KLASA: UP/II-008-07/21-01/843

URBROJ: 401-01/04-22-8

Zagreb, 8. lipnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/21-02/26, URBROJ: 522-1-21-5 od 22. rujna 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/21-02/26, URBROJ: 522-1-21-5 od 22. rujna 2021. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Ministarstva hrvatskih branitelja odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 1. kolovoza 2021. godine, kojim je od navedenog Ministarstva za hrvatske branitelje s prebivalištem na području Općine Gornji Mihaljevec zatražio sljedeće: 1. popis hrvatskih branitelja (ime i prezime, datum rođenja, adresa, pripadnost postrojbi temeljem kojeg je dobio status branitelja), 2. popis umrlih hrvatskih branitelja zaključno sa 2020. godinom (ime i prezime, datum rođenja, datum ukopa, mjesto ukopa), 3. popis hrvatskih ratnih vojnih invalida (ime i prezime, adresa, datum rođenja, temeljem čega je status: ranjavanje, bolest, …). Zahtjev žalitelja odbijen je temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi kako je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev zbog procjene da isti ne ispunjava uvjete za korištenje baze podataka. Nadalje, navodi kako mu je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Također, navodi kako rješenje osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona. Ističe, kako je Ministarstvo hrvatskih branitelja nepotpuno utvrdilo činjenično stanje iz razloga jer nije cjelovito proučilo njegove razloge iako je naveo u zahtjevu da prihvaća sve obveze kao voditelj baze podataka i jamči pod materijalnom i kaznenom odgovornošću da traženi podaci neće biti javno objavljeni, niti dostupni, te da će se koristiti isključivo za pružanje eventualne potrebite pomoći braniteljima i članovima njihovih obitelji na području Općine Gornji Mihaljevec. Nadalje, ističe kako nije tražio podatke za sve branitelje već za njih 164 te da mu je taj statistički broj za Općinu Gornji Mihaljevec dalo Ministarstvo hrvatskih branitelja. Također, ističe kako ima informacije da neki branitelji ni ne znaju da imaju status branitelja, a žaliteljeva je statutarna zadaća da osigura da se isti bar po smrti pokopaju s počastima, stoga mu je nejasno pozivanje Ministarstva na odredbe o zaštiti osobnih podataka i provođenje testa razmjernosti i javnog interesa, osobito jer smatra da nema većeg javnog interesa od brige za branitelje i njihove obitelji i odavanja priznanja i pijeteta hrvatskim braniteljima. Žalitelj nadalje navodi, kako su mu podaci nužni kako bi mogao kreirati projekte prema potrebama i interesima branitelja te da smatra kako prema hrvatskim pozitivnim propisima ne postoje zapreke da dobije Popis branitelja za područje Općine Gornji Mihaljevec s podacima kako ih je tražio od Ministarstva hrvatskih branitelja. Također, navodi kako je do unazad 5 godina Registar hrvatskih branitelja bio javno dostupan stoga ne može prihvatiti odbijanje informacije i nemogućnost da do iste dođu zainteresirane pravne osobe, a što dovodi i do diskriminacije branitelja. Napominje, kako nije tražio cijelu bazu podataka, te da ispunjava uvjete iz najmanje 3 točke članka 6. stavka 1. Opće uredbe o zaštiti podataka, a stavak 4. istog članka mu daje pravo da korištenjem baze podataka za svoje područje djelovanja može osim socijalne komponente, informiranja, edukacije i pomoći, utvrditi i poduzeti radnje zaštite braniteljskih prava kod svih građana koji imaju status branitelja i hrvatskih ratnih vojnih invalida. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Iz spisa predmeta je utvrđeno da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 1. kolovoza 2021. godine zatražio od Ministarstva hrvatskih branitelja da mu se za hrvatske branitelje s prebivalištem na području Općine Gornji Mihaljevec dostave sljedeći podaci: 1. popis hrvatskih branitelja (ime i prezime, datum rođenja, adresa, pripadnost postrojbi temeljem kojeg je dobio status branitelja), 2. popis umrlih hrvatskih branitelja zaključno sa 2020. godinom (ime i prezime, datum rođenja, datum ukopa, mjesto ukopa), 3. popis hrvatskih ratnih vojnih invalida (ime i prezime, adresa, datum rođenja, temeljem čega je status: ranjavanje, bolest, …). U zahtjevu je žalitelj naveo da prihvaća sve obveze kao voditelj baze podataka i jamči pod materijalnom i kaznenom odgovornošću da traženi podaci neće biti javno objavljeni niti dostupni, te da će ih koristiti isključivo za pružanje eventualne potrebite pomoći braniteljima i članovima njihovih obitelji na području Općine Gornji Mihaljevec. Nadalje, utvrđeno je da je Ministarstvo hrvatskih branitelja dopisom KLASA: 008-01/21-02/26, URBROJ: 522-1-21-3 od 17. kolovoza 2021. godine odgovorilo žalitelju vezano za njegov zahtjev navodeći u bitnome da žalitelj nije u mogućnosti dobiti tražene podatke radi zaštite osobnih podataka jer nije zadovoljen niti jedan uvjet iz članka 6. Opće uredbe o zaštiti podataka (EU 2016/679) da bi obrada podataka bila zakonita te da je člankom 151. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji („Narodne novine“, broj 121/17, 98/19 i 84/21) propisano da podaci iz Evidencije nisu javno dostupni i da služe za potrebe postupaka koje vodi Ministarstvo hrvatskih branitelja i druga nadležna tijela te u druge svrhe predviđene posebnim propisom. Također, utvrđeno je da je žalitelj nezadovoljan dobivenim odgovorom izjavio žalbu Ministarstvu hrvatskih branitelja zbog neodlučivanja o njegovom zahtjevu za pristup informacijama, koju je navedeno Ministarstvo dostavilo Povjereniku za informiranje, koji je rješenjem KLASA: UP/II-008-07/21-01/667, URBROJ: 401-01/11-21-2 od 2. rujna 2021. godine, naložio Ministarstvu hrvatskih branitelja da riješi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama od 1. kolovoza 2021. godine sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u spis predmeta, nadalje je utvrđeno da je postupajući po rješenju Povjerenika za informiranje, Ministarstvo hrvatskih branitelja donijelo rješenje KLASA: UP/I-008-01/21-02/26, URBROJ: 522-1-21-5 od 22. rujna 2021. godine, kojim je nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, odbilo zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

U obrazloženju osporenog rješenja u bitnom se navodi, kako vezano za traženje žalitelja nije zadovoljen niti jedan uvjet iz članka 6. Opće uredbe o zaštiti podataka da bi obrada podataka bila zakonita, a da je Zakonom o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji u članku 151. propisano da podaci iz Evidencije nisu javno dostupni, te da služe za potrebe postupaka koje vodi Ministarstvo hrvatskih branitelja i druga nadležna tijela te u druge svrhe predviđene posebnim propisom. Nadalje se navodi, kako u konkretnom slučaju nema pravnog temelja za obradu osobnih podataka i kako postoji opasnost od zlouporabe osobnih podataka te da bi osobe čiji se podaci traže mogle biti dovedene u nepovoljan položaj i da stoga nisu u mogućnosti učiniti dostupnim tražene podatke. Također se navodi, kako je uzimajući u obzir navedene okolnosti, utvrđeno činjenično stanje, kao i provedeni test razmjernosti i javnog interesa, Ministarstvo hrvatskih branitelja utvrdilo da su ispunjeni uvjeti propisani člankom 23. stavak 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama te da se zahtjev za pristup informacijama odbija.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/656, URBROJ: 401-01/11-21-2 od 22. listopada 2021. godine, Ministarstvu hrvatskih branitelja dostavljena je žaliteljeva žalba te je isto zamoljeno da ukoliko žalbu iz priloga ne riješi u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) i o tome izvijesti Ured povjerenika za informiranje, da žalbu i ostale akte ovog predmeta dostavi na rješavanje. Također je u dopisu navedeno, da ukoliko iz tehničkih razloga nije moguće informacije koje su predmet postupka dostaviti u spis predmeta, da će Ministarstvo hrvatskih branitelja naknadno biti obaviješteno o mogućnosti da službenici iz Ureda povjerenika za informiranje izvrše neposredni uvid u iste.

Dopisom KLASA: 008-01/21-02/26, URBROJ: 522-1-21-4 od 5. studenoga 2021. godine, Ministarstvo hrvatskih branitelja, dostavilo je Uredu povjerenika za informiranje spis predmeta, kao i mišljenje Agencije za zaštitu osobnih podataka od 7. srpnja 2021. godine vezano za pitanje javno dostupnih podataka iz Evidencije hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata. Kao dio spisa predmeta, citiranim dopisom Ministarstva hrvatskih branitelja od 5. studenoga 2021. godine, Uredu povjerenika za informiranje nisu dostavljene informacije koje su predmet postupka.

Ured povjerenika za informiranje dopisom KLASA: UP/II-008-07/22-01/843, URBROJ: 401-01/11-22-4 od 5. svibnja 2022. godine, od Ministarstva hrvatskih branitelja je zatražio da se službenicima Ureda povjerenika za informiranje omogući uvid u Evidenciju hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata.

Ministarstvo hrvatskih branitelja dopisom KLASA: 008-01/21-02/26, URBROJ: 522-1-22-6 od 25. svibnja 2022. godine, očitovalo se Uredu povjerenika za informiranje da su traženi podaci klasificirani stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“ te je predložilo zajednički sastanak na kojem bi službenici Ureda povjerenika za informiranje, koji ispunjavaju uvjete iz Zakona o tajnosti podataka, izvršili uvid u klasificirane informacije.

Dana 7. lipnja 2022. godine, u prostorijama Ministarstva hrvatskih branitelja, ovlaštene službenice iz Ureda povjerenika za informiranje izvršile su uvid u informacije koje su predmet postupka te im tom prigodom pojašnjeno da nisu sve informacije iz Evidencije hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata klasificirane već da su klasificirane informacije o pripadnosti postrojbi i to sukladno Pravilniku o kriterijima za određivanje stupnjeva tajnosti podataka Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: 804-01/19-01/95, URBROJ: 522-02/3-19-1 od 30. srpnja 2019. godine, a koji je donesen sukladno Pravilniku o Evidenciji hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata („Narodne novine“, broj 119/2018). Također je na sastanku pojašnjeno kako Ministarstvo hrvatskih branitelja ne posjeduje dio traženih informacija i to vezano za mjesto ukopa.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i ostalu dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti, a zbog prirode ove upravne stvari predmet je potrebno vratiti Ministarstvu hrvatskih branitelja na ponovni postupak.  

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno navedenoj odredbi, pri rješavanju predmetnog zahtjeva u ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi koje informacije koje se odnose na predmetni zahtjev ima u svom posjedu.

Ukoliko tijelo javne vlasti ne posjeduje neku od traženih informacija, kao što je u konkretnom slučaju na održanom sastanku Ministarstvo hrvatskih branitelja navelo da nema dio traženih informacija i to one koje se odnose na mjesto ukopa, a ima saznanja gdje se te informacije nalaze odnosno da su iste u posjedu nekog drugog tijela javne vlasti, dužno je ustupiti zahtjev za pristup informacijama u tom dijelu tijelu javne vlasti koje posjeduje informacije. Ako tijelo javne vlasti nema saznanja gdje se informacije nalaze, tada rješenjem odbacuje zahtjev u tom dijelu. Dakle, Ministarstvo hrvatskih branitelja trebalo je ukoliko ne posjeduje informacije o mjestu ukopa odnosno ukoliko ne posjeduje dio informacija, zahtjev žalitelja u tom dijelu ustupiti drugom tijelu javne vlasti ako ima saznanja da su te informacije u posjedu drugog tijela javne vlasti, a ako nema saznanja, trebalo je zahtjev žalitelja u tom dijelu rješenjem odbaciti.

Nadalje, Ministarstvo hrvatskih branitelja odbilo je zahtjev žalitelja zbog zaštite osobnih podataka, iako je iz zahtjeva za pristup informacijama razvidno da se traženje žalitelja osim na žive odnosi i na mrtve osobe na koje se ne primjenjuju odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja razvidno je da iako se Ministarstvo hrvatskih branitelja pozvalo na odredbu članka 151. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji, kojom je propisano da podaci iz Evidencije nisu javno dostupni, te da služe za potrebe postupaka koje vodi Ministarstvo hrvatskih branitelja i druga nadležna tijela te u druge svrhe predviđene posebnim propisom, ono nije razmotrilo navedenu odredbu u smislu ograničenja iz članka 15. stavka 2. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, već se u obrazloženju osvrće samo na odredbe o zaštiti osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Iz spisa predmeta proizlazi da je prije donošenja osporenog rješenja Ministarstvo hrvatskih branitelja provelo test razmjernosti i javnog interesa. Međutim, s obzirom da je dio traženih informacija klasificiran, Ministarstvo hrvatskih branitelja trebalo je sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, prije provođenja testa razmjernosti i javnog interesa zatražiti mišljenje Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost u pogledu klasificiranih informacija, a što u prvostupanjskom postupku nije učinjeno.

Slijedom navedenog, razvidno je da se Ministarstvo hrvatskih branitelja, osim što je pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenice, kod rješavanja zahtjeva nije pridržavalo pravila postupka.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) propisano je da kad je za donošenje novog rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci ovog rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan