KLASA: UP/II-008-07/22-01/329

URBROJ: 401-01/10-22-4

Zagreb, 1. lipnja 2022. godine

       

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/22-01/03, URBROJ: 2196-15-03/2-22-1 od 22. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/22-01/03, URBROJ: 2196-15-03/2-22-1 od 22. veljače 2022. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici dokumenta „165322 – Komunalne naknade – pravne osobe“ za razdoblje od 1. siječnja 2021. – do 31. prosinca 2021. godine, na način da se na istom prekriju podaci koji se odnose na fizičke osobe obrtnike.

3.    Nalaže se Općini Ivankovo da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio preslike kartica konta svih pravnih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade s područja Općine Ivankovo u 2021. godini, temeljem članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da zatražena informacije predstavlja poreznu tajnu.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnom ističe da žalbu ulaže zbog bitne povrede postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Citira relevantne odredbe Općeg poreznog zakona te ističe da komunalna naknada nije porez, već da se radi o javnom davanju u širem smislu. Navodi da nije tražio pojedinačna rješenja o obvezi plaćanja komunalne naknade, nego preslike kartica konta pravnih osoba obveznika naknade. Također navodi da su u odluci o komunalnoj naknadi Općine Ivankovo, koja je objavljena u glasniku sadržani detaljni podaci o načinu izračuna komunalne naknade. Navodi da načelo transparentnosti u djelovanju tijela javne vlasti podrazumijeva da javnost preispituje naplaćuju li se sredstva koja pripadaju proračunu općine pravovremeno i od svih obveznika. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj u zahtjevu za pristup informacijama od 7. veljače 2022. godine od prvostupanjskog tijela tražio presliku kartica konta svih pravnih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade s područja Općine Ivankovo za razdoblje od 1. siječnja 2021. godine do 31. prosinca 2021. godine.

Postupajući po navedenom zahtjevu, prvostupanjsko tijelo je donijelo osporeno rješenje.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pravo na pristup informaciji ako je informacija porezna tajna, sukladno zakonu.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da tražena informacija predstavlja poreznu tajnu.

Navedeni stav prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Prema članku 91. stavku 1. Zakona o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 68/18, 110/18, 32/20) komunalna naknada je novčano javno davanje koje se plaća za održavanje komunalne infrastrukture.

Prema stavku 2. navedenog članka propisano je da je komunalna naknada prihod proračuna jedinice lokalne samouprave koji se koristi za financiranje održavanja i građenja komunalne infrastrukture, a može se na temelju odluke predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave koristiti i za financiranje građenja i održavanja objekata predškolskog, školskog, zdravstvenog i socijalnog sadržaja, javnih građevina sportske i kulturne namjene te poboljšanja energetske učinkovitosti zgrada u vlasništvu jedinice lokalne samouprave, ako se time ne dovodi u pitanje mogućnost održavanja i građenja komunalne infrastrukture.

Sukladno članku 2. stavku 3. Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, broj 115/16, 106/18, 121/19, 32/20, 42/20) propisano je da se drugim javnim davanjima smatraju carine, pristojbe, doprinosi, naknade za koncesije, novčane kazne za porezne prekršaje i sva davanja čije je utvrđivanje i/ili naplata i/ili nadzor prema posebnim propisima u nadležnosti poreznog tijela.

Sukladno stavku 8. navedenog članka, odredbe navedenog Zakona propisane za poreze na odgovarajući način primjenjuju se i na druga javna davanja, ako navedenim Zakonom ili posebnim propisima nije uređeno drugačije.

Prema članku 8. stavku 1. Općeg poreznog zakona. porezno tijelo dužno je kao poreznu tajnu čuvati sve podatke koje porezni obveznik iznosi u poreznom postupku te sve druge podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i podatke koje razmjenjuje s drugim državama u poreznim stvarima.

Nesporno je da komunalna naknada predstavlja novčano javno davanje, na koji način su otklonjene dvojbe koje su ranije postojale oko pitanja pravna prirode komunalne naknade (porez ili drugo javno davanje), a koje su u bitnom sadržane u preglednom znanstvenom radu dr. sc. ......... i ......... „Komunalna naknada u RH i njezino pozicioniranje u odnosu na teoretske i normativne koncepte financijskog prava“ od 4. veljače 2014. godine, koji je javno dostupan na poveznici https://hrcak.srce.hr/file/193226.

Sukladno članku 100. stavku 1. Zakona o komunalnom gospodarstvu propisano je da rješenja o komunalnoj naknadi donosi upravno tijelo u skladu s odlukom o komunalnoj naknadi i odlukom o vrijednosti boda komunalne naknade (B) u postupku pokrenutom po službenoj dužnosti.

Prema stavku 3. navedenog članka propisano je da se rješenje iz stavka 1. donosi i ovršava u postupku na način propisan zakonom kojim se uređuje opći odnosi između poreznih obveznika i poreznih tijela, koje primjenjuju propise o porezima i drugim javnim davanjima, ako navedenim zakonom nije drugačije propisano.

Kako je Zakonom o komunalnom gospodarstvu detaljno propisan način utvrđivanja visine komunalne naknade, i kako je žalitelj tražio presliku kontne kartice pravnih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade, Povjerenik za informiranje smatra da se u konkretnom slučaju ne radi o podacima koje porezni obveznik iznosi u postupku (jer komunalna naknada nije porez, a i sam način izračuna komunalne naknade ne znači da se rješenje o komunalnoj naknadi donosi na temelju nekog podatka koji bi iznio obveznik plaćanja naknade), pa smatra da se na komunalnu naknadu ne može primjenjivati institut porezne tajne.

Osim toga, ne radi se niti o drugim podacima u vezi s poreznim postupkom kojim raspolaže prvostupanjsko tijelo.

Dakle, podatak iz kontne kartice o dugu pojedine pravne osobe s naslova komunalne naknade ne može predstavljati poreznu tajnu u smislu članka 8. stavka 1. Općeg poreznog zakona, jer se niti pojam porezne tajne ne može odgovarajuće primjenjivati na komunalnu naknadu, posebno u situaciji kad se svi podaci koji su temelj za donošenja komunalne naknade javno objavljeni, pa se postavlja pitanje koji bi se legitimni interes u tom slučaju štitio.

Drugim riječima, komunalna naknada u materijalnopravnom smislu predstavlja novčano javno davanje, a njezin karakter ne mijenja niti činjenica što se na postupak donošenja i ovrhe rješenja o plaćanju komunalne naknade na odgovarajući način primjenjuju odredbe Općeg poreznog zakona, jer se te odredbe uređuju samo postupovnopravna pitanja, i to samo ona koja nisu uređena Zakonom o komunalnom gospodarstvu.

Povjerenik za informiranje uzeo je u obzir činjenicu da žalitelj traži podatke samo u odnosu na pravne osobe, pa se u tom slučaju ne može primijeniti odredba članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Zaključno, preslika kontne kartice iz koje je vidljivo dugovanje pravnih osoba s osnova komunalne naknade ne predstavlja poreznu tajnu.

Što se tiče informacije koja je Povjereniku za informiranje dostavljena u žalbenom postupku, Povjerenik za informiranje ističe da mu je dostavljen dokument pod nazivom „165322 – Komunalne naknade – pravne osobe“ za razdoblje od 1. siječnja 2021. – do 31. prosinca 2021. godine.

Nadalje, Povjerenik za informiranje ističe da je žalitelj u zahtjevu izričito tražio popis pravnih osoba, pa se ovim rješenjem žalitelju omogućuje pristup samo podacima koji se odnose na pravne osobe.

Činjenica što prvostupanjsko tijelo pod pravnim osobama vodi i obrtnike i trgovačka društva, ne znači da obrtnici predstavljaju pravne osobe, pa će prilikom postupanja po ovom rješenju prvostupanjsko tijelo prekriti podatke koji se odnose na obrtnike u dokumentu „165322 – Komunalne naknade – pravne osobe“ za razdoblje od 1. siječnja 2021. – do 31. prosinca 2021. godine“, jer navedeno nije predmet zahtjeva žalitelja.

Slijedom svega navedenog, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09, 110/21) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo je odlučiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan