KLASA: UP/II-008-07/21-01/914

URBROJ: 401-01/11-22-3

Zagreb, 4. svibnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. KLASA: ZV-01-21-44, UR. BROJ: 06-01/08-21-08 od 10. studenoga 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. KLASA: ZV-01-21-44, UR. BROJ: 06-01/08-21-08 od 10. studenoga 2021. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je tražio presliku odluke kojom je Nikolina Ivančić ovlaštena zastupati trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. u predmetu K-458/19, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je zastupanje isključivo nadležnost trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o., Tomislav Tomašević, gradonačelnik, dokle pripada tijelu koje ima ili nema odluke koje ne može skrivati, a koje odluke nema u spisu K-458/19, dakle radi se indicirano o kaznenom djelu lažnog predstavljanja i zlouporabi položaja. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. dana 25. studenoga 2021. godine zaprimilo dopis Grada Zagreba KLASA: 008-02/21-002/515, URBROJ: 251-02-02/014-21-4 od 22. studenoga 2021. godine kojim na nadležno postupanje dostavlja žaliteljev zahtjev za pristup informacijama. Nadalje, utvrđeno je da je predmetni zahtjev žalitelj naslovio na Radoslava Dobronića, predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, Općinski kazneni sud u Zagrebu s naznakom predmeta K-458/19, skupštinu trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. i gradonačelnika Grada Zagreba, a u njemu navodi: „Molim hitno kopiju odluke T. Tomašević, skupština td ZV d.o.o. kojom je Nikolina Ivančić, ovlaštena zastupati I. p. t. ZV d.o.o. u K-458/19.“ U prilogu zahtjeva žalitelj je dostavio presliku zapisnika Općinskog kaznenog suda u Zagrebu Poslovni broj: 14. K-458/19 od 11. studenoga 2021. godine o odgodi rasprave u predmetu privatnog tužitelja trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. protiv žalitelja kao optuženika, a zbog kaznenog djela iz članka 147/1 i dr. Kaznenog Zakona („Narodne novine“, broj 125/11., 144/12., 56/15., 61/15., 101/17., 118/18., 126/19. i 84/21.).

Daljnjim uvidom u navedeni spis predmeta utvrđeno je da je postupajući po ustupljenom mu zahtjevu, trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. donijelo rješenje KLASA: ZV-01-21-44, UR. BROJ: 06-01/08-21-08 od 10. studenoga 2022. godine, kojim se zahtjev odbija temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama..

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnome se navodi da se tražena informacija tiče postupka kojeg vodi nadležno tijelo u kaznenom postupku za vrijeme njegovog trajanja, a u istom je tražitelj informacije okrivljenik, a trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. podnositelj kaznene prijave.

Odredbom članka 23. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavku 1. ovog Zakona kojim je propisano kako će tijela javne vlasti ograničiti pristup informacijama koje se tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku za vrijeme trajanja tih postupaka.

Iz osporenog rješenja trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. razvidno je da je razlog odbijanja apsolutno ograničenje pristupa informacijama iz članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Kod utvrđivanja postojanja razloga za ograničenje pristupa informacijama iz članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, ključna činjenica je ta da li se upravo u pogledu traženih informacija kod nadležnog tijela provode prethodni i kazneni postupak, odnosno jesu li informacije koje su predmet zahtjeva za pristup informacijama izuzete od prvostupanjskog tijela u tim postupcima od strane policijske uprave koja provodi izvide odnosno istražne radnje.

Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku utvrdio kako je tijelo javne vlasti, prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama, nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te je neodgovarajuće primijenilo odredbe materijalnog prava.

Odnosno, u drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako nije opravdan razlog odbijanja koje je prvostupanjsko tijelo navelo u pobijanom rješenju, s obzirom da je iz spisa predmeta razvidno da se u konkretnom slučaju ne radi o provođenju prethodnog i kaznenog postupka od strane nadležnih tijela sukladno odredbama Zakona o kaznenom postupku („Narodne novine“, broj: 152/08., 76/09., 80/11., 121/11., 91/12., 143/12., 56/13., 145/13., 152/14., 70/17., 126/19. i 126/19.), već da je u tijeku sudski spor između žalitelja kao optuženika i tijela javne vlasti kao tužitelja.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Nadalje, prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva tijelo javne vlasti je prije svega dužno utvrditi posjeduje li informacije koja su predmet žaliteljevog zahtjeva, sukladno odredbi članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko tijelo javne vlasti po zahtjevu korisnika utvrdi da ne posjeduje zatražene informaciju, u obvezi je postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. zahtjeva te ukoliko iste posjeduje, dužno je, utvrditi postoje li ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, čime će utvrditi može li se žalitelju omogućiti pravo na pristup traženim informacijama te po provedenom testu razmjernosti i javnog interesa donijeti odluku iz članka 23. stavka 3. ili 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan