KLASA: UP/II-008-07/22-01/572

URBROJ: 401-01/11-22-1

Zagreb, 4. svibnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. KLASA: ZV-01-21-44, UR. BROJ: 06-01/08-21-06 od 10. studenoga 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. KLASA: ZV-01-21-44, UR. BROJ: 06-01/08-21-06 od 10. studenoga 2021. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) kojim je zatražio presliku tužbe Zagrebačke nadbiskupije podnesene 21. rujna 2010. godine Upravnom sudu Republike Hrvatske protiv rješenja Ministarstva pravosuđa KLASA: UP/II-942-01/07-01/1213, URBROJ: 514-03-10-2 od 14. srpnja 2010. godine, presliku tužbe podnesene dana 28. srpnja 2016. godine Upravnom sudu u Zagrebu protiv rješenja Ministarstva pravosuđa KLASA: UP/II-942/13-01/870 od 5. srpnja 2016. godine i presliku podneska Zagrebačke nadbiskupije zaprimljen u predmetu KLASA: UP/I-942-01/97-01/1887 pri Gradu Zagrebu, Gradskom uredu za imovinsko pravne poslove i imovinu grada dana 4. srpnja 2013. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj navodi da trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. mora imati navedene dokumente jer je isti zabilježen u k.o. Klara, zk. ul. 30, Vlastovnica 1/1. Nadalje, navodi da se dokazuje nesavjesno vođenje trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. i opasnost od gubitka imovine. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

S obzirom da tijelo javne vlasti, trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o., u postupku po žalbi, a sukladno odredbi članka 113. stavka 6. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“; broj 47/09. i 110/21.), nije na nadležno postupanje dostavio cjelokupni spis predmeta koji sadrži original žaliteljevog zahtjeva, original pobijanog rješenja i dokaz o njegovom uručenju te original žalbe, uvidom u spis predmeta KLASA: UP/II-008-07/22-01/352 koji se vodi kod Povjerenika za informiranje, utvrđeno je da je dana 19. listopada 2021. godine tijelo javne vlasti zaprimilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama.

Nadalje, uvidom u navedeni zahtjev od 19. listopada 2021. godine utvrđeno je da je žalitelj zatražio preslike dokumenata navedenih u izvatku iz zemljišne knjige, odnosno presliku tužbe Zagrebačke nadbiskupije podnesene 21. rujna 2010. godine Upravnom sudu Republike Hrvatske protiv rješenja Ministarstva pravosuđa KLASA: UP/II-942-01/07-01/1213, URBROJ: 514-03-10-2 od 14. srpnja 2010. godine, presliku tužbe podnesene dana 28. srpnja 2016. godine Upravnom sudu u Zagrebu protiv rješenja Ministarstva pravosuđa KLASA: UP/II-942/13-01/870 od 5. srpnja 2016. godine i presliku podneska Zagrebačke nadbiskupije zaprimljen u predmetu KLASA: UP/I-942-01/97-01/1887 pri Gradu Zagrebu, Gradskom uredu za imovinsko pravne poslove i imovinu grada dana 4. srpnja 2013. godine.

Također, uvidom u žaliteljevu žalbu utvrđeno je da je trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o., postupajući po navedenom zahtjevu, donijelo osporeno rješenje odbijajući zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se je zahtjev žalitelja valjalo odbiti jer tijelo javne vlasti ne posjeduje tražene informacije.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. dopisom KLASA: ZV-01-21-44, UR. BROJ: 06-01/08-21-15 od 6. prosinca 2021. godine dostavio je očitovanje na razloge odbacivanja predmetnog zahtjeva te u bitnome navodi preslika dokumentacije koju je žalitelj zatražio nije dokumentacija koja nastaje poslovanjem trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o., a to je ujedno i razlog zbog kojeg ju tijelo javne vlasti ne posjeduje. Nadalje, navodi da nema saznanja o tome gdje se tražena dokumentacija nalazi iz kojeg razloga zahtjev nije proslijeđen drugoj pravoj osobi na rješavanje.

Člankom 21. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja.

U žalbenom postupku utvrđeno je da je tijelo javne vlasti postupajući po predmetnom zahtjevu pogrešno utvrdilo činjenično stanje i na tako utvrđeno, pogrešno primijenilo odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, ne može prihvatiti očitovanje tijela javne vlasti da nema saznanja o tome gdje se traženja informacija nalazi, s obzirom da je iz samog zahtjeva jasno koja bi druga tijela javne vlasti mogla posjedovati informacije koje su predmet postupka (Ministarstvo pravosuđa i uprave, Grad Zagreb), ukoliko je tijelo javne vlasti već utvrdilo da iste ne posjeduje.

Nadalje, prvostupanjsko tijelo je osporenim rješenjem odbilo žaliteljev zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, a ispravno je, temeljem citirane odredbe, zahtjev rješenjem odbaciti.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva za pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba uzeti u obzir odredbu članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama te s obzirom da sam zahtjev za pristup informacijama ukazuje na druga tijela javne vlasti koja bi mogla posjedovati tražene informacije, dužno je zahtjev ustupiti tom drugom tijelu javne vlasti na nadležno rješavanje. Tijelo javne vlasti nije dužno utvrđivati posjeduje li drugo tijelo javne vlasti faktički traženu informaciju, nego je ukoliko već ima saznanja da neko drugo tijelo javne vlasti posjeduje traženu informaciju, dužno postupiti sukladno članku 21. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan