KLASA: UP/II-008-07/22-01/561

URBROJ: 401-01/11-22-4

Zagreb, 25. svibnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/21-02/1, URBROJ: 522-1-22-6 od 29. ožujka 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/21-02/1, URBROJ: 522-1-22-6 od 29. ožujka 2022. godine, kao neosnovana.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 6. siječnja 2021. godine, kojim je zatražio informaciju o obrazovanju ministra ......... prije 1995. godine, gdje je prije 1990. godine imao zasnovan radni odnos, koliko je akademskih godina/semestara trajalo studiranje na Veleučilištu s pravom javnosti Baltazar Zaprešić i koja je razina engleskog jezika ministra, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje ni jednu od zatražene četiri informacije, njegov je zahtjev trebalo odbaciti još 15. veljače 2021. godine, a ne ga odbiti, odnosno nije se tada moglo pozvati na ministrove osobne podatke. Predlaže da se žalba uvaži i da Povjerenik za informiranje zatraži svu relevantnu dokumentaciju od Ministarstva hrvatskih branitelja i Veleučilišta s pravom javnosti Baltazar Zaprešić.

Žalba je neosnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 6. siječnja 2021. godine dostavljenim putem elektroničke pošte od Ministarstva hrvatskih branitelja zatražio sljedeće informacije: 1. Koje obrazovanje je ministar ......... stekao prije 1995. godine kada je upisao jednogodišnje obrazovanje? 2. Gdje je u karijeri ministar prije 1990. godine imao zasnovan radni odnos prije nego je postao pripadnik SJP MUP Rakitje? 3. Koliko akademskih godina/semestara je trajalo studiranje na Veleučilištu „Baltazar“ u Zaprešiću i kada je ministar završio šesti semestar? 4. Koja je razina znanja engleskog jezika ministra? Nadalje, uvidom u spis predmeta KLASA: 008-07/21-01/72 koji se vodio u Uredu povjerenika za informiranje utvrđeno je da je Ministarstvo hrvatskih branitelja dopisom KLASA: 008-01/21-02/1, URBROJ: 522-1-21-2 od 25. siječnja 2021. godine žalitelja obavijestilo da su informacije koje je zahtjevom zatražio javno objavljene te dostavilo pripadajuće poveznice na kojima se nalaze: https://vlada.gov.hr/o-vladi/clanovi-vlade/clanovi-vlade-128/tomo-medved/18618 i https://sabor.hr/sites/default/files/uploads/sabor/2019-01-18/081017/Tomo%20Medved.pdf.

Daljnjim uvidom u navedeni spis predmeta utvrđeno je da je dana 27. siječnja 2021. godine Povjerenik za informiranje zaprimio podnesak žalitelja nazvan „žalba“, a iz čijeg sadržaja proizlazi kako smatra da mu citiranim dopisom Ministarstva hrvatskih branitelja od 25. siječnja 2021. godine nisu dostavljene informacije koje je zatražio zahtjevom od 6. siječnja 2021. godine, odnosno da na poveznicama navedenima u citiranom dopisu nisu sadržane informacije koje je zatražio zahtjevom. S obzirom da iz sadržaja predmetnog podneska proizlazi da se radi o zahtjevu za dopunu i ispravak informacije iz članka 24. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, isti je aktom Ureda povjerenika KLASA: 008-04/21-01/72, URBROJ: 401-01/11-21-2 od 28. siječnja 2021. godine ustupljen na nadležno postupanje Ministarstvu hrvatskih branitelja.

Uvidom u spis predmeta KLASA: UP/II-008-07/21-01/192 koji se vodio u Uredu povjerenika za informiranje, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti postupajući po zaprimljenom zahtjevu za dopunu i ispravak informacije donijelo rješenje KLASA: UP/I-008-01/21-02/1, URBROJ: 522-1-24-4 od 15. veljače 2021. godine kojim se zahtjev odbija temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka. Nadalje, utvrđeno je da je protiv citiranog rješenja žalitelj izjavio žalbu te da je Povjerenik za informiranje rješenjem KLASA: UP/II-008-07/21-01/192, URBROJ: 401-01/11-22-7 od 14. ožujka 2022. godine poništio citirano rješenje Ministarstva hrvatskih branitelja od 15. veljače 2021. godine i predmet vratio na ponovni postupak.

U ponovljenom postupku tijelo javne vlasti je donio rješenje KLASA: UP/I-008-01/21-02/1, URBROJ: 522-1-22-6 od 29. ožujka 2022. godine kojim se žaliteljev zahtjev odbacuje temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju rješenja navodi se da je u provedenom postupku Ministarstvo hrvatskih branitelja utvrdilo da ne posjeduje informacije koje je žalitelj zatražio te nema saznanja gdje se informacije nalaze. Nadalje, navodi se da je rješenjem Vlade Republike Hrvatske od 24. srpnja 2020. godine ......... imenovan potpredsjednikom Vlade Republike Hrvatske i ministrom hrvatskih branitelja.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Stoga, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje, npr. određenog dokumenta, fonograma, crteža i slično.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku tijelo javne vlasti dopisom KLASA: 008-01/21-02/1, URBROJ: 522-1-22-15 od 13. svibnja 2022. godine dostavilo je očitovanje u kojem u bitnome navodi da Zakon o Vladi Republike Hrvatske u člancima 2., 3. i 4. propisuje da Vladu čine predsjednik, jedan ili više podpredsjednika i ministri te da predsjednik Vlade i članovi Vlade moraju biti hrvatski državljani, da su državni dužnosnici i da bez odobrenja Vlade predsjednik i članovi Vlade ne mogu obavljati nijednu drugu javnu ili profesionalnu dužnost te da stupaju na dužnost kad im povjerenje iskaže većina svih zastupnika u Hrvatskom saboru. Nadalje, navodi se da na temelju odluke Hrvatskog sabora o iskazivanju povjerenja Vladi, rješenje o imenovanju predsjednika Vlade donosi Predsjednik Republike Hrvatske uz supotpis predsjednika Hrvatskog sabora, a rješenje o imenovanju članova Vlade donosi predsjednik Vlade uz supotpis predsjednika Hrvatskog sabora. Također, navodi se da Ministarstvo hrvatskih branitelja nije sudjelovalo u postupku imenovanja člana Vlade, odnosno čelnika tijela kao i da informacije koje je žalitelj zatražio zahtjevom nisu uvjet za imenovanje člana Vlade, odnosno čelnika tijela, pa stoga tijelo javne vlasti ne posjeduje informacije koje je žalitelj zatražio zahtjevom te nema saznanja gdje se informacije nalaze.

Razmatrajući dokumentaciju u spisu ovog predmeta, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti, Ministarstvo hrvatskih branitelja, pravilno provelo prvostupanjski postupak te rješenjem KLASA: UP/I-008-01/21-02/1, URBROJ: 522-1-22-6 od 29. ožujka 2022. godine odbacilo zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju.

Naime, postupak imenovanja predsjednika i članova Vlade Republike Hrvatske, kao i uvjeti koje osobe koje se imenuju na navedene dužnosti moraju ispunjavati propisani su Zakonom o Vladi Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 150/11., 119/14., 93/16. i 116/18.), a uzevši u obzir navedene odredbe, kako i samo tijelo javne vlasti navodi u svom očitovanju, proizlazi da je jedini uvjet za obavljanje dužnosti člana Vlade Republike Hrvatske hrvatsko državljanstvo te da, nakon što im povjerenje iskaže većina svih zastupnika u Hrvatskom saboru, predsjednik i članovi vlade stupaju na dužnost, a rješenje o imenovanju članova Vlade donosi predsjednik Vlade uz supotpis predsjednika Hrvatskog sabora.

Dakle, iz navedenog proizlazi da Ministarstvo hrvatskih branitelja ne posjeduje informacije o ranijem zaposlenju ministra ........., kao ni podatke o trajanju njegova obrazovanja i razini znanja engleskog jezika, kao i da za ustupanje zahtjeva drugom tijelu javne vlasti sukladno odredbi članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno Vladi Republike Hrvatske ili Hrvatskom saboru, u konkretnom slučaju ne bi bilo osnove, jer iz navedenih odredbi Zakona o Vladi Republike Hrvatske ne proizlazi da bi neko drugo tijelo javne vlasti posjedovalo navedene informacije.

Sukladno svemu navedenome, prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu se prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Posebno se naglašava da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno ukoliko istu ima u svom posjedu može li se korisnicima omogućiti pristup informaciji.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan