiti od javnopravnog tijela koje je rješenje donijelo dopunu rješenja u tom dijelu te da u takvom slučaju rok za žalbu teče od dana dostave dopunjenog rješenja.

Sukladno navedenom, žaliteljica je iskoristila svoje pravo na žalbu po važećem propisu, unatoč tome što osporeno rješenje ne sadrži uputu o pravnom lijeku.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 18. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da pisani zahtjev sadrži: naziv i sjedište tijela javne vlasti kojem se zahtjev podnosi, podatke koji su važni za prepoznavanje tražene informacije, ime i prezime i adresu fizičke osobe podnositelja zahtjeva, tvrtku, odnosno naziv pravne osobe i njezino sjedište.

Sukladno članku 20. stavku 1. istoga Zakona propisano je da će na temelju zahtjeva za pristup informaciji tijelo javne vlasti odlučiti najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva. U stavku 2. istoga članka je propisano da u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva tijelo javne vlasti će bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva za ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

Sukladno traženju Povjerenika za informiranje aktom KLASA: UP/II-008-07/22-01/203, URBROJ: 401-01/03-22-2 od 28. veljače 2022. godine za dostavom traženih informacija, tijelo javne vlasti se dopisom KLASA: 008-01/21-01/16, URBROJ: 2198-12-02-22-8 od 14. ožujka 2022. godine očitovalo kako su na službenoj stranici Općine Vir (www.vir.hr) dostupni podaci o trgovačkom društvu koje je zaduženo za objavu na službenu stranicu Općine Vir te da navedeno trgovačko društvo izdaje račune Općini Vir na mjesečnoj bazi te se računi podmiruju temeljem narudžbenica, odnosno ugovora, a da Pravilnikom o unutarnjem redu nije određen službenik u čijem bi djelokrugu bila dostava podataka na službenu stranicu Općine Vir.

Aktima Povjerenika za informiranje KLASA gornja, URBROJ: 401-01/03-22-4 od 23. ožujka 2022. godine i URBROJ: 401-01/03-22-5 od 28. travnja 2022. godine zatražena je dostava tražene informacije ugovora koji je tijelo javne vlasti sklopilo s trgovačkim društvom koje je zaduženo za objavu na službenu stranicu Općine Vir, međutim tijelo javne vlasti isto nije dostavilo niti se o istome očitovalo.

Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta te utvrdio kako je tijelo javne vlasti prilikom rješavanja žaliteljičinog zahtjeva za pristup informacijama pogrešno utvrdilo činjenično stanje i pogrešno primijenilo zakonske odredbe te da osporeno rješenje treba poništiti.

Prema mišljenju Povjerenika za informiranje, zahtjev za pristup informacijama žaliteljice od 19. prosinca 2021. godine, koji je predmet ovog postupka, sadrži sve sastojke propisane odredbom članka 18. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama i to: naziv tijela javne vlasti kojemu se zahtjev podnosi, podatke koji su važni za prepoznavanje tražene informacije te ime, prezime, adresu podnositeljice zahtjeva, osim podatka o sjedištu (adresi) Općine Vir.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno da je tijelo javne vlasti osporenim rješenjem odbilo predmetni zahtjev žaliteljice smatrajući da isti ne sadrži sve zakonom propisane elemente, međutim navedenu odluku nije potkrijepilo nikakvim obrazloženjem niti se pozvalo na zakonsku odredbu temeljem koje je odbilo predmetni zahtjev.

Iz svega navedenog proizlazi da je počinjena bitna povreda odredaba upravnog postupka iz članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku, kojom se obvezuje prvostupanjsko tijelo da u obrazloženju rješenja navede razloge koji su bili odlučni za rješavanje upravne stvari.

Posebno se ističe važnost obrazloženja rješenja, jer obrazloženje omogućava stranci da pomoću žalbe zaštiti svoje interese i pokuša pobiti navode iz rješenja tijela javne vlasti. Kada rješenje nema valjano obrazloženje, podnositelj zahtjeva je doveden u nejednak položaj u odnosu na tijelo i ne može u potpunosti ostvariti svoje ustavom zajamčeno pravo na žalbu.

Prema članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo javne vlasti izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno navedenom, pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva, npr. određenog dokumenta, računa, pravilnika ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka i drugih evidencija koje inače vodi, te tijelo javne vlasti može korisniku dati više zapisa podataka iz kojih može bez potrebe i angažmana tijela javne vlasti za izradom nove informacije doći do zatražene informacije.

U drugostupanjskom je postupku uvidom u predmetni zahtjev utvrđeno da je isti u većini postavljen u obliku pitanja, međutim žaliteljica predmetnim zahtjevom traži ugovor koje je tijelo javne vlasti sklopilo s pravnom osobom vezano za objave sadržaja na službenu stranicu Općine Vir te ime i prezime osobe u tijelu javne vlasti koja je odgovorna za dostavu sadržaja za objavu na službenu stranicu Općine Vir, odnosno traži preslike gotovih informacija koje tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva za pristup informacijama.

Prema odredbi članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. toga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

U članku 16. stavku 3. istoga Zakona propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. tog članka, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

U pogledu dijela zahtjeva za pristup informacijama žaliteljice kojim traži ugovor koji je Općina Vir sklopila za objave koje daje na službenu stranicu Općine Vir i tko je odgovorna osoba u Općini Vir za dostavu podataka za objavu na službenu stranicu Općine Vir, u drugostupanjskom je postupku utvrđeno sljedeće.

Tijelo javne vlasti, unatoč traženju Povjerenika za informiranje, nije dostavilo na uvid traženu informaciju ugovor koji je tijelo javne vlasti sklopilo s trgovačkim društvom koje je odgovorno za objavu na službenu stranicu Općine Vir, međutim iz očitovanja tijela javne vlasti proizlazi da je javno objavljen naziv trgovačkog društva koje je zaduženo za objavu na službenu stranicu Općine Vir te da Općina Vir račune podmiruje temeljem narudžbenica, odnosno ugovora.

U drugostupanjskom postupku izvršen je uvid na službenu stranicu Općine Vir na poveznicu http://www.vir.hr/index.php/zanimljivosti/opci-podaci/vir/item/403-impressum gdje se navodi da je Općina Vir izdavač službene mrežne stranice Općine Vir, navodi se ime i prezime urednice, dok je za grafički dizajn, izradu i održavanje zadužena pravna osoba Meridies web designe.

Nadalje, na poveznici http://www.vir.hr/index.php/ustrojstvo-opcine/upravni-odjeli/upravni-odjel-ureda-nacelnika se navodi da se u Upravnom odjelu Ureda načelnika obavljaju poslovi za potrebe načelnika i stručni poslovi koji nisu organizirani u posebnim upravnim odjelima, pa se tako, između ostalog, navode poslovi uređivanja (ažuriranja) službene internetske stranice Općine i uređivanja „Službenog glasnika Općine Vir“ te se navodi ime i prezime pročelnice navedenog odjela, koja je navedena kao urednica službene mrežne stranice Općine Vir.

Napominje se kako prema ustaljenoj praksi Povjerenika za informiranje ugovori između subjekata javnog te subjekata privatnog prava, odnosno između više subjekata javnog prava, predstavljaju informaciju od javnog značaja koja bi trebala biti dostupna javnosti, te kako su ugovori koje sklapaju tijela javne vlasti podložni preispitivanju od strane javnosti putem instrumenata koje građanima daje ustavno pravo na pristup informacijama, razrađeno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Nadalje, iz očitovanja prvostupanjskog tijela proizlazi da Pravilnikom o unutarnjem redu nije određen službenik u čijem bi djelokrugu bila dostava podataka za objavu na službenu stranicu Općine Vir, međutim iz javno objavljenih podataka na službenoj stranici Općine Vir, proizlazi da je u djelokrugu Upravnog odjela Ureda načelnika uređivanje (ažuriranje) službene internetske stranice Općine i uređivanje „Službenog glasnika Općine Vir“, te da je pročelnica tog Upravnog odjela i urednica službene stranice Općine Vir.

Sukladno navedenom, iz spisa predmeta proizlazi da je tijelo javne vlasti angažiralo trgovačko društvo koje je zaduženo za objavu na službenu stranicu Općine Vir, a da je predmet zahtjeva žaliteljice ugovor koje je tijelo javne vlasti sklopilo s tim trgovačkim društvom te tko je odgovorna osoba u Općini Vir koja dostavlja trgovačkom društvu podatke za objavu na službenu stranicu Općine Vir te je u drugostupanjskom postupku Povjerenik za informiranje utvrdio da tijelo javne vlasti posjeduje tražene informacije.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21), riješiti kao u točkama 1. i 2. izreke rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari, dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Tijelo javne vlasti je u ponovnom postupku dužno razmotriti zahtjev za pristup informacijama žaliteljice u dijelu kojim traži ugovor koji je Općina Vir sklopila za objave koje daje na službenoj stranici Općine Vir i tko je odgovorna osoba u Općini Vir za dostavu podataka za objavu na službenoj stranici Općine Vir, utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

Napominje se da ukoliko je tražena informacija javno objavljena, tijelo javne vlasti treba u ponovljenom postupku postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kada obavještava korisnika da je informacija javno objavljena.

U pogledu dijela zahtjeva za pristup informacijama kojim žaliteljica traži odgovor zašto se na stranicama Općine Vir ne objavljuju zapisnici sa sjednica Općinskog vijeća Općine Vir i njegov sastavni dio tonski zapis, isti je potrebno odbiti temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, prema članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama ne smatra se zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Kako se u konkretnom slučaju zahtjev žaliteljice odnosi na stvaranje nove informacije potrebno je sukladno članku 23. stavku 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama isti odbiti.

Napominje se da se obveza proaktivne objave informacija iz članka 10. stavka 1. točke 12. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosi na objavu na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku zaključaka sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službenih dokumenata usvojenih na tim sjednicama te informacija o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika. 

Temeljem odredbe članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno je kao u točki 3. izreke rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan