KLASA: UP/II-008-07/22-01/193

URBROJ: 401-01/04-22-9

Zagreb, 5. srpnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Turističke zajednice Općine Vir od 8. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Turističke zajednice Općine Vir od 8. veljače 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Turističke zajednice Općine Vir od 8. veljače 2022. godine odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žaliteljica) od 22. listopada 2022. godine kojim je zatražila brojeve računa, datume izdavanja i isplate iznosa s opisom plaćanja po izdanim računima vezano za objavljeno rashodovanje proračunskog novca za usluge promidžbe i informiranja u 2018., 2019. i 2020. godini. U zahtjevu je žaliteljica ujedno zatražila za slučaj da su računi plaćeni za nastup u medijima određenih osoba, informacije koje osobe su nastupale i kojim povodom, da joj se izdvoje računi za slučaj promidžbenih materijala s naglaskom što se njima promoviralo, zatim informacija o tome tko je platio časopise koji su se nalazili u poklon vrećicama prilikom dobivanja božićnica i dr., po čijem nalogu i koliki iznos je plaćen za njih, kao i podatak o tome koliko je Turistička zajednica Općine Vir od 8. veljače 2022. godine uprihodovala novca od turizma u 2018., 2019. i 2020. godini. Zahtjev žaliteljice je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je tijelo javne vlasti Turistička zajednica Općine Vir odbila njezin zahtjev jer je zaključila kako njezin zahtjev ne predstavlja zahtjev za pristup informacijama odnosno istim se ne traži pristup već gotovoj, postojećoj informaciji već izrada i dostava različitih podataka vezanih uz stavke koje su iskazane u financijskom izvješću, kao i dostava očitovanja vezano uz predmetne stavke. Ističe, kako navedeni zaključci ne stoje i isti nisu obrazloženi. Nadalje navodi, kako se u obrazloženju rješenja žaliteljicu upućuje u vezi traženog podatka - prihoda tijela javne vlasti u 2018., 2019. i 2020. godini na službenu stranicu Turističke zajednice Općine Vir www.visitvir.hr. Također navodi, kako joj nije obrazloženo zašto se njezin zahtjev odbija u odnosu na rashodovanje za usluge promidžbe i informiranja u 2018. do 2020. i zašto joj nisu omogućene kopije računa za plaćanje navedenih usluga iz kojih bi mogla sve navedeno vidjeti. Ističe, kako se iz financijskih iznosa vidi samo ukupan iznos novca rashodovan za navedenu uslugu, ali se ne vidi sve što je tražila u zahtjevu. Žaliteljica navodi kako dostavljanje kopija računa ne bi bilo stvaranje nove informacije, tumačenje, izrada analiza, objašnjenja, uputa da se obavljaju neke radnje i ulaže dodatni trud te da se njezin zahtjev odnosio na dostavu postojeće dokumentacije (račune i slično) iz koje bi njezinom zahtjevu bilo udovoljeno. Nadalje, navodi kako smatra da je njezin zahtjev neosnovano odbijen i nije jasno obrazloženo zašto se isti odbija, a obrazloženje je i kontradiktorno. Ističe, kako nije tražila uvid u spis niti uvid u osobne podatke, već dokumente iz kojih bi informaciju dobila, a tijelo javne vlasti nije razmotrilo posjeduje li ono više dokumenata ili informacija iz kojih bi ona sama mogla napraviti određenu analizu i dobiti tražene informacije. Nadalje ističe, kako nije od tijela javne vlasti tražila da radi analize već da iz postojeće dokumentacije dostavi dokumente temeljem kojih je javni novac rashodovan. Također ističe, kako je Turističkoj zajednici Općine Vir cilj da građani odnosno javnost nema informacije gdje se javni novac rashoduje i u koje svrhe odnosno da navedenoj Turističkoj zajednici nije cilj transparentno poslovanje, već skrivanje podataka o trošenju javnog novca. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 22. listopada 2022. godine od Turističke zajednice Općine Vir zatražila brojeve računa, datume izdavanja i isplate iznosa s opisom plaćanja po izdanim računima vezano za objavljeno rashodovanje proračunskog novca za usluge promidžbe i informiranja u 2018., 2019. i 2020. godini. Također, u zahtjevu je žaliteljica zatražila za slučaj da su računi plaćeni za nastup u medijima određenih osoba, informacije koje osobe su nastupale i kojim povodom, da joj se izdvoje računi za slučaj promidžbenih materijala s naglaskom što se njima promoviralo, zatim informacija o tome tko je platio časopise koji su se nalazili u poklon vrećicama prilikom dobivanja božićnica i dr., po čijem nalogu i koliki iznos je plaćen za njih, kao i podatak o tome koliko je Turistička zajednica Općine Vir uprihodovala novca od turizma u 2018., 2019. i 2020. godini. Nadalje je utvrđeno da je Turistička zajednica Općine Vir postupajući po zahtjevu žaliteljice rješenjem od 8. veljače 2022. godine odbila zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Postupajući po zaprimljenoj žalbi, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/22-01/191, URBROJ: 401-01/04-22-2 od 16. veljače 2022. godine, ista je dostavljena Turističkoj zajednici Općine Vir sukladno odredbama Zakona o općem upravnom postupku, a kako bi Turistička zajednica Općine Vir, kao prvostupanjsko tijelo, postupila u skladu s odredbama članka 113. citiranog Zakona.

Dana 23. veljače 2022. godine, putem elektroničke pošte, Ured povjerenika za informiranje zaprimio je dopis Turističke zajednice Općine Vir od 22. veljače 2022. godine u kojem se navodi da se dostavlja žalba žaliteljice zajedno s prvostupanjskim spisom predmeta, međutim uvidom u dostavljeno utvrđeno je da citiranom dopisu ne prileži niti žalba niti spis predmeta, o čemu je Turistička zajednica Općine Vir obaviještena telefonskim putem.

Dana 24. veljače 2022. godine, putem elektroničke pošte, kao nadopunu spisa predmeta dostavila je Povjereniku za informiranje pobijano rješenje Turističke zajednice Općine Vir od 8. veljače 2022. godine, dopis Turističke zajednice Općine Vir od 21. siječnja 2022. godine upućen Uredu povjerenika za informiranje vezano za predstavku žaliteljice, odgovor Turističke zajednice Općine Vir od 21. siječnja 2022. godine upućen žaliteljici vezano za njezin zahtjev za pristup informacijama u kojem se ista obavještava da ostvarenje svoga prava može tražiti temeljem odredbi Zakona o općem upravnom postupku, te preslike povratnica odnosno potvrda o primitku.

S obzirom da u spis predmeta dana 24. veljače 2022. godine nije dostavljen zahtjev za pristup informacijama žaliteljice, niti informacije koje su predmet postupka, dana 1. ožujka 2022. godine, telefonskim putem, Turistička zajednica Općine Vir je zamoljena da nam iste žurno dostavi. Istoga dana, putem elektroničke pošte, Turistička zajednica Općine Vir dostavila je u spis predmeta zahtjev za pristup informacijama žaliteljice od 17. listopada 2021. godine i očitovanje Turističke zajednice Općine Vir u kojem se u bitnom navodi da su svi podaci o rashodima za usluge promidžbe i informiranja te prihodima Turističke zajednice Općine Vir vidljivi na službenoj stranici Turističke zajednice Općine Vir www.visitvir.hr gdje se itekako vodilo računa o odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama da su sve informacije propisano objavljene o raspolaganju javnim sredstvima te dostupne javnosti u cjelini. U očitovanju se ističe kako je Turistička zajednica Općine Vir na zahtjev žaliteljice odgovorila sukladno odredbama članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama, kao i da su rashodi za usluge promidžbe i informiranja te prihodi Turističke zajednice Općine Vir točno vidljivi u financijskom izvještaju od 1. siječnja 2019. do 31. prosinca 2019. godine te ostalim izvještajima objavljenima do danas.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/22-01/193, URBROJ: 401-01/04-22-4 od 2. ožujka 2022. godine od Turističke zajednice Općine Vir zatražena je nadopuna spisa predmeta. U citiranom dopisu Ureda povjerenika za informiranje u bitnom je navedeno kako je uvidom u objavljenu dokumentaciju na službenoj stranici www.visitvir.hr razvidno da ista sadrži dokumente kao što su Program rada s financijskim planom za 2020. godinu, Izvršenje programa rada i financijskog plana Turističke zajednice Općine Vir za 2020. godinu, Financijski plan za 2020. godinu, Financijsko izvješće Turističke zajednice Općine Vir za period od 1. siječnja do 30. studenoga 2020. godine i Prijedlog Izmjena i dopuna Financijskog plana za 2020. godinu, Financijske izvještaje za 2020. godinu s Izvješćem neovisnog praktičara o uvidu u financijske izvještaje za 2020. godinu, Tekstualno obrazloženje rebalansa Turističke zajednice Općine Vir, Bilancu za razdoblje od 1. siječnja 2019 do 31. prosinca 2019. godine, Izvještaj o prihodima i rashodima za razdoblje od 1. siječnja 2019. do 31. prosinca 2019. godine i drugo, međutim, da je uvidom u sadržaj objavljene dokumentacije razvidno da objavljena dokumentacija ne sadrži informacije koje je žaliteljica tražila u zahtjevu za pristup informacijama, a koje se odnose na specificirane podatke o rashodovanju novca za usluge promidžbe i informiranja (brojeve računa, datume izdavanja, isplate iznosa s opisom plaćanja po izdanim računima). Nadalje, u dopisu je navedeno kako je žaliteljica u zahtjevu tražila da joj se u slučaju računa plaćenih za nastup u medijima određene/ih osobe/a dostavi informacija koje su osobe nastupale i kojim povodom, a u slučaju promidžbenih materijala moli da se izdvoje računi za tu svrhu s naglaskom što se s promidžbenim materijalima promoviralo, dok vezano za časopise koji su se dijelili u poklon vrećicama, žaliteljicu zanima tko je platio te časopise, po čijem nalogu i koliko iznos je plaćen. Također, u dopisu je navedeno kako informacije koje žaliteljica traži jesu informacije u smislu odredbe članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama i iste se odnose na potrošnju sredstava tijela javne vlasti, Turističke zajednice Općine Vir, na usluge promidžbe i informiranja. Ujedno je u dopisu napomenuto da kada za tijelo javne vlasti knjigovodstvene odnosno računovodstvene poslove obavlja primjerice druga pravna osoba ili obrt, to su informacije tijela javne vlasti i u tom slučaju tijelo javne vlasti ne može se pozvati da ono ne posjeduje te informacije jer su računi u računovodstvenom servisu i slično.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/22-01/193, URBROJ: 401-01/04-22-5 od 25. travnja 2022. godine od Turističke zajednice Općine Vir požureno je traženje Ureda povjerenika za informiranje za dostavom nadopune spisa predmeta.

Dana 17. svibnja 2022. godine, putem elektroničke pošte s adrese: ivana@brest.hr te dana 19. svibnja 2022. godine putem pošte preporučeno, zaprimljen je dopis Turističke zajednice Općine Vir od 17. svibnja 2011. godine u kojem je zatražena odgoda roka za dostavom podataka jer da je dokumentacija u postupku prikupljanja.

Dana 26. svibnja 2022. godine, putem elektroničke pošte, na e-mail adrese: tzo-vir@zd.t-com.hr te ivana@brest.hr Ured povjerenika za informiranje je odgovorio Turističkoj zajednici Općine Vir vezano za zatraženu odgodu roka da su rokovi za rješavanje za žalbe od strane drugostupanjskog tijela propisani u članku 25. Zakona o pravu na pristup informacijama i kako je rok za rješavanje u ovom predmetu prošao prije više od mjesec dana te da se slijedom navedenog moli žurna dostava traženih podatka.

U spis predmeta dana 20. lipnja 2022. godine zaprimljena je požurnica udruge „Vir bez podjela“ , kojim se traži žurno rješavanje žalbi koje su Povjereniku za informiranje podnijeli članovi, kao i predsjednik navedene Udruge.

S obzirom da Turistička zajednica Općine Vir, kao prvostupanjsko tijelo, nije dostavilo Povjereniku za informiranje zatraženu nadopunu spisa predmeta kako bi u drugostupanjskom postupku Povjerenik za informiranje mogao na temelju svih činjenica donijeti odluku o meritumu o žalbi žaliteljice izjavljenoj protiv rješenja prvostupanjskog tijela odnosno odlučiti o njezinom pravu na pristup informacijama, a iz obrazloženja osporenog rješenja je razvidno da je prvostupanjsko tijelo pogrešno utvrdilo da traženje žaliteljice ne bi bila informacija u smislu zakonske definicije informacije, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žaliteljici i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji i tijelo javne vlasti nije dužno temeljem podnesenog zahtjeva za pristup informaciji davati odgovore na pitanja ili davati tumačenja te na taj način izrađivati novu informaciju. Ako je zahtjev za pristup informacijama postavljen u obliku upita, tijelo javne vlasti dužno je razmotriti posjeduje li tražene informacije u obliku izrađenog dokumenta, sukladno definiciji informacije iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatražene informacije postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama, koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće žaliteljici omogućiti djelomičan pristup traženim informacijama. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva.

Napominje se da je prema Zakonu o pravu na pristup informacijama, koji je vrijedio u vrijeme podnošenja zahtjeva, bilo propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ujedno se napominje da kada je predmet zahtjeva za pristup informacijama obimna dokumentacija, tijela javne vlasti imaju pravo postupiti u skladu s odredbom članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno imaju pravo tražiti od korisnika naknadu stvaranih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i naknadu troškova dostave tražene informacije, a na izračun navedene naknade primjenjuju se Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14 i 15/14). Ako se radi o iznosu koji prelazi 150 kn, sukladno članku 4. stavku 2. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije tijelo javne vlasti može zatražiti od korisnika da unaprijed položi iznos stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, a ako korisnik ne položi zahtijevani iznos troškova u roku od 8 dana, tada se smatra da je korisnik odustao od zahtjeva.

Na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje, na poveznici https://pristupinfo.hr/pravni-okvir/upute-smjernice-obrasci/ objavljena je Uputa za primjenu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama i Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan