KLASA: UP/II-008-07/22-01/231

URBROJ: 401-01/04-22-7

Zagreb, 5. srpnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. od 7. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. od 7. veljače 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žaliteljica) od 22. listopada 2022. godine, kojim je zatražila brojeve računa, datume izdavanja i isplate iznosa s opisom plaćanja po izdanim računima vezano za objavljeno rashodovanje proračunskog novca za usluge promidžbe i informiranja u 2018., 2019. i 2020. godini. U zahtjevu je žaliteljica ujedno zatražila za slučaj da su računi plaćeni za nastup u medijima određenih osoba, informacije koje osobe su nastupale i kojim povodom, da joj se izdvoje računi za slučaj promidžbenih materijala s naglaskom što se njima promoviralo, zatim informacija o tome tko je platio časopise koji su se nalazili u poklon vrećicama prilikom dobivanja božićnica i dr., po čijem nalogu i koliki iznos je plaćen za njih, kao i podatak o tome koliko je VIR TURIZAM d.o.o. uprihodovao novca od turizma u 2018., 2019. i 2020. godini. Zahtjev žaliteljice je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je tijelo javne vlasti trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o. odbilo njezin zahtjev jer je zaključilo kako njezin zahtjev ne predstavlja zahtjev za pristup informacijama odnosno istim se ne traži pristup već gotovoj, postojećoj informaciji već izrada i dostava različitih podataka vezanih uz stavke koje su iskazane u financijskom izvješću, kao i dostava očitovanja vezano uz predmetne stavke. Ističe kako navedeni zaključci ne stoje i isti nisu obrazloženi. Nadalje navodi kako se u obrazloženju rješenja žaliteljicu upućuje u vezi traženog podatka - prihoda tijela javne vlasti u 2018., 2019. i 2020. godini na službenu stranicu VIR TURIZMA d.o.o. www.virturizam.hr. Također navodi, kako joj nije obrazloženo zašto se njezin zahtjev odbija u odnosu na rashodovanje za usluge promidžbe i informiranja u 2018. do 2020. i zašto joj nisu omogućene kopije računa za plaćanje navedenih usluga iz kojih bi mogla sve navedeno vidjeti. Ističe, kako se iz financijskih iznosa vidi samo ukupan iznos novca rashodovan za navedenu uslugu, ali se ne vidi sve što je tražila u zahtjevu. Nadalje, ističe kako je nejasno obrazloženje rješenja u vezi časopisa koji su se nalazili u poklon vrećici prilikom dobivanja božićnica i dr., za koje je tražila informaciju i po kojoj joj je trebalo dostaviti račun ili neki drugi dokument kojim su ti časopisi plaćeni, a iz računa bi mogla vidjeti plaćeni iznos i tko je časopise naručio. Napominje, da ako je te časopise naručivalo trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o., ono joj je trebalo dostaviti kopije računa, a ne njezin zahtjev odbiti i to na nejasan način po kome se ne može zaključiti točan zaključak da li je te časopise naručilo trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o. ili Općina Vir. Žaliteljica navodi kako dostavljanje kopija računa ne bi bilo stvaranje nove informacije, tumačenje, izrada analiza, objašnjenja, uputa da se obavljaju neke radnje i ulaže dodatni trud te da se njezin zahtjev odnosio na dostavu postojeće dokumentacije (račune i slično) iz koje bi njezinom zahtjevu bilo udovoljeno. Napominje, kako od trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. nije tražena dostava podataka za Općinu Vir ili Turističku zajednicu, već da se po istom principu i zahtjevu dostave podaci kojima raspolaže trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o. te smatra da je njezin zahtjev neosnovano odbijen i nije jasno obrazloženo zašto se isti odbija, a obrazloženje je i kontradiktorno. Ističe, kako nije tražila uvid u spis niti uvid u osobne podatke, već dokumente iz kojih bi informaciju dobila, a tijelo javne vlasti nije razmotrilo posjeduje li ono više dokumenata ili informacija iz kojih bi ona sama mogla napraviti određenu analizu i dobiti tražene informacije. Nadalje, ističe kako nije od tijela javne vlasti tražila da radi analize već da iz postojeće dokumentacije dostavi dokumente temeljem kojih je javni novac rashodovan. Također, ističe kako je trgovačkom društvu VIR TURIZAM d.o.o. cilj da građani odnosno javnost nema informacije gdje se javni novac rashoduje i u koje svrhe odnosno da navedenom trgovačkom društvu nije cilj transparentno poslovanje, već skrivanje podataka o trošenju javnog novca. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 22. listopada 2022. godine od trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. zatražila brojeve računa, datume izdavanja i isplate iznosa s opisom plaćanja po izdanim računima vezano za objavljeno rashodovanje proračunskog novca za usluge promidžbe i informiranja u 2018., 2019. i 2020. godini. Također, u zahtjevu je žaliteljica zatražila za slučaj da su računi plaćeni za nastup u medijima određenih osoba, informacije koje osobe su nastupale i kojim povodom, da joj se izdvoje računi za slučaj promidžbenih materijala s naglaskom što se njima promoviralo, zatim informacija o tome tko je platio časopise koji su se nalazili u poklon vrećicama prilikom dobivanja božićnica i dr., po čijem nalogu i koliki iznos je plaćen za njih, kao i podatak o tome koliko je VIR TURIZAM d.o.o. uprihodovao novca od turizma u 2018., 2019. i 2020. godini. Nadalje je utvrđeno da je trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o. postupajući po zahtjevu žaliteljice rješenjem od 7. veljače 2022. godine odbilo zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Postupajući po zaprimljenoj žalbi, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/22-01/192, URBROJ: 401-01/04-22-2 od 16. veljače 2022. godine, ista je dostavljena trgovačkom društvu VIR TURIZAM d.o.o. sukladno odredbama Zakona o općem upravnom postupku, a kako bi trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o. kao prvostupanjsko tijelo, postupilo u skladu s odredbama članka 113. citiranog Zakona.

Dana 4. ožujka 2022. godine, Ured povjerenika za informiranje zaprimio je dopis trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. od 1. ožujka 2022. godine, kojim je kao spis predmeta dostavljeno pobijano rješenje trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. i dokaz o uručenju rješenja žaliteljici.

S obzirom da je uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno da trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o. nije dostavilo kao dio spisa predmeta zahtjev za pristup informacijama žaliteljice, a niti informacije koje su predmet postupka, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/22-01/231, URBROJ: 401-01/04-22-2 od 21. ožujka 2022. godine od trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. zatražena je nadopuna spisa predmeta. Ujedno je u dopisu pojašnjeno da pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, tijelo javne vlasti je posjeduje ili ne posjeduje, odnosno ima ili nema saznanja o njoj te tijelo javne vlasti nema obvezu izrađivati informaciju kako bi udovoljilo zahtjevu korisnika, međutim da je tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li posjeduje dokumentaciju koja sadrži informacije koje korisnik traži iako svoj zahtjev postavlja u obliku pitanja te da primjerice u konkretnom slučaju informacija o tome tko je platio časopise koji su se nalazili u poklon vrećicama, može biti vidljiva iz naloga za plaćanje, konto kartice i slično. Također, u dopisu je navedeno kako informacije koje žaliteljica traži jesu informacije u smislu odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama i iste se odnose na potrošnju sredstava tijela javne vlasti trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. na usluge promidžbe i informiranja. U dopisu je napomenuto da kada za tijelo javne vlasti knjigovodstvene odnosno računovodstvene poslove obavlja primjerice druga pravna osoba ili obrt, to su informacije tijela javne vlasti i u tom slučaju tijelo javne vlasti ne može se pozvati da ono ne posjeduje te informacije jer su računi u računovodstvenom servisu i slično.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/22-01/231, URBROJ: 401-01/04-22-3 od 25. travnja 2022. godine, od trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. požureno je postupanje po traženju Ureda povjerenika za informiranje od 21. ožujka 2022. godine.

Dana 19. svibnja 2022. godine zaprimljen je dopis trgovačkog društva VIR TURIZAM d.o.o. od 16. svibnja 2011. godine u kojem se u bitnom navodi kako su nakon održanog sastanka sa Povjerenikom za informiranje koji se održao 7. travnja 2022. godine, dana 19. travnja 2022. godine uputili zahtjev za odgodu dostave podataka odnosno produženje roka u određenim predmetima po žalbama, a kao razlog za produljenje su naveli pripremu sezone i obujam trenutnog poslovanja. Također je u dopisu navedeno da do 9. svibnja 2022. godine nisu dobili odgovor Povjerenika za informiranje o produljenju, a s obzirom da su za dostavu podataka potrebne informacije koje trenutno ne posjeduju, da su uputili dopise za dostavu traženih informacija i mole produljenje roka s obzirom na sve navedeno.

Dana 26. svibnja 2022. godine, putem elektroničke pošte, na e-mail adrese: pristupinfo@virturizam.hr te protokol@virturizam.hr Ured povjerenika za informiranje je odgovorio trgovačkom društvu VIR TURIZAM d.o.o. vezano za zatraženo produljenje roka da su rokovi za rješavanje za žalbe od strane drugostupanjskog tijela propisani u članku 25. Zakona o pravu na pristup informacijama i kako je rok za rješavanje u ovom predmetu prošao prije više od mjesec dana te da se slijedom navedenog moli žurna dostava traženih podatka.

U spis predmeta dana 20. lipnja 2022. godine zaprimljena je požurnica udruge „Vir bez podjela“, kojim se traži žurno rješavanje žalbi koje su Povjereniku za informiranje podnijeli članovi, kao i predsjednik navedene Udruge.

S obzirom da trgovačko društvo VIR TURIZAM d.o.o., kao prvostupanjsko tijelo, nije dostavilo Povjereniku za informiranje zatraženu nadopunu spisa predmeta kako bi u drugostupanjskom postupku Povjerenik za informiranje mogao na temelju svih činjenica donijeti odluku o meritumu o žalbi žaliteljice izjavljenoj protiv rješenja prvostupanjskog tijela odnosno odlučiti o njezinom pravu na pristup informacijama, a iz obrazloženja osporenog rješenja je razvidno da je prvostupanjsko tijelo pogrešno utvrdilo da traženje žaliteljice ne bi bila informacija u smislu zakonske definicije informacije, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žaliteljici i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji i tijelo javne vlasti nije dužno temeljem podnesenog zahtjeva za pristup informaciji davati odgovore na pitanja ili davati tumačenja te na taj način izrađivati novu informaciju. Ako je zahtjev za pristup informacijama postavljen u obliku upita, tijelo javne vlasti dužno je razmotriti posjeduje li tražene informacije u obliku izrađenog dokumenta, sukladno definiciji informacije iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatražene informacije postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama, koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće žaliteljici omogućiti djelomičan pristup traženim informacijama. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva.

Napominje se da je prema Zakonu o pravu na pristup informacijama, koji je vrijedio u vrijeme podnošenja zahtjeva, bilo propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Napominje se da kada je predmet zahtjeva za pristup informacijama obimna dokumentacija, tijela javne vlasti imaju pravo postupiti u skladu s odredbom članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno imaju pravo tražiti od korisnika naknadu stvaranih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i naknadu troškova dostave tražene informacije, a na izračun navedene naknade primjenjuju se Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14 i 15/14). Ako se radi o iznosu koji prelazi 150 kn, sukladno članku 4. stavku 2. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije tijelo javne vlasti može zatražiti od korisnika da unaprijed položi iznos stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, a ako korisnik ne položi zahtijevani iznos troškova u roku od 8 dana, tada se smatra da je korisnik odustao od zahtjeva.

Na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje, na poveznici https://pristupinfo.hr/pravni-okvir/upute-smjernice-obrasci/ objavljena je Uputa za primjenu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama i Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan