KLASA: UP/II-008-07/22-01/261

URBROJ: 401-01/11-22-2

Zagreb, 10. lipnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Seget KLASA: UP/I-008-01/22-01/29, URBROJ: 2181-46-4-22-2 od 14. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Seget KLASA: UP/I-008-01/22-01/29, URBROJ: 2181-46-4-22-2 od 14. veljače 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za dopunu i ispravak informacija ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. ovog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da Općina Seget u rješenju navodi da su podaci o trošenju sredstava za potrebe reprezentacije iskazani u Godišnjem izvješću o izvršenju Proračuna Općine Seget za 2019. godinu koji je i javno objavljen na web stranici Općine Seget, a u svom zahtjevu za pristup informacijama, kao i zahtjevu za dopunu i ispravak informacije jasno je zatražio dostavu računa troškova reprezentacije u Općini Seget. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 5. studenoga 2021. godine putem elektroničke pošte zahtjevom za pristup informacijama od Općine Seget zatražio sve račune za troškove reprezentacije Općine Seget u 2019. godini. Nadalje, utvrđeno je da je Općina Seget žalitelju dana 22. studenoga 2021. godine putem elektroničke pošte dostavila obavijest da su informacije javno objavljene, odnosno da su troškovi reprezentacije izraženi u Godišnjem, odnosno polugodišnjem izvješću o izvršenju proračuna Općine Seget.

Također, utvrđeno je da je žalitelj po zaprimanju navedene obavijesti tijelu javne vlasti dana 22. studenoga 2022. godine dostavio zahtjev za dopunu i ispravak informacije, budući da informacija koju je zaprimio dana 5. studenoga nije bila ona koju je zatražio te je ponovno zatražio dostavu računa troškova reprezentacije u Općini Seget u 2019. godini.

S obzirom da Općina Seget nije o žaliteljevom zahtjevu za dopunu i ispravak informacije odlučila u roku propisanom člankom 24. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, žalitelj je izjavio žalbu Povjereniku za informiranje koji je postupajući po istoj rješenjem KLASA: UP/II-008-07/22-01/62, URBROJ: 401-01/14-22-1 od 1. veljače 2022. godine naložio tijelu javne vlasti da u roku od 8 dana od dana zaprimanja citiranog rješenja odluči o zahtjevu sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Postupajući sukladno navedenome, tijelo javne vlasti donijelo je rješenjem Općine Seget KLASA: UP/I-008-01/22-01/29, URBROJ: 2181-46-4-22-2 od 14. veljače 2022. godine kojim se žaliteljev zahtjev za dopunu i ispravak informacija odbija temeljem članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da su podaci o trošenju javnih sredstava za potrebe reprezentacije Općine Seget iskazani u Godišnjem izvješću o izvršenju Proračuna Općine Seget za 2019. godine koji je i javno objavljen na web stranici Općine Seget te je time žalitelju omogućen pristup traženoj informaciji. Nadalje, navodi se da je žalitelj obavješten da je informacija javno objavljena, a objavljena je i u Službenom glasniku Općine Seget koji mu je dostavljen te je time dana informacija o raspolaganju javnim sredstvima sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. ovog Zakona.

Člankom 24. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako korisnik smatra da informacija pružena na temelju zahtjeva nije točna ili potpuna, može zahtijevati njezin ispravak, odnosno dopunu u roku od 15 dana od dana dobivanja informacije.

U drugostupanjskom postupku Općina Seget u dopisu KLASA: 008-01/22-01/50, URBROJ: 2184/03-4-22-2 od 11. ožujka 2022. godine dostavila, dostavljajući spis predmeta na nadležno postupanje, navodi da su podaci o trošenju javnih sredstava za potrebe reprezentacije Općine Seget iskazani u Godišnjem izvješću o izvršenju proračuna Općine Seget za 2019. godinu koji je javno objavljen na mrežnim stranicama Općine Seget i u Službenom glasniku Općine Seget koji je žalitelju i dostavljen te je time dana informacija o raspolaganju javnim sredstvima jer zbroj svih pojedinačnih računa po pojedinoj poziciji daje ukupni iznos troška reprezentacije za 2019. godinu naveden u Godišnjem izvješću o izvršenju proračuna Općine Seget za 2019. godinu., pa se ne vidi smisao takvog traženja informacija Nadalje, navodi kako smatra da je time žalitelj informaciju dobio, a ističe da žalitelj traži troškove reprezentacije od 2021. godine pa po godinu unatrag što bi kopiranjem svih pojedinačnih računa dovelo do zaustavljanja rada Općine Seget te da Zakon o pravu na pristup informacijama ne govori o dostavljanju tako pojedinačnih računa u nedogled i stvaranje duplog računovodstva/knjigovodstva izvan sjedišta Općine Seget, kao i da takvo postupanje dovodi do zlouporabe prava na pristup informacijama.

Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje Općina Seget je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenila odredbu materijalnog prava.

Naime, uzevši u obzir sve činjenice i okolnosti spisa predmeta utvrđeno je da je u konkretnom slučaju postojala osnova za podnošenje zahtjeva za dopunu i ispravak informacije od strane žalitelja jer tijelo javne vlasti nije, postupajući po zahtjevu za pristup informacijama žalitelju omogućilo informaciju koju je zatražio, a to su računi za troškove reprezentacije u 2019. godini.

Sukladno navedenome, ne može se prihvatiti stav tijela javne vlasti da je upućivanjem na javno objavljeno Godišnje izvješće o izvršenju proračuna Općine Seget za 2019. godinu žalitelju omogućen pristup informacijama koje je zatražio, s obzirom da, a kako i samo tijelo javne vlasti navodi u dopisu KLASA: 008-01/22-01/50, URBROJ: 2184/03-4-22-2 od 11. ožujka 2022. godine, sadrži ukupne iznose utrošene za reprezentaciju u 2019. godini, dok iz sadržaja žaliteljevog zahtjeva jasno proizlazi kako je njegovo traženje usmjereno na dobivanje pojedinačnih računa za troškove reprezentacije.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

S obzirom da kao dio spisa predmeta nisu dostavljene informacije koje su predmet postupka, na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja.

U ponovnom postupku nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Nadalje, pri rješavanju zahtjeva za dopunu i ispravak informacija od 22. studenoga 2022. godine tijelo javne vlasti mora uzeti u obzir činjenicu da je člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificiran podatak, a s tim u vezi i praksu Visokog upravnog suda Republike Hrvatske izraženu u presudama Poslovni broj UsII-167/19 od 16. svibnja 2019. godine, Poslovni broj UsII-170/19 od 20. ožujka 2019. godine, Poslovni broj: UsII-191/19 od 12. rujna 2019. godine te Poslovni broj: UsII-298/20 od 23. rujna 2020. godine da se u slučaju informacija o raspolaganju javnim sredstvima iz članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ne može razmatrati pitanje zlouporabe prava na pristup informacijama. Sve navedene presude javno su dostupne na internetskim stranicama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske na poveznici https://sudovi.hr/hr/vusrh/sudska-praksa/sudska-praksa.

Također, vezano uz navode tijela javne vlasti iz dopisa KLASA: 008-01/22-01/50, URBROJ: 2184/03-4-22-2 od 11. ožujka 2022. godine, a iz kojih proizlazi da se radi i obimnoj dokumentaciji, kao i da žalitelj istu informaciju traži za više godina, u ponovljenom postupku tijelo javne vlasti treba uzeti u obzir odredbu članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno da ima pravo tražiti od korisnika naknadu stvaranih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i naknadu troškova dostave tražene informacije, a na izračun navedene naknade primjenjuju se Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) (dalje u tekstu: Kriteriji). Ako se radi o iznosu koji prelazi 150kn, sukladno članku 4. stavku 2. Kriterija tijelo javne vlasti može zatražiti od korisnika da unaprijed položi iznos stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, a ako korisnik ne položi zahtijevani iznos troškova u roku od 8 dana, tada se smatra da je korisnik odustao od zahtjeva.

Na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje, na poveznici https://pristupinfo.hr/pravni-okvir/upute-smjernice-obrasci/ objavljena je Uputa za primjenu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama i Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije.

Osim navedenoga, a s obzirom da posjeduje i kartice računa po poziciji i datumu knjiženja koje sadrže podatke o pojedinačnim troškovima reprezentacije u 2019. godini, tijelo javne vlasti može, u ponovljenom postupku, u komunikaciji sa žaliteljem utvrditi ostaje li kod svog ranijeg zahtjeva, odnosno bi li žalitelj svoj zahtjev izmijenio na određeni način i tako smanjio obujam zatraženih, a kako bi se izbjegli nastali troškovi, s obzirom da kartice računa po poziciji i datumu knjiženja ne predstavljaju brojnost pojedinačnih dokumenata kao što su to pojedinačni računi.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan